Film Review: The Spiderwick Chronicles (2008)

review film teh spiderwick chronicles 2008
Jared en Hogsqueal/ Paramount Pictures

Het is alweer het laatste weekend van de maand April en dat betekent tijd voor HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, engste, griezeligste en sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. Vandaag een review van de spannende fantasie film The Spiderwick Chronicles.

Op IMDb staat deze film aangemerkt als PG, wat betekent dat sommige scènes niet geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. In deze spannende fantasie film gaan de tweelingbroers Jared en Simon samen met hun oudere zus Mallory de strijd aan met de gemene goblins en hun leider Mulgarath. Bereid je voor op een spannend avontuur.

De ouders van de tweeling Jared en Simon en zus Mallory zijn net gescheiden en daarom verhuizen de kinderen met hun moeder naar het oude huis van oudtante Lucinda, voor een nieuwe baan. Jared vindt het maar niks en geeft zijn moeder heel wat te stellen met zijn opstandige gedrag, terwijl Simon een rustigere en begripvollere jongen is. Mallory probeert zowel haar moeder te helpen als de jongens en Jared in toom te houden.

Maar als Jared in een woede aanval een gat in de muur slaat, ontdekt hij een geheime ruimte waar ooit een etenslift zat en waar hij allemaal spulletjes van hen vindt die ze net waren kwijtgeraakt. Via de lift vindt hij een geheime kamer op zolder van de vader van oudtante Lucinda, Arthur Spiderwick en zijn zelfgemaakte boek over allerlei wezens, van brownies, hobgoblins, sylphs, en de gemene goblins en hun leider de ogre Mulgarath. En hij ontdekt wie hun spulletjes had gestolen, de brownie genaamd Thimbletack die van professor Spiderwick op zijn boek moest passen. Maar wanneer Jared het boek mee naar buiten neemt, is het te laat en zien de goblins dat en ontvoeren per ongeluk Simon.

In een poging om hem te redden, rent Jared achter hen aan en gaat er een nieuwe wereld voor hem open. Niet in het minst omdat hij de hobgoblin Hogsqueal ontmoet die hem in zijn ogen spuugt zodat hij de vreemde wereld kan zien. Simon wordt vrijgelaten om het boek te halen voor de goblins, en samen met Jared weet hij naar het huis te vluchten dat beschermt blijkt door middel van een magische cirkel. Met behulp van een magische steen met een gat en een monocle waardoor ook Mallory en Simon de wezens kunnen zien, zullen ze het boek en zichzelf moeten  beschermen.

review film the spiderwick chronicles 2008
het Field Book van Professor Spiderwick met Thimbletack/ Paramount Pictures

Spannend, fantasievol avontuur

Het is een spannend avontuur, waarin allerlei vreemde wezens zich laten zien. Thimbletack is een grappige en bijdehante brownie die ooit de vriend was van professor Spiderwick. Hij houdt van honing en als hij boos of van streek raakt verandert hij van een lief uitziende brownie in een groen monstertje en alleen honing kan hem dan nog kalmeren. De andere vriend die de kinderen maken is Hogsqueal die een hobgoblin is en het liefste kleine vogeltjes eet waardoor hij telkens wordt afgeleid. Zijn hele familie is ooit door Mulgarath vermoord doordat hij één pagina van het boek in handen heeft gekregen, dus kan je na gaan wat voor gevaar hij zal zijn als hij het hele boek in handen zou krijgen.

De goblins van Mulgarath onder leiding van Redcap die op een vieze pad lijkt zijn erg gevaarlijk en zorgen voor wat spannende momenten. En Mulgarath zelf kan zich in allerlei vormen vertonen en dat levert een zeer enge en verrassende en spannende laatste strijd op.

Op de achtergrond speelt de scheiding van hun ouders. Terwijl Mallory en Simon het meer begrijpen, kan Jared er niet mee omgaan en hoopt nog altijd dat hun vader terugkomt. Het speelt niet op de voorgrond, alhoewel dit in de eindstrijd wel een belangrijke rol speelt. Dit geeft de film net iets meer diepte en is het verschillende gedrag van de kinderen begrijpelijk. De moeder speelt een kleine rol en weet tot het laatst niets af van wat haar kinderen allemaal uitspoken, maar wanneer zij eenmaal ook op de hoogte is zorgt dit voor een komisch effect.

De film ziet er erg mooi uit. De wezens zijn mooi vormgegeven en fantasievol. Het zorgt voor zowel grappige momenten, maar ook gevaarlijke en spannende en sprookjesachtige momenten, met de vlucht achter op de rug van een Griffioen als hoogtepunt. Alhoewel de wereld van Spiderwick erg groot is, krijgen we maar een kleine glimp ervan te zien, maar wel op een manier zodat het goed vertegenwoordigd is. Het einde is ook een mooi sprookjesachtig einde. En gelukkig loopt het ook goed af.

De boeken

Wie nog meer van deze wereld wil weten, kan ook de boeken lezen waarop de film is gebaseerd. De serie geschreven door Holly Black en Tony DiTerlizzi bestaat uit vijf boeken getiteld: The Field Guide (2003), The Seeing Stone (2003), Lucinda’s Secret (2003), The Ironwood Tree (2004) en The Wrath of Mulgarath (2004). Er zijn nog andere boeken die met de Spiderwick Chronicles samenhangen en er is ook een tweede serie verschenen Beyond the Spiderwick Chronicles met drie boeken getiteld: The Nixie’s Song (2007), A Giant Problem (2008) en The Wyrm King (2009).

Op IMDb staat deze film aangemerkt als PG, wat inhoudt dat sommige scènes niet geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Dat komt vooral door de misschien wat griezelige goblins die niet alleen de kinderen bedreigen, maar ook zeer gevaarlijk zijn. Eén van hen bijt Simon zelfs in zijn been en hij schreeuwt het uit van de pijn en die scène kan best eng overkomen. Het feit dat hun ouders zijn gescheiden en hun vader een nieuwe vriendin heeft, kan misschien wat confronterend zijn of juist verhelderend zijn omdat sommige kinderen zichzelf in Jared zullen herkennen, omdat hij hier slecht op reageert. De gevechten met de goblins en uiteindelijk Mulgarath zelf kan ook best eng zijn, want hij is een lelijk en boosaardig monster. Maar het feit dat hij zich voordoet als hun vader en Jared hem ontmaskert kan ook best intens zijn.

Kijk info

• Eng: 1/5 De goblins en Mulgarath zijn eng en gevaarliijk. Ze bedreigen de kinderen.
  • Geweld: 1/5 Eén van de goblins bijt Simon in zijn been en hij schreeuwt het uit van de pijn. De kinderen moeten tegen hen vechten en Mallory gebruikt haar floret en Redcap heeft een eigen zwaard.