Serie Review: Penny Dreadful Seizoen 3

review series penny dreadful season 3
the story about the troubling life of Vanessa Ives comes to an end/ Showtime, Sky

Het derde seizoen van Penny Dreadful werkt toe naar het tragische slotstuk van deze prachtige gotische vertelling.

Met het derde seizoen is er een einde gekomen aan deze prachtige gotische serie. Drie seizoenen die ieder een onderdeel vormden van een trilogie en uiteindelijk samen het tragische verhaal vertelden van Vanessa Ives en de kleine, maar belangrijke groep mensen om haar heen.

In de laatste aflevering van het tweede seizoen trokken Vanessa Ives, Ethan Chandler, Sembene, Dr Lyle en Victor Frankenstein naar het kasteel van Evelyn Poole om Sir Malcolm uit de klauwen van de slechte heks te redden. Daar moest iedereen zijn eigen demons bestrijden. Sir Malcolm werd geconfronteerd met zijn overleden vrouw, dochter Mina en zoon Peter, terwijl Victor werd geconfronteerd met Creature en Lily, zijn kinderen die hij heeft laten herrijzen als monsters. Beide mannen werden geteisterd door hun schuldgevoel en aangezet tot zelfmoord.

Dr Lyle werd door een van de Nightcomers aangevallen en ook hij heeft eerst door op te staan tegen Evelyn en zijn verraad op te biechten aan de groep en zich vervolgens definitief bij hen aan te sluiten en met hen ten strijde te trekken tegen het kwaad, zijn eigen lafheid en schaamte om wie hij is (een homoseksueel) weten te overwinnen.

Ondertussen sloot Hecate, de dochter van Evelyn, Ethan en Sembene samen op, terwijl de volle maan verscheen. Ondanks de smeekbeden van Ethan aan Sembene om hem te doden, gaf Sembene daar geen gehoor aan en moest dat bekopen met zijn leven toen Ethan in de Wolfman veranderde.

Tenslotte ging Vanessa de confrontatie aan met Evelyn en Lucifer en zichzelf. In een zeer mooie maar creepy scène, waarin Lucifer verschijnt in de op Vanessa gelijkende pop, heeft zij als het ware een gesprek met zichzelf. Haar goede kant tegen haar slechte kant, gerepresenteerd door Lucifer. Om het kwaad te overwinnen, spreekt ook Vanessa de kwade krachten aan van de Verbis Diablo. Door deze daad, heeft zij zich weliswaar gered, maar zich van haar god afgewend en zal ze de consequenties moeten aanvaarden.

Nu Lucifer is verslagen, keren de overgebleven helden huiswaarts. Hecate maakt het karwei van Ethan af, die Evelyn doodde met zijn klauwen, door het huis in brand te zetten en te verdwijnen. Eenmaal thuis zien we Vanessa het kruis van de muur halen en in de brandende haard gooien.

review series penny dreadful season 3
Vanessa falls for Dr Sweet/ Showtime, Sky

Nu in het eerste seizoen een grote groep vampiers is verslagen en in het tweede seizoen de Nightcomers en Lucifer, lijkt het gevaar van de profetie te zijn afgewend. Sir Malcolm vertrekt met het lichaam van Sembene naar Afrika om hem daar te begraven. Ethan gaat, ondanks zijn liefde voor Vanessa, naar inspecteur Rusk om zich aan te geven voor alle moorden, omdat hij niet meer met die last rond wil lopen en wil boeten. Maar in plaats van dat hij gevangen wordt genomen, wordt hij uitgeleverd aan Amerika en zal Rusk hem er naar toe brengen. Victor is flink aan de drugs geraakt nu hij Lily definitief kwijt lijkt te zijn geraakt aan Dorian en zoekt hulp bij zijn oude schoolvriend Dr Jekyll.

Vanessa is alleen achter gebleven in het grote huis en is in een zware depressie geraakt. Gelukkig is Dr Lyle degene die zich over haar ontfermt en geeft haar het advies om met een psychologe te gaan praten, Dr Seward. Ook vertelt hij Vanessa dat hij naar Cairo vertrekt, maar geeft haar het kaartje van een thanatoloog, Dr Catriona Hartdegen, mocht ze hulp nodig hebben op dat expertise gebied.

Ondertussen is Hecate Ethan gevolgd naar Amerika om hem alsnog naar de evil side te lokken. In Afrika maakt Sir Malcolm kennis met Kaetenay, een Apache indiaan die zijn hulp zoekt om Ethan te redden en te helpen zijn lotsbestemming te vervullen om de aarde te redden.

