Serie Review: Supernatural Seizoen 5

review series supernatural season 5
Dean and Cass/ The CW

Dit vijfde seizoen van Supernatural is een erg sterk seizoen, waarin de mythologie nog epischer wordt.

Nadat Dean in het vierde seizoen het eerste zegel had geopend en Sam erin geluisd werd door Ruby en hij Lilith doodde waardoor het laatste zegel werd geopend, werd Lucifer bevrijd uit zijn kooi in de Hel. De Apocalyps is in werking gezet en Dean en Sam zitten er tot over hun oren in, nog niet wetend welke belangrijke en onontkoombare rollen zij hierin zullen spelen.

We maakten vorig seizoen al kennis met een nieuw personage Castiel, Cass, een engel, die van een gehoorzame soldaat veranderde in iemand die zelf ging nadenken en de kant van de mensen en met name Dean en Sam koos. Maar ook maakten we kennis met Carver, Chuck, Edlund, schrijver van de Supernatural pulp boekjes, maar die een goddelijke profeet bleek te zijn. Ook zagen we meer van Bobby. Een fijne mix van personages die elkaar in evenwicht houden, voor humor zorgen en een breder perspectief. Dit seizoen wordt deze groep aangevuld met nog een personage, dat voor de heerlijke sardonische humor zorgt, sarcasme en meer dan eens de knuppel in het hoenderhok gooit: de demon Crowley.

Sam en Dean worden, terwijl Lucifer verschijnt, op miraculeuze wijze gered en bevinden zich plotseling in een vliegtuig. Ook Cass blijkt gered en weer tot leven zijn gewekt nadat Chuck hem zag exploderen door toedoen van een Aartsengel. Wanneer de hele groep weer bij elkaar is, moeten ze een manier zien te vinden om Lucifer te verslaan. Allereerst zijn ze op zoek naar het Zwaard van Michael, dat op aarde blijkt te zijn, maar al gauw komen ze erachter dat Dean dat zwaard is en hij is voorbestemd om het werktuig, lichaam, te zijn van Michael. Maar omdat Michael ook een engel is, heeft hij toestemming nodig. Datzelfde geldt voor Lucifer, en alhoewel deze al snel een werktuig heeft gevonden, blijkt Sam het eigenlijk werktuig te zijn.

Vastbesloten om niet de pionnen te zijn van een eeuwenoude profetie, waarbij geen enkele kant wil wijken, willen Dean en Sam naar een andere oplossing zoeken om de Apocalyps tegen te houden. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk, zeker als blijkt dat niet alleen de demons, maar ook de engelen deze strijd willen aangaan, daar beide kanten ervan overtuigd zijn dat ze zullen winnen. Dat deze strijd ten koste gaat van een hoop mensenlevens, dat is misschien zelfs wel mooi meegenomen, want de engelen kijken net zo neer op de mensen als de demons. En waar is God in dit alles? Kijkt hij lijdend toe of heeft hij zijn handen van alles en iedereen afgetrokken of is hij dichterbij dan je denkt?

review series supernatural season 5
Dean and Bobby/ The CW

Bobby en Castiel

Naast Sam en Dean spelen deze personages de belangrijkste bijrollen. Bobby wordt al in de eerste aflevering bezeten, maar weet de demon even te verdringen zodat hij niet Dean doodsteekt, maar zichzelf neersteekt, waardoor hij in een rolstoel terecht komt. Dat maakt hem nog grumpier dan dat hij al is en wordt zijn rol van onderzoeker die achter blijft op het thuisfront groter.

Cass heeft duidelijk de kant van Sam en voornamelijk Dean gekozen. Hij is het niet eens met hoe de engelen zich gedragen en ook hij is van mening dat de broederlijke strijd tussen Michael en Lucifer onnodig is. Om het enige echte juiste de doen, gaat Cass op zoek naar God om hulp te vragen, maar ook antwoorden te krijgen op andere vragen, Het is zijn persoonlijke zoektocht naar zijn vader, die Dean maar al te goed begrijpt. Cass brengt als personage veel droge humor in de serie, zonder dat hij zich daar zelf bewust van is. Het leven onder de mensen is hem totaal vreemd waardoor hij op zijn eigen manier heel raar en ongepast kan reageren. Dit levert vooral leuke situaties op wanneer hij samen met Dean een zaak gaat onderzoeken of zeer menselijke dingen moet doen. Het hoogtepunt echter is wanneer Dean in de toekomst belandt en daar een heel andere Cass aantreft die continu stoned is, orgies houdt en een soort hippie is geworden. Cass is daarom niet alleen een zeer sterke bondgenoot, maar een hele leuke toevoeging aan het Supernatural universum.

