Serie Review: Penny Dreadful Seizoen 2

review series pernny dreadful season 2
the Victorian evil fighters/ Showtime, Sky

Het tweede seizoen van Penny Dreadful is al even zinnelijk en gothic als het eerste seizoen, met interessante personages, maar met een duidelijker verhaal.

Ondanks dat het Sir Malcolm samen met Vanessa Ives, Victor Frankenstein, Ethan Chandler en Sembene niet is gelukt om zijn dochter Mina van de vampiermeester te redden, zijn ze nu een veel groter complot op het spoor. Vanessa werd sinds haar volwassenheid geplaagd door demonische bezetenheid en de vampiermeester wilde haar voor een reden hebben. Die reden zou zijn dat zij Amunet is en eenmaal samengebracht met Amun-Ra zal dit de duisternis brengen en zullen de Verborgenen over de aarde heersen.

Victor worstelde ondertussen met zijn eigen demons in de vorm van Creature, het wezen dat hij tot leven heeft gewekt en zowel beschikt over een prachtige poëtische levensinstelling als een dodelijk gevaar is. Maar ook van Ethan hebben we een hint opgevangen dat hij wel eens degene zou kunnen zijn die de moorden heeft gepleegd, na de enorme slachtpartij in het café in de laatste aflevering, en hij in de Wolfman veranderde.

Sir Malcolm probeert de dood van Mina te verwerken en vindt eerst steun bij Vanessa, maar niet veel later bij Evelyn Poole, de weduwe die hij eerder op de seance ontmoette als Madame Kali.

Vanessa en Ethan voelen zich ook tot elkaar aangetrokken nu Brona is overleden (lees: gedood door Victor) en Vanessa vertelt aan hem haar verhaal over de tijd die zij bij de Cut Wife (Joan Clayton) doorbracht. Een heks die leefde op de Ballentree Moor en waar zij om raad vroeg. Zij leerde niet alleen abortus te plegen bij degenen die bij hen aanklopten voor hulp, alles over de natuurlijke manier van heks-zijn, maar ook over de duistere kant. Daar kwam ze oog in oog te staan met de vroegere coven van Joan en die Nightcomers zijn geworden, slechte heksen die Lucifer dienen. Joan vertelt Vanessa dat zij de sterkste Daywalker is die ze ooit is tegen gekomen en laat haar een boek zien van verboden teksten en de dood, dat ze pas mag gebruiken als god haar volledig verlaten heeft omdat ze dan niet meer terug kan. Ondertussen blijkt die slechte heks Evelyn te zijn die Sir Malcolm wil verleiden om zo bij Vannesa te komen om haar aan Lucifer te geven.

Victor heeft Brona meegenomen en wekt haar tot leven als de bruid voor de Creature die zich nu John Clare noemt. Hij noemt haar Lily. Ze heeft geen herinneringen van voor haar dood, maar dit wezen is misschien nog wel gevaarlijker dan Creature. Wanneer Vanessa en Ethan belaagd worden door de Nightcomers, en Vanessa hen afweert met de Verbis Diablo, de duivelstaal, schakelen ze de hulp in van Dr Lyle. Vanuit het museum brengt hij een aantal relieken mee die de sleutel zijn tot een profetie en de Verbis Diablo. En blijken ze in groter gevaar te zijn dan ooit.

review series penny dreadful season 2
Vanessa and John Clare have a poetic connection/ Showtime, Sky

Duidelijk verhaal en plot

In dit seizoen is er veel meer ruimte om een echt verhaal te vertellen. Dit seizoen heeft een duidelijk plot, een duidelijke vijand, een profetie en hoofdpersonages die we al in het eerste seizoen hebben leren kennen. Dit seizoen voelt daarom een stuk prettiger en organischer aan om te kijken.

De gothiek is wederom volop aanwezig. Mooie poëtische teksten zijn nu allesbehalve prozaïsch en passen erg goed in de scène, terwijl de overige normale conversaties talrijker zijn. Een deel van de oude sfeer, qua dramatiek en het theatrale zijn wel bewaard gebleven, maar passen veel natuurlijker in de desbetreffende scène, waardoor het meer waarde krijgt en mooier aandoet.

De art decoration is nog mooier en gotischer geworden en met name het kasteel waarin Evelyn woont is een pronkstuk en ziet er prachtig creepy uit. En de enge poppen die zij maakt en die levensechte voodoo poppen zijn met een echt hart en echte hersenen zijn niet alleen mooi gemaakt, maar ook origineel bedacht. Net als de Nightcomers, waaronder de dochter van Evelyn, Hecate, die er in hun duivelse vorm prachtig uitzien. Helemaal naakt met diepe littekens en zowel eng als mysterieus als een heel nieuw wezen. De vormgeving, de manier van vertellen, de cinematografie heeft zichzelf dit seizoen overtroffen en is een lust voor het oog.

Vanessa Ives

Het plot draait dit keer en eigenlijk net zoals het vorige seizoen om Vanessa. Niet alleen wordt haar achtergrond nog meer uitgediept en haar karakter, maar zij maakt ook de meeste ontwikkeling door dit seizoen. In het eerste seizoen wilde de vampiermeester haar in handen krijgen en nu is dat de Duivel zelf. Dit ontdekken ze door middel van Dr Lyle, die een aanwinst is voor de serie. Zijn personage is erg komisch, speels en gay in beide betekenissen van het woord. Het feit dat hij door Evelyn gechanteerd wordt en hij een dubbelrol speelt, maakt hem interessanter, en uiteindelijk is hij dapper genoeg om de kant van Vanessa te kiezen, met name omdat hij erg op haar gesteld is.

