Film Review: Halloween III Season of the Witch (1982)

review fillm halloween 3 season of the witch 1982
it’s going to be a very sinister Halloween/ Universal Pictures

Halloween III is geen vervolg op de eerste twee delen van Halloween (1978) en Halloween II (1981). Wat het dan wel is? Een bonte bizarre mashup van science fiction en witchcraft, een allerminst gebruikelijke combinatie. Wat heeft dat opgeleverd?

Ikzelf ben gek op mashups, ongewone combinaties van verschillende genres en die ogenschijnlijk misschien niet helemaal te rijmen zijn met elkaar. Ik heb al best wat bonte mashups gezien, maar Halloween III steelt de show en het is nog maar te bezien of dat ten goede of ten kwade bedoeld kan worden.

Na het succes van de eerste twee Halloween films werden John Carpenter en Debra Hill gevraagd om nog een sequel te maken. Ze stemden toe op voorwaarde dat Michael Myers er niet in voor zou komen. Zij hadden meer een anthologie serie over Halloween op het oog. Een heel goed idee, dat zeker door had kunnen zetten. Nigel Kneale, een Britse science fiction schrijver werd aangetrokken als schrijver en het verhaal richtte zich op psychologische horror in plaats van fysieke horror. Maar blijkbaar was dit niet gewelddadig genoeg, dus schreef Tommy Lee Wallace, de regisseur, er nog wat schokkende en grafische body horror in. Aldus werd het een film met een zeer bonte mix van science fiction, witchcraft, body horror, robots, oude Keltische magische fairytales en Halloween horror.

Hoe origineel en ambitieus dit project ook was, het feit dat het geen slasher was en waarin Michael Myers niet voorkwam, was voor het grote publiek een deceptie. Tegenvallende opbrengsten en negatieve ontvangsten, zorgden er uiteindelijk voor dat de anthologieën over Halloween niet verder gingen en Michael Myers in 1988 terugkeerde in de vierde Halloween film.  Het feit dat Michael Myers in een korte tijd al zo’n groot icoon was geworden is veelzeggend en typerend voor het tijdperk waarin alle slashers vele vervolgen kregen en nu nog worden geremaked of zelf nieuw leven geblazen wordt in de franchise, want in 2018 komt er een nieuwe Halloween uit, naar zeggen, het directe vervolg op Halloween II uit 1981, dat er eigenlijk nooit gekomen is, met Jamie Lee Curtis.

Maakt dit alles Halloween III tot een slechte film, of was de timing gewoon verkeerd? Halloween III heeft een simpel verhaal, waar bizarre dingen in gebeuren. Iets dat zeer kenmerkend is voor de jaren 80, waarin science fiction body horror een veelvuldig voorkomend genre was. Of hadden ze de film een andere titel moeten geven? Deze titel doet denken aan een direct vervolg op Halloween en Halloween II. Echter de III verwijst naar de drie maskers in de film, Halloween naar de feestdag en is als verwijzing naar de Halloween films bedoeld om een verbinding te maken. En Season of the Witch is vernoemd naar de film van George A. Romero uit 1973 met deze titel. Al deze ‘ongelukkigheden’ bij elkaar deden de film geen goed. En dat is jammer want het is een typische jaren 80 mashup die best vermakelijk is om te kijken en erg goede stukken heeft.

review film halloween 3 season of the witch 1982
Dan and Ellie start their investigation/ Universal Pictures

Het is bijna Halloween. De film begint wanneer we een man in beeld zien rennen en op de vlucht is voor een auto. Hij schuilt, wordt bijna gepakt door vreemde mannen in pak, weet te ontsnappen en komt aan bij een benzinestation waar hij om hulp vraagt. Hij wordt naar het ziekenhuis gebracht, waar we kennis maken met Dr Dan Challis die de man een kalmeringsmiddel geeft. Het enige dat de man nog uit kan brengen, terwijl hij een halloweenmakser van een jack-o’-lantern blijft vasthouden is; ze komen eraan en we gaan allemaal dood.

Dan denkt dat de man erg verward is, maar als de man midden in de nacht wordt vermoord en de moordenaar zichzelf in zijn auto in brand steekt, vertrouwt hij het zaakje niet. De dochter van de overleden man, Ellie vertrouwt het ook niet en zij heeft al onderzoek gedaan, naar waar haar vader zich zijn laatste dagen mee bezig hield. Samen trekken Dan en Ellie naar het dorpje Santa Mira, alwaar een fabriek gevestigd is, genaamd Silver Shamrock Novelties. Die fabriek maakt alle maskers voor Halloween dit jaar. Drie soorten maskers, een heks, een skelet en de jack-o’-lantern. Grimbridge de vader van Ellie deed zaken met deze fabriek voor zijn winkel en dat is de locatie waar hij het laatst is geweest. En in dat dorpje met de fabriek is iets vreemd aan de hand en het heeft alles te maken met ene Cochran die zowel de eigenaar is van de fabriek als degene die het hele dorpje in zijn greep lijkt te hebben. Terwijl op de tv telkens reclames worden uitgezonden voor de maskers, doen Dan en Ellie een vreemde ontdekking en blijkt Halloween gevaarlijker dan ooit.

