Serie Review: Ash vs Evil Dead Seizoen 3

review series ash vs evil dead season 3
meet Brandy Williams

Het derde en laatste seizoen van Ash vs Evil Dead werkt toe naar een echte Ashy slashy splashy epische finale.

Nadat Ash dacht aan het einde van het tweede seizoen een rustig leventje te kunnen leiden in Elk Grove, dook al snel het kwaad weer op. Met behulp van zijn vrienden Pablo en Kelly en Ruby, Dark One turned good, wist hij Baal en de evil Ruby uit de jaren 80 te verslaan. Terwijl Baal terug werd gestuurd naar de demon dimensie waar hij vandaan kwam, wist Ruby, zoals we konden zien bij de dorpsinhuldiging van de held Ash, haar weg terug te vinden naar Elk Grove.

Na het overlijden van Brock de vader van Ash neemt hij de ijzerhandel van hem over en verandert de helft in een sekstoyswinkel. Terwijl Pablo voor hem blijft werken en een tacokraam voor de deur heeft, gaat Kelly haar eigen weg. De eerste ellende begint wanneer Ash iemand uit een ver verleden tegenkomt Candy Barr, waar hij een kortstondige relatie mee had en waar een kind uit voort kwam, genaamd Brandy. Dus na al het kwaad te hebben verslaan wordt Ash beloond met een zeventienjarige dochter die natuurlijk niets van hem wil weten. Wanneer haar moeder door een deadite wordt gedood, heeft ze echter geen keuze meer en heeft ze alleen Ash nog als haar enige ouder over. Echter Ruby doet zich voor als haar mentor op school en wil Brandy tegen Ash opzetten. Het nieuwe plan van de nu blonde evil Ruby is om Ash te doden en zelf de verlosser te baren door middel van zijn zaad en zo een evil versie van Ash te creëren. Ondertussen blijkt er een Rift te zijn in de kelder van de ijzerhandel, die dode Brock die tijdelijk terugkeert door toedoen van evil Ruby, hem laat zien. Hier willen de Dark Ones doorheen komen om zo de apocalyps te veroorzaken en ook Ruby willen straffen. Nadat de eerste deadite weer is opgedoken, keert Kelly terug met Dalton een Knight of Sumeria, de hulpjes van de Savior of Humanity: Ash. Terwijl Ash een vader probeert te zijn voor Brandy, haar wil waarschuwen voor Ruby, wordt Pablo een Brujo Especial en trekt Kelly in haar eentje ten strijde tegen Ruby. Als dit allemaal geen problemen oplevert…

review series ash vs evil dead season 3
The Ghostbeaters’ final battle

Rommelig met sterk laatste deel

Dit derde seizoen begint wel heel sterk met de ontdekking van Brandy, een coole vechtscène met een deadite in het muzieklokaal en de mascotte die een deadite is geworden. Deze ontdekking en het personage van Brandy voorspellen veel goeds. Daar wordt echter niet gelijk gebruik van gemaakt en vanaf de tweede aflevering wordt het een beetje een rommeltje. Iedereen gaat een beetje zijn eigen weg. Ruby heeft een plan om de evil Savior te baren wat een killer baby oplevert en een aantal ranzige scènes waarin Ash met de baby moet vechten, wat vaak net over het randje gaat qua camp en best obsceen is en van wansmaak getuigt. Net als de aflevering bij de spermabank wat net niet over het randje gaat, maar iets te flauw is qua humor. De aflevering waarin Ash met de baby vecht wordt gered door een Noorse toeriste die Ruby gevangenhield en die samen met Ash aan één wasbak vastgeketend zit, waardoor er veel fysieke humor aanwezig is die erg geslaagd is.

Kelly trekt met Dalton op wat Pablo tegen het zere been schopt. Met z’n drieën moeten ze echter wel een Kandarian Dolk vinden om het kwaad te verslaan en waardoor Pablo tijdelijk evil wordt en Dalton doodt. Want Pablo heeft visoenen van een halfnaakte vrouw en uiteindelijk zijn dode Brujo oom die hem vertelt dat ook Pablo een Brujo moet worden, een Brujo Especial, om het kwaad, dat door de Necronomicon in hem zit en via zijn lichaam naar buiten wil komen, van binnen uit te verslaan. Net op tijd voordat hij Kelly en Brandy kan doden, lukt hem dit en is hij behalve een stuk gespierder dan in voorgaande seizoen ook nog eens in het bezit van speciale krachten.

Ondertussen groeit de evil baby van Ruby als kool en wordt uiteindelijk de gelijkenis van Ash om Brandy te misleiden om haar te overtuigen dat Ash slecht is geworden en zij de echte Ash doodt. Dit komt tot een confrontatie op haar schoolbal, waarna het verhaal pas echt goed vorm krijgt.

