Serie Review: Z Nation Seizoen 3

review series z nation season 3
Warren, Doc, Addy and Hector/ Syfy

Het derde seizoen van Z-Nation belooft weer een spannend seizoen te worden, boordevol nieuwe ontwikkelingen, humor, leuke vindingen, avontuur, nieuwe vijanden en problemen, maar wordt ook een stuk grimmiger.

Het einde van seizoen twee was niet alleen heel spannend, maar liet ons ook achter met een enorme cliffhanger. Nadat Murphy over was gedragen aan de CDC door Warren en haar groep en getransporteerd werd naar een onderzeeër, leek hun missie ten einde. Maar ook werden ze in onzekerheid achtergelaten. Niet alleen wisten Warren, Addy, Doc en hun nieuwe kompaan Hector niet wat er verder met Murphy zou gebeuren, maar vlak voordat ze hem zouden overdragen aan de CDC werden ze aangevallen door een groep bounty hunters, waarbij 10K neergeschoten werd. Om 10K’s leven te redden werd ook hij meegenomen door de militairen van de CDC.

Warren en haar groep hebben afscheid genomen van Vasquez die zijn eigen weg wilde gaan, maar vonden een nieuwe bondgenoot in Hector die na zijn bijna dood ervaring zijn leven wil beteren en zich aansluit bij Warren. Ondertussen op de onderzeeër, komt Murphy erachter dat het CDC lab niet is wat hij en de groep hadden gedacht. In werkelijkheid is het lab met Dr Merch als onderzoeker in dienst van Zona een elitegroep van miljonairs die het serum voor henzelf wil hebben en een nieuwe soort zombie-mens-mutant hebben ontwikkeld. Murphy ontsnapt en om het leven van 10K te redden bijt hij hem. Aan de kant ziet Warren en haar groep de onderzeeër ontploffen en een kleine boot met Murphy, Dr Merch en een aantal militairen aan boord wegvaren. Hiermee is de jacht op Murphy weer geopend en blijft het de vraag of 10K het heeft overleefd. Tenslotte zien we Citizen Z samen met Pup Northern Lights verlaten.

review series z nation season 3
the fierce and strong Warren/ Syfy

Het verhaal gaat direct verder op de gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de cliffhanger, maar eerst is er plaats gemaakt voor een dubbele aflevering die ons terug in de tijd brengt om een nieuwe vijand voor te stellen die de nemesis is van het derde seizoen en tevens nieuwe vrienden die 10K maakt. We gaan terug in de tijd en de eerste aflevering vindt plaats tussen de vijfde en zesde aflevering van het tweede seizoen. Warren en haar groep, waarbij Cassandra nog leeft, komt terecht bij een kolonie die onder vuur ligt door één man, genaamd The Man. Hij is naar de kolonie gekomen om een wetenschapper op te halen, met geweld indien nodig. Warren helpt de kolonie vechten, maar The Man blijkt sterker dan ze hadden gedacht. Ondertussen maakt 10K kennis met Red en haar broertje Nature Boy (die zichzelf later 5K noemt) en die alleen kan communiceren als een kraai.

Dan gaan we terug naar het heden en zien we hoe de groep toekijkt als de onderzeeër ontploft. Veel tijd hebben ze niet om in actie te komen als ze onder schot worden gehouden door een groep Chinese militairen onder leiding van wetenschapper Dr Sun Mei, die voor de Chinezen een vaccin moet maken. Ze sluiten de handen ineen om een echt werkend vaccin te maken, maar moeten daarvoor weer op zoek naar Murphy. Die heeft echter een geheel nieuw eigen plan getrokken. Hij heeft er genoeg van om als proefkonijn te dienen en besluit zich op te houden in Spokane, om daar de mensen veiligheid en een nieuw leven te bieden. Dit doet hij door hen te bijten, waardoor ze Blenders worden, mens, maar onder invloed van en controleerbaar door Murphy, en veilig voor zombies. Dat is er precies wat er van 10K geworden is, die zich hiertegen probeert te verzetten. Murphy draagt Dr Merch op om een vaccin voor hem te maken, want zijn mens-zombie-zijn begint te verslechteren. De groep is dus flink opgesplitst, maar het nieuws dat The Man achter Murphy aanzit en vervolgens achter Lucy, de dochter van Murphy, hakt de groep nogmaals door midden. Terwijl 10K bij Murphy is die een heel rijk aan het opbouwen is met hem als de Savior, proberen Warren, Sun Mei en Hector hem gevangen te nemen en gaan Addy en Doc op zoek naar Lucy.