De relieken uit het museum vertellen het verhaal van Lucifer dat gaat als volgt: “In de oorlog om de hemelse troon werden we overwonnen. God keek neer op zijn verslagen engelen en zag ons aan voor kwaadaardige engelen. Dus stootte hij ons uit. Hij nam ons bij onze gevleugelde rug en hield ons boven zijn hoofd. Aldus gooide hij ons van de hemelse troon naar beneden. Naar de aarde en de hel. We werden uit elkaar gespleten. Twee broers. Verstoten naar twee rijken. Een broer naar de aarde en de ander naar de hel. Zo leefden we in eeuwige haat. De broer moest zich ’s nachts voeden met het bloed van de levenden. Ikzelf moest me in de hel voeden met de zielen van de doden. Allebei eeuwig op zoek naar de moeder van al het kwaad die ons vrij zal laten zodat een van ons de hemel kan veroveren en god van zijn bloederige troon kan stoten. Zo zal de duisternis heersen op aarde en in de hemel voor altijd. En zo komt de Apocalyps.”

review series penny dreadful season 2
Dr Lyle is a real asset and a good friend/ Showtime, Sky

De rollen van de personages

Dr Lyle heeft niet alleen een functionele rol voor de hoofdpersonen, maar ook een zeer functionele in de serie. Waar het in het eerste seizoen allemaal nog erg vleselijk en zinnelijk was en duister, is die kant weliswaar gebleven, maar is er met de grotere rol van Lyle ook meer humor in de serie gekomen, wat het soms net even iets meer luchtigheid brengt.

Verder wordt de focus steeds meer verlegd naar Vanessa, maar ook naar Ethan. Want het is Dr Lyle die ontdekt dat Lupus Dei, telkens weer terugkomt als voetnoot bij de tekst van de relieken. De Lupus Dei heeft een belangrijke rol voor de bescherming van Vanessa en het verslaan van het kwaad. Het is nu duidelijk voor de kijker dat Ethan de Wolfman is en verantwoordelijk voor de vele slachtpartijen in de stad. De nieuwe inspecteur Bartholomew Rusk zit hem op de hielen en helemaal wanneer hij achter zijn werkelijke achternaam komt: Talbot (die van de originele Wolfman). Langzaam aan weten ook de anderen dat hij de Wolfman is, maar voor één iemand is dat fataal.

De rol van Sir Malcolm is qua leider en bijeenbrenger van de groep uitgespeeld. Hij wordt verleid en betoverd door Evelyn en daardoor grotendeels van de tijd buitenspel gezet.

Victor wordt verliefd op Lily, maar zij blijkt een uiterst kwaadaardig wezen en aan de kant te staan van de Verborgenen. Hierin speelt Dorian Gray ook een grote rol. Alhoewel hij nog steeds de seksuele input verzorgt in de serie en homoseksualiteit en de transseksueel Angelique de aandacht krijgt, krijgen we eindelijk het schilderij te zien. En dat is allesbehalve een oude man, maar een kwaadaardig beest… Hij is ook degene die een grotere spil vorm voor de sociale activiteiten van de personages, waarbij op een bal een heftige confrontatie plaatsvindt.

De Creature, John Clare, bouwt door een toevallige ontmoeting met Vanessa in een armenhuis een emotionele band met haar op, terwijl hij erachter komt dat nadat hij is ontslagen uit de Grand Guignol, mensen misbruik van hem willen maken als monster. Zijn karakter wordt nog meer uitgediept en hij representeert waar het naast de strijd tegen het kwaad, eigenlijk om gaat in deze serie: de wens van hen allemaal om liefde te vinden, iemand die onvoorwaardelijk van je houdt om wie je bent, je ergens thuis voelen en je geliefd voelen.

review series penny dreadful season 2
Vanessa facing pure evil/ Showtime, Sky

Dat het eerste seizoen van Penny Dreadful zich volledig heeft gefocust op de ontwikkeling en het neerzetten van de personages, werpt nu in het tweede seizoen zijn vruchten af. Het verhaal in dit seizoen is hierdoor nog indrukwekkender, heftiger en voert je mee op een mooi ritme van vertellen. De gotisch sfeer komt nu helemaal perfect tot uitdrukking, begeleid door prachtige muziek, mooie dialogen en sterke beeldende scènes, waarvan de scène van Dorian en Lily in de balzaal erg indruk maakt. De karakters zijn minder statisch, menselijker en levendiger en daardoor ondanks dat ze allemaal hun slechte kanten hebben een stuk aimabeler. Dit tweede seizoen is mooier, beter, meer horror, meer spanning, meer luchtigheid en humor. Het tweede seizoen heeft een echt plot en werkt ergens naartoe, met interessante personages die ieder hun eigen rol hebben die op hun plaats vallen. Met een sterke en mysterieuze enge vijand heeft Penny Dreadful hiermee een sterk gotische wereld neergezet.

Wil je meer lezen over Penny Dreadful? Klik dan op onderstaande links:

• Penny Dreadful (2015)
  • Running time episodes: 49-58 minutes