Film Review: The Changeover (2017)

review film the changeover 2017
Laura has to become a witch/ Viva International Pictures

The Changeover is een bijzondere Young Adult fantasy coming of age film, met een sprookjesachtige cinematografie en een betoverend verhaal.

Deze Nieuw-Zeelandse film speelt zich af in het heden in Christchurch in een setting vlak na de aardbeving. De film is gebaseerd op het Young Adult fantasy boek van Margaret Mahy dat gepubliceerd is in 1984 met de titel: The Changeover: A Supernatural Romance. Het boek heeft de Carnegie Medal van de Library Association voor beste kinderboek gewonnen. De film is net zoals het boek gericht op Young Adults, maar dan op een wat onconventionelere manier in beeld gebracht.

Zestienjarige Laura Chant woont samen met haar moeder Kate en haar vierjarige broertje Jacko in een armere buitenwijk, na de verwoestende aardbeving. Laura is echter geen gewoon meisje. De aardbeving voelde zij aankomen, evenals wat er met haar vader is gebeurd, wat lang geheimzinnig blijft. Op een bovennatuurlijk niveau voelt zij dingen aan, als waarschuwingen dat er iets ergs staat te gebeuren. En nu heeft ze dat gevoel bij Jacko. Vlak voordat hun vader hen verliet, zei hij tegen Laura dat zij voor Jacko moet zorgen en die taak neemt zij erg serieus. Niet alleen omdat haar moeder veel moet werken om de eindjes aan elkaar te knopen, maar ook omdat zij veel van haar broertje houdt en haar verantwoordelijkheidsgevoel oprecht is.

Als dan op een dag Jacko kwijt raakt en zij hem aantreft in een winkeltje gemaakt van een vrachtcontainer bij een oude man, zet dat haar voorspellende voorgevoel in werking. De oude man is wat vreemd en lijkt in eerste instantie ongevaarlijk, maar hij toont een uitermate overdreven interesse in Jacko. Wanneer hij hem aanbiedt om een stempel van een vlinder op zijn hand te geven, blijkt dat de afdruk op zij hand geen vlinder is, maar het gezicht van de oude man. Terwijl Jacko ziek wordt en de oude man steeds meer bezit van hem lijkt te nemen, en daar zelf steeds jonger van blijkt te worden, krijgt Laura hulp uit onverwachte hoek. Een jongen op haar school, Sorensen, blijkt een heks te zijn, net zoals zijn moeder en oma en deze goede heksencoven wil Laura helpen om de overgang te maken van een Senstive, wat zij is, naar een echte heks om de man te bestrijden. Maar dat is niet zonder gevaar.

review film the changeover 2017
to save her brother from a magical stamp/ Viva International Pictures

Coming of age

Het verhaal is een typisch coming of age verhaal, dat de overgangsrite van een Sensitive naar heks, de overgang van kind naar volwassenheid symboliseert. Met alle verantwoordelijkheid, het verlies van onschuld en de lasten die dit met zich meebrengt. Alhoewel dit duidelijk is, is dit wel erg mooi verpakt in een fantasy die af en toe neigt naar horror. Het is weliswaar een Young Adult verhaal, maar wel één die deze groep zeer serieus neemt en het hen qua kijkervaring niet te gemakkelijk maakt.

Dat wordt vertaald in de cinematografie, die erg mooi en sprookjesachtig is, surrealistisch zelfs wanneer Laura de overgang maakt. Het is vrij beeldend en de sterke bijpassende muziek, maakt het een betoverende ervaring. De vertelwijze is hierdoor niet conventioneel. Scènes springen soms in elkaar over in plaats van dat het vloeiend gaat en vanzelfsprekend. Net zoals de overgang naar volwassenheid zelf, die ook niet soepel verloopt. Dat wil echter niet zeggen dat het onlogisch wordt of onbegrijpelijk, maar speelt eerder in op het gevoel van de kijker, wat sommige scènes wat ongrijpbaar kan maken. Veel wordt dat ook verteld in beeld, voornamelijk de emoties van Laura en haar zoektocht naar zichzelf en haar broertje. De achtergrond van de oude man en de coven en Laura zelf met betrekking tot het bovennatuurlijke, wordt wel netjes uitgelegd, zodat niet alles in de film wordt overgelaten aan enkel wat je ziet.

Sterke jonge vrouw

De nadruk ligt op Laurie en haar wil om haar broertje te redden waar ze alles voor over heeft. Haar moeder Kate heeft geen weet van haar zoektocht en doet de gaven van Laura af als haar eigen fantasie. De moeder is de realistische noot die de ziekte van Jacko als iets realistisch ziet en niet iets bovennatuurlijks. Alhoewel dit de relatie tussen moeder en dochter zeer zou kunnen beïnvloeden wordt er niet voor gekozen om dit nadrukkelijk in beeld te brengen. Het gaat puur om het verhaal van Laura. De film is dan ook vanuit haar perspectief geschoten.

Op de achtergrond is de jeugdromance tussen Laura en Sorensen aanwezig, dat op een integere en mooie manier in beeld wordt gebracht. De tussenscènes worden goed gebruikt. Het ritje achter op de brommer bij Sorensen, zegt meer dan woorden kunnen doen en levert naast de droomachtige cinematografie ook mooie realistische beelden op. Maar naast het sprookjesachtige is er ook ruimte voor horror, die weliswaar niet erg angstaanjagend is, maar wel erg verontrustend en goed gekozen. Het moment waarop Laura erachter komt dat de stempel op de hand van Jacko nog meer doet dan hem ziek maken, is een verontrustende scène, evenals het moment dat de oude man bij haar voor het huis staat ’s nachts en later in hun huis binnendringt. Het is zodanig beangstigend gefilmd dat het zeker voor Young Adults zeer geschikt is. Maar de echte horror staat Laura te wachten wanneer ze de Changeover doet en de confrontatie aangaat met de man. Dit levert niet alleen creepy momenten op, maar laat ook zien dat Laura een krachtige jonge vrouw is, die niet alleen in staat is om het kwaad te verslaan en haar broertje te redden, maar ook iets van zichzelf kan opofferen. Dat maakt deze film tot een sterke film voor jonge vrouwen en meisjes.

The Changeover is een bijzonder coming of age verhaal verpakt in een fantasy en supernatural verhaal met een vleugje horror. Het is zowel de overgangsrite van een Sensitive naar een heks als van een meisje naar een volwassen vrouw. Met Laura als een sterk hoofdpersonage, prachtige betoverende cinematografie en sterk gekozen muziek is dit een must see Young Adult voor zowel meisjes als jongens.

• The Changeover (2017)
  • Directed by: Miranda Harcourt, Stuart McKenzie
  • Produced by: Richard Fletcher, Caroline Hutchison, Angela Littlejohn, John McKenzie, Emma Slade