Serie Review: Supernatural Seizoen 8

review series supernatural season8
new season, new developments, new hideout/ The CW

In het achtste seizoen van Supernatural komen we aan op een nieuw punt in de serie, die de levens van Sam en Dean een keer ten goede zal veranderen.

Nadat we in seizoen 7 afscheid hebben moeten nemen van Bobby, zijn huis is afgebrand, Sam en Dean geen thuis meer hebben, behalve het boshutje van Rufus en een aantal boeken, zijn Dean en San ontheemd. En dat allemaal door toedoen van de Leviathan onder leiding van Dick Roman.

Maar ook hebben ze nieuwe vrienden gemaakt, Garth de wat excentrieke hunter en Charlie de coole stoere hacker. Ook kwamen ze iets nieuws op het spoor de Word of God een tablet geschreven door de griffier van God, genaamd Metatron. Door contact te maken met dit tablet ontwaakte er een profeet die dit tablet kan vertalen, de jonge studiebol Kevin Tran. Door al deze nieuwe ontwikkelen volgt er een spannend nieuw seizoen waarin alle verhoudingen weer op scherp staan, we nieuwe vrienden nog beter leren kennen en er misschien een oplossing is voor alle ellende.

Nu Sam’s geest weer helemaal hersteld is, evenals Cass na het opduiken van het tablet, besloten ze Dick Roman te vernietigen. Dit had echter wel tot gevolg dat Dean en Cass die bij hem in de buurt stonden terecht kwamen in het Vagevuur. Nu is er een jaar voorbij en duikt Dean plotseling weer op en draagt de ziel van vampier Benny bij zich die hem hielp ontsnappen uit het Vagevuur. Cass heeft het niet gehaald en Dean voelt zich daar schuldig over.

Ondertussen heeft Sam een paar maanden met een vrouw, Amelia samengewoond en een normaal leven geleid zonder naar Dean te zoeken. Alhoewel dat enige wrijving geeft na hun hereniging moeten ze al snel weer aan de bak, want Kevin blijkt ontsnapt te zijn aan Crowley met het tablet dat alle informatie over demons bevat, en heeft tevergeefs geprobeerd contact te zoeken met Sam. Kevin is niet de enige die na dit jaar veranderd is, meer volwassen geworden, maar ook vrij paranoia is geworden.

Dean zit vol woede en schuldgevoelens, terwijl Sam juist milder is geworden en eigenlijk zo snel mogelijk wil stoppen met dit dodelijke bestaan. Dat blijkt te kunnen als ze uitvinden dat op het demon tablet staat hoe je de poorten van de hel voorgoed kan sluiten. Er zijn drie beproevingen die je moet doorstaan. Terwijl Kevin probeert te ontcijferen welke dat zijn, probeert Crowley dat uit alle macht te voorkomen en zien we een nieuwe speler, de engel Naomi die Cass hersenspoelt om een ander tablet in handen te krijgen, het engelen tablet.

review series supernatural season 8
death by anville, X marks the spot/ The CW

Het Yoko-effect

Dit seizoen is meer één groot verhaal, zonder al te veel zijwegen. Er zijn nauwelijks monster of the week afleveringen en de “monsters” spelen niet enkel meer de rol van de bad guy. Daar is Benny het grootste voorbeeld van. Alhoewel hij in het Vagevuur Dean heeft geholpen en zij zelfs vrienden zijn geworden, is Sam het daar niet mee eens. Het zwart-wit kijken van hen blijft aanwezig, al worden de grijze gebieden steeds groter. De reden dat Sam Benny niet ziet zitten komt waarschijnlijk dan ook een beetje voort ook het Yoko-effect. Want Benny heeft vaak de hulp van Dean nodig. Dean op zijn beurt houdt dat geheim voor Sam. Dit veroorzaakt een hoopt frictie tussen de broers. Maar ondanks dat Sam Benny  niet vertrouwt, heeft Benny zich tot aan het einde toe bewezen goed te zijn. Maar hij is niet de enige Yoko, want ook Amelia trekt aan Sam en zijn wens om een normaal leven te leiden.

Garth is de nieuwe Bobby

Dit seizoen gaat over vluchten en loslaten. In flashbacks zien we dat Sam het huntersbestaan probeert te ontvluchten door middel van Amelia en dat Dean niet los kan laten. Dat wordt nog eens dubbel onderstreept door Garth, die de rol van Bobby heeft overgenomen. Hij helpt andere hunters, geeft hen advies en cases en fungeert ook als back up. Hij draagt zelfs het petje van Bobby en noemt Sam en Dean idjits en zegt ‘balls’. Dean is daar in eerste instantie woedend over, maar ziet door hem in dat hij moeite heeft om los te laten. Het feit dat Sam hem ooit verraden heeft net als Cass, zit hem dwars en Garth is de druppel. Maar Garth blijkt een hele goede Bobby, want laat Dean dat inzien. Leuk detail is ook dat Garth gestudeerd heeft en tandarts is en zo zijn eerste case had, namelijk dat hij de tooth fairy doodde.

