Serie Review: Supernatural Seizoen 4

review series supernatural season 4
meet Castiel/ The CW

Het vierde seizoen van Supernatural neemt nog grotere epische proporties aan, wanneer Sam en Dean het niet alleen te stellen krijgen met Demons, maar ook met Angels.

Nadat we in de laatste aflevering van het derde seizoen Dean gegrepen zagen worden door de Hellhounds en in de hel is beland, is Sam alleen achter gebleven. Gelukkig niet voor lang, want als door een wonder ontwaakt Dean in zijn graf en moet zich een weg naar buiten graven. Wie heeft hem uit de hel gehaald en waarom?

Het is 4 maanden nadat Sam en Bobby Dean hebben begraven. Sam heeft al die tijd niks van zich laten horen en is op een missie om Lilith te vernietigen. Als Dean op miraculeuze wijze wakker wordt in zijn eigen graf, klopt hij aan bij Bobby. Samen sporen ze Sam op en het blijkt niet zo goed met hem te gaan. Dean zegt zich helemaal niets te kunnen herinneren van al die tijd in de hel en ook Sam heeft zijn eigen geheimen die barstjes veroorzaken in de relatie tussen de twee broers.

Terwijl ze samen weer huntersjobs opzoeken, zijn ze nu samen van plan om Lilith te verslaan. En dat blijkt nu dringender dan ooit. Want van een engel genaamd Castiel (Cass) krijgen ze te horen dat Lilith van plan is om 66 zegels te openen van de honderden die er bestaan, om zo Lucifer uit de hel terug te halen en daarmee de Apocalyps in gang te zetten. Sam en Dean krijgen hulp van Bobby en ook Ruby is weer van de partij. Maar ook krijgen ze nieuwe bondgenoten, zoals Pamela een echt medium, Anna een engel die uit de hemel is gevallen, en Carver (Chuck) Edlund, een profeet. Samen gaan ze de epische strijd aan tegen het kwaad, maar niets is wat het lijkt. Meer dan ooit worden de scheidslijnen tussen wat goed en wat kwaad is onduidelijker en wordt het voor Sam en Dean een erg moeilijke opgave om de mensheid te redden van de ophanden zijnde Apocalyps.

review series supernatural season 4
Sam and Dean get help from demon Ruby/ The CW

Sam en Dean

Sam en Dean hebben dit seizoen meer dan ooit duistere geheimen voor elkaar. Waren het in het eerste seizoen nog geheimen of verschillende meningen over wat juist is of over hun opvoeding en jeugd en John Winchester hun vader, neemt dat nu veel ernstigere proporties aan. Dean zegt zich niks te kunnen herinneren van de tijd in hel. Maar uiteindelijk blijkt niet alleen dat die 4 maanden aanvoelden als veertig jaar en de martelingen vreselijk waren, maar ook dat hij gezwicht is voor het kwade. Gemarteld door een extreem kwade demon Alastair, kreeg Dean elke keer de vraag of hij wilde dat het ophield, hij hoefde alleen maar zelf zielen te gaan martelen om zijn eigen martelingen te laten stoppen. Dertig jaar heeft Dean het volgehouden, maar uiteindelijk is hij gezwicht. En het ergste is, zo zegt hij, is dat hij het leuk vond om te doen.

Maar Sam is eveneens een zeer duistere kant op gegaan die hij voor iedereen verzwijgt. Nadat hij alleen was en zelfdestructief bezig was, kwam Ruby hem redden en leerde hem zijn bovennatuurlijke krachten te gebruiken die hij als baby kreeg van de demon Azazel. En om sterker te worden, dronk hij haar demonbloed.

Wanneer beide broers uiteindelijk open kaart hebben gespeeld, zijn er toch, ondanks dat ze elkaar vergeven, wat kleine scheurtjes ontstaan in hun band.

Ook verschuiven de motivaties van beide broers. Was Dean eerst nog volop een hunter en vastberaden om in de voetsporen van hun vader te treden, wordt hij nu dit leven moe en ook vindt hij het steeds moeilijker om mensen te zien sterven of in gevaar brengen waar hij om geeft. Sam daarentegen, wordt steeds feller in zijn strijd. Om het goede te laten overwinnen is hij nu zelfs bereid om dat met kwade middelen te doen. Iets dat je vroeger eerder verwachtte van Dean. Die verschuivingen blijven hen en hun onderlinge relatie op deze manier interessant houden.

Angels en Demons

In dit seizoen is er niet alleen veel meer aandacht voor demons en krijgen we minder monsters of the week te zien, maar ook een geheel nieuwe partij duikt op: de Angels. Waarvan Cass er één van is en ook degene die Dean uit de hel heeft getrokken. En hij heeft daar een reden voor. Net zoals Azazel een reden had om Sam te rekruteren. Daar komen we achter op het moment dat Cass Dean terug in de tijd stuurt en hij zijn jonge ouders, Mary en John, ontmoet die toen nog niet eens getrouwd waren. Hij ontmoet zijn ook zijn opa Samuel en oma Deanna en ontdekt tot zijn verbazing dat zijn moeder Mary uit een jagersfamilie komt en dat John toen nog van niks wist. Ook komt hij te weten hoe uiteindelijk Azazel hun familie wist te vinden en hoe het allemaal begon.

Hoe deze epische strijd tussen ‘goed’ en kwaad begon, wordt langzaamaan duidelijk in dit seizoen evenals de rollen die voor Sam en Dean zijn weggelegd. Ondanks dat zij hun uiterste best doen om het juiste te doen, inclusief Sam die met zijn slechte krachten iets goeds wil doen door Lilith ermee te vernietigen, pakt dat natuurlijk helemaal verkeerd uit.

