Serie Review: Supernatural Seizoen 6

review series supernatural season 6
Sam has come back wrong/ The CW

Na de epische climax in het vijfde seizoen van Supernatural is het Sam en Dean gelukt om de Apocalyps te voorkomen. Alleen niet zonder daar een hoge prijs voor te betalen.

Met de hulp van een van de vier Horsemen, Death hebben Sam, Dean, Cass en Bobby de poort naar de kooi van Lucifer in de hel kunnen openen, terwijl de door Lucifer bezeten Sam in erin sprong en in zijn val zijn halfbroer Adam, bezeten door Michael met zich meenam. Cass en Bobby zijn op wonderbaarlijke manier weer tot leven gebracht en Dean komt zijn belofte aan Sam na door Lisa en Ben op te zoeken. Het lijkt een einde van hun hele lotsbestemming die ze niet zozeer vervuld hebben, maar volledig hebben afgewend. Het plan van Lucifer, Azazel en Lilith is hiermee mislukt en de Apocalyps zal niet plaatsvinden. Dean leidt een burgerlijk rustig leven met Lisa en Ben, maar het laatste shot is voor Sam die hen door het raam via een afstandje gade slaat…

Het laatste shot van het vijfde seizoen, heeft een verrassende opening gegeven voor het zesde seizoen. Terwijl Dean een normaal leven probeert te leiden, ondanks zijn verdriet om Sam, blijkt Sam springlevend en jaagt hij nu weer op monsters samen met zijn grootvader Samuel Campbell en verre neven en nichten. Dezelfde Samuel die we eerder in het verleden dood hebben zien gaan. (seizoen 4, aflevering3, ‘In the Beginning’). Hoe komt het dat Sam en Samuel beiden respectievelijk uit de hel en de hemel zijn terug gekeerd? Die vraag stelt Dean zich ook wanneer hij in zijn rustige buurt door een Djinn wordt aangevallen en Sam hem te hulp schiet.

Het blijkt dat Sam vrijwel gelijk nadat hij door de poort in de kooi is gesprongen, weer terug op aarde was, zonder enige herinnering aan zijn korte tijd in de kooi met Lucifer en Michael. Dean maakt ook weer kennis met Samuel en zijn andere familieleden/jagers en hij heeft zijn twijfels. Niet alleen of hij nu ook weer wil gaan jagen of bij Lisa en Ben wil blijven, maar ook vertrouwt hij Samuel niet helemaal en ontdekt hij dat er iets vreselijk mis is met Sam, ook al weet hij niet precies wat.

Cass heeft andere problemen aan zijn hoofd. Aangezien nu de Apocalyps is afgewend, God nog steeds spoorloos is en er nog maar één aartsengel over is, Rafael, woedt er een oorlog om de macht. Cass heeft met zijn daden de engelen de mogelijkheid gegeven om hun vrije wil te gebruiken, maar dat zijn ze niet gewend en het enige dat ze willen is een nieuw leider. Rafael wil de Apocalyps nog steeds in werking zetten en Cass komt daar tegen in opstand, waardoor hij de leider wordt van het verzet. Alleen is hij zoveel minder sterk dan Rafael dat hij bij voorbaat zou verliezen. Daarom neemt Cass dit seizoen drastische maatregelen.

Nieuwe orde

Met het vijfde seizoen is er een einde gekomen aan de hele lotsbestemming die Lucifer voor Sam in werking had gezet en de engelen voor Dean. Door zich te verzetten hebben ze dit weten af te wenden, waardoor er een hele grote verhaallijn, waar het allemaal in het eerste seizoen mee is begonnen, is afgerond. Dat betekent dat nu weer alles open ligt. Niet alleen voor Sam en Dean, maar ook voor de demons, die geen King of Hell meer hebben en datzelfde geldt voor de engelen, die geen leider meer hebben. En er staat een nieuwe partij op; de monsters zelf. Want waren de monsters eerst nog nuttig voor de monster of the week afleveringen, nooit heeft iemand zich nog afgevraagd, waar ze vandaan komen, hoe ze zijn ontstaan en waar zij naartoe gaan wanneer ze worden gedood, aangezien het geen mensen zijn die naar de hemel of hel gaan, maar een soort apart. Daar komt dit seizoen verandering in en speelt een grote rol.