review series z nation season 3
Doc and 10K trying to escape the mad house/ Syfy

Grimmig

De eerste twee afleveringen, die samen één geheel vormen, beginnen heel sterk. Met een serieuze toon, weinig humor en een trieste afloop, zet dit gedeeltelijk de toon voor het derde seizoen. Alhoewel er gelukkig genoeg humor overblijft, die tot uiting komt in de derde aflevering en de twee afleveringen waarin Doc de hoofdrol speelt (afl 6 en 11), is dit seizoen het grimmigste tot nu toe. Dat zit gedeeltelijk in het feit dat de groep is opgesplitst. De originele missie Operation Bitemark leek eindelijk ten einde en volbracht te zijn met het afleveren van Murphy aan de CDC. De groep als geheel functioneerde heel goed in de eerste twee seizoenen. De sterke personages en hun eigen unieke inbreng zorgde voor diversiteit in de groep en de afleveringen. Het feit dat ze gezamenlijk één gemeenschappelijk doel hadden, was een sterk punt.

Murphy, Warren en 10K

Nu is dat met het derde seizoen ten einde gekomen. Murphy heeft zijn eigen missie en nu hij vrij is van Warren met wie hij een haat-liefde verhouding had, kan hij doen wat hij wil. Megalomaan als hij is, wordt dat al snel een eigen rijk opbouwen met hem als de Savior, waarbij hij de mensheid vaarwel heeft gezegd om een nieuw ras te maken, zijn ras. Waarop de mensen talrijk reageren en naar hem toekomen voor hoop.

Warren bijt zich ondertussen vast in haar missie, zeker wanneer het haar pijnlijk duidelijk wordt in aflevering 9, dat die missie haar niet alleen pijn heeft gedaan, ze bijna alles heeft verloren, behalve de missie, dat is het enige dat ze nog heeft. Dat is ook het moment waarop ze het moet doen zonder Addy, Doc en 10K en waarbij ze ook nog gelijktijdig twee sterke bondgenoten verliest. Dit is het punt waarop ze breekt en harder wordt dan ooit. We zien Warren niet alleen als een sterke onverschrokken vrouw, maar als een tank die er alles voor over heeft om haar doel te bereiken.

Ondertussen gaat het 10K al even slecht af. In zijn strijd tegen de invloed van Murphy wordt hij bijgestaan door Dr Merch en de hallucinaties van Red. Die strijd die hij levert is eveneens pijnlijk om te zien en doet je afvragen of hij dit wel langer blijven verdragen.

review series z nation season 3
Addy is trying to protect Lucy from The Man

Addy en Doc

Addy en Doc zijn samen op weg om Lucy te vinden voordat The Man haar vindt, om te voorkomen dat ze naar Zona wordt gebracht. Dit levert een paar leuke afleveringen op met Doc waarin hij eerst in een gekkenhuis belandt met allemaal gekkies en een nog gekkere hoofdzuster, en vervolgens in een sprookjeskasteel belandt met drie vrouwen die hem verleiden maar vreemde plannen met hem hebben. Het zijn leuke en verademende afleveringen in een seizoen waarin het er af en toe grimmig aan toe gaat. Het nadeel van de opgesplitste groep is dat hun gezamenlijke vibe wordt gemist, maar dat geeft tevens wel ruimte voor de afzonderlijke personages om te shinen.

Want ook Addy heeft haar eigen aflevering wanneer zij in haar eentje achter The Man aanzit die Lucy heeft ontvoerd. Deze dertiende aflevering is een hevige strijd tussen haar en The Man. Het laat Addy op haar best zien, dapper, strijdvaardig, nooit opgeven en sterk. Een heftige aflevering om te zien, maar waar wel haar karakter tot uiting komt en de reden waarom zij Warren’s second in command is. De focus van Z-Nation op sterke vrouwen, maakt van deze serie een vrij feministische serie, waarbij de vrouwen de leiders zijn, de vechters en de wetenschappers. En zeker bij een komische horror zombie serie is dat een verademing om te zien.

