Film Review: Something Wicked This Way Comes (1983)

review film something wicked this way comes 1983
Will trapped in the mirrormaze/ Buena Vista Distribution

Something Wicked This Way Comes is de verfilming van het gelijknamige boek van Ray Bradbury, waarvoor hij zelf het screenplay heeft geschreven.

Aangezien dit boek, dat werd geschreven in 1962 een van mijn favoriete boeken is, kan ik er nauwelijks om heen om boek en film met elkaar te vergelijken. Sowieso heeft het boek prachtige proza en mooie ontroerende ideeën en sterke fantasy elementen die verband houden met het symbolisme in het boek. Is het gelukt om dat in de film over te brengen?

In een klein dorpje woont Will Halloway, met zijn oudere vader Charles van 54 en zijn moeder. Zijn beste vriend is Jim Nightshade. In het rustige dorpje gebeurt nooit iets noemenswaardig en iedereen leidt een rustig leventje, alhoewel iedereen zijn eigen angsten en dromen heeft. Als op een dag in oktober een carnival arriveert midden in de nacht, verandert dit allemaal. De jongens ontdekken dat er iets vreemds is aan het carnival en als ze ontdekken dat de carrousel magische krachten heeft, brengt hen dat in gevaar. Want Mr Dark, de eigenaar van het carnival, heeft zijn eigen plannen met het dorp en laat dat niet door twee nieuwsgierige jongens in gevaar brengen.

the carnival of Mr Dark is evil/ Buena Vista Distribution

Opbouw

De film begint wat traag, neemt de tijd voor de opbouw, net zoals in het boek. Die opbouw legt de focus op de relatie tussen Will en Jim, maar voornamelijk op de relatie tussen Will en zijn vader Charles. Het feit dat Charles al oud is, beangstigd hem. Ook heeft hij een klein trauma opgelopen toen Will 4 jaar was en bijna verdronk in de rivier en hij niet in staat was om hem te redden, maar dat een dronkaard Will uit het water heeft gehaald. Charles heeft het gevoel dat hij gefaald heeft als vader, en dat hij steeds ouder wordt en steeds minder in staat zal zijn om er voor Will te zijn en de angst voor de dood, versterkt dat alleen maar.

Wanneer het carnival verschijnt, komt er meer tempo in het verhaal en volgen verschillende gebeurtenissen elkaar op. Eén voor één worden de mensen uit het dorp, waar in het begin al kennis mee is gemaakt, verleid door het carnival. Hun diepste dromen en angsten komen bloot te liggen en de frase; be careful what you wish for, is al snel van toepassing. In het boek wordt er gefocust op de belevenissen van Will en Jim met het carnival en zien we vanuit hun perspectief wat het carnival met de dorpelingen doet. In de film, ligt het perspectief niet direct bij de jongens.

Magic Carnival

De sfeer van het boek komt wel goed tot zijn recht. Vooral in de scène die plaatsvindt in de bibliotheek. Charles zoekt samen met de jongens informatie op over het carnival, terwijl Mr Dark hen komt zoeken om de jongens mee te nemen. In die scène wordt uitleg gedaan over wat het carnival precies is en komt er iets van symboliek uit het boek naar voren.

Wat echter geheel mist is de strijd met de heks. De mysterieuze waarzegster van het carnival is in werkelijkheid een heks, alhoewel dat niet echt naar voren komt in de film. De eerste strijd die zij levert met de jongens in hun huis, is mooi en eng, maar zeer anders verbeeld dan in het boek en er ontbreekt een episch gevoel. Maar belangrijker nog is haar afwezigheid in de strijd tegen Charles. Want op het moment dat zij hem probeert te doden, verslaat hij de heks met gelach, waardoor ze verdwijnt. Het is de zwakke plek van het carnival. Zij voeden zich met de angsten en wensen die voort komen uit angst en gelach en vrolijkheid is het wapen om hen te bestrijden. Dat gebeurt wel op het moment dat Will en Charles samen Jim gaan redden uit de klauwen van Mr Dark, maar omdat de uitleg en opbouw hiernaartoe uit het boek ontbreekt, komt dit een beetje uit de lucht vallen en lijkt onlogisch.

