Graphic Novel Review: The Chuckling Whatsit (Richard Sala, 1997)

review graphic novel comic the chuckling whatsit richard sala

Kijk mee met dit spannende, absurde, bovennatuurlijke mysterie verhaal van Richard Sala: The Chuckling Whatsit

Deze grahic novel van Richard Sala is niet makkelijk in een paar woorden te vangen. Net zoals het plot niet gemakkelijk voor je uit de doeken wordt gedaan, of dat het niet gemakkelijk is om hoogte te krijgen van alle verschillende personages. Het verhaal wordt verteld in afwisselende scènes. Dat het niet lineair toewerkt naar het einde zorgt voor komische misleiding en draagt zo bij aan de spannende detective-achtige sfeer.

De assassins, de femme fatales, een maniakale gekke poppenverzamelaar, een gemaskerde seriemoordenaar, allerlei geheime genootschappen en clubjes en nog een hele rits aan nog vreemdere creaturen zorgen voor een dolle rit op zoek naar de Chuckling Whatsit.

Onbedoeld raakt de journalist Bloom verzeild in de zoektocht naar een poppetje, de Chuckling Whatsit, ooit gemaakt door een obscure kunstenaar. Maar er zijn meerdere mensen en groepen op zoek naar dat poppetje en ook naar het manuscript dat geschreven is over Jarnac de kunstenaar die dit poppetje en vele andere poppetjes heeft gemaakt. Tegelijkertijd duikt er een gemaskerde seriemoordenaar op, die dezelfde werkwijze heeft als een seriemoordenaar van vijftien jaar eerder genaamd de Gull Street Ghoul, en die in eerste instantie het gemunt heeft op schrijvers van horoscopen. Maar hoe meer Broom in dit hele gebeuren verstrikt raakt, hoe meer partijen er blijken te zijn, hoe meer vragen hij heeft en hoe gevaarlijker het voor hem wordt.

Een detective puzzel vol met vreemde creaturen

Het verhaal springt vertellend van personage naar personage, zodat de verschillende scènes je telkens meenemen naar een ander gezichtspunt. Waardoor het niet statisch wordt. En die verschillende gezichtspunten zijn tot vlak bij het einde heerlijk misleidend en zetten je telkens op het verkeerde been. Het blijft lang onduidelijk wie bij wie hoort, wat hun motieven zijn en of ze nu wel of niet arme Broom uit de weg willen ruimen, hem willen gebruiken of beiden of hem misschien toch willen helpen.

Dit alles wordt perfect in elkaar verweven, waardoor je met Broom mee een labyrint met puzzels wordt ingesleurd, tegen zijn wil in, maar die hij toch telkens om verschillende redenen wil oplossen.

De grote vraag is dan ook wat de Chuckling Whatsit precies is en waarom het poppetje zo belangrijk is voor veel mensen.

Het is een groteske vertelling die als een kleine sneeuwbal de berg afrolt, steeds meer slachtoffers maakt en steeds groter wordt, tot het uiteindelijk uitmondt in een lawine van allerlei verschillende karakters en partijen en motieven die allemaal hetzelfde willen en die pas helemaal aan het einde van het verhaal tot stilstand komt. En Broom dizzy van alle informatie achterlaat.

Het verhaal is opgedeeld in 17 hoofdstukken.

De tekeningen

De comicachtige stijl in zwart-witte pentekeningen vertellen het verhaal op een prachtige manier. Op sommige tekeningen worden suggesties opgeroepen bij de lezer, zijn er obscure personages of beelden te zien, die de lezer laat raden naar de motieven van het personage of iets impliceren wat er misschien óf wel óf niet is. De personages hebben allen verschillende specifieke kenmerken waardoor ze gemakkelijk te herkennen zijn, wat wel prettig is aangezien er zoveel zijn, maar ook een zekere charme aan het personage geeft. Zo snuffelt de gemaskerde dame vaak aan een roos. In de opeenvolgingen van de tekeningen en in de tekeningen zelf zit veel beweging, ze zijn niet statisch en vertellen vaak meer dan dat er slechts wordt gezegd door een personage.

De sierlijke stijl van de letters en de bloemrijke teksten zijn mooi geïntegreerd in de tekeningen en zorgen voor een mooi geheel met de tekeningen.

Ieder begin van een hoofdstuk is voorzien van een mooie tekening die al een tipje van de sluier oplicht van wat er komen gaat.

Deze versie van The Chuckling Whatsit is echt heel erg mooi. Er is veel zorg en aandacht aan besteed, net zoals aan het verhaal en de tekeningen. Het bevat vernuftige humor, mysterie, horror, veel suggestie, een vleugje detective noir, een ingewikkeld plot en een hele rits aan wonderlijke personages die hun geheimen zo lang mogelijk bij zich willen houden.

Meer review van de Graphic Novels van Richard Sala lezen? Klik op onderstaande link:

• The Chuckling Whatsit (1997) 182 bladzijden
  • Written by: Richard Sala