Want niet alleen doodt Ruby Brandy, doodt Ash evil Ash, maar is even tevoren Kelly al gedoodt door Ruby toen ze het in haar eentje tegen haar op wou nemen. Maar omdat Kelly gedood is met de Kandarian Dolk, net als Brandy, zijn hun zielen in de Rift beland en gaat Ash de Rift in die Pablo als Brujo Especial kan openen en weet Brandy mee terug te nemen, maar niet Kelly, want in het lichaam van Kelly zit nu Kaya, de evil vriendin van Ruby die samen willen voorkomen dat de Dark Ones door de Rift komen, omdat de Dark Ones nog een appeltje met hen te schillen hebben.

De serie zit weer rammetje vol. Vol met gore, in het rond spuitend bloed, bakken met bloed, seksgrappen, een hoop geren en gedoe, zijplotjes, deadites, gezaag met de elektrische zaag van Ash. De absolute net op het randje humor is weer aanwezig, al is deze soms iets minder geslaagd dan in voorgaande seizoenen. Het plot is dit keer erg vaag en het verhaal komt een beetje traag op gang. Maar wanneer het eenmaal op gang is, wordt het een wervelstorm aan deadites en de aankomende apocalyps, oh en de telefoon van Brandy die tot leven komt en evil is.

De cinematografie overtreft zichzelf wel dit seizoen. De scènes in de Rift zien er prachtig uit en de special effects zijn net als de practical effects erg goed. Het is allemaal wel een stukje rommeliger, zeker wanneer je het vergelijkt met het eerste seizoen waarin de Ghostbeaters een echt doel hadden en dat werd voorgezet in het tweede seizoen. Maar daar begon het verhaal qua duidelijke vorm ook al wat af te zwakken. De toevoeging van Brandy is erg leuk gedaan, al komt haar personage wat traag op gang doordat ze pas erg laat door heeft, over de helft van het seizoen, dat Ruby echt slecht is en ze Ash als haar vader accepteert. Maar wanneer ze dat eenmaal doet wordt ze net zo kickass en maakt Ashy Slashy een trotse vader. Pablo is nog cooler geworden, maar helaas is Kelly doordat haar ziel in de Rift gevangen zit en Kaya in haar lichaam zit, een tijdje buitenspel gezet. Gelukkig wordt zij gered door Ash en Pablo en kan ze meestrijden in de final battle.

review series ash vs evil dead season 3
goodbye Ashy slashy see you on the flip side

The End

Helaas is dit seizoen het einde voor Ash vs Evil Dead. Maar eerst moet Ash nog afrekenen met de demon Kandar the Destroyer die met de Dark Ones door de Rift is gekomen en Elk Grove vernietigt, terwijl de Dark Ones de hele wereld in deadites veranderen. Ash is van plan zichzelf op te offeren. Terwijl de rakketten en straaljagers hen om de oren vliegen, zorgt hij ervoor dat Kelly, Pablo en Brandy veilig weg kunnen komen. Wie het alternatieve einde van Army of Darkness (1992) heeft gezien, komt dit einde van Ash vs Evil Dead bekend voor. Net als in Army of Darkness belandt Ash na het verslaan van Kandar in de toekomst, een apocalyptische toekomst welteverstaan, gered en bewaard door de Knights of Sumeria. Met een enorme knipoog is dit een passend ironisch einde, maar geen volwaardig einde voor het verhaal.

Nu is aangekondigd dat dit het laatste seizoen zal zijn en dat Bruce Campbell zijn kettingzaag aan de wilgen hangt, die overigens zeer symbolisch door Ruby, voordat zij werd gedood door de Dark Ones, werd verpulverd (symboliek voor het mannelijke zaakje…) is sowieso het verhaal van Ash ten einde, alhoewel nog niet klaar. We zullen nooit weten hoe hij de Dark Ones in de toekomst zal verslaan, die over de aarde heersen. Maar ook zullen we nooit weten hoe het Brandy, Kelly en Pablo is vergaan tijdens de apocalyps. Zijn ze inderdaad veilig weggekomen? Hebben ze hun hele leven gevochten tegen de Dark Ones en de deadites? En hoe zit het eigenlijk met zijn lotsbestemming als Savoir of Humanity van Ash? Heeft hij dat door Kandar te verslaan ingelost of moet het echte werk nog komen? Volgens Pablo was Kandar de laatste test van Ash, maar waarom heersen de Dark Ones dan nog in de toekomst? Het zijn allemaal vragen waar we geen antwoord op krijgen. Wat we in ieder geval wel weten is dat Brandy een echte Williams is en meer op haar vader lijkt dan ze dacht. En dat Pablo en Kelly eindelijk hebben gezoend.

Dus, wat mij betreft.. een spinnoff anyone? Met Jeffe/Brujo Especial Pablo, Boss Kelly en Kickass Brandy: The New Ghostbeaters!

Meer lezen over Ash vs Evil Dead of de Evil Dead franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Ash vs Evil Dead (2018)