Film Review: Evil Dead II (1987)

review film evil dead 2 1987
he is in it again/ Rosebud Releasing Corporation

Alhoewel Evil Dead II de tweede film is uit de franchise van The Evil Dead die begon in 1981, is deze film niet echt een sequel te noemen, maar eerder een komische remake en een parodie op zijn eigen voorganger.

Dat maakt deze Evil Dead II tot een aparte film. Wes Craven besloot om zijn eigen A Nightmare on Elm Street (1984) te parodiëren met New Nightmare (1994) en maakte er tegelijkertijd een zeer geslaagd metaverhaal van. Alhoewel Evil Dead II geen metaverhaal is geworden van het origineel, wordt er wel meer informatie verschaft over het boek de Necronomicon Ex-Mortis, het boek van de doden en heeft het einde een leuk staartje.

Dit keer gaat Ash Williams samen met zijn vriendinnetje Linda naar een afgelegen hutje in het bos. Ze doen dit echter stiekem zonder dat de eigenaren hiervan af weten en Linda is een beetje bang dat ze betrapt worden. Maar de stoere zelfverzekerde Ash zegt dat ze zich geen zorgen hoeft te maken. Dat had hij beter niet kunnen zeggen, want dat de eigenaren hen kunnen betrappen is wel het minst erge dat hen kan gebeuren.

Ash vindt een bandrecorder en speelt deze af. Daarop is de stem van professor Knowby te horen, de eigenaar van het hutje, die vertelt dat hij samen met zijn vrouw Henrietta en dochter Annie op een expeditie bij het kasteel van Kandar een bijzonder boek heeft gevonden en een vreemde dolk. In het hutje, zo gaat hij verder, begint hij het boek te onderzoeken en leest de teksten die er in staan hardop voor. En deze teksten worden dus ook nu weer hardop uitgesproken, waardoor de evil spirits uit het bos ontwaken en bezit nemen van Linda. Ash moet vechten voor zijn leven.

Maar gelukkig krijgt hij hulp van Annie en haar onderzoekspartner Ed, die terugkeren naar het hutje om een paar verloren bladzijden uit de Necronomicon aan haar vader te geven. Eenmaal daar aangekomen treffen ze niet haar ouders aan, maar een Ash die krankzinnig aan het worden is.

Oud en nieuw

Er worden veel elementen uit de eerste film gebruikt. Het bekendste effect en dat zeker niet mag ontbreken is de zwevende camera door de bossen die de vrijgekomen evil spirits voorstelt. Ook deze keer levert dat een eng effect op, maar door de manier waarop de camera Ash achtervolgt vanuit het bos, achter zijn auto aan, en vervolgens in het hutje levert het dit keer ook een meer komisch effect op, dat ook met name te danken is aan de iets andere rol die Ash aanneemt. Ook de cinematografie zelf en de editing wordt opgevoerd en is experimenteler wat een aantal memorabele scènes oplevert, zoals een Ash die aangevallen wordt door de evil spirits en door het bos wordt gesmeten om uiteindelijk bezeten te raken. Maar ook wanneer Ash nadat hij door de zonsopkomst bevrijd werd van de bezetenheid kijkt hij verbaasd om zich heen. We zien dan de camera draaien, en kijken als het ware vanuit Ash. Maar het grappige is dat de camera gewoon in één keer 360 graden ronddraait…

review film evil dead 2 1987
a very big deadite/ Rosebud Releasing Corporation

De chainsaw

In het eerste deel is hij onderdeel van een groep van vier en blijft hij als enige gevrijwaard van bezetenheid. Dit keer echter, kan hij er niet aan ontsnappen. Linda is als eerste aan de beurt, en we zien meer van haar wanneer ze onthoofd is, naakt danst in het bos nadat ze uit haar graf is gekropen dat Ash voor haar had gegraven en haar hoofd zich tenslotte vastbijt in de hand van Ash, dan dat ze levend en wel is. Dat levert zowel een aantal gory als campy komische momenten op.

De bankschroef die Ash gebruikt om haar hoofd in vast te zetten en haar lichaam vervolgens met een chainsaw aan komt zetten, is hilarisch en gelijk de aanzet tot het nu beroemde wapen van Ash. Want in het eerste deel is de chainsaw wel aanwezig en is Ash van plan om de bezeten Linda er mee in stukken te hakken, maar ziet er toch vanaf en de chainsaw verdwijnt uit beeld. Maar niet dit keer, nu gebruikt hij het niet alleen om het hoofd van Linda te doorklieven, wat via de schaduwen te zien is in plaats van direct, maar vervolgens ook om zijn bezeten hand af te zagen.

De hand van Ash

Ash is nadat Linda al vrij snel in de film bezeten is, helemaal alleen in het hutje wat betekent dat hij de film moet dragen. Ash wordt langzamerhand over de top krankzinnig, hij ziet de meubels tot leven komen, de lampen, boeken, het elandhoofd lachen hem uit en hij lacht hysterisch mee. Ook zijn spiegelbeeld komt tot leven en tenslotte zijn bezeten hand, die hem beiden proberen te doden.