review series supernatural season 6
Dean and the sword in the stone/ The CW

Sam en Dean

Maar laten we eerst bij het begin beginnen. Want de grote vraag is natuurlijk, hoe komt Sam weer terug? En wat klopt er niet aan hem? Alhoewel Dean erg blij is dat Sam weer terug is, is hij ook boos dat Sam hem dat niet eerder heeft verteld. Nu staat hij voor de moeilijke keuze of hij nu weer een hunter wil worden of bij Lisa en Ben wil blijven. In eerste instantie steunt Lisa hem, maar al gauw blijkt dat het hunter-zijn niet te combineren is met een gewoon leven. Niet alleen hij is veel van huis, geeft het veel onzekerheid voor Lisa en Ben, maar wil Dean absoluut niet dat Ben hetzelfde door moet maken als hij in zijn jeugd. Ook brengt zijn huntersleven het leven van Lisa en Ben in gevaar, wat in een van de laatste afleveringen maar al te pijnlijk duidelijk wordt.

Het eerste gedeelte van dit seizoen, gaat vooral over de vragen omtrent Sam en ze komen er al gauw achter wat er mis is met hem, namelijk dat hij zonder ziel is terug gekomen, zijn ziel is namelijk achtergebleven in de kooi bij Lucifer en Michael. Hierdoor komt Sam wreed, harteloos, maar wel recht door zee en daadkrachtig over. Dat levert een aantal verontrustende scènes op, waarbij hij Dean expres gevaar laat lopen om zijn doel te bereiken. Maar ook zeer grappige situaties, waarin Sam medelevend probeert te zijn. Een ander voordeel is dat we Death weer terug zien, die door Dean om hulp wordt gevraagd om Sam zijn ziel weer terug te geven. Death is een bijzonder personage, erg enigmatisch en charismatisch en een neutrale, aparte figuur in de serie en een goede toevoeging. Maar als Sam zijn ziel weer terug heeft, weliswaar met een barrière die hij niet mag aanraken, omdat zijn ziel, die ruim anderhalf jaar in de hel heeft gezeten, flink beschadigd is, krijgt dat natuurlijk een staartje. Iets dat we gaan zien in het volgende seizoen.

review series supernatural season 6
Megstiel/ The CW

Cass

Niet alleen hebben Sam en Dean de nodige aanpassingen moeten doen, dit seizoen, maar ook Cass begint langzaam te veranderen. We leerden hem kennen als een goede zoon en soldaat die klakkeloos al zijn gekregen bevelen opvolgde. Door de gevallen engel Anna, is hij gaan inzien dat ook hij een vrije wil heeft, die hij heeft aangewend om Sam en Dean te helpen de Apocalyps te stoppen. Maar nu is er chaos in de hemel en wil Rafael de macht overnemen. Echter niet iedere engel is een aanhanger van hem, anderen zijn op de hand van Cass, waardoor er een burgeroorlog is ontstaan.

We maken kennis met Balthazar een engel en vriend van Cass, maar eentje die het rebelleren zich wel erg eigen heeft gemaakt. Hij is een zeer eigenzinnig type waar je zowel tegelijkertijd een hekel aan hebt, als hem geweldig vindt. Hij zorgt dan ook voor een hoop opschudding in dit seizoen. Door de Titanic niet te laten zinken, omdat hij een hekel heeft aan die film, zodat niet alleen de film nooit wordt gemaakt, maar er nu in deze tijd zo’n 50.000 extra mensen leven op aarde. Wat vervolgens weer een verstoring van de natuurlijke orde is en een soort Final Destination deathscenes oplevert (‘My Heart Will Go On’). Maar ook flitst hij Dean en Sam naar een alternate reality om hen te beschermen tegen Rafael (‘The French Mistake’). Sam en Dean belanden hierdoor op een filmset en blijken acteurs te zijn, genaamd Jensen Ackles en Jared Padelecki. Een hele grappige aflevering, waarin de serie en de crew zichzelf parodieert. Heel grappig ook dat Sam en Dean nu moeten gaan acteren. Het enige dat wel echt is, is dat Jared met Genevieve is getrouwd, aka Ruby (de tweede). Balthazar zorgt dus voor leuke afleveringen, maar wanneer we de waarheid achter zijn acties te weten komen, zorgt dat voor een duistere wending.

Maar de komische kant van Cass is aan het begin van dit seizoen wel volop aanwezig. En wat hij leert over mensen en menselijk gedrag komt voornamelijk van de tv en we weten allemaal wat Dean het meest heeft opstaan… wat uiteindelijk uitmondt in een innige kus met Meg, zoals ook de ‘pizzabezorger’ dat deed. Meg is dus ook terug en dit keer noodgedwongen aan de kant van the boys, aangezien zij in het verleden als dochter van Azazel, op de hand was van Lilith en Lucifer, de vijanden van Crowley. Aangezien Crowley dit seizoen een van de nemesis is, gaat Meg logischerwijs op pad gaat met Dean, Sam en Cass. Megstiel is hiermee geboren.

