Film Review: Annabelle Creation (2017)

review film annabelle creation 2017
Annabelle Creation/ Warner Bros. Pictures

Annabelle Creation is de tweede film over de creepy bezeten pop Annabelle, maar als prequel vertelt het haar oorsprong, voordat ze terecht kwam in de speciale kelder van de Warrens.

Het begon allemaal met The Conjuring (2013), waarin Ed en Lorraine Warren in de jaren 70 onderzoek doen naar paranormale zaken. In de proloog van de film zijn ze op bezoek bij studenten die een pop in huis hebben die bezeten is door een demonische kracht, die de Warrens mee naar huis nemen en veilig, gezegend en al, achter slot en grendel zetten.

In de film Annabelle (2014) doen we een stapje terug in de tijd naar het jaar 1967 waarin we het echtpaar John en Mia Form volgen. Zij spaart bijzondere poppen en krijgt dé pop (Annabelle) van haar man cadeau. Hun leven wordt verstoord wanneer de vermiste dochter van de buren, genaamd Annabelle, terugkeert van een satanische sekte en haar ouders vermoordt en ook het echtpaar probeert te doden, waarbij Annabelle zelf omkomt, met de pop in haar armen. Elke keer wordt er een er tipje van de sluier opgelicht waar de pop nu vandaan komt en inmiddels zijn we in de jaren 50 aangekomen, toen de pop het levenslicht zag.

Het begint echter allemaal in 1943. Een groot poppenmaker Samuel Mullins leidt een gelukkig leven met zijn vrouw Esther en dochtertje van zeven, Annabelle. Totdat Annabelle omkomt bij een auto ongeluk. Twaalf jaar later stelt hij zijn huis open voor een aantal weeskinderen en hun verzorgende non Charlotte, die nergens anders terecht kunnen. De zes meisjes vinden het grote huis fantastisch en wanen zich prinsesjes. Maar er zijn een aantal regels. Esther is sinds lange tijd onwel en laat zich niet zien en blijft op haar kamer die verboden terrein is voor de meiden, net zoals een afgesloten kamer op de verdieping waar ze slapen.

De twee jongsten, Janice die door polio slecht kan lopen en Linda zijn gezworen hartsvriendinnen en slapen apart van de andere vier meiden. Als Janice echter toch de verboden kamer ingaat die niet op slot blijkt te zitten, vindt ze niet alleen een prachtig ingerichte kamer van een klein meisje, maar ook een sleutel van een kast waarin een pop zit opgesloten. Al gauw gebeuren er vreemde dingen in het huis en lijken deze gericht op Janice. Niemand is meer veilig voor datgene wat is vrijgelaten. Als Linda achter de waarheid komt en zich wil ontdoen van de pop, om Janice te redden, roept ze de razernij van de demonische pop over hen af.

De oorsprong van Annabelle

Dit oorsprong verhaal van de pop Annabelle, vertelt ons eigenlijk niet zo heel veel nieuws. Dat de pop bezeten is door een demonische entiteit wisten we in The Conjuring al en ook wisten we waar ze daarvoor had rondgezworven. Wat echter in de film Annabelle altijd een raadsel bleef was waarom het vermiste buurmeisje Annabelle zoveel interesse had voor die pop en zich zelfs als geest aan haar hechtte. Ook was het een raadsel waarom die pop Annabelle heette en dat buurmeisje toevalligerwijs ook. Daar kom je helemaal aan het einde van Annabelle Creation achter.

Hoe het kwam dat de pop Annabelle werd genoemd en hoe er een demon aan werd gehecht, dat wordt wel al tijdens de film duidelijk, al ligt de focus daar niet bepaald op. Hoe dat allemaal in zijn werk ging wordt slechts door Esther zelf verteld met bijpassende beelden van een flashback. Maar dat is niet het verhaal van de film. En dat is waar het een beetje mis gaat. Het oorsprong verhaal van de pop/demon Annabelle lijkt slechts bijzaak en is op een zijspoor gezet dat terloops wordt verteld.

review film annabelle creation 2017
haunted by Annabelle/ Warner Bros. Pictures

Janice en Linda

Want het verhaal zelf gaat over de meiden Janice en Linda. Twee overigens zeer goed acterende actrices, die het verhaal wel weten neer te zetten en over te brengen. Een verhaal dat overigens niet veel om het lijf heeft. Het meest interessante van de film is dat het in beeld gebracht wordt vanuit het perspectief van eerst Janice en vervolgens Linda. We zien hoe zij te maken krijgen met de demon en hoe zij weerstand willen bieden. De pientere dappere Linda is echter niet opgewassen tegen de demon die langzaam bezit neemt van de lieve sterke en zorgzame Janice.

