Serie Review: A Series of Unfortunate Events Seizoen 2

review series a series of unfortunate events season 2
de Baudelaires en de Quagmires/ Netflix

Dit weekend is er een extra editie van HET SPOOKT HIER. De rubriek met de engste, spannendste, griezeligste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. In deze speciale editie kan je de reviews lezen van de twee seizoenen van de absurd grappige en spannende serie A Series of Unfortunate Events. Vandaag kan je het review van seizoen 2 lezen en gisteren kon je het review van seizoen 1 lezen.

Deze serie staat op IMDb aangegeven als PG, wat betekent dat sommige scènes minder geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Deze spannende en gekke serie draait om de drie Baudelaire kinderen, Violet, Klaus en Sunny die op een ongelukkige dag hun ouders verliezen bij een brand en vanaf nu wezen zijn op de vlucht voor Graaf Olaf die hen en hun fortuin in handen wil krijgen.

Aan het begin van de serie en elke aflevering wordt je door de verteller en schrijver van het verhaal Lemony Snicket gewaarschuwd om niet te kijken als je van een goede afloop houdt en een leuk gezellig verhaal. Want dat is het niet. De arme Baudelaire kinderen zit het niet mee. Gelukkig zijn ze zelf heel slim en vindingrijk en dapper om zichzelf telkens uit penibele situatie te redden, want van de domme en veelal onwetende volwassenen moeten ze het niet hebben. Terwijl ze in het eerste seizoen telkens op hun hoede moesten zijn voor Graaf Olaf en zijn theatergroep/hulpjes die hun fortuin in handen wilde krijgen, zijn ze beland bij verschillende voogden, Monty, tante Josephine die het allemaal aflegden tegen Graaf Olaf die zich steeds weer vermomde, dat alleen de kinderen door hadden, en zijn ze uiteindelijk gevlucht naar een houtzagerij om daar meer antwoorden te krijgen over de dood van hun ouders en het mysterieuze VFD dat steeds maar weer opduikt.

Ondertussen krijgen ze wel geheime hulp van Jacquelyn. Zij is de secretaresse van Mr Poe, de testament-executeur van hun ouders en die ervoor moet zorgden dat de kinderen goed terecht komen, wat dus elke keer hopeloos mislukt. En van Larry-uw-ober die ook lid blijkt te zijn van de geheime organisatie VFD.

Maar ook kregen we een erg verrassende en nare twist te verwerken. Want de Moeder en Vader die vanuit Peru ontsnapten om terug te komen naar hun kinderen, blijken niet de ouders te zijn van Violet, Klaus en Sunny, maar van drie andere kinderen…

Dit seizoen vinden de Baudelaire kinderen meer antwoorden, krijgen ze meer hulp van de VFD, maar wordt ook Graaf Olaf steeds gevaarlijker en wordt de hele serie steeds grimmiger. Bereid je voor op een slechte afloop.

Violet, Klaus en Sunny vallen van het ene ongeluk in het andere/ Netflix

Nadat ze iets meer te weten zijn gekomen over hun ouders, die goede mensen waren, tijdens hun verblijf in de houtzagerij, worden de kinderen nu naar een kostschool gebracht. Daar maken ze kennis met Isodora en Duncan Quagmire, de kinderen van Moeder en Vader uit het eerste seizoen. Ook hun huis is afgebrand en niet alleen hun ouders maar ook hun drielingbroer broer Quigley is omgekomen bij de brand. Maar het blijkt dat ook Isodora ook zo’n stuk cilinder in de as van hun huis heeft gevonden, net zoals Klaus. En beide delen blijken in elkaar te passen en vormen samen een verrekijker en een codekraker.

De kostschool is een nare school en de Baudelaire kinderen moeten in een vervallen schuurtje gaan wonen, terwijl Graaf Olaf zich voordoet als de nieuwe gymleraar en nu ook uit is op de juwelen van de Quagmires. Maar samen bundelen de kinderen hun krachten en gaan op zoek naar antwoorden in de bibliotheek gerunt door Oliva. Terwijl ondertussen Larry-uw-ober een boek over geheime organisaties naar de kostschool moet brengen in opdracht van Jacquelyn. Alhoewel Isodora en Duncan het boek en heel wat antwoorden vinden, worden ze door Graaf Olaf gekidnapt en het is aan Violet, Klaus en Sunny om hun nieuwe vrienden te bevrijden.