De rode draad

Het gaat dit keer allemaal om het vinden van de tablets. Op het Leviathan tablet uit seizoen 7 stond alles over hen, maar er zijn ook een demon tablet en een engelen tablet. Hiermee kunnen ze de poorten naar de hel voorgoed sluiten. Het blijkt dat ze drie beproevingen moeten doen, die Dean zou uitvoeren, maar het lot of toeval bepaalde anders en werd het Sam die ze moest uitvoeren.

De eerste proef was het doden van een hellhound. En voor het eerst zien we een echte hellhound door een speciale bril (zoals 13 Ghosts uit 1960), die Sam doodt in plaats van Dean. De tweede proef moet dan ook door Sam worden uitgevoerd en dat blijkt een onschuldige ziel terug halen uit de hel en naar de hemel brengen. Ze komen erachter wanneer ze hulp vragen aan een roque reaper dat Bobby door toedoen van Crowley vast zit in de hel en de keuze om Bobby’s ziel naar de hemel te brengen is dan al snel gemaakt. We zien dus ook even Bobby weer terug en dat is een fijn maar kort weerzien. De derde beproeving is het genezen van een demon. De keuze valt op Crowley wat een aantal grappige momenten oplevert wanneer hij steeds menselijker wordt.

Er zijn wel een aantal monster of the week afleveringen, zoals een found footage aflevering over een drietal studenten die te maken krijgen met een weerwolf. Ook maken we kennis met Prometheus, Zeus en Artemis, een spectre een geest die wraak neemt voor anderen die wrok koesteren, een Golem van de Judah Initiative, bondgenoten van de Men of Letters, die tegen de Thule strijden, occult Nazi’s, een heks en zijn familiar en een hybrid Djinn.

review series supernatural season 8
new and improved Garth/ The CW

Kevin Tran

Kevin speelt in dit alles een belangrijke rol als vertaler. Wanneer Sam en Dean hem hebben gevonden en herenigd hebben met zijn moeder Linda Tran, maken we ook kennis met haar. Zij is een kickass moeder, dapper en stoer een leeuwin die haar kind beschermt. Dat dit hen in gevaarlijke posities brengt, wordt helaas maar al te snel duidelijk. Kevin moet onderduiken op de woonboot van Garth en in zijn eentje het tablet vertalen, om erachter te komen wat die drie beproevingen inhouden en dit vergt erg veel van hem, voornamelijk zijn geestelijke gezondheid.

Cass

Ondertussen wordt Cass gehersenspoeld door ene Naomi, een engel die door Crowley een bureaucraat wordt genoemd. Zij oefent niet alleen controle uit over Cass, maar over veel andere engelen. We zien dit seizoen weinig engelen en wat er precies aan de hand is in de hemel blijft wat onduidelijk. Cass besluit als hij door een nog onbekende reden weer terug is uit het Vagevuur, om ook een hunter te worden. Wanneer hij meegaat op een case levert dat erg komische momenten op. Maar die aflevering zelf is ook erg leuk, wanneer er allemaal cartooneske dingen gebeuren.

Ondanks dat Cass erg vreemd doet en Dean dat al snel doorheeft, hebben we wel weer een Megstiel momentje. Een Romeo en Julliet, waarbij Julliet zich uiteindelijk opoffert voor Romeo. Het is een tragisch afscheid van Meg, heroïsch, maar het is eeuwig zonde dat we nu nooit meer Megstiel zullen zien. Ondanks dat Naomi zwaar de controle heeft over Cass weet hij zich met behulp van Dean en het engelen tablet zich van haar los te maken. Maar valt al gauw weer ten prooi aan de snode plannen van iemand anders.

Metatron

En dat is niemand minder dan Metatron, Marv, de griffier van God, die alle tablets heeft opgetekend. Wanneer Dean en Sam hem op het spoor komen, wanneer ze denken dat Kevin dood is en de derde proef nog moet worden vertaald, blijkt dat hij zich al heel lang heeft schuilgehouden en dat hij helemaal niets afweet van alle ontwikkelingen (vanaf seizoen 1) en niet eens weet wie Dean en Sam zijn. Maar nu hij op de hoogte is gebracht, wil hij hen helpen de poorten van de hel te sluiten.

Maar ook zoekt hij Cass op en overtuigt hem ervan de poort naar de hemel te sluiten om de engelen te dwingen met elkaar te praten en de aarde te beschermen tegen hun oorlog. Hiervoor moet ook Cass drie beproevingen doorstaan. Alleen blijkt Metatron een heel ander plan te hebben. Naomi probeert Dean en Cass nog te waarschuwen, maar door al haar eerdere leugens gelooft Cass haar niet en trapt hij in de val van Metatron.

