Serie Review: Supernatural Seizoen 3

review series supernatural season 3
Dean and Sam drink their medicine/ The CW

Na een heftig en spannend einde van het tweede seizoen, heeft Dean nu een groot probleem waar hij niet onderuit lijkt te kunnen komen. De hellhounds are coming…

Nadat Sam het op moest nemen tegen de andere kinderen van de yellow eyed demon aka Azazel en hij door een van hen werd gedood, heeft Dean een deal gesloten met een crossroads demon. In ruil voor Sam’s leven heeft Dean zijn ziel verkocht en heeft hij nu nog maar één jaar te leven. Kan hij nog onder de deal uitkomen? En nog een ander dingetje: door het openen van de Hell Gate zijn er talloze demons ontsnapt uit de hel…

Dit seizoen is een stukje korter met 16 afleveringen in plaats van 22 of 23, vanwege de schrijvers staking van 2007-2008. Gelukkig heeft de kwaliteit van dit seizoen er niet onder geleden.

Nu Dean nog maar een jaar te leven heeft en er nu nog meer demons op aarde zijn gekomen, krijgen ze een zwaar jaar voor de boeg. Sam probeert uit alle macht om Dean te helpen om onder zijn deal uit te komen, maar hij weet niet dat als dit zou lukken, de deal niet meer telt en dat Sam alsnog zal sterven. Dean stelt zich dan ook in eerste instantie als martelaar op, terwijl Sam dit niet begrijpt. Maar na een ontmoeting met een oude liefde, Lisa en haar zoontje, Ben dat van hem had kunnen zijn, beziet Dean de toekomst toch anders, een toekomst die hij nu niet heeft, maar wel zou willen. Het wordt dus een moeilijke opgave om zowel Dean als Sam te redden.

Ze krijgen hierbij niet alleen steun van Bobby, maar ook vanuit geheel onverwachte hoek; de demon Ruby. Ooit mens en heks, nu een demon. Zij geeft hen veel informatie, maar doet ook waar een demon goed in is, namelijk liegen en manipuleren. Zij geeft Sam onterechte hoop, maar wil Sam en Dean wel helpen en heeft haar eigen nog onbekende redenen daarvoor. Ook leert Dean van haar dat praktisch alle demons ooit gewoon mensen waren die door hun tijd in de hel al hun menselijkheid hebben verloren. Een lot dat hem binnenkort te wachten staat. Maar niet alleen de dubieuze Ruby met een demon killing knife, komt op hun pad, ook een geheimzinnige en uiterst sluwe en egoïstische Bela Talbot. Een dief en oplichter en handelaar in mystieke en magische objecten. De enige reden waarom zij Sam en Dean af en toe helpt is om er zelf beter van te worden. De vrouwen worden in dit seizoen niet in een heel goed daglicht gesteld…

We krijgen Jo en Ellen helemaal niet te zien krijgen, dit seizoen, maar we maken wel kennis met een andere hunter en oude vriend van Bobby, Rufus Turner. Ook een andere jager duikt weer op, nadat hij is ontsnapt uit de gevangenis, Gordon Walker en hij is nog steeds op jacht naar Sam omdat hij er van overtuigd is dat Sam de Antichrist is. Met ook de nog de “gewone” monster of the week afleveringen, hebben Sam en Dean hun handen vol dit seizoen. Maar het is nog maar de vraag of Dean werkelijk kan ontsnappen aan een enkeltje hel.

review series supernatural season 3
Bobby is not happy about Deans deal/ The CW

Sam en Dean

De relatie tussen Sam en Dean blijft onveranderd. Nog steeds zijn ze beiden bereid om zich telkens voor elkaar op te offeren, wat nogal wat consequenties heeft voor de rest van de wereld en dus afgelopen seizoen een Hell Gate heeft geopend. Een aantal hunters neemt hen dat niet in dank af, en met name Gordon die nu ook een persoonlijke missie heeft, wraak. Hij krijgt hulp van een andere nogal radicaal religieuze hunter, Kubrick, die denkt dat hij dit alles in opdracht doet van god. Gordon krijgt ironisch genoeg wat hij verdient, wat een heftige aflevering oplevert.

Toch hebben ze misschien niet helemaal ongelijk, want dat Ruby op hun pad komt, is nogal raadselachtig en kan nooit altruïstische bedoelingen hebben. Maar wat haar plan is, blijft nog even in duisternis gehuld. Zij fungeert als een soort Yoko en manipuleert zowel Sam als Dean waar ze hen hebben wil. De opmerking dat de kracht die Sam heeft gekregen van Azazel toen hij een baby was inactief is in plaats van weg, zet de nodige vraagtekens. Vraagtekens die Dean tussen neus en lippen door ook al stelde, toen hij zich afvroeg of Sam wel helemaal als zichzelf was terug gekomen, nadat Dean een deal had gesloten om hem weer tot leven te laten brengen. Maar ook Bela zorgt voor een hoop onrust in het leven van beide broers en maakt het hen nog moeilijker.

De afleveringen

Tel daarbij ook de vele demons op die ze nu tegen komen en de monsters of the week en het wordt Sam en Dean niet makkelijker gemaakt om een oplossing te vinden voor de deal. Gelukkig is Bobby er ook nog om veel onderzoek werk te verrichten en hen af en toe ook nog tijdens een case bij te staan. En er zijn er weer genoeg dit seizoen. De demon afleveringen worden goed afgewisseld met de creature afleveringen en zware heftige afleveringen worden afgewisseld met wat luchtigere en waar meer humor aanwezig is. Hierdoor blijft de serie goed in balans, ondanks dat de nadruk telkens erg zwaar ligt op Sam en Dean en hun onderlinge relatie en eigen strijd, waar ook steeds direct of indirect naar verwezen wordt in de afzonderlijke afleveringen.

