Film Review: Insidious The Last Key (2018)

review film insidious the last key 2018
Insidious the Last Key/ Universal Pictures

In Insidious: The Last Key, het vierde deel van de Insidious reeks, krijgt dit keer Elise Rainer de volle aandacht en dat levert zowel horror als drama op.

De Insidious reeks begon met de familie Lambert die de hulp inschakelde van Elise Rainer om hun zoon Dalton te helpen die in een onverklaarbare coma lag, terwijl de rest van het gezin geteisterd werd door demons. Geholpen door Tucker en Specs, was Elise in staat om het gezin van de demons te bevrijden, maar dat ging ten koste van haar eigen leven.

In het tweede deel van Insidious, was Elise weliswaar dood, maar bleef de familie Lambert gebukt gaan onder een demon/ghost die ontsnapt was uit The Further zoals Elise de plek noemt waar demons en ghosts zich ophouden. Dit keer geholpen door Specs en Tucker en Carl een oude vriend en medium van Elise en met de hulp van Elise zelf vanuit het hiernamaals/The Further, werd het gezin voor eens en voor altijd verlost.

Na het succes van deze twee films, kwam er een derde film, Chapter 3 en aangezien Elise al gestorven was, speelde dit derde verhaal zich af, voor Insidious 1, als een prequel. Elise had besloten om te stoppen met de strijd tegen de demons omdat het te gevaarlijk werd, maar als een meisje Quinn haar om hulp vraagt, stemt ze toch toe. In deze film zien we hoe Elise kennis maakt met Specs en Tucker en zij aan het einde besluiten om samen te blijven werken. En dat is waar de vierde film begint.

Elise heeft net samen met Specs en Tucker Quinn en haar gezin geholpen, als ze een telefoontje krijgt. Een man die in zijn huis belaagd wordt door demons en ghosts vraagt haar om hulp. Maar dit keer is het geen gewone zaak. Het huis waar de man woont is het ouderlijk huis van Elise. Het huis waar ze in angst leefde voor haar vader die haar mishandelde omdat zij zei dat ze geesten zag. Ze heeft geen goede herinneringen aan haar jeugd en het huis. Vooral omdat haar moeder daar werd vermoord door een demon, een demon die Elise nota bene, toen ze een klein meisje was, per ongeluk vrij had gelaten in onze wereld. Dat dit nog grotere consequenties heeft gehad dan ze ooit gedacht had, zal ze snel achter komen, wanneer Elise toch besluit om de man te helpen. Specs en Tucker wijken niet van haar zijde en samen komen ze oog in oog te staan met het verleden van Elise.

Elise Rainer

In deze film wordt de nadruk gelegd op Elise, op haar jeugd en haar worsteling met haar gave. De film opent dan ook met de scènes in haar ouderlijk huis toen Elise nog een klein meisje was. Samen met haar jongere broertje Christian, haar mishandelende vader, en haar lieve en begripvolle moeder woont Elise in Five Keys New Mexico op het terrein van een gevangenis waar haar vader als bewaker werkzaam is. Het is een tijd waarin de doodstraf regelmatig werd uitgevoerd en Elise kan al deze doden horen.

Maar in het huis wemelt het niet alleen van de ghosts, maar ook is er een speciale deur in de kelder, een deur die alleen Elise kan openen. Achter deze deur huist een demon met sleutels als vingers die elke rode deur wil openen en zich zo kan voeden met alle angst en pijn van de zielen van mensen. Dit idee is het hele concept achter de demon dat wordt uitgelegd, al zij het met weinig woorden. De focus ligt niet op de demon, maar op Elise die zo’n sterke gave heeft dat zij in staat is om hem te bevrijden. Terwijl zij meestal niet bang is voor haar gave, jaagt ze hiermee wel haar kleine broertje de stuipen op het lijf. Haar moeder brengt haar bij dat ze bijzonder en goed is, terwijl haar vader haar gave uit haar wil slaan met de riem. Wanneer ze op gegeven moment als ze zeventien? jaar is het huis uit vlucht na een confrontatie met een geest en haar vader, kijkt ze nooit meer om.

Haar terugkeer om de man die nu in haar ouderlijk huis woont te helpen, doet niet alleen die herinneringen terugkomen, niet in het minst omdat de man het huis met hun oude inboedel heeft gekocht, waardoor het er nog steeds hetzelfde uitziet, maar brengt haar ook weer in contact met haar broer Christian. Hij heeft het haar nog steeds niet vergeven dat ze weg liep en hem in de steek liet en dat ze hem als kind de stuipen op het lijf joeg. Zijn twee dochters Melissa en Imogen staan meer open voor Elise, te meer omdat hun vader nooit iets over haar of zijn jeugd heeft verteld.