Zijn hand gaat een eigen leven leiden en valt hem aan door borden op zijn hoofd te slaan, wat een slapstick effect geeft, waarbij Ash als een onvrijwillige clown door zijn eigen hand op zijn nummer wordt gezet. Maar daar komt dat chainsaw weer om de hoek kijken, want de enige oplossing is zijn hand er af te zagen. Niet meer vast aan zijn lichaam heeft de hand nu echt vrij spel, die als Thing van de Adams Family Ash te slim af is en in een muizenhol kruipt, zodat Ash als een malle met zijn shotgun op de muur begint te schieten waar vervolgens liters bloed uit de gaten spuit. Het is over de top, en so much fun.

Annie Knowby

Zo treffen Annie en Ed hem aan. Een overhoop gehaald hutje, overal bloed, een chainsaw en haar verdwenen ouders. De verdenking valt gelijk op Ash. Geholpen door de lokale hillbillies, Jake en Bobby Joe (een meisje) die Annie en Ed een alternatieve route hebben laten zien naar het hutje, omdat de brug was ingestort, sluiten ze Ash op in de kelder. Nu zien we hém vanuit een kier om hulp smeken. Maar hij is niet alleen in de kelder, want daar ligt Henrietta begraven door de professor nadat zij bezeten was.

review film evil dead 2 1987
Ash as a demon/ Rosebud Releasing Corporation

Practical en special effects

Dit levert een hoop deadite gore op, alhoewel ze nog niet zo genoemd worden. Gemaakt met practical effects, waaruit bizarre monsters worden gecreëerd. Maar ook wordt de kijker getrakteerd op liters bloed dat met enorme druk uit de muren spuit. Liters groene smurrie wanneer Ash een bezeten Ed doodslaat. Een vliegende oogbal die in het keelgat schiet van Bobby Joe. Tot leven komende bomen en lianen die minder heftig maar wel komischer zijn dan de rape scene in The Evil Dead. Een met bloed doordrenkte gloeilamp waardoor de kamer rood kleurt. En als klap op de vuurpijl ook een tot tweemaal toe bezeten Ash.

Het zijn niet alleen herkenbare elementen die gebruikt werden in de eerste film, en worden vermaakt tot een meer komisch effect, maar ook zien we dit terug in de serie Ash vs Evil Dead wanneer hij in het eerste seizoen weer terug moet keren naar het hutje en we zowel flashbacks zien als herhaalde practical effects, die nu met meer budget en betere middelen tot een nog grotere hoogte worden gebracht.

De profetie

De rol van Henrietta gespeeld door Ted Raimi is hilarisch en zij zorgt voor een paar grappige situaties en groy humor en duikt telkens weer op.

De rollen van Jake en Bobby Joe, dienen er enkel toe dat er twee extra mensen zijn die bezeten of gekilled kunnen worden of beiden. Maar uiteindelijk gaat het om Ash en Annie die hem helpt. Want in de Necronomicon vinden ze niet alleen incantaties om de doden en evil spirits op te roepen en weer terug te sturen, maar ook een bijzondere tekening uit 1300 van een man met een blauw overhemd en donkerbruin/blauwe broek. Hij houdt een chainsaw omhoog en erbij staat dat hij de redder is die uit de lucht kwam vallen en de verlosser is die de evil spirits uit de weg ruimt. Bij Ash gaat er nog geen belletje rinkelen, maar bij de kijker wel. Helemaal als ze, om de speciale bladzijden terug te krijgen uit de kelder die Henrietta heeft gestolen, besluiten om de chainsaw vast te maken aan de stomp van Ash. Gewapend met chainsawhand en een shotgun op zijn rug, verslaat Ash Henrietta, haalt de bladzijden terug en leest Annie de incantaties.

Eerst moet een evil spirit gematerialiseerd worden, wat een monsterlijk wezen oplevert en vervolgens moet er een scheur in tijd en ruimte worden gemaakt om hem terug te sturen. Dat lukt, maar als Annie gestoken wordt door de Kandarian dagger en de scheur, vortex, niet dicht gaat, wordt ook Ash erin gezogen en belandt in 1300. En dat blijkt uiteindelijk de story of his life te zijn. Want ook in het originele einde van Amy of Darkness (1992), het vervolg van Evil Dead II, dat zich in 1300 afspeelt, belandt hij in een verkeerde tijd en zo eindigt ook de serie Ash vs Evil Dead. Het is een meer dan een inside joke of gimmick geworden, van het lot van de redder der mensheid: Ashley Williams.

Evil Dead II is een zeer geslaagde komische remake en parodie op het orgineel. De sterke horror elementen zijn behouden, als ook die campy feel, maar worden nog meer over de top getrokken voor een komisch effect. Daarin speelt Bruce Campbell een belangrijke rol, die de film grotendeels in zijn eentje moet dragen. Met zijn evil hand als tegenspeler levert dit leuke fysieke comedy op. Gecombineerd met leuke en goed gemaakte practical effects en een aantal special effects (die niet allemaal even goed zijn), een hoop bloed, gore en groene smurrie, is dit een goede zet geweest in de franchise waardoor ze met Amy of Darkness (1992) en de serie Ash vs Evil Dead op dezelfde komische toon zijn verder gegaan.

Meer lezen van Ash en de Evil Dead franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Evil Dead 2 (1987) 84 min
  • Directed by: Sam Raimi