Short Film: Monster (2005)

review short film monster 2005
a desperate mother/ Flickerfest Film, IFC Midnight

De korte film Monster is de film waar The Babadook (2015) op gebaseerd is.

The Babadook gaat over een moeder die een veel te druk kind niet meer in de hand heeft, en hem steeds een verhaaltje voor moet lezen over de Babadook, een luguber monster. Al snel krijgt de Babadook de overhand in hun leven en als hij uiteindelijk daadwerkelijk hun leven overneemt, wordt de moeder tot het uiterste gedreven. Deze film is zeer geprezen en het uitgewerkte verhaal van een korte film: Monster. Deze short film is een kort maar wel compleet verhaal dat niet alleen erg creepy is, maar net zoveel symboliek bevat als The Babadook.

Een alleenstaande moeder probeert haar drukke zoontje op te voeden. Het jongetje is niet alleen erg druk, plast in zijn bed, maar is ook erg angstig. Een pop beziet hij dan ook als een echt monster. Om hem te beschermen gooit zijn moeder de pop in de kast, maar wanneer ze de kast weer opendoet, is de pop weg, maar zit daar een angstaanjagend monster. Een monster dat haar kind bedreigt, en waar zij tegenop moet staan.

Erg mooi gefilmd

Het verhaal, verteld door middel van proper story telling is in zwart wit gefilmd en doet daardoor vrij klassiek aan. Ook de bewegingen en de manier waarop het gefilmd is lijken uit de zwart wit tijd van de film te stammen. Hierdoor krijgt het een gothic effect en ook wordt het daardoor sprookjesachtig. Dat laatste wordt ook versterkt door het licht dat komt van een haardvuur. Een bewegend licht dus dat voor bewegend schaduwen vormt en een levendige achtergrond. Ook mooi verbeeld is de manier waarop de moeder haar verantwoordelijkheid en moederschap ervaart, door het shot van buiten, waardoor het lijkt alsof zij in de keuken achter tralies staat. Door weinig dialoog, maar door specifieke shots te laten zien, krijg je als kijker een goed beeld van de vermoeidheid en wanhoop van de moeder en de relatie tussen haar en haar zoontje.

Symboliek

Zij houdt duidelijk van haar zoontje, maar zij is niet (meer) in staat om zijn drukke gedrag in toom te houden, waardoor elk huishoudelijk klusje te vermoeiend lijkt. Wanneer ze dan eindelijk haar zoontje in bad doet, vervolgens nog moet voorlezen, kan ze tijd nemen voor zichzelf, ware het niet dat dan juist het monster opduikt. Het eerste wat ze tegen het monster zegt dat haar zoontje bedreigt is: “Laat hem met rust.” Opvallend is echter het volgende wat ze tegen het monster zegt: “Ga naar je kamer.” Dit kan letterlijk opgevat worden als de kast waar ze hem in heeft gesmeten, omdat haar zoontje er bang van werd, maar het kan ook een symbolische betekenis hebben.

Het monster kan het ‘kwade’ gedrag/kant van haar zoontje verbeelden en nu het monster zich vertoont heeft de moeder eindelijk iets fysieks heeft om haar frustratie tegen te uiten, iets dat ze niet doet tegen haar zoontje zelf. Ze schreeuwt het naar hem en schreeuwt zonder woorden vervolgens secondelang naar het monster. Ze wil haar zoontje beschermen tegen het kwaad van buiten, het slechte gedrag dat in hem zit en tegelijkertijd is zij ook heel kwaad op hem. Een situatie die vrij herkenbaar zal zijn, al zij het minder extreem en zonder echte monsters. De vertoning van het monster dat duidelijk in beeld komt en erg mooi is gemaakt, heeft dus niet enkel een jumpscare effect, maar ook een echte functie in het verhaal. Die combinatie komt goed over en hiermee is deze korte film een echt goed in elkaar gezet kort verhaal geworden.

review short film monster 2005
a real monster/ Flickerfest Film, IFC Midnight

Folklore

Het verhaal doet aan als een sprookje. De manier waarop de moeder haar zoontje in bed nog voorleest, de manier waarop ze haar kind beschermt tegen het monster en ook de manier waarop de film eindigt. Dat einde komt vrij onverwachts en kan op verschillende manieren worden opgevat. In verschillende culturen heerst er een folklore verhaal waarbij er een schoteltje melk voor de deur wordt gezet om de “slechte wezentjes” tevreden te houden. Zoals in onze cultuur het volksverhaal Het Dankbare Alvermanneke. Of in de Engelse folklore wordt er melk gegeven aan Brownies, als een soort offergave.

Glaasje melk

Een heel andere manier om het glas melk dat de moeder voor de deur van de kast zet, op te vatten is een geheel symbolische manier. Het monster dat in de kast weggestopt wordt kan een metafoor zijn voor de onrustige aard van het zoontje. De moeder wil dat haar kind rustig en goed is en jaagt het ‘slechte’ in hem weg, bedreigt het zelfs. Toch heeft ze ook een zwak voor het ‘slechte’ en wilde kant van haar kind en wil het tevreden en in de kast houden door het melk te geven.

Monster is een korte, sterke en angstaanjagende film, waar veel in zit. Hoe de wel of niet aanwezige symboliek ook opgevat kan worden, er zitten een aantal goede enge schrikmomenten in. Maar het voornaamste waar het in deze korte film om gaat is dat de moeder alles doet, zelfs haar eigen angst overwint om haar kind te beschermen, maar zich ook over de vervelende kant van haar zoontje heen zet. Ze schreeuwt tegen het monster dat zich prominent laat zien, dat hij weg moet blijven omdat ze hem anders doodt, waarop het monster zich terugtrekt. Het is zowel bescherming van haar zoontje als haar uiting van frustratie naar hem toe. De film is op een bijzondere manier in beeld gebracht en voelt aan als een sprookje, een heel eng sprookje, dat je vertelt terwijl je onder de dekens verstopt ligt.

Deze rubriek gaat specifiek over korte films. Korte films worden qua lengte gedefinieerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences als een film met een tijdsduur van 40 minuten of korter, inclusief de aftiteling. Andere kenmerken zijn vaak independent filmmakers, non-profit, weinig tot geen budget, gefinancierd door een beurs, sponsor, een fonds. Korte films worden door filmmakers gebruikt om aandacht te wekken om een speelfilm te maken of om ervaring op te doen. De korte film heeft een keur aan genres, zijn te vinden op youtube, maar ook in een categorie bij de Oscars.

• Monster (2005) 10 min
  • Directed by: Jennifer Kent
  • Produced by: Isabel Perez