Victor maakt kennis met het laboratorium van Jekyll, waar hij het slechte uit de mens wil halen, zodat alleen hun goede kant nog overblijft. Victor wil samen met hem dit proces perfectioneren zodat het een blijvend effect heeft en dit toepassen op Lily. Ondertussen is Lily samen met Dorian op strooptocht om slechte mannen te doden en een leger vrouwen om zich heen te verzamelen om een revolutie op gang te brengen. Tenslotte is Creature/John Clare op een schip op weg naar de noordpool, maar na dagen vastgezeten te hebben in het ijs, krijgt hij plotseling oude herinneringen terug en besluit terug te keren naar Londen om zijn gezin weer op te zoeken.

Vanessa Ives

Iedereen heeft zowel onderschat dat het kwaad niet zo gemakkelijk is te verslaan als wat het met Vanessa zou doen wanneer ze helemaal alleen achter zou blijven. Haar depressie ontstaan vanuit het geloof dat haar heeft verlaten en dat zij zelf de rug toe heeft moeten keren, het feit dat Ethan haar heeft verlaten en haar eenzaamheid in het grote huis, krijgt gelukkig aandacht van Dr Lyle. In het tweede seizoen bewees hij al zijn grote waarde, maar in het derde seizoen is hij een waardevolle vriend voor Vanessa. Waneer Vanessa op zijn aanraden naar Dr Seward gaat is deze ontmoeting een bijzondere. Dr Seward (gespeeld door dezelfde actrice) blijkt een nazaat te zijn van Joan Clayton, de heks waar Vanessa alles van heeft geleerd. En ook Dr Seward blijkt van grote waarde voor Vanessa. In eerste instantie gelooft zij de verhalen over demons, vampieren en Lucifer niet, maar waneer ze Vanessa onder hypnose brengt om onderliggend informatie vrij te krijgen, begint ze te twijfelen.

In één hele aflevering brengt de hypnose Vanessa terug naar de tijd dat ze opgesloten zat in de inrichting. Een heftige aflevering, maar zeer mooi, poëtisch, maar tragisch en soms surrealistisch in beeld gebracht. En een verrassing duikt op wanneer de enige broeder die zij ziet, degene die haar eten geeft, haar po verwisselt, John Clare blijkt te zijn, voordat hij onder handen werd genomen door Victor. De twee ontwikkelen een bijzondere band, waarbij hij echt om haar gaat geven, terwijl contact eigenlijk verboden is. Hier zien we zijn mooie karakter, dat soms ook al doorschemerde in Creature. Maar ook leren we dat ze daar werd bezocht door zowel Lucifer als de andere broer die zichzelf Dracula noemt en zich voordoen als John Clare. Door deze hypnose komt Vanessa eindelijk achter de naam van de andere demon broer en degene die nu achter haar aanzit.

Dr Seward raad Vanessa aan om elke dag iets nieuws te doen en gemanipuleerd door de familiars van Dracula, komt ze terecht in het museum waar Dr Sweet werkt. Hij werkt op de afdeling van de nachtwezens en ze voelen zich al snel tot elkaar aangetrokken. Er is echter een addertje onder het gras; Dr Sweet is Dracula. En langzaam wordt Vanessa, nu ze helemaal alleen is gelaten door hem verleid. Wanneer ze Dr Hartdegen, Catriona ontmoet, die haar gelijk serieus neemt en haar wil helpen, is het waarschijnlijk al te laat.

review series penny dreadful season 3
Kaetenay seeks help from Sir Malcolm/ Showtime, Sky

Ethan Chandler, Sir Malcolm en Kaetenay

In het tweede seizoen zijn we achter de ware achternaam van Ethan gekomen; Talbot, zoals ook de oorspronkelijke klassieke Wolfman heet. In de trein op weg naar New Mexico, worden ze overvallen door de mannen van Ethans vader en nemen hem mee, iedereen dood in de trein achterlaten, alleen Hecate is gespaard gebleven. Zij achtervolgt de mannen en weet Ethan te helpen ontsnappen. Ze verleidt Ethan en zijn hang naar het kwade doen is groot, temeer omdat hij wraak wil nemen op zijn vader die hem het leger instuurde om alle indianen af te maken. In dat leger heeft hij Kaetenay ontmoet, die hem onder zijn hoede nam tegen de wil van Ethan in. Ethan smeekte Kaetenay om hem te doden, maar Kaetenay zag in een visioen dat Ethan bestemd was om grootste dingen te doen.