Dat maakt het gelijk ook een tragisch en zeer duister verhaal. Er is geen happy end en het gevoel van hulpeloosheid, te meer omdat het been van Janice in een beugel zit waardoor ze niet vrij kan lopen, viert hoogtij. Het optimisme en de krachtige karakters van beide meiden blijkt niet voldoende om hen te helpen. Hier onderscheidt de film zich gelijk van The Conjuring die een mooi einde had waarin alles goed afliep en Annabelle, met een meer catharsis einde, vol opoffering en kracht en hoop. Wat dat betreft had ik de meiden een beter lot gegund.

Mager verhaal

Het verhaal echter heeft, zoals gezegd niet veel om het lijf. Het script is mager en geeft de kijker niet meer dan een aantal weliswaar goede, jumpscares. De enge sfeer komt voornamelijk doordat het vanuit het perspectief van de twee meiden wordt gefilmd. De algehele enge sfeer echter gaat vaak in herhaling. Terwijl er ondertussen niets anders gebeurt dan dat de weeskinderen zich in en rond het huis begeven. Dit maakt van hun verblijf aldaar een statisch iets, er is geen beweging, geen leven dat zowel hun personages als het verhaal vorm zou kunnen geven. Ook de manier van filmen is bij wijlen origineel en typerend voor de stijl van David Sandberg, maar vaker te gewoon om een enge of verrassende sfeer te creëren.

Alhoewel Annabelle in haar gedaante creepy blijft, is de verschijning van de demon dat niet. De inventieve manier waarop hij in beeld werd gebracht in Annabelle, zo cliché en soms zelfs nep ziet hij er nu uit. Het ligt er te dik bovenop. Ook de sequence van de scarecrow is totaal overbodig voor het verhaal, en slechts een excuus voor meer creepyness en geeft de vier andere meiden ook een reden om in beeld te zijn. Want hun hele aanwezigheid samen met die van de non is vrijwel overbodig.

Misschien was het interessanter geweest als Janice en Linda gewoon door Samuel en een normale Esther werden geadopteerd en samen die beproevingen moeten doorstaan. Samuel zelf was ondanks aardig wat beeldtijd vrijwel de grote afwezige in het verhaal. Terwijl de bedlegerige Esther een masker droeg a la phantom of the opera stijl. En beiden geen enkele toevoeging hadden dan het oorsprong verhaal veroorzaken en vertellen. Die bijna twee uur hadden veel beter opgevuld kunnen worden door het goed neerzetten van de onderlinge relaties, dan het niets anders in beeld brengen van vreemde incidenten en daar de hele film op blijven teren. Ook hadden de jaren 50 met hun typische kenmerken beter aan bod mogen komen, wat zeker een meerwaarde aan de film had gegeven.

Aan het einde van de film en na een gedeelte van de eindcredits, zien we een voorproefje van de volgende film van het Conjuring universum: The Nun (2018). Dit is op dezelfde manier gedaan zoals ook het Marvel universum dat aanpakt en alvast een hint geeft naar hun volgende film. De hint naar de non is ook al in de film zelf gemaakt, al zij het op een wat curieuze manier, door een foto met vier nonnen erop genomen in Roemenië, die zuster Charlotte naast haar bed heeft staan.

Annabelle Creation had een zeer interessant oorsprong verhaal kunnen hebben, waarbij zowel Samuel, Esther als Linda en Janice een grote rol hadden kunnen spelen in uiteindelijk een dramatische climax die zou leiden tot de gebeurtenissen jaren later. Nu kabbelt de film een beetje door op jumpscares en wat enge dingen die we al te vaak hebben gezien en niet meer door verrast worden. De film haakt aan het einde wel volledig in op de gebeurtenissen in Annabelle, maar daar had niet per se één uur en vijftig minuten aan vooraf hoeven gaan.

Meer lezen over de films van het Conjuring Universum? Klik dan op onderstaande links:

• Annabelle Creation (2017) 110 min
  • Directed by: David F. Sandberg