Dat Sam en Dean onderdeel zijn van profetieën, komen ze te weten wanneer ze Chuck op het spoor komen, schrijver van de pulp boeken Supernatural, die exact het leven van Sam en Dean beschrijven. Chuck blijkt een profeet en zo leren ze meer over het grotere geheel van hun strijd.

review series supernatural season 4
a real black and white monster of the week episode/ The CW

Bobby Singer

Ook is er een grotere rol weggelegd voor Bobby. Niet alleen helpt hij hen steeds vaker met onderzoek, in het veld, maar ook doet hij dienst als cover voor bijvoorbeeld de FBI, door zich voor te doen als hun baas. We zien ook dat Bobby nog veel cooler is dan gedacht. Niet alleen weet hij ontzettend veel en kent hij veel spreuken, hij heeft ook nog eens een hele bunker gebouwd waar geen demon in of uit kan en waar ze kunnen schuilen.

Bobby voegt veel toe in de serie, niet alleen om wat hij kan, maar hij fungeert ook als een soort thuisbasis voor Sam en Dean en als een surrogaat vader en wijze man, waar ze soms wel naar willen luisteren.

Ook de term Idjit wordt langzaam ingeburgerd in het Supernatural universum. Het woord dat Bobby steevast voor Sam en Dean gebruikt als ze weer stommiteiten uithalen.

De afleveringen

De meeste afleveringen volgen de rode draad van het verhaal over Lilith, de destiny van Sam en Dean en de demons en angels. Wie dacht dat angels lieverdjes waren die mensen beschermen, heeft het mis. Het zijn strijders van god, een god overigens die maar door vier engelen ooit is gezien, en waarvan de rest het maar op geloof moet aannemen, die opdrachten uitvoeren als meedogenloze en nietsontziende soldaten. Alhoewel de angels menen het goede te zijn, kijken zij net zo neer op de mensen als de demons en hebben ook hun eigen agenda waar Sam en Dean niet altijd even goed uitkomen.

Het plan van Lilith nu en het vroegere plan van Azazel die met elkaar te maken hebben, worden geopenbaard aan het einde van dit seizoen, wat niet alleen zorgt voor nog meer problemen voor het volgende seizoen, maar Sam en Dean ook gedesillusioneerd achterlaat.

Gelukkig zijn niet alle Angels nasty jerks. Alhoewel Cass uit rechtvaardigheid denkt te handelen, wordt hij er door Anna, een gevallen engel, op gewezen dat het tijd wordt dat hij niet meer klakkeloos orders opvolgt, waarvan hij niet eens weet van wie ze komen en dat hij zelf moet gaan nadenken. Cass heeft als een van de weinige angels geen hekel aan mensen, hij geeft oprecht om hen en vooral Dean heeft een speciaal plekje in zijn hart. Wanneer Cass dan ook besluit om aan hun kant te vechten belooft dat ook veel goeds voor het vijfde seizoen.

review series supernatural season 4
Sam and Dean come from a real huntersfamily/ The CW

Losse afleveringen

Gelukkig zijn er ook nog de monster of the week afleveringen. We krijgen te maken met een aantal ghosts, een rugaru, een sirene, goochelaars en magicians, een heks en Samhain, een wensput die wensen echt in vervulling laat gaan en een shapeshifter die de monsters uit de Hammer horror movies nadoet. Deze afleveringen worden goed afgewisseld met de rode draad. Veel van deze afleveringen bevatten humor of juist meer spanning, maar hebben toch altijd weer zijdelings te maken met wat Sam en Dean meemaken, of waar ze mee worstelen, of met de rode draad.

In de aflevering waarin Dean terug in de tijd gaat, is een sterke aflevering waarin we meer te weten komen over hun achtergrond. Evenals de aflevering waarin er vreemde dingen gebeuren op één van hun oude high schools en we een kijkje krijgen in hoe het er vroeger bij hen op school aan toe ging. De aflevering met de wensput is erg grappig, vooral wanneer een Teddybeer tot leven komt en suïcidaal en depressief is omwille van deze nare wereld. Maar ook de afleveringen waarin we Anna en Chuck leren kennen en dus nieuwe spelers op het toneel verschijnen, maken het universum groter en interessanter.

Maar ook de aflevering waarin Sam en Dean erachter komen dat ze een jongere broer hebben, Adam Milligan, die John heeft verwekt op een van zijn huntersjobs, is een complexe aflevering voor de drie broers.

Het vierde seizoen van Supernatural is epischer dan ooit, nu er ook angels in het spel zijn. Niet alleen het willen doen laten herrijzen van Lucifer, en het laten inluiden van de Apocalyps, maar ook het hele lot en het verhaal omtrent Sam en Dean neemt bijbelse proporties aan. Met de komst van nieuwe vijanden, nieuwe bondgenoten en dubieuze figuren wordt het voor Sam en Dean steeds onduidelijker wat het juiste is om te doen. Maar altijd staat bij hen de ander voorop. Alles moet wijken om elkaar te blijven redden, ondanks dat hun onderlinge verhouding wat barstjes vertoont af en toe. Het Supernatural universum breidt zich steeds verder uit en blijft het interessant houden door een sterke rode draad en goede, soms erg sterke en soms erg grappige monster of the week afleveringen. Er gebeurt heel veel, waarbij het aantal spelers, partijen en personages blijft groeien, maar door de goede balans, blijft het spannend en afwisselend. Maar de kracht blijft altijd liggen op de complexe relatie tussen Sam en Dean.

Leuke weetjes:

• In het echt zijn Jared Padalecki (Sam) en Genevieve Padalecki (Ruby) met elkaar getrouwd.
  • Blijf ook kijken na het einde van de zesde aflevering waarin Jensen Ackels een erg komische  performance weggeeft op het nummer “Eye of the Tiger”.