Serie Review: Supernatural Seizoen 7

review series supenatural season 7
the gate to purgatory/ The CW

In het zevende seizoen van Supernatural krijgen Dean en Sam te maken met een nieuwe vijand, maken ze nieuwe vrienden en raken ze een oude kwijt.

Nadat alle epiek en lotsbestemmingen met de laatste aflevering van seizoen 5 ten einde kwam, ging het in het zesde seizoen over de herverdeling van macht. Crowley benoemde zich de nieuwe King of Hell, terwijl Castiel het tegen Rafael opnam in de strijd om de hemel. Aangezien hij niet sterk genoeg was sloot hij een bondje met Crowley om het Vagevuur te openen om nog meer zielen oftewel macht te verkrijgen.

Sam was in het vijfde seizoen beland in de kooi bij Lucifer en Michael, maar werd er door Cass weer uitgehaald. Weliswaar zonder ziel, die vervolgens door Death werd teruggehaald. Ter bescherming van Sam maakte hij een muur om het beschadigde deel van Sam’s ziel, waar hij niet aan mocht krabben. Maar in de strijd om de hemel verraadt Cass niet alleen Crowley, maar ook Sam door een gat in die muur te maken.

De laatste aflevering van het zesde seizoen neemt Cass alle zielen van het Vagevuur in zich op, verslaat hij Rafael en verklaart zichzelf tot de nieuwe God. Maar onder die zielen zitten ook de Leviathan, familie van de Mother of All, degene die alle monsters gecreëerd heeft…

Dean en Bobby zijn ten einde raad. Sam’s muur brokkelt af en hij hallucineert Lucifer. Cass was niet opgewassen tegen de Levaithan en zijn lichaam kon de zielen niet houden. Na een korte omweg van grootheidswaanzin komt Cass Dean om hulp vragen. Samen stoppen ze met behulp van Death de zielen weer terug in het Vagevuur, maar de Leviathan zijn sterker en nemen Cass over en ze laten hem en zichzelf oplossen in het waterreservoir, waardoor ze via het drinkwater in mensen terecht komen en hen kunnen bezitten.

Niet alleen weten Dean, Sam en Bobby praktisch niks over de Leviathan, aangezien ze zelfs ouder zijn dan de engelen, behalve dat God hen niet voor niets had opgesloten in het speciaal voor hen gemaakte Vagevuur. De nieuwe vijand is slim, heeft een plan, verorbert alles op zijn pad en de broers en Bobby hebben geen enkel idee hoe ze hen kunnen verslaan. Cass is verloren. Crowley heeft zijn eigen plannen en met Sam gaat het steeds slechter. Gelukkig krijgen ze ook hulp van Jody Mills, en een nieuwe hunter Garth en maken we kennis met een hacker Charlie Bradbury. Dit kan echter niet voorkomen dat het trio iets verschrikkelijks te wachten staat.

review series supernatural season 7
the coolest Charlie Bradbury/ The CW

De Leviathan

De nieuwe vijand is een ongewone vijand in Supernatural. Niet alleen is het iets compleet nieuws en wijkt het hiermee af van de bijbelse epiek en lijken ze eerder een veredelde monster-of-the-week, maar ook hun werkwijze is totaal anders. Niet alleen de benadering van de monsters wijkt af, maar ook Supernatural zelf wijkt hierdoor af van gebaande paden. Want de Levithan zijn eerder een symbool voor de huidige (Amerikaanse) maatschappij met zijn overconsumptie gefocust op voedsel en junkfood, dat het eerder een sneer is dan een Supernatural nemesis. En de joke is vooral on Dean met zijn voorliefde voor junkfood en hamburgers en pie.

Op zich een leuke benadering, ware het niet dat, alhoewel de Leviathan het huntersleven van Dean en Sam nog meer op zijn kop zet, het verder niet heel interessant is in het Supernatural universum. Ze zijn eerder een groter idee en functioneel voor de steeds grotere isolatie waarin Sam en Dean terecht komen. Zonder te weten wat het plan is van de Leviathan, worden zij als zo gevaarlijk beschouwd dat de Leviathan alles inzetten om hen uit te schakelen. Ze branden het huis van Bobby af, zodat ze geen boeken en plek meer hebben. Ze zijn constant op de vlucht, zonder Baby, want de Leviathan zijn als een soort shapeshifters die bij aanraking van een persoon zich in die hele persoon kunnen transformeren. Dus zijn ze op die manier geïnfiltreerd op de hoogste posities. Dat maakt van deze vijand een corporate vijand, die via menselijke manieren de mens zelf wil overheersen. Gelukkig heeft Bobby allemaal kopieën gemaakt van al zijn boeken en vluchten ze naar een safehouse van Rufus. Wanneer Jody komt om Bobby te helpen, wat een kleine leuke flirt oplevert, besluit ze voor hem te koken en het huis schoon te maken, waardoor ze er bij toeval achter komen dat schoonmaakmiddel dodelijk is voor de Leviathan. Hiermee moeten ze voornamelijk hun leider Dick Roman verslaan, het zogenaamde afhakken van het hoofd van de slang.