Abaddon en de Men of Letters

Maar dit alles is niet het enige dat er speelt. Want door een tijdsprong te maken vanuit 1958 om aan de demon Abaddon te ontsnappen, belandt Henry Winchester, de opa van Sam en Dean in hun hotelkamer. Abaddon wil een sleutel tot alle kennis in handen krijgen. Sam en Dean helpen hun opa en komen er zo ook achter waarom hij plotseling verdween toen John nog een klein kind was. Henry is een Man of Letters, een geheim genootschap dat alles van het bovennatuurlijke onderzoekt, optekent en verzamelt. Een soort Yoda’s voor Jedi’s of Watchers voor Slayers. Sam en Dean zijn net zoals John een legacy van de Men of Letters, maar na zijn ontsnapping heeft Abaddon alles vernietigd.

Alhoewel Henry eerst neerkijkt op hunters, een soort apen in zijn ogen, krijgt hij langzaam meer respect voor hen. Dus vanuit hun moederskant zijn ze geboren hunters en van hun vaderskant geboren Men of Lettres. Wanneer ze gezamenlijk Abaddon hebben verslagen, ontdekken ze waar de sleutel tot alle kennis van is. Het is een enorme bunker, met alles wat Men of Letters en hunters nodig hebben, van boeken tot wapens. Al snel installeren ze zich in hun nieuwe thuis en het blijkt zelfs dat Dean kan koken. Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk van Supernatural. De bunker is een goede zet om hen vaste grond onder hun voeten te geven, een uitvalsbasis, waar ook alle vrienden langs kunnen komen en dat voelt prettig aan.

Crowley

Crowley is zoals altijd zijn nukkige zelf. En zoals in seizoen 6 de zielen macht gaven, zo geven nu de tablets macht in de vorm van kennis. Hij zit Sam en Dean weer behoorlijk dwars, maar op een nare manier. Geen bondjes dit keer. Nu is hij de ultieme vijand. Naast de machtswellustige Naomi en wraakzuchtige Metatron.

Maar ook Crowley heeft een vijand: Abaddon. Want alhoewel ze haar in eerste instantie hadden uitgeschakeld, hadden ze haar later weer nodig om de genezing van een demon op uit te testen. Zij wist echter te ontsnappen en wil de macht van Crowley overnemen en zal hem en Sam en Dean in het volgende seizoen ook het leven zuur gaan maken. Wanneer ze Crowley gevangen hebben om hem van het demon-zijn te genezen levert dat komische momenten op wanneer hij steeds menselijker worden.

review series supernatural season 8
Charlie Queen of Moons and her Fairy Queen/ The CW

Charlie

En dan lest best. Charlie is terug en zij is awesome. We zien haar eerst als de Queen of Moons in een LARP game, waarin ze ook  nog verliefd wordt op een echte fee. Een erg leuke aflevering waarin Dean zich weer mag verkleden. Maar we zien haar weer terug, nadat zij zich na deze ontmoeting ook flink heeft verdiept in alle monsters en ook alle boeken van Chuck heeft gelezen. Dus gaat zij met Dean mee op een zaak en leert hij haar hoe ze een hunter moet zijn en ze krijgt de FBI alias Ripley. Charlie zorgt door haar bruisende persoonlijkheid en haar grappige opmerkingen altijd voor een leuke aflevering, maar dit keer zien we ook een trieste kant van haar. De band tussen haar en Dean is nog sterker geworden en zij is echt een jonger zusje voor hem.

Het is overigens wel apart dat het altijd Dean is waarmee iedereen gelijk vriendjes wil worden of op gesteld raakt. Cass, maar ook Crowley heeft een zwak voor Dean. Garth en Charlie. En ook Bobby trok meer naar Dean toe. Met Sam blijft er altijd een afstand.

Het achtste seizoen van Supernatural was een heel lang aaneengesloten verhaal dat voornamelijk draaide om de verschillende personages, en hun rol in de gebeurtenissen. Dit seizoen zat vol leuke bekende personages die nog meer ruimte krijgen, veel leuke afleveringen en de nieuwe wending van de ontdekking van de Men of Letters. Het is erg knap hoe deze serie die al heel veel seizoenen achter de rug heeft, zich toch weer opnieuw blijft uitvinden en weinig of eigenlijk helemaal niet in herhaling valt. Met al deze nieuwe ontwikkelingen zijn er een hoop nieuwe cliffhangers en startpunten voor nieuwe verhaallijnen gemaakt. Het universum wordt alsmaar groter, maar blijft altijd gevaarlijk voor Sam en Dean. Want nu Metatrons plan is uitgevoerd, wat zal er nu gebeuren?

Meer lezen over Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2012)
  • Season: 8