Crowley

Crowley heeft zichzelf tot de nieuwe King of Hell gekroond en de hel is hierdoor een stuk komischer geworden. Crowley is nog altijd een vreselijke egoïst, manipulator en een sluwe vos, maar ook een hele grappige. Zijn droge nonchalante zelfverzekerde houding met zwarte sardonische humor, geeft dit seizoen niet alleen meer schwung, maar laat ook het zwart-witte van wat goed is en kwaad een stuk grijzer worden. Want nu het hele Grote Plan naar de knoppen is, probeert iedereen zijn draai weer te vinden en is het net zoals Jurassic Park: life/nature will find its way. En dat is er precies wat er dit seizoen aan de hand is. Niet alleen heeft Crowley zichzelf tot grote hoogten opgewerkt, maar ziet hier ook weer een kans in. Want hij heeft het lumineuze plan opgevat om het Vagevuur te gaan zoeken, waarvoor hij alle Alpha’s, elk eerste monster van zijn soort, vangt om hen te ondervragen. Dit heeft alles te maken met zielen. Het is het grootste, ultieme thema in dit seizoen, dat alles wat er gebeurt met elkaar verbindt.

review series supernatural season 6
a new hell invented by Crowley, secret partner of Castiel/ The CW

Mother of All

Maar doordat Crowley zo bezig is om alle Alpha’s op te pakken, komen we niet alleen meer over hen te weten, maar ook hoe ze zijn ontstaan. Hiermee verruimt Supernatural niet alleen hun universum, maar ook zijn de monsters niet slechts functioneel, maar komen ze meer tot leven. Ook zien we steeds meer de grijze kant van de monsters.

Dat komt tot uiting in een aflevering waarin Dean en Sam voor een shapeshifter baby moeten zorgen en komen ze tot de conclusie dat een baby ook niks kan doen aan het feit hoe of als wat hij is geboren (‘Two and a Half Men’). Ook maken we kennis met een oude vriendin van Bobby, Dr Eleanor, die eigenlijk ook een wezen van het Vagevuur blijkt te zijn, maar niet per definitie slecht (‘Like a Virgin’). En we zien Lenore, de goede vampier, weer terug die hen probeert te helpen. Dat geeft een hele andere lading aan het woord monster.

Want alhoewel elk type monster ooit is gemaakt door een wezen, ouder dan de engelen, die ze Mother (of All) noemen, zijn monsters een soort, een type dat zich gedraagt naar hun natuur. Omdat de hele natuurlijke orde nu verstoord is, door toedoen van Sam en Dean en ook Cass en Crowley, zijn nu haar kinderen in gevaar, en besluit zij orde op zaken te komen stellen, in de vorm van Eve. Alhoewel zij niet de grote nemesis is in dit seizoen, al lijkt dat er in eerste instantie wel op, is zij een grote pion op het schaakbord. En niet alleen dat want zij baant de weg voor een hele nieuwe gevaarlijke soort die we tegen gaan komen in het zevende seizoen.

Nemesis

De grote nemesis in dit seizoen is ook niet Crowley. Met zijn plannetjes om de hel beter en groter en efficiënter te krijgen en hem meer macht te geven, is niet zeer wereldschokkend. Nee, het grote gevaar komt van de engelen zelf, en voornamelijk Cass. Vanuit allemaal goede bedoelingen, is er iets duisters opgestaan in hem. Zijn wil om alles te veranderen, iedereen vrije wil en vrijheid te geven, loopt uiteindelijk uit in iets catastrofaals. Want het is weliswaar Crowleys plan om het Vageuur te openen voor de zielen, maar het is Cass die hiermee aan de haal gaat. Sam, Dean en Bobby moeten dit keer strijden tegen hun vriend om hem tegen te houden het Vagevuur te openen, want wie weet welke monsters er uit zullen komen. Daarbij zullen alle zielen die Cass in zich op wil nemen om zo sterk genoeg te zijn om Rafael te verslaan, uiteindelijk ook Cass zelf vernietigen.