Crowley, de panseksuele demon

Maar de markantste persoonlijkheid ontmoeten we wanneer Crowley de King of the crossroads demons opduikt en zijn hulp aanbiedt om Lucifer te verslaan. Crowley is de eerste demon die slim en gewiekst is en het wel naar zijn zin heeft op aarde en dat zo wil houden. Niet in het minst omdat hij vermoedt dat nadat Lucifer klaar is met de mensen, hij vervolgens de demons wil vernietigen. Dus uit eigenbelang, zelfbehoud en ook een tikkeltje omdat hij Sam en wederom voornamelijk Dean wel aardig vindt en zelfs een zwak heeft voor Bobby. Zijn sarcasme, sardonische humor en nonchalante houding, brengen heel wat leven in de brouwerij, helemaal als hij samen met Dean op een missie gaat. Hierdoor is hij een hele leuke en goed gekozen toevoeging. Zowel goed, Cass, als kwaad, Crowley, hebben zich bij Sam en Dean aangesloten en zorgen op hun eigen manier voor humor en levendigheid.

En er is nog een belangrijk aspect dat Crowley toevoegt in de serie, namelijk zijn seksuele geaardheid. Supernatural is niet een serie die er op gericht is om taboes te doorbreken en al helemaal niet op seksueel gebied. Sterker nog, wanneer de serie begint, zijn Sam en Dean twee erg macho en heteroseksuele jongens, waarbij Dean de ene na de andere vrouw versiert en het bed mee induikt. En die gay als een scheldwoord zien en het idee kan wekken dat ze homofobisch zijn. We zag echter al een paar keer een lesbisch personage ( Lily, s2, afl 21 ‘All Hell Breaks Loose’) opduiken, of een gay personage (Corbin, s3, afl 13 ‘Ghostfacers’) maar in dit seizoen wordt er meer aandacht aan besteed. Naar mijns inziens doen ze dat heel goed. Niet met fluwelen handschoentjes, of politiek correct, maar meer als een matter of fact, waarbij het ook geoorloofd is om er grapjes over te maken, net zoals ze dat bij alles en iedereen kunnen doen. We ontmoeten op een supernatural conventie, niet alleen allemaal Sams en Deans en monsters uit de boekjes van Chuck, maar één Sam en Dean koppel, Damien en Barnes, dat de echte Sam en Dean gaan helpen, blijkt een homostel te zijn, wat pas aan het einde wordt onthuld en dit op een leuke luchtige manier wordt gebracht (‘The Real Ghostbusters’).

Maar de introductie van Crowley is pas echt leuk gedaan. We zien Cass hem bespioneren wanneer hij een deal met een zakenman maakt en hem wel erg lang op zijn mond blijft kussen. Dat zet de toon voor het personage dat niet vies is van vrouwen noch mannen, oud of jong. Want wanneer Crowley aan Bobby vraagt om zijn ziel even aan hem uit te lenen, moet ook dit worden bezegeld met een kus, wat niet op beeld wordt vertoond. Die onthulling wordt gedaan in het bijzijn van Sam, Dean, Cass en Bobby, waarop iedereen natuurlijk gelijk aan Bobby vraagt of hij hem heeft gekust, waarop Crowley de foto de laat zien van deze kus, die hij zelf heeft gemaakt. De reacties hierop zijn erg leuk en realistisch, niet homofobisch, maar ook niet goedkeurend, want een deal met een demon is nooit oké, en dat is waar de nadruk op ligt. Dat Bobby boos is om de foto is logisch, en dat Crowley hem vraagt waarom hij zijn tong dan gebruikte, heel grappig. Om op deze manier een panseksuele demon in de serie te brengen is niet alleen leuk en verrassend, maar misschien wel meer taboe doorbrekend dan wanneer het erg serieus wordt gebracht, wat ook niet zou passen bij de serie.