Vijf verschillende avonturen

Na hun verblijf op de kostschool komen ze eerst terecht in een enorm penthouse van het vijf na rijkste stel van de stad, Jerome en Esmé Squalor en waar Graaf Olaf zich voordoet als iemand die verstand heeft van trends (en erg lijkt op Karl Lagerfeld). De kinderen komen erachter dat Graaf Olaf Isodora en Duncan Quagmire ergens in het grote gebouw heeft verstopt en gaan naar hen op zoek, vinden hen, maar zijn helaas niet opgewassen tegen de snode plannen van Graaf Olaf, niet in het minst omdat Esmé zijn partner in crime blijkt te zijn. Dat brengt de kinderen vervolgens van een wild west dorpje, naar een eng ziekenhuis en tenslotte naar een carnival. Ze weten op gegeven moment de Quamires te redden, maar komen daardoor zelf nog meer in de penarie.

ze weten bijna te ontsnappen/ Netflix

De VFD

De rol van de volwassenen die de kinderen helpen is dit seizoen groter geworden. Terwijl Mr Poe nog steeds een blinde kip is die te dom is om Graaf Olaf te herkennen, zijn de leden van de VFD steeds actiever. Niet alleen Jacquelyn en Larry-uw-ober doen erg hun best om de kinderen te helpen, maar ook wordt er een nieuw karakter geïntroduceerd Jacques Snicket, de broer van Lemony en ook de bibliothecaresse van de kostschool Olivia sluit zich bij hen aan als Vrijwilliger. Dat is waar de V van VFD voor staat. Ook komen we steeds meer te weten over deze geheime organisatie en het blijkt de Volunteer Fire Department te zijn, de Vrijwillige BrandWeer, een geheime organisatie die zowel letterlijke als figuurlijke branden probeert te blussen. En we komen te weten dat ook Olaf ooit lid was, maar in plaats van brandjes blussen, brand is gaan stichten. Dit hele verschil en nu combinatie van letterlijk en figuurlijk dat door de hele serie een belangrijke rol speelt, kan je hierdoor zien als een strijd tussen goed en kwaad, tussen het juiste en onbaatzuchtige doen of het egoïstische en slechte.

Helaas zorgt het onbaatzuchtige doen in de serie vrijwel altijd voor een zekere dood. En ook dit seizoen zullen we weer veel verliezen moeten incasseren. Het egoïsme van Graaf Olaf zorgt er in dit seizoen juist voor dat hij zegeviert. Nu waant iedereen hem dood, en wordt zijn zogenaamde moord in de schoenen geschoven van de Baudelaires en kan hij dus nu doen en laten wat hij wil met de Baudelaires en de Quagmires. Want nu de rollen zijn omgedraaid en de Baudelaires geen arme wezen meer zijn maar criminelen en moordenaars kunnen ze nu enkel nog hulp verwachten van de VFD, die het door hun onbaatzuchtigheid steeds aflegt tegen Graaf Olaf. Het is niet eerlijk, maar dat is juist ook de hele insteek van de serie. Tegen beter weten in hoop je toch steeds weer op een goede afloop, of in ieder geval dat er iets goed loopt, maar telkens krijg je weer een teleurstelling te verduren.

De slechteriken

De personages zijn dit keer gegroeid in aantal en vormen wederom een bont gezelschap. Graaf Olaf verkleedt zich van een gymleraar, tot scattende rechercheur, arts en circusmeester. Het ene typetje is leuker en geslaagder dan de ander, maar dat het voor een hoop te spannende situaties zorgt is wel zeker. Iedere keer, waar de Baudelaires zich ook bevinden, worden ze overbluft door de groep van Graaf Olaf en helemaal nu hij hulp heeft van Esmé die een stuk waardevoller voor Olaf is dan zijn gekke hulpjes en die net zo gemeen is. De reden dat zij met Olaf mee gaat is om de geheimzinnige suikerpot te bemachtigen, die telkens wordt genoemd.

maar vallen telkens in de klauwen van Graaf Olaf en Esme en zijn hulpjes/ Netflix

Prachtige vormgeving en originele manier van vertellen

De manier van vertellen zet zich op dezelfde voet voort als in het eerste seizoen. De verteller en voice over die in beeld komt, Lemony Snicket geeft iedere keer meer informatie voor de kijker met ondertussen leuke sneren en uitleg over woorden of gezegden, terwijl hijzelf ook als personage een belangrijk onderdeel is van het verhaal en plot.

De locaties, decors, art direction en vormgeving zijn ook nu weer helemaal top en zelfs nog mooier en fantasierijker dan in het eerste seizoen. Het ziekenhuis ziet er prachtig uit en er komen een aantal vrij enge scènes in voor, en zelfs eentje die verwijst naar The Shining. Er wordt heel veel aandacht geschonken aan allerlei kleine details, waardoor er veel te zien is. Op gegeven moment wanneer Lemony Snicket in beeld is op zijn kamer en ons iets vertelt zie je op de achtergrond een groene Zeppelin voorbij vliegen, heel in de verte. En later zien we de luchtballonboot in zijn volle glorie.

Nog grimmiger

Het verhaal is zoals gezegd nog grimmiger. Belangrijke personages gaan dood, alhoewel we dat nooit echt zien gebeuren, maar de manier waarop en het idee is al erg genoeg en zeker voor een kinderserie. Het verhaal is donker, zonder een lichtpuntje, of erger nog, een lichtpuntje dat helemaal niets blijkt te zijn uiteindelijk. De vijf verschillende avonturen waarin ze terechtkomen zijn erg origineel en goed uitgewerkt en hebben ieder hun eigen sneren op de maatschappij, dat je tussen de regels door kan lezen.

