Serie Review: Doctor Who Seizoen 2

review series doctor who season 2
the Doctor and Rose on their second date/ BBC

In het tweede seizoen van Doctor Who maken we nu echt kennis met de tiende Doctor na zijn spectaculaire regeneratie om Rose te redden en zijn heldhaftige optreden tijdens de Kerst Invasie.

Een nieuw seizoen met een nieuwe Doctor, (David Tennant) die in de eerste aflevering Rose officieel meeneemt op hun eerste reis samen in zijn nieuwe hoedanigheid. Of moet je zeggen, hun tweede date?

In ieder geval heeft Russell T. Davies weer heel wat mooie, spannende en dit keer ook vrij heftige avonturen in petto voor het duo. Hij weet emoties van sentiment, humor en spanning heel goed te combineren in het tweede seizoen met de allerlaatste aflevering als ultieme climax, waarbij tissues geen overbodige luxe zijn. Bereid je voor op een rollercoaster vol avonturen met de Doctor en Rose in de hoofdrol.

Nadat zowel Rose als de Doctor zijn bijgekomen van een Kerst vol veranderingen en Rose aan zijn nieuwe gezicht is gewend evenals de Doctor zelf, wordt het hoog tijd om weer te vertrekken. De Doctor neemt Rose mee naar New New York een stad op een verre planeet in de verre toekomst waar ooit een afvaardiging van mensen zich na het afsterven van de aarde, waar ze getuige van waren op hun allereerste avontuur in het eerste seizoen, zich gevestigd hebben. Daar zijn natuurlijk allerlei vreemde praktijken aan de hand, dit keer in een ziekenhuis, maar ook ontmoeten ze de Face of Boe weer (zie ook weer S1, afl 1), die zegt op de derde en laatste ontmoeting met de Doctor een geheim aan hem te vertellen.

Maar er worden niet alleen avonturen beleefd op verre planeten, in de toekomst, maar ook op aarde in het verleden, op ruimteschepen en onmogelijke planeten, maar ook komen ze terecht in een parallelle wereld van de aarde, doordat ze door een scheur in de ruimte vallen. En dit keer nemen ze Mickey ook mee op avontuur. Ze komen vreemde wezens tegen van katmensen, tot tickpunk robots, een weerwolf, een duivelachtig figuur, maar ook komen we hele bekende vijanden tegen die razend populair waren in de oude serie, namelijk de cybermen.

review series doctor who season 2
paying Queen Victoria a visit/ BBC

De Doctor en Rose

Je ziet dat hun band steeds hechter wordt. Ze raken niet alleen meer en meer op elkaar ingespeeld, vertrouwen elkaar volkomen, maar hun diepe connectie groeit ook. Toch vraagt Rose zich af hoeveel ze nu echt weet van de Doctor en wordt daarmee geconfronteerd wanneer ze Sarah Jane Smith tegen het lijf lopen (‘School Reunion’), een oude companion van de Doctor. Ooit een lange tijd geleden, heeft hij haar achter gelaten op aarde en heeft zij op hem gewacht, tevergeefs. Zij is nu een journalist geworden met een neus voor vreemde zaken, die we overigens op de voet kunnen volgen in haar eigen serie, de spinnoff van Doctor Who; The Sarah Jane Adventures, die meer gericht is op jonge kinderen, maar wel heel erg leuk is.

Die ontmoeting verloopt ten eerste tussen Rose en Sarah Jane vrij stroef en er is duidelijk onderlinge concurrentie tussen de “Ex” en de “Jongere nieuwe vriendin” zoals Mickey dat mooi verwoordt. Maar ook vraagt Rose zich af waarom hij nooit iets over Sarah Jane heeft verteld, en wie er nog meer waren en waarom hij ze allemaal achterliet of wat er met hen is gebeurd. Natuurlijk vraagt zij zich vervolgens af hoe het haar zal vergaan, al zegt ze voor eeuwig bij de Doctor te willen blijven. Maar aangezien hij een Time Lord is en zij een mens is hij altijd gedoemd om hen ouder te zien worden en aftakelen en uiteindelijk moet toezien hoe ze sterven. En dat is pijnlijk voor alle partijen.

Dit is eigenlijk al een opzetje dat wij als kijkers moeten beseffen dat hoe leuk de Doctor en Rose het met elkaar hebben en hoeveel plezier ze ook beleven, dit niet eeuwig voort kan duren. En dat wordt voor hen maar ook voor ons pijnlijk duidelijk in de laatste aflevering van dit seizoen.