Bobby Singer

Met de komst van de Leviathan moeten we geheel onverwacht ook afscheid nemen van het meest geliefde personage: Bobby. En wat een suffe manier om te gaan. Door een kogelwond van Dick Roman. Het is bijna Bobby onwaardig. Buiten het feit dat het niet leuk is om zo’n goed personage kwijt te raken. De aflevering die daar op volgt, ligt Bobby in een coma en leren we dan pas echt iets over hem, zijn karakter en verleden. We zien hoe hij is opgegroeid met een abusive vader en een moeder die hem niet steunde. Want Bobby bevindt zich op dezelfde plek waar Sam en Dean terecht kwamen toen ze door twee hunters werden doodgeschoten. Het is het voorportaal van de hemel, met de beste herinneringen. Maar door de ergste herinneringen te beleven, creëer je een deur naar de aarde, waar de zogenaamde dolende zielen terecht komen en uiteindelijk vengeful spirits worden met unfinished business. Bobby moet echter door die deur omdat hij Sam en Dean nog een belangrijke boodschap wil doorgeven om Dick te verslaan.

Deze aflevering die inzicht geeft in Bobby als persoon en hij altijd het gevoel heeft gehad dat hij de adoptievader van Sam en Dean was en hoe trots hij op hen is, komt dus aan het einde van zijn leven. En dat is triest. Niet alleen voor Sam en Dean en Bobby zelf, maar ook voor de kijker. Het personage had meer verdiend dan een laatste complete aflevering over hem. Dat neemt echter niet weg dat dit nog niet zijn echte laatste optreden is, want na zijn dood, blijkt hij dus niet meer terug te zijn gegaan door die deur om naar de hemel te gaan en is op aarde gebleven als geest. Hij heeft unfinished business met Dick, maar wil ook de missie afmaken en Sam en Dean helpen. Dat geeft wel een mooi inkijkje in het bestaan van een geest. Want een andere aflevering, heeft wederom Bobby in de hoofdrol, maar dan als geest. Voor het eerst zien we een geest en met hem nog een aantal anderen niet in de rol van de evil spirits die verslagen moeten worden, maar als overleden mensen. Ook leren we door middel van Bobby hoe zo’n op aarde achtergebleven geest nu eigenlijk langzaam verandert in een vengeful spirit. Het levert een dilemma op voor Sam en vooral voor Dean, waardoor het afscheid van Bobby misschien nog wel zwaarder maakt.

review series supernatural season 7
still Bobby/ The CW

Zwakker eerste deel

Tussen alle suffe Leviathan en de heftige dood van Bobby zitten een aantal luchtige afleveringen. Jobs van Dean en Sam die niet meer zijn dan monster-of-the-week afleveringen en enkel wat voor comic relief zorgen, maar verder niet veel bijdragen aan de rode draad. Natuurlijk krijgen Sam en Dean weer even onenigheid doordat Dean een oude vriendin en Kitsune van Sam doodt en dat voor hem verborgen houdt. Een wrijving die er blijkbaar altijd wel even in moet zitten, maar erg voorspelbaar en oud aan het worden is.

Voor Buffy liefhebbers, zien we James Marsden en Charisma Carpenter als een eeuwenoud ruziënd heksenkoppel. Een aflevering die vrij grappig is, maar voor wie de serie Buffy the Vampire Slayer niet kent, niet erg spectaculair. Dat kan ook van de overige monsters gezegd worden. We maken kennis met Osiris, het mythische wezen van de Pine Barrens (een echte bestaande urban legend daar), een spook in het stadje Lily Dale (dat bestaat ook echt), en een Japanse geest genaamd Shojo (dat in het echt meisje betekent) die je alleen dronken kan zien.