Dat deze film hierdoor meer een familie hereniging genoemd kan worden, meer drama in zich heeft en sentiment rondom Elise, maakt deze film misschien net iets minder eng, maar past wel erg goed in de franchise. Van de kennismaking van Elise in Insidious 1 tot aan een beter beeld van haar en de ontmoeting met Specs en Tucker in de derde film, draait deze film nu geheel om haar en hebben ook Specs en Tucker een veel grotere rol. Al blijven zij nog steeds dezelfde nerds, met dezelfde humor en akwardness, maar is de band tussen hen en Elise wel duidelijk zichtbaar en doet erg aandoenlijk aan.

review film insidious the last key 2018
this time it’s personal/ Universal Pictures

De horror

Dat de film minder eng is, door de focus op het drama, wil niet zeggen dat het geen horror is. Met een aantal goede jumpscares, een paar creepy shots en de bekende sfeer is deze film nog steeds eng om te kijken. De focus ligt minder op de demon zelf, maar is dit keer wel erg goed zichtbaar en creepy vormgegeven. De film doet precies wat je er van verwacht op dit gebied. Dat draagt wel bij aan meer voorspelbaarheid, maar nogmaals, dit wordt gecompenseerd door het menselijke verhaal wat er achter steekt. Want alhoewel de demon achter alle ellende zit, is er een twist in de film, die de horror ook een menselijk gezicht geeft, iets dat zich onderscheidt van de andere Insidious films.

Wat ook anders is, is de cinematografie, die weliswaar goed is, maar minder een surrealistische unheimische sfeer opwekt. Nog steeds goed gefilmd, ontbreken wel de enge shots door vreemde camerastandpunten, het vervreemdende van de ghosts of demons en ook de stilistische shots. Ook de rol van de altijd zo indringende muziek van Joseph Bishara is dit keer veel minder aanwezig. De vormgeving van The Further is wel herkenbaar, maar summier en minder creatief. Wel is de rode deur, de stormlantaarn met de blauwe gloed en is de mistige, kille sfeer van The Further aanwezig.

Hoe nu verder

De vraag is natuurlijk dat als er een vijfde film komt, hoe dat nu wordt vormgegeven. De hele Insidious reeks is vrij rond, alle delen sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan en echt ruimte voor een ander verhaal tussen 4 en 1 of tussen 3 en 4 is er niet. Een film voor Insidious 3 zou betekenen dat het een preprequel is, zonder Specs en Tucker en een film na Insidious 2 zou betekenen een film zonder Elise.

Maar wat als Elise gewoon haar rol kan blijven spelen vanuit het hiernamaals? Dat zou nu kunnen met behulp van Imogen. Imogen heeft een zelfde soort gave als Elise, waarschijnlijk minder sterk, maar misschien ook niet en heeft in deze film al bewezen dat ze ook naar The Further kan gaan en Elise heeft geholpen. Elise zelf heeft in Insidious 2 bewezen dat zij nog steeds mensen kan helpen vanuit het hiernamaals.

Hoe leuk zou het dan ook zijn, wanneer de vijfde film het verhaal op zou pakken van het einde van Insidious 2, waar we Specs en Tucker bij iemand aan zien bellen om hen te helpen en het meisje dat opendoet vraagt wie die oude dame is… Én als we dan Imogen in een nieuw shot in Insidious 5, gehaast naar Specs en Tucker zien lopen, als het nieuwe medium dat mensen helpt, ondertussen gesteund en geleid door Elise. Persoonlijk zou ik het dan ook leuk vinden om de overleden man van Elise, Jack wat beter te leren kennen. We zullen het zien, als er daadwerkelijk een vijfde film komt natuurlijk.

Insidious The Last Key is een goed deel in de Insidious reeks. Het vertelt meer over Elise en haar achtergrond en verbindt de derde en eerste film met elkaar. Als losse film en als losse horror is deze film, naast de jumpscares en enge shots, minder eng doordat de spanningsopbouw minder aandacht krijgt dan het achterliggende drama. Wie dus een pure horror wil zien, met de nadruk op demons zal wel worden teleurgesteld, want het verhaal rondom de demon is te mager en te makkelijk. Maar dit drama heeft wel een goede twist in petto waardoor deze film zich wel onderscheidt van de anderen uit de reeks. Voor de fans van deze franchise is dit een welkome film, waar Elise goed de ruimte krijgt, horror verder gaat dan enkel demons en ghosts, en ruimte is voor aardig wat sentiment.

Meer lezen van de Insidious reeks? Klik dan op onderstaande links:

• Insidious The Last Key (2018) 103 min
  • Directed by: Adam Robitel