We krijgen te maken met 7 specifieke demons die de 7 zonden in een stadje laten overspoelen. Er zijn creepy kids en changelings, een vervloekt konijnenpootje, vampiers, sprookjes die uitkomen in a bad way, een evil pagan echtpaar met kerst, een spookschip, heksen, nachtmerries, de trickster, een crocotta en een Dr Frankenstein.

De aflevering wanneer Sam en Dean door FBI agent Henriksen worden opgepakt en in de lokale police station worden opgesloten die vervolgens belegerd wordt door demons van Lilith is een erg sterke aflevering met een heftig einde. Lilith vertoont zich in deze aflevering voor het eerst. Maar ook de aflevering waarin de Trickster een grote rol speelt en Sam telkens dezelfde dag laat beleven waarin Dean dood gaat, steeds op een andere bizarre en absurde wijze is erg sterk. Het begint komisch, maar wordt al gauw een serieuze aflevering waarin we een voorproefje krijgen hoe het Sam zou vergaan wanneer Dean echt dood is. En dat is geen gelukkig vooruitzicht. Want we krijgen een voorproefje van de duistere en nietsontziende kant van Sam.

Ook krijgen we een kant te zien van Bobby die we nog niet kenden in een aflevering waarin hij vastzit in een nachtmerrie. We leren dat zijn vrouw bezeten was nog voordat hij een hunter was en haar moest doden. Dat is tevens ook de reden geweest waarom hij een hunter werd. Een spannende, maar ook zielige aflevering.

Maar er zijn ook wat luchtigere afleveringen, met een konijnenpootje dat geluk brengt maar vervloekt is en voor wat grappige situaties zorgt. Ook zien we de Ghostfacers weer terug in een aflevering van “hun programma” waarin Sam en Dean eens van een andere kant in beeld worden gebracht. Deze found footage/ mockumentary aflevering is zowel grappig als creepy en speelt zich af in een haunted house. En er is voor het eerst een kerstaflevering, waarbij we eerst denken dat we met de Evil Santa te maken hebben, maar vork toch anders en wat sardonischer in de steel zit.

review series supernatural season 3
monster of the week: a changeling/ The CW

Lilith

Maar de grote vijand van dit seizoen, wringt zich heel subtiel een weg naar binnen. Wanneer Sam en Dean erachter komen dat er één demon is die alle contracten heeft van de deals van de crossroads demons, gaan ze op zoek naar wie dat kan zijn. Want nu Azazel dood is, veel demons uit de hel zijn ontsnapt, zoeken ze een nieuwe leider en is er één demon opgestaan die de macht wil overnemen. Haar naam is Lilith. Zij heeft niet alleen het contract van Dean in handen, maar wil ook nog eens Sam uit de weg ruimen omdat hij een bedreiging voor haar is, doordat hij degene is die voor Azazel het demonleger had moeten leiden. Dat maakt haar een gevaarlijke vijand, des te meer omdat ze erg sterk is en zich nauwelijks laat zien of in de kaart laat spelen.

Het einde

Het is dat we weten dat Dean gewoon nog leeft in het huidige dertiende! seizoen, maar het einde van het derde seizoen liegt er even goed niet om. In het begin van het tweede seizoen zagen we dat John een deal sloot en zich opofferde zodat Dean na hun ongeluk kon blijven leven. Aan het einde van het tweede seizoen sloot Dean een deal met een demon om Sam terug uit de dood te halen. Het is een kenmerkend Winchester patroon. Een patroon dat hen telkens in de problemen brengt, nog meer en grotere problemen veroorzaakt en wat voor ons weer een hoop kijkplezier oplevert.

Het is een terugkerend thema in de serie. De liefde die dit gezin voor elkaar voelt is sterker dan henzelf en soms ook sterker dan wijsheid. En ook al zijn ze zich van dit feit bewust, toch is het hun natuur om elkaar te blijven redden, ondanks alles. Echter na zoveel afleveringen is dit idee en de koppigheid om er van te willen leren, iets minder interessant geworden. Maar voordat de serie echt in herhaling gaat vallen, wordt het Supernatural universum uitgebreid met meer mythen en epische vijanden en epische bondgenoten. Dat de serie blijft groeien en het universum steeds groter maakt is hun kracht en dat Sam en Dean iets minder hard mee groeien is dan ook alleen maar menselijk.

review series supernatural season 3
is this the end for Dean?/ The CW

Het derde seizoen van Supernatural is kort maar krachtig. Met de introductie van nieuwe vijanden, dubieuze karakters en een enorme cliffhanger blijft deze serie naar meer smaken. Sam en Dean blijven vertrouwde karakters die groeien  in hun rol, terwijl het universum maar blijft uitdijen. Dit seizoen heeft een goede balans met luchtige en zware afleveringen en monster of the week afleveringen versus de rode draad en demons. Alhoewel de nemesis van dit seizoen zich nauwelijks laat zien, is zij niet minder gevaarlijk en gaat haar rol nog een staartje krijgen in het volgende seizoen. Maar het belangrijkste is nu: Hoe krijgt Sam Dean uit de hel?

Meer lezen over Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2007)
  • Season: 3