Ook Sir Malcolm en Kaetenay zijn ondertussen in Amerika aan gekomen en volgen het spoor van Ethan. Vlak voordat Ethan en Hecate de range van zijn vader bereiken, halen Sir Malcolm en Kaetenay hen in en worden allen opgepakt door de mannen van Ethans vader en naar de range gebracht. Daar komt het uiteindelijk tot een grote confrontatie tussen Ethan en zijn vader en Rusk in een good old fashion western shooting. Het geeft eindelijk de achtergrond van Ethan weer wat de voorgaande seizoenen zo mysterieus gebleven was.

Dan krijgt Kaetenay een visioen van Vanessa en zegt dat zij in groot gevaar is en dat het al bijna te laat is. Zo snel mogelijk keren ze terug naar Londen, maar eenmaal daar aangekomen is Londen gehuld in een giftige mist, zijn er duizenden mensen gestorven en de nachtwezens heersen over Londen. Pas tegen het einde als Kaetenay zijn ware weerwolf aard toont, weet Ethan dat hij degene is geweest waarom hij de Wolfman is geworden. De reden dat Kaetenay hem zo heeft gemaakt, was vanwege een visioen en de profetie te vervullen.

Victor Frankenstein

Het verhaal van Victor bereikt uiteindelijk ook zijn catharsis. Eerst is hij nog vastberaden om met behulp van Dr Jekyll, Lily om te toveren in een echte dame en al haar woede en pijn van haar af te nemen. Lily is samen met Dorian haar eigen strijd begonnen om onderdrukte vrouwen te bevrijden, en hen tot haar eigen leger te maken. Wanneer ze nog baden in het bloed, is Dorian blij met deze gang van zaken, maar wanneer Lily zich meer en meer richt op haar vrouwen in plaats van hem, schakelt hij Victor in om Lily in te binden.

Met dit zijverhaal, wordt op een evenzo monsterlijke manier het feminisme en de onderdrukking van de vrouw aangestipt. Lily is weliswaar tot monster gecreëerd, maar de werkelijke monsters zijn de mannen die vrouwen misbruiken voor hun eigen plezier. Wanneer Victor dan ook eindelijk Lily kan onderwerpen, vertelt zij hem haar ware verhaal, over haar dochtertje Sarah en hoe zij stierf terwijl Lily/Brona zich moest laten misbruiken om in leven te blijven. Het is een schrijnend verhaal, maar schrijnender is dat zij smeekt om die herinnering aan Sarah niet van haar af te nemen, hoe pijnlijk deze ook is. Dit geeft Victor eindelijk het inzicht dat hij nodig had en laat haar gaan. Lily neemt ook afscheid van Dorian en vertrekt alleen de wereld in waar zij haar nieuwe plek moet vinden.

review series penny dreadful season 3
Vanessa has to say goodbye to dear friend Dr Lyle/ Showtime, Sky

Creature/John Clare

Het verhaal van Creature blijkt meerdere verhaallijnen en personages met elkaar te verbinden, terwijl hij zelf een prachtige, symbolische en poëtische rol en functie heeft in de serie. Zijn monsterlijke uiterlijk staat in schril contrast met zijn liefdevolle en poëtische geest, maar uit zich wel in zijn gevaarlijke en moordende gedrag. Zijn personage is zeer complex, wat het resultaat is van het onmenselijke experiment van Victor. Van een liefhebbende echtgenoot en vader en verzorger is hij gemaakt tot monster die zich in het begin enkel gedraagt naar hoe hij wordt behandeld.

Door de serie heen zien we hoe hij wordt gevormd eerst door het verlaten worden door Victor, vervolgens het liefdevol opgenomen worden door de theateracteur en tenslotte misbruikt om zijn uiterlijk. Wanneer hij alles ontvlucht, juist dan komen zijn herinneringen terug. Bang om de confrontatie aan te gaan met zijn vrouw en zoon, bespiedt hij hen eerst vanuit de schaduw. Als hij zich voor het eerst aan zijn zoontje vertoont, schrik deze hevig, maar zijn vrouw aanvaardt hem gelijk zoals hij is, want ook al ziet hij er anders uit, het is nog altijd haar echtgenoot. We horen haar hem nooit anders aanpreken en ook in de inrichting heeft hij Vanessa nooit zijn echte naam gegeven, noch horen wij hem die zelf uitspreken. Zijn echte naam blijft voor ons altijd een raadsel. Nu hij weer herenigd is met zijn gezin, en zij plannen hebben om uit Londen te vertrekken, slaat de giftige mist en het noodlot toe. En stelt zijn vrouw hem voor een onmogelijke keuze.