Sam is plotseling getrouwd met Becky zijn allergrootste fan. Ook heeft Dean na een gezellige nacht met een Amazone ineens een kind dat reuzesnel opgroeit en hem moet vermoorden, hebben kinderen in een pizzaparadijs last van hun grootste angsten die tot leven komen en komt Dean terecht door middel van de god Chronos in het jaar 1944 waar hij een andere hunter Eliot Ness ontmoet en wat weer een verkleedpartijtje voor hem oplevert en nu zijn Untouchables droom kan uitleven na zijn Clint Eastwood droom in de Wild West aflevering.

De meesten hiervan zijn slechts opvulafleveringen die niet allemaal even geslaagd zijn, voornamelijk de eerste helft van dit seizoen. Ook het feit dat Cass en Crowley beiden de grote afwezigen zijn, zorgt ervoor dat de absurde, droogkomische en sardonische humor ontbreekt. Gelukkig wordt dat in het tweede deel van dit seizoen een beetje goed gemaakt.

Sterk tweede deel

Wanneer Bobby eenmaal is gestorven, wordt de serie weer sterker. Niet omdat hij dood is, maar omdat ze daar een aantal sterke afleveringen over hebben gemaakt. Maar niet alleen dat. Want wanneer het met Sam zo slecht gaat dat hij in een psychiatrisch ziekenhuis moet worden opgenomen, gaat Dean op zoek naar iemand die hem kan helpen en komt hij zo op het spoor van een echte genezer die Cass blijkt te zijn, maar dan zonder geheugen.

Dean krijgt hulp van Meg, want na de Megstiel kus heeft zij een zwak voor Cass en ook is zij nog altijd op de vlucht voor Crowely en kan wel wat vrienden gebruiken. Cass weet echter niet hoe hij de muur van Sam kan herstellen en in plaats daarvan neemt hij alle crazy van Sam in zichzelf op, waardoor ze hem noodgedwongen achter moeten laten in de kliniek, terwijl Meg daar op hem blijft passen.

Daarbij maken we ook kennis met een Word of God een tablet geschreven door de griffier van God, Metatron (niet te verwisselen met Megatron, Sam) dat alleen door een profeet gelezen kan worden. En nu Dean en Sam geprobeerd hebben het tablet open te maken, ontwaakt een jonge profeet genaamd Kevin Tran en ook wordt Cass weer wakker, alhoewel hij nog wel wat crazy is.

review series supernatural season 7
pull my finger/ The CW

The old and the new

Dan begint alles weer langzaam samen te komen en vorm te krijgen. We zien Crowley weer in zijn immer dubbelspionnenrol, de humor van Cass is terug, Meg is terug en op de koop toe zijn we drie leuke personages rijker: de grappige, nerderige, slimme, knappe en feministische Charlie, het zusje van Dean dat hij nooit had willen hebben en Garth de wat weirde knuffelhunter, die o zo aimabel is, en tenslotte Kevin de profeet die niet alleen erg jong is, maar ook reuzeslim. En iedereen werkt samen in de laten we zeggen, minst epische strijd ooit van Supernatural. Het plan van de Leviathan is eerder komisch en hebben we al zo veel vaker gezien, in het al genoemde Buffy the Vampire Slayer, maar deed ook denken aan Halloween III: Season of the Witch (1982), en staat ook in schril contrast met de voorgaande seizoenen. Het brengt ons wel een cliffhanger die voortborduurt op het Vagevuur en waar we nog lang niet vanaf zijn.

Het zevende seizoen van Supernatural vond ik een erg wisselvallig seizoen. Een suffe nemesis, een suf onwaardig afscheid van Bobby, een aantal wel aardige maar verder nietszeggende monster-of-the-week afleveringen, de standaard broersores van Sam en Dean. Het gemis van de humor van Cass en Crowley was groot. Maar er waren ook een aantal zeer sterke afleveringen over Bobby, introducties van leuke nieuwe personages, Charlie, Garth en Kevin en ook waren Meg en Jody weer van de partij. Na het einde van het vijfde seizoen en een redelijk sterk zesde tussenseizoen, zal Supernatural nooit meer hetzelfde zijn. De road so far was bekend terrein qua mythologie, maar the road ahead is nieuw en dat alles zonder Bobby.

Bedankt Jim Beaver en Bobby Singer voor een paar prachtige seizoenen.

Meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2011)