Lucy, Citizen Z

Door al deze ontwikkelingen zijn er nu drie duidelijke groepen ontstaan. Murphy met zijn grootheidswaanzin. Warren met haar missie die koste wat kost door moet gaan. En tenslotte The Man, die werkt voor het mysterieuze Zona. Maar er zijn nog twee groepen. Want toen Citizen Z aan het einde van het tweede seizoen samen met Pup Northern Lights verliet en bijna bevroor in de vrieskou, werd hij gered door Kaya, een Inuit meisje dat samen met haar Nana en oom vlakbij Northern Lights woont en als een soort groupie altijd naar de broadcastings van Citizen Z luisterde. Zij wordt niet alleen zijn partner in crime met het bij elkaar houden van Operation Bitemark, maar ook zijn vriendinnetje. Leuke ontwikkelingen die hem niet alleen gegund zijn, maar ook luchtigheid bieden. Want Kaya is een erg leuk personage.

Maar ook Lucy is een niet te onderschatten personage. Als dochter van Murphy is zij wel een heel bijzonder meisje, blauw als een smurf en dikke vriendjes met alle zombies waarmee ze echt kan communiceren. Haar band met de zombies is niet alleen bijzonder, maar geeft ook een andere draai aan de zombies en hoe ze worden behandeld, wat komische momenten oplevert. Maar ook rijst de vraag wat voor type/ras/mens Lucy is. Want een andere vreemde bijkomstigheid is dat ze in een jaar tijd van baby naar bijna volwassen is gegroeid. Haar vreemde karakter is goed in beeld gebracht, als een vreemd wezen, geen mens geen zombie, in een jaar tijd opgegroeid zonder dat haar kennis van de wereld en moraal is meegegroeid, maakt haar een uitzonderlijk meisje. Dat haar ontvoerder The Man, al een even vreemde man is, zorgt niet alleen voor grappige botsingen tussen de twee, maar ook een vreemde band, die telkens heen en weer slingert tussen verschillende prioriteiten. En geven The Man tevens een ander gezicht dan enkel meedogenloosheid.

review series z nation season 3
Citizen Z and Pup have found a new family/ Syfy

Fantasy science fiction

Dat zwart-witte wordt ook in dit seizoen vermeden. Zombies bad, people good, is geen vaststaand feit. Überhaupt het good people vs bad people is niet per definitie een feit. En het idee dat Lucy daadwerkelijk met hen kan communiceren en zij haar hun echte vroegere menselijke bestaan kunnen vertellen, zet tot nadenken. Dat fantasy element in de science fiction apocalyps, maakt deze serie meer dan alleen een zombie killing festijn, maar biedt ook mogelijkheden voor mutaties, meer problemen, maar misschien ook meer oplossingen. Want we hebben nu niet alleen te maken met gewone zombies, maar ook de mensen, de blenders, gebeten door Murphy en de militairen van Zona die een soort vaccin hebben gekregen waardoor ze blauwe ogen hebben. En dan zijn er nog ‘gewone’ mensen die een soort van geestelijk gedevolueerd zijn tot wildemannen, The Enders. De serie zal dan ook niet zo snel op een punt komen, waarop de verhaallijnen zijn uitgeput. Met uitzonderlijke unieke en diverse personages kan deze serie nog lekker voort.

Het derde seizoen van Z-Nation biedt weer een hoop actie en avontuur. Met steeds wisselde doelen, missies en verschuivingen van bondgenoten, blijft dit seizoen niet alleen sterk overeind, maar maakt ook een sprong voorwaarts, door het serieuze gedeelte goed weer te geven. De humor is weliswaar iets minder, maar wordt gelukkig niet vergeten. Ieder personage krijgt meer tijd en ruimte voor verdieping en verschillende afleveringen laten hun sterke unieke kanten zien. Een heftig seizoen, waarbij luchtigheid en heftige momenten goed worden afgewisseld. Hierdoor blijft de serie een episch zombie avontuur met personages waarvan je gaat houden.

Wil je meer lezen van Z Nation? Klik dan op onderstaande links:

• Z-Nation (2016)
  • Season: 3
  • No. of episodes: 14
  • Running time episode: 41-85 minutes
  • Created by: Karl Schaefer, Craig Engler
  • Starring: Kellita Smith, Keith Allan, Russell Hodgkinson, Nat Zang, Anastasia Baranova, Pisay Pao, DJ Qualls, Matt Cedeño, emilio Rivera, Ramona Young, Sydney Viengluang, Natalie Jongjarienlarp, Lisa Coronado, Joseph Gatt
  • Composer: Jason Gallagher
  • Cinematography: Alexander Yellen, Federico Verardi
  • Production company: The Asylum, Go2 Digital Media