the story is baout Will and his father Charles/ Buena Vista Distribution

Thematiek

Terwijl in het boek de thematiek gericht is op de drie personages en die symbolisch verbeeld worden door de magische krachten van het carnival, is het thema in de film vooral gericht op Charles. Dat wordt in het begin van de film ook duidelijk door de voice over (van de oudere Will) ook letterlijk zo gezegd, dat dit eigenlijk het verhaal is van zijn vader. Terwijl in het boek het coming of age verhaal van Will en Jim, waarbij Will gewoon opgroeit en uiteindelijk volwassen zal worden en Jim niet kan wachten totdat hij volwassen is, samenhangt met de angst van Charles om ouder te worden, ligt de focus nu op Charles. Het einde van de film brengt catharsis aan Charles, doordat hij niet alleen Will hoort zeggen dat hij van hem houdt, maar hij dit keer wel in staat is om zowel Will als Jim te redden. Hierdoor heeft hij de angst losgelaten en voelt hij zich weer jong. In de film lijkt dit een beetje kort door de bocht. In het boek wordt hier veel meer de nadruk op gelegd en cruciale scènes waarin Charles de strijd aan gaat met de heks en Mr Dark, zitten er helaas niet in.

De film wordt hierdoor iets vlakker. Niet alleen qua thematiek, maar ook de manier waarop de fantasy met het coming of age verhaal op een mooie manier in het boek wordt verweven ontbreekt een beetje in de film. De carnival lijkt minder direct verband te houden met het thema. Maar ook de fantasy en de epische scènes ontbreken. De manier waarop de special effects zijn gedaan, is typisch Walt Disney uit hun darkere fairytale tijd, zoals Doornroosje. De special effects lijken ook op de manier van animatie uit die films.

Boek vs film

De film bereikt dan ook niet het typische coming of age gevoel, noch de horror fantasy vibe uit het boek. De scène echter met de eindstrijd van de film, ziet er wel indrukwekkend uit, al lijkt het hier en daar wat chaotisch er aan toe te gaan. Alhoewel het een PG film is, lijkt de film toch eerder gericht qua verhaal op volwassenen, maar wat gebeurtenissen betreft en de engheid, zal kinderen wat meer aanspreken. Liefhebbers van het boek, zullen de sfeer en het idee herkennen, maar zullen wel belangrijke scènes missen. Wie het boek niet heeft gelezen, mist wel iets aan informatie, waardoor sommige gebeurtenissen en scènes wat onlogisch, hak op de tak of onduidelijk zijn. Wat wel prettig is, is dat de tijd waarin het zich afspeelt hetzelfde is gehouden en ze de setting niet naar de jaren 70 of 80 hebben verplaatst. Want het tijdsbeeld is voor het verhaal wel belangrijk. In dit artikel kan je het review van het boek lezen.

Something Wicked This Way Comes is misschien niet een van de betere boekverfilmingen, maar voor de fans wel een vermakelijke film waarin vooral de sfeer herkenbaar is. De thematiek komt minder goed tot zijn recht dan in het boek, maar de focus verleggen naar enkel Charles is geen slechte keuze. Hierdoor zullen boekpassages wel door de liefhebbers worden gemist, maar dit wordt gecompenseerd door andere scènes die het doel en thematiek van het carnival op een iets andere manier verduidelijken.

Wist je dat?

Don Coscarelli, de regisseur, schrijver, producent, cinematographer en editor van de film Phantasm uit 1979 eigenlijk zijn zinnen had gezet om Something Wicked This Way Comes te verfilmen. De rechten waren echter al verkocht, dus maakte hij zijn eigen fantasy coming of age horror film. Die film heeft in zekere zin ook wat gelijkenissen met Something Wicked This Way Comes en zeker de feel van de coming of age heeft er iets van weg. In ieder geval schemert duidelijk door dat Phantasm geïnspireerd is op het boek van Ray Bradbury en dat heeft Coscarelli een fantastische eigen cultfilm opgeleverd.

← Lees ook het review van het boek Something Wicked This Way Comes van Ray Bradbury

• Something Wicked This Way Comes (1983) 95 min
  • Directed by: Jack Clayton