Film Review: My Babysitter’s A Vampire (2010)

review film my babysitter's a vampire 2010
dat is schrikken/ Disney Channel, Teletoon

Het is weer het laatste weekend van de maand April en dat betekent dat het weer tijd is voor de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. Vandaag een review van de komische griezelfilm My Babysitter’s A Vampire.

Op IMDb staat deze film aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes niet geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. In deze spannende, komische griezelfilm moet Ethan samen met zijn beste vriend Benny en Sarah de nieuwe babysitter van zijn achtjarige zusje, Jane, het opnemen tegen een gevaarlijke vampierenbende onder leiding van Jesse.

Als de vader en moeder van veertienjarige Ethan en achtjarige Jane op date night zijn en Ethan moet oppassen komen ze erachter wanneer ze vervroegd thuis komen dat hij met zijn beste vriend Benny er een potje van maakt. Ze besluiten dan ook om de volgende date night een babysitter te vragen. Ze vragen Erica, het brave meisje van de school die net zoals Jane helemaal fan is van de vampierenfilm “Dusk”. Erica is de beste vriendin van Sarah. Wanneer ze echter moet oppassen wordt ze door Jesse en een groepje ouderejaars gevraagd om mee uit te gaan. Sarah waarschuwt haar voor hen en voor haar ex-vriendje Jesse, maar Erica wil niet luisteren.

Dan komen we er ook gelijk achter waarom Sarah haar waarschuwt. Jesse en zijn bende zijn vampiers. En Sarah is ook een paar dagen geleden een vampier geworden, nadat Jesse haar beet. Na een gevecht, vlucht Sarah naar het huis van Ethan en doet alsof zij Erica vervangt. Hierop volgt een spannend avontuur, wanneer Ethan en Benny er niet alleen erachter komen dat nu het knapste meisje van school op hen moet passen, maar ook een vampier is en dat haar ex-vriendje nu achter haar aan zit. Maar Jesse heeft ook nog eens een duister plan voor ogen en het is aan Sarah, Ethan en Benny om hen te stoppen. Gelukkig krijgen ze hulp uit onverwachte hoek van de oma van Benny en van Jane.

wanneer je hoort dat de babysitter een vampier is/ Disney CAhnnel, Teletoon

Komisch avontuur

De film is naast dat het vrij spannend kan zijn en griezelig, ook erg grappig en daar ligt ook de nadruk op. De verwarring is natuurlijk groot als blijkt dat vampieren echt bestaan, Sarah er eentje is en dat allemaal tegen een achtergrond van de vampierfilm “Dusk”, wat natuurlijk een persiflage is van de Twilight films. Maar in plaats van puberromantiek, gaat deze film over tienerhumor.

De manier waarop Ethan en Benny in eerste instantie om gaan met deze nieuwe informatie is erg grappig en bestaat vooral uit een hoop geschreeuw en geren. Maar wanneer ze eenmaal een beetje aan het idee gewend zijn, treden ze heldhaftig op om het kwade plan van Jesse te stoppen. Dit doen ze onder andere door van tl buizen lightsabers te maken, wijwater in de supersoakers te doen en patronen van scherpe potloodjes te maken in balletjesschieters. Ook worden er veel grappige referenties gemaakt naar onder andere Twilight, The Vampire Diaries en Star Wars, Battlestar Galactica en andere vampieren en en science fiction popculture. Daar is vooral Benny erg goed in.

Maar ook Jane is een erg grappig meisje. Voor een achtjarige is ze niet alleen erg bijdehand, maar ook ondernemend en weet ze goed gebruik te maken van Ethan. En natuurlijk vindt zij tieners en vooral tienerjongens maar rare en domme wezens. De oma van Benny komt ook plotseling leuk en onverwacht uit de hoek, als blijkt dat zij een aard-priesteres blijkt te zijn en hen kan helpen.

Maar het coolste personage is Sarah. Zij is weliswaar gebeten door Jesse, maar ze wordt pas een echte vampier wanneer ze mensenbloed drinkt. Doet ze dit niet binnen 28 dagen dan zal ze sterven. Dus voedt ze zich met ratten ook al is dit niet genoeg, ze weigert om van mensen te eten. Daarbij heeft ze wel de kracht van een vampier en de snelheid en kan ze net zoals de echte vampiers niet tegen knoflook, zonlicht en wijwater. Gelukkig weet oma ook hierop raad.

Tenslotte is er nog een kleine rol weggelegd voor Rory, de vriend van Ethan en Benny en dat best een raar ventje is en best dommig. Hij wordt dan ook gebeten door een vampier en drinkt zelf ook bloed waardoor hij een echte vampier wordt, net zoals Erica. Alleen helpt Rory de jongens en Sarah door van binnenuit informatie door te spelen.

Het grote eindgevecht

Tijdens de vertoning van de derde “Dusk” film in de bioscoop wil Jesse toeslaan en zijn plan doorvoeren. Daar steken Sarah, Ethan en Benny natuurlijk een houten stokje voor. Dat levert zowel grappige als spannende scènes op, waarbij zowel mensen het slachtoffer worden, als vampieren, die we als licht uiteen zien spatten of zien opbranden of verdwijnen in een soort rook. Het gaat er wel behoorlijk vechtend aan toe en het is ook onduidelijk of er uiteindelijk dodelijke slachtoffers zijn gevallen aan de kant van de Dusk bezoekers, maar de hele vampierenbende gaat er wel aan. De laatste eindstrijd is tegen Jesse, waarbij Ethan, Benny, Sarah, oma en Jane het gezamenlijk tegen hem opnemen.

Vermakelijke tienerfilm

De film is erg vermakelijk en heeft vooral veel tienerhumor, die eerder kinderen dan volwassenen zal aanspreken. De volwassenen, de ouders van Ethan spelen dan ook een ondergeschikte rol en zijn zich helemaal niet bewust van wat er gaande is. Er gebeuren wel een aantal onlogische dingetjes. Want plotseling is Rory wel te zien op camera terwijl de andere vampieren niet te zien zijn op hun camera. Er ook de hele mythologie wordt niet helemaal netjes uitgelegd en verklaard. De regeltjes zijn dan ook wat flexibel ingezet voor het plot. Maar dat geeft op zich helemaal niets. Want het gaat om de leuke personages die samen een leuke combi maken.

Daarbij blijken aan het einde ook Ethan en Benny nog over bijzondere gaven te beschikken. Want Ethan krijgt visioenen wanneer hij Sarah aanraakt en is een Ziener en Benny kan spreuken opzeggen en is bestemd om een Tovenaar te worden. Dat belooft nog wat. Want deze film is de aanzet geweest voor een gelijknamige tv serie die hierop volgde met dezelfde cast. In nog twee seizoenen met ieder 13 afleveringen gaan hun avonturen verder, dus wie nog geen genoeg heeft van de film kan gelijk verder kijken met de serie.

De film is aangeduid als PG wat betekent dat er scènes in voorkomen die niet geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Alhoewel de vampieren gele ogen hebben en snijtanden en een vampier een vork in zijn voorhoofd krijgt gestoken, komt er geen bloed in voor. Wel zien we Sarah ratten eten. En tijdens het eindgevecht in de bioscoop zien we veel vampieren dood gaan. Het lot van de bioscoop bezoekers blijft onduidelijk.

Kijk info

• Eng: 1/5 De film is niet heel erg eng, maar redelijk spannend
  • Geweld: 2/5 De vampieren bijten mensen en vallen hen aan en Ethan, Benny en Sarah vechten goed terug