De zwarte humor is weer helemaal top en absurd en gevat en misschien nog iets beter dan in het eerste seizoen. De woordgrappen en de uitleg van de zinnen en gezegdes levert ook erg leuke scènes op. En de dit keer grotere rol van Larry-uw-ober is een stuk komischer. De Baudelaire kinderen zijn weer erg dapper en slim en vindingrijk en offeren zich op voor hun vrienden. Vriendschap is in dit seizoen ook een belangrijk thema. Hun karakters komen steeds beter tot uiting en bereiken zelfs een duistere climax aan het einde van dit seizoen. Want hoe de Baudelaire kinderen ook op hun ouders lijken en echte Vrijwilligers zijn, soms ontkom je er niet aan om een slechte keuze te maken, iets waar Graaf Olaf hen toe aanzet, gedwongen weliswaar, maar toch zetten Violet en Klaus een klein stapje richting het gedrag van Graaf Olaf in plaats van wat een Vrijwilliger zou doen. Dat geeft meer diepte en maakt het interessanter.

kan de geheimzinnige Madame Lulu hen helpen?/ Netflix

Een bijna letterlijke cliffhanger

Na een enorme cliffhanger zijn er nog steeds heel veel vragen over, alhoewel de kinderen zich zowel letterlijk als figuurlijk steeds dichter bij de antwoorden bevinden. Zullen ze in het derde seizoen Sunny weten te redden uit de klauwen van Graaf Olaf en Esmé en hun nu wel hele grote groep hulpjes? Zullen ze hun naam weten te zuiveren? Zullen ze alle antwoorden vinden? Of is hen een slecht lot toebedeeld? Maar nog belangrijker is dat Jacques Snicket heeft ontdekt dat er een overlevende is van de brand… Violet, Klaus en Sunny denken gelijk dat één van hun ouders nog leeft. Maar er was nog een brand, die bij de Quagmires thuis… Het zal toch niet dat de Baudelaire kinderen wat geluk hebben? We zullen het zien in het derde en laatste seizoen van A Series of Unfortunate Events.

De serie is aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes niet geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Dat komt omdat het best eng is en erg spannend en zeer gemeen wat Graaf Olaf allemaal uitvoert. Hij vermoordt Jacques Snicket, duwt Oliva in een leeuwenkuil en neemt telkens mensen gevangen. Ook brengt hij baby Sunny steeds in gevaar en wil hij in het ziekenhuis het hoofd van Violet afzagen. Maar alhoewel de serie qua engheid geschikt is voor boven de negen jaar, zal niet ieder kind de grappen en onderliggend humor begrijpen. Daar is het iets te ingewikkeld en moeilijk voor. Vanaf een jaar of twaalf komen de grappen en woordgrappen beter tot zijn recht, maar niet iedereen zal deze zwarte humor ook echt leuk vinden. Persoonlijk denk ik dat kinderen met een bepaald gevoel voor humor en taal deze serie erg leuk vinden en ze moeten tegen een hele hoop teleurstellingen kunnen.

Kijk info

• Eng: 2/5 Graaf Olaf haalt veel nare streken uit, Hij bedreigt de kinderen. Hij doodt Jacques en Olivia ook al zie je dat niet gebeuren, dat idee is wel erg eng. Violet, Klaus en Sunny vallen in een liftschacht, maar komen goed terecht en ze worden ter dood veroordeeld op de brandstapel. Het feit dat je je ouders kan verliezen bij een brand, kan natuurlijk ook heel angstig zijn.
  • Geweld: 1/5 Je ziet geen geweld uitgevoerd worden, maar wel het resultaat van dat geweld.
  • Gescheld: 0/5 Niet
  • Seks/Bloot: 0/5 Niet
  • Alcohol/drugs: 1/5 Er wordt de kinderen een martini aangeboden die ze niet opdrinken en er wordt alcohol gedronken door Jerome, Esmé en Olaf.

← Lees ook het review van het eerste seizoen van A Series of Unfortunate Events.

• A Series of Unfortunate Events (2018)
  • Running time episodes: 40-52 minutes
  • Created by: Daniel Handler
  • Based on: A Series of Unfortunate Events by Lemony Snicket (aka Daniel Handler)
  • Starring: Neil Patrick Harris, Malina Weissman, Louis Hynes, Patrick Warburton, K. Todd, Presley Smith, Nathan Fillion, Sara Canning, Patrick Breen, Lucy Punch, Sara Rue, Usman Ally, Matty cardarople, Jacqueline Robbins, Joyce Robbins, John DeSantis
  • Theme music composer: Nick Urata, Daniel Handler
  • Music by: Jim Dooley
  • Cinematography: Bernard Couture