review series supernatural season 5
Sam and Chuck/ The CW

De rode draad

De focus in dit seizoen ligt op de lotsbestemmingen van Sam en Dean. Die aan tegengestelde kanten van de strijd zouden moeten staan. Dat ligt wel al geheel in lijn met wat er in de voorafgaande seizoenen is gebeurd. Je zou kunnen zeggen dat Dean altijd al een soort Michael is, rechtvaardig, strijden voor het juiste, zwart witter dan Sam en een goede soldaat die de bevelen van zijn vader John blindelings opvolgt. Een goede en gehoorzame zoon, die moeite heeft met de duistere kant van Sam en hem daardoor niet altijd kan vertrouwen.

Sam daarentegen is de rebellerende zoon, de jongere broer die zelf na wil denken en zijn eigen weg kiest. Een zoon die niet het pad van zijn vader wilde kiezen en zelfs zijn eigen broer niet altijd verkiest boven de duisternis wat hij als een middel ziet om het juiste te doen. Een soort Lucifer die in opstand komt tegen zijn vader. Sam is ook voornamelijk door toedoen van Azazel en het oorspronkelijke plan van Lucifer, ook geneigd tot het kwade en heeft iets duisters in zich waar hij telkens tegen moet vechten en het niet altijd wint, zoals zijn demonbloedverslaving.

Deze tegenstellingen worden niet alleen hardop uitgesproken, maar ook mooi in beeld gebracht wanneer ze in een aflevering door twee hunters worden doodgeschoten en ze in de hemel belanden en ze elkaars goede herinneringen zien (‘Dark Side of the Moon’). Terwijl Sam erachter komt dat Dean al zijn hele leven de verantwoordelijk voor zijn moeder en later voor Sam moest dragen, komt Dean erachter dat Sams beste herinneringen degenen zij waarbij Dean en John ontbreken en dat doet pijn. Maar ondanks hun verschillen zijn zij in tegenstelling tot de rigide Michael en de gefrustreerde Lucifer er van overtuigd dat ze het samen moeten doen.

Deze grote rode draad is vanaf het begin van het eerste seizoen met precieze opgezet, zonder dat je bij voorbaat wist waar het naartoe ging. Het epische einde van hun beider lot wordt mooi verwoord door Chuck door middel van de Impala ’67, Baby, wat een mooie en originele vorm van vertellen is en een mooi contrast is voor de heftige laatste confrontatie in de laatste aflevering (‘Swan Song’).

De Apocalyps en de Four Horsemen

De rode draad in dit specifieke seizoen ligt op de Apocalyps, het stoppen van Lucifer en het ten tonele verschijnen van de vier ruiters: War, Famine, Pestillence, en Death. Die om de beurt hun opwachting maken in een aflevering. Deze Horsemen zijn erg mooi en goed verbeeld, waarbij aan Death nog een staartje zit. Death is namelijk de enige Horseman die anders is. In een gesprek met Dean, in een sterke scène vertelt hij niet alleen dat hij net zo oud is als God en waarschijnlijk ouder, maar dat hij ook ooit hem zal oogsten. Én dat hij niet vrijwillig aan deze Apocalyps meewerkt maar gedwongen wordt door Lucifer (‘Two Minutes to Midnight’). Death is daarom een personage, een wezen, een allegorisch symbool van een idee dat is en altijd zal zijn, meer nog dan God.

Nemesis Zachariah

De grote vijand dit seizoen is weliswaar Lucifer, die op de achtergrond speelt. Maar de echte vijand komt in de vorm van engel Zachariah die Dean middels heftige en onethische middelen wil overhalen om ‘ja’ tegen Michael te zeggen. Dit geeft een hele andere kijk op de engelen en maakt hen net zo’n gevaarlijke vijand misschien wel gevaarlijker dan demons. Want in feite is Lucifer ook een engel. Ook maken we kennis met de aartsengelen, waarvan Lucifer en Michael er twee van zijn, en Rafael en Gabriel. En aan die laatste kleeft een leuke verrassing.