Dr Seward en  Dr Catriona Hartdegen

Met de komst van deze twee sterke vrouwen, die zowel erg intelligent zijn als weerbaar, fysiek sterk en strijdvaardig, wordt het feminisme nog sterker in de serie. Dr Seward afkomstig uit New York heeft persoonlijk afgerekend met haar mishandelende man en Catriona is een soldaat die met elk wapen als met woorden zeer goed overweg kan. Het is zeker een pluspunt in de serie en het is ook prettig dat na twee seizoenen waarin Vanessa alleen maar mannen om zich heen had om haar te beschermen en te helpen, het team nu ook aangevuld wordt met twee sterke vrouwen.

review series penny dreadful season 3
the hartbreaking ending/ Showtime, Sky

The End

De laatste aflevering is de allerlaatste en hiermee is het verhaal dat eigenlijk geheel om Vanessa ging afgerond. Ondanks de hulp die zij krijgt van Catriona en Dr Seward kan Dr Sweet haar verleiden. Eerst misleidt hij haar nog, maar wanneer zij weet dat hij Dracula is en hij zegt van haar te houden om wie zij is, geeft zij zich gewillig aan hem over. En zo wordt zo uiteindelijk wie zij altijd al geweest is; Mother of all Evil.

Wanneer Sir Malcolm, Ethan en Kaetneay terugkeren in het doodstille en verlaten Londen, treffen ze niet haar thuis aan, maar een aantal familiars. Ethan gaat gelijk naar haar op zoek, terwijl zowel Catriona als Dr Seward zich bij de anderen in het huis aansluiten. Catriona helpt hen de familiars in het huis te bestrijden. Terwijl Dr Seward op zoek is naar Vanessa omdat ze in gevaar is. Haar confrontatie met haar assistent Renfield heeft haar voorgoed doen beseffen dat alles wat Vanessa haar vertelde, waar is. De nieuwe groep, waar later Victor zich bij aansluit trekt naar de plek waar Vanessa zich met Dracula ophoudt. Een hevig gevecht volgt, waarbij iedereen zijn mannetje en vrouwtje staat.

Het is tenslotte aan Ethan om Vanessa te vinden en haar te redden. Dan volgt er een hartverscheurend einde dat nooit anders had kunnen verlopen. De enige manier om Vanessa te redden en om haar rust te geven is om haar te doden. Dit is de daad die Ethan verricht als de Lupus Dei, en zijn lotsbestemming om de aarde te redden is hiermee vervuld. Het is een tragisch einde van een tragische verhaal van een jonge vrouw die gevochten heeft voor wat ze waard was, maar nooit een schijn van kans had.

Penny Dreadful

Hiermee is het zeker een prachtige poëtische vertelling geworden met kleurrijke figuren die ieder hun rol in de vertelling hebben gespeeld. Met prachtige cinematografie, mooie poëtische manier van vertellen, prachtige art decoration en muziek, fantasievol met eerbetoon aan de originele klassieke personages met een twist, is dit een erg goede serie geworden. Aan het einde is alles mooi in elkaar gevallen, alle verhaallijnen van de hoofdpersonages en bijpersonages zijn mooi afgewerkt. Sommigen hebben hun rol vervuld, anderen hebben hun catharsis gekregen, anderen hebben niets geleerd en voor sommigen is er een nieuw pad wat ze moeten bewandelen. Het einde zien we voornamelijk door de ogen van Creature wanneer hij de begrafenis van Vanessa van een afstandje en in stilte gade slaat. De serie besluit met zijn voordracht van het gedicht van William Wordsworth “Ode: Intimations of immortality from recollecties of early childhood.”

“There was a time when meadow grove and stream/ The earth and every common sight/ To me did seem/ Appareled in celestial light/ The glory and the freshness of a dream/ It is not now as it hath been of yore/ Turn wheresoever I may/ By night or day/ The things which I have seen I now can see no more/…But there’s a tree, of many, one/ A single field of which I have looked upon/ Both of them speak of something that is gone/ The pansy at my feet/ Doth the same tale repeat/ Whither is fled the visionary gleam?/ Where is it now, the glory and the dream?”

THE END

Wil je meer lezen over Penny Dreadful? Klik dan op onderstaande links:

• Penny Dreadful (2016)
  • Season: 3
  • No. of episodes: 9
  • Running time episodes: 44-59 minutes
  • Created by: John Logan
  • Starring: Eva Green, Timothy Dalton, Josh Hartnett, Rory Kinnear, Harry Treadaway, Billie Piper, Reeve Carney, Patti LuPone, Wes Studi, Perdita Weeks, Christian Camargo, Shazad Latif, Samuel Barnett
  • Music by: Abel Korzeniowski
  • Cinematography: John Conruy, Nigel Willoughby
  • Production company: Desert Wolf Productions, Neal Street Productions