Bobby de rots in de branding

Met al deze ontwikkelingen, nieuwe spelers, verschillende partijen, worden Sam en Dean niet ondergesneeuwd. Integendeel. In hele sterke afleveringen, worden zij als personages toch weer verder uitgediept en ontwikkeld. Soms valt het wat in herhaling, hun relatie blijft ups en downs hebben, maar toch worden ze elke keer iets wijzer en volwassener. En datzelfde geldt voor Bobby. In een hele aflevering (‘Weekend at Bobby’s’), volgen we eindelijk eens een keer zijn leven. We zien hoe hij telkens als backup fungeert voor vele andere hunters, zowel praktisch als telefonisch, terwijl iedereen hem maar voor lief neemt. Dat komt mede omdat hij zelf te trots is om om hulp te vragen, maar dit keer staat zijn ziel op het spel, die hij maar niet terug krijgt van Crowley na de deal die hij met hem in het vorige seizoen sloot. Het is een leuke aflevering, en het mag ook wel eens om hem in de spotlight te zetten.

review series supernatural season 6
Bobby and Rufus/ The CW

Meer chaos en meer humor

Sowieso is er na al de epiek en lotsbestemmingen niet alleen meer ruimte voor chaos, heel veel verhaallijnen, die toch uiteindelijk allemaal mooi samen vallen en bij elkaar komen, maar ook voldoende ruimte voor humor. Cass is weer op zijn droogkomische best als hij typische menselijke dingen leert, en heerlijk akward reageert en vaak erg letterlijk. Bobby is weer prettig grumpy en Crowley is ondanks zijn slechtheid toch de figuur die voor de zwarte humor zorgt. En ook Balthazar brengt de nodige humor met zich mee en is een soort vervanger van Gabriel/Loki.

Maar ook in de afleveringen zelf is de nodige humor te vinden, reacties van Sam en vooral Dean, de gebeurtenissen en hoe ze in beeld gebracht zijn, hebben meer zelfspot en wat meer luchtigheid. Dat zit hem onder ander in de nieuwe wezens die Eve heeft gecreëerd die Dean Jefferson Starships noemt en Kahn Worms. Een cowboy aflevering in sepia waarin Dean zich helemaal kan uitleven (‘Frontierland’). De vele popculture referenties vooral naar hun eigen genre en wat meer komische oneliners en opmerkingen en conversaties. Dat neemt niet weg dat we helaas ook weer afscheid moeten nemen van een aantal geliefde of leuke personages.

Losse afleveringen

Dit seizoen zijn er weinig echte losse afleveringen of monster of the week afleveringen, want alles heeft dit seizoen met elkaar te maken en zit kunstig in elkaar, dat pas aan het einde goed in elkaar valt. Dat zorgt er wel voor dat niet alleen in de serie qua gebeurtenissen het overal chaos is, maar dat dit ook een beetje zo lijkt op beeld. Dat blijkt dus uiteindelijk niet zo te zijn. Ze hebben dit keer gekozen voor een andere soort opbouw dan we voorgaande seizoenen gewend zijn en dat brengt wel een frisse wind met zich mee.

Dat neemt niet weg dat we weer nieuwe creatures te zien krijgen, zoals fairies, wat een hele grappige aflevering is (‘Clap Your Hand If You Believe’), maar ook dragons, een lamia, het zwaard van Bruncvik (een soort Excalibur), door geesten bezeten paspoppen (‘Mannequin3: The Reckoning’), Lovecraft (‘Let It Bleed’)en Dean moet een dag de rol van Death vervullen. De shapshifter baby, de fairies en de aflevering waarin Dean Death moet zijn, doen een beetje denken aan een aantal afleveringen van Charmed, met dezelfde soort lessen en humor.

In het vijfde seizoen van Supernatural gaat het allemaal om de zielen, oftewel macht. Het begint met Sam die op miraculeuze wijze terug is gekomen uit de hel, weliswaar zonder ziel. Vervolgens is er nu een strijd gaande in de hemel om de macht, waarbij Cass tegen Rafael strijdt. Ondertussen heeft Crowley de macht genomen in de Hel en probeert nu het Vagevuur te vinden voor nog meer zielen, waarop Mother of All aka Eve ontwaakt om haar kinderen te beschermen. Terwijl Dean probeert Sams ziel terug te halen, Cass allemaal zielen op dubieuze wijze bij elkaar probeert te rapen, is het Crowley die in zijn vuistje lacht. Dit levert een seizoen op dat weliswaar minder episch is, maar wel erg goed vrije wil symboliseert en dat de natuur altijd zijn weg vindt en de natuurlijke orde zich telkens wil herstellen om chaos te voorkomen. Dat zorgt er tevens voor dat alles weer mogelijk is, nieuwe monsters en wezens nieuwe verhaallijnen en Sam en Dean die als enigen in staan tussen de mensen en al die grote krachten.

Wil je meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2010, 2011)
  • Season: 6