review series supernatural season 5
Cass and Lucifer/ The CW

De afleveringen

In dit seizoen zijn er weinig losse afleveringen. Er zijn wel monster of the week afleveringen en komen we de nodige ghosts wel weer tegen, maar de meeste afleveringen hebben te maken met de epische strijd tussen goed en kwaad en de Apocalyps. Toch is ook dit seizoen weer erg goed in balans en dat komt omdat ook de rode draad afleveringen wel aparte elementen in zich hebben, maar ook direct in plaats van zijdelings of symbolisch te maken hebben met de rode draad. Die balans die eerst zorgvuldig werd bewaard is nu veel completer en complexer door een al maar groeiend universum en mythologie. Alles is meer en meer met elkaar verweven, waardoor de serie steeds sterker wordt, spannender en leuker om naar te kijken. Dat er dit seizoen ook meer aandacht is voor humor in verschillende vormen, maakt de serie nog leuker en minder serieus en zwaar, zonder dat het een parodie gaat worden of te luchtig wordt.

We zien dit seizoen ook weer een aantal oude bekenden terug, zoals de gevallen engel Anna, maar ook de Trickster die voor heel wat opschudding en een verrassing zorgt. In een wel heel speciale aflevering laat de Trickster Sam en Dean terecht komen in allemaal tv programma’s zoals Dr Sexy MD (aka Grey’s Anatomy met idem terminologie, seriously?) een crazy Japanse spelshow, CSI Miami, een sitcom en wordt Sam tenslotte Kit in de Knight Rider(‘Changing Channels’). We gaan weer terug naar het verleden, naar Mary en John Winchester (‘The Song Remains the Same’). We zien Bobby worstelen met zijn uit de dood teruggekeerde Karen, net zoals andere doden uit zijn dorpje, waaronder het zoontje van sheriff Jody Mills, zij wordt overigens ook een terugkerend personage (‘Dead Men Don’t Wear Plaid’). Sam en Dean stuiten per ongeluk op een bijeenkomst van andere goden die de toestand met de Apocalyps bespreken, waaronder Kali, Baldur, Odin, Baron Samedi, Ganesh en Zao Shen (‘Hammer of the Gods’). Ze komen de Hoer van Babylon tegen (’99 Problems’).

Ze komen terecht op de conventie van supernatural en Sam ontmoet zijn grootste fan Becky (‘The Real Ghostbusters’). Ze gaan undercover in een psychiatrisch ziekenhuis (‘Sam Interrupted’), helpen hun vroegere babysitter met een poltergeist en een tiener Gary verwisselt zijn lichaam met dat van Sam, wat erg leuk gefilmd is (‘Swap Meat’). Ze ontmoeten Cupido (naakt) die erg van knuffelen houdt (‘My Bloody Valentine’) en ze moeten het opnemen tegen een heidense god Leshii (‘Fallen Idols’). En tenslotte komen ze de Antichrist tegen dat een elf jarig jongetje blijkt te zijn (‘I Belive the Children are Our Future’). En ze komen erachter dat ze een halfbroer hebben Adam Miligan, die een grote rol zal gaan spelen (‘Point of No Return’).

Tenslotte moeten we helaas ook afscheid nemen van twee geliefde personages in een hartverscheurende scène. Het hele bijbelse register van het boek openbaringen wordt opgetrokken en in een goed en spannend seizoen gegoten. Wat vooral knap is gedaan, is dat het geen pro, maar ook niet per definitie anti geloof standpunt inneemt.

Het vijfde seizoen van Supernatural is het sterkste seizoen tot dan toe. Niet alleen is de strijd epischer dan ooit, maar worden goed en slecht beiden in een ander daglicht gesteld. De mythologie en het universum van Supernatural wordt flink uitgebreid. De personages Cass, Chuck en Bobby worden steeds belangrijker en we maken kennis met een heel cool en leuk nieuwe personage, de demon Crowley. De band tussen Sam en Dean heeft weer wat deukjes opgedaan, maar ze kunnen zich daar uiteindelijk overheen zetten en elkaar vrij laten, leren vertrouwen en elkaar als volwassen behandelen. De rode draad is complexer en completer dan ooit en de humor is erg sterk aanwezig op verschillende manieren. Dit seizoen heeft heel wat te bieden en exploreert het hele boek Openbaringen om er een eigen Supernatural draai aan te geven, waarin de mens vertolkt door Sam en Dean centraal staat, machteloos als een speelbal, maar met één groot wapen; een eigen vrije wil.

Wil je meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2009)
  • Season: 5