Simpel verhaal

Het verhaal zelf heeft weinig om het lijf. We zien vooral Dan en Ellie die zich bezig houden met elkaar op hun motelkamer, maar ook gedegen onderzoek doen in de fabriek. Ze willen koste wat kost te weten komen waardoor Grimbridge is vermoord en daarbij komen ze een heus vernietigingsplan op het spoor. Deze verhaallijn is zo bizar dat het af en toe best lachwekkend wordt. De bizarre kills doen hier ook niet voor onder en zijn eerder hilarisch absurd dan eng en schokkend. Dit levert wel een paar ranzige momenten op, afgerukte hoofden, verminkte hoofden en in het rond spuitend bloed, maar de schade blijft beperkt.

Cinematografie

Dat het verhaal zelf niet heel groot is, wel absurd, wordt goedgemaakt door de cinematografie die vooral in het begin, in het ziekenhuis en bij aankomst in het dorpje Santa Mira erg herkenbaar zal zijn uit Halloween. Zoals de scène waarin vanuit een rijdende auto wordt gefilmd, creepy shots van een donker stadje waar een curfew geldt ’s nachts en de creepy mannen in pak die te pas en te onpas ergens opduiken.

and come across some evil masks/ Universal Pictures

Muziek

Maar wat het meest bijzonder en noemenswaardig  is aan deze film, is de muziek. De algehele muziek die donker en langzaam is en in synthesizer stijl, is erg sterk. En de themamuziek lijkt erg op die van Halloween zelf, herkenbaar maar toch anders. Het allerbelangrijkste muziekstuk in de film is die van de reclame waarin wordt afgeteld naar Halloween en de kinderen worden aangespoord om hun masker van Silver Shamrock te kopen. Wie dit ‘irritante’ zich telkens herhalende muziekje ooit heeft gehoord zal het nooit meer vergeten. Het is opdringerig en bijna hypnotiserend en het simpele reclamestukje met een zwarte achtergrond en een hoofd van een jongetje en vervolgens de maskers die één voor één in beeld komen, is heel sterk en geeft precies de juiste sfeer weer van de film én Halloween en vormt de leidraad van de hele film. De onschuldige en tegelijkertijd kwaadaardige jingle komt telkens terug door de hele film op tv en radio. Het deed me een beetje denken aan het muziekje en het stukje film van het fictieve tv programma Candle Cove van het eerste seizoen van Channel Zero.

Verschillende soorten cameo’s

Tenslotte zit er nog een leuke stem-cameo in van Jamie Lee Curtis, die zowel de stem is van de telephone operator als de curfew announcer. Maar er is nog een verwijzing naar de eerste Halloween film, die als fictieve film in deze film op tv wordt getoond, eerst als een kort stukje als aankondiging wat er na de reclame komt en ook moet Dan er gedwongen door Cochran naar kijken. Tenslotte speelt Nancy Keys, die Annie, de vriendin van Laurie Strode speelde in Halloween, nu de ex van Dan. Trouwens Nancy Keys, Tom Atkins en Jamie Lee Curtis zien we samen ook weer terug in een andere film van Carpenter; The Fog (1980).

Bizar, absurd en sinister

Het sinistere masterplan van Cochran is absurd en dubieus aan alle kanten. Niet alleen is zijn plan een gegeven dat niet echt wordt uitgelegd, maar hoe hij in hemelsnaam onbelemmerd en ongezien een mega groot stuk van Stonehenge naar Amerika heeft kunnen krijgen is niet het enige dubieuze. Het plan zelf is uiterst krankzinnig en heeft niets anders ten doel dan de oorsprong van Halloween vanuit witchcraft weer in ere te herstellen, maar tot welk doel blijft een raadsel. Dat hierbij alle kinderen op een gruwelijke wijze moeten worden opgeofferd, is een groot contrast met de rest van de film, waarin zijn zelfgemaakte robots het plan uitvoeren van Cochran. Van origine speelgoedmaker en uitvinder, heeft hij robots gemaakt die net op mensen lijken om daarmee de wereld te vernietigen? Het klinkt best omslachtig, maar wanneer je dit allemaal best wilt aannemen, is dit een vermakelijke film die alles behalve saai is of voorspelbaar. Voor wie dit allemaal te flauwtjes is, kan vervolgens rekenen op een even sinister einde, niet omdat we zien wat er gebeurt en hoe het afloopt, maar omdat we weten hoe het af gaat lopen en wat er met iedereen staat te gebeuren. Het eindigt in doom, in een wanhopige poging om iedereen te redden.

but it ends all too sinister/ Universal Pictures

Halloween III Season of the Witch is allesbehalve wat je van een vervolg zou verwachten. Het een vervolg noemen is dan ook niet juist en eerder misleidend. Wat het wel is, is een ambitieuze film over een poging om een Halloween anthologie te maken, die helaas niet is aangeslagen. De film heeft sterke muziek, goede cinematografie en degelijk acteerwerk. Met een stem-cameo van Jamie Lee Curtis, refereert het aan de voorgaande films, evenals sommige shots en de muziek. Verder is dit een heel ander soort film, met een bizarre mix van genres, een bizarre premisse en een al even bizar plan van het evil mastermind. Het is een film die goed past in dat tijdperk van science fiction, wetenschap en body horror en er zitten best goede vermakelijke stukken in. Zou het de film anders zijn vergaan, met een andere titel, zonder commerciële verwijzingen naar de Halloween films? We zullen het nooit weten, maar Halloween III is uitgegroeid tot een cult klassieker onder echte fans en hebben fans niet altijd gelijk?

Meer lezen van de Halloween franchise? Klik dan op onderstaande links:

• Halloween III: Season of the Witch (1982) 98 min
  • Directed by: Tommy Lee Wallace