Maar Sarah Jane is niet de enige die wrijving veroorzaakt, want als op gegeven moment ook Mickey mee gaat en ze terecht komen op een verlaten ruimteschip die een tijdsportaal heeft naar verschillende tijden in het leven van Madame de Pompadour en de Doctor een beetje verliefd op haar wordt, is Rose daar niet zo blij mee al laat ze dat niet duidelijk blijken (‘The Girl in the Fireplace’). En met Mickey op de achtergrond maakt deze situatie alleen maar ongemakkelijker.

review series doctor who season 2
meeting the Face of Boe for the second time/ BBC

De afleveringen

We komen oude bekenden tegen, Cassandra en de Face of Boe in de eerste aflevering. Maar we maken ook kennis met Queen Victoria wanneer Rose en de Doctor afreizen naar Schotland in 1879, terwijl ze van plan waren om naar 1979 te gaan (‘Tooth and Claw’). Daar moeten ze de strijd aanbinden met een weerwolf en dat levert spannende, maar ook grappige scènes op. En het levert zowel Rose als de Doctor en titel op, Dame Rose of the Powell Estate en Sir Doctor of Tardis. Ook zien we dat Rose zich heel comfortabel voelt met het tijd- en ruimtereizen. Wie daar niet zo blij mee is is de Queen en door deze vreemde en gevaarlijke gebeurtenissen richt zij het Torchwood Institute op dat Great Britain moet beschermen tegen aliens en ze onderzoeken.

In de derde aflevering ontmoeten we Sarah Jane (‘School Reunion’), wat voor wat nostalgie zorgt, want ook K-9, de robothond en ook ooit een companion van de Doctor zien we weer terug. Dit is weer een echte leuke aflevering voor de kinderen, waarin ook kinderen een grote rol spelen. De special effects zijn in deze aflevering wat minder goed en het verhaal is echt bedoeld voor de kinderen, maar de onderlinge strijd tussen Sarah Jane en het vooruitzicht voor Rose is weer gericht op de wat oudere kijkers.

Dan eindelijk is het in de vierde aflevering (‘The Girl in the Fireplace’)zover dat Mickey ook mee mag op avontuur en zien we de prachtig vormgegeven tickpunk robots, een prachtig  decor van een ruimteschip en tevens het prachtige decor van het Frankrijk van Lodewijk XV, waar Jeanne-Antionette Poisson, oftewel Madame de Pompadour zijn minnares was. Ook het verhaal is mooi verteld en beetje triest.

Maar als ze nog maar net bekomen zijn van dat avontuur vallen ze met de TARDIS door een scheur in de ruimte door de Void naar een andere dimensie dat een parallelle aarde blijkt te zijn, waar Pete de vader van Rose nog leeft, Rose een hondje blijkt te zijn in plaats van het kind dat Jackie en Pete hebben gekregen. En blijkt Mickey, Rickey te heten en leeft zijn oma nog. Deze twee afleveringen vertellen wat meer over de achtergrond van Mickey (‘Rise of the Cybermen’ & ‘The Age of Steel’). Maar er is iets mis in die wereld en dat blijkt te komen door de opkomst van Cybermen en het feit dat iedereen op het punt staat om veranderd te worden in Cybermen. Er is echter een verzet dat weerstand biedt, geleid door Rickey.

Als de Doctor, Rose en Mickey op zoek gaan naar hun parallelle families, worden ze betrokken bij dit verzet. Ze weten de Cybermen te verslaan, maar niet door eerst Rickey en Jackie te hebben verloren. Hierop besluit Mickey te blijven omdat hier zijn oma nog leeft en Rickey niet meer voor haar kan zorgen. Ook is de strijd tegen de Cybermen wereldwijd nog niet helemaal gewonnen en Mickey beseft dat hij thuis niets meer heeft, geen familie en hij weet dat hij Rose inmiddels ook is kwijtgeraakt. Dat eerste afscheid in de serie doet pijn, maar is mooi in beeld gebracht.

Tijd om adem te halen, want de zevende aflevering heeft iets luchtigers in petto waarin de tv een hoofdrol speelt op de dag dat Elizabeth gekroond gaat worden (‘The Idiot’s Lantarn’) . Even tijd gehad om adem te halen belanden de Doctor en Rose nu in een heel bizar en angstig avontuur als ze terecht komen op een planeet dat zo dicht bij een zwart gat is dat het er eigenlijk ingezogen had moeten worden. Een Sanctuary Space Camp is daar opgeslagen om onderzoek te doen. Ze boren naar een diep punt waar energie vandaan komt, maar hierdoor hebben ze iets ouds, ouder dan tijd, doen ontwaken dat hen langzaam beïnvloedt. En als de TARDIS door een aardbeving door de grond zakt kunnen ze niet meer weg en is de Doctor genoodzaakt om in de diepte af te dalen, op zoek naar de TARDIS en naar datgene wat er zich diep in de planeet bevindt. Dat wezen noemt zichzelf de duivel, Satan, Lucifer, maar is zo oud dat het een idee is. Die hele religieuze kwestie hebben ze op deze manier heel subtiel opgelost en de waarheid in het midden gelaten, zodat alles mogelijk is. Hierdoor zijn deze twee afleveringen (‘The Impossible Planet’ & ‘The Satan Pit’) ook erg spannend en vrij duister. Ook maken we en passant kennis met de Ood, een vreemd alienras dat we vaker tegen zullen komen.

Aflevering tien en elf zijn aparte afleveringen, waarbij de eerste gaat over een groepje mensen dat onderzoek doet naar de Doctor en we alles vanuit een ander en zeer komisch perspectief zien (‘Love & Monsters’). En de elfde aflevering is weer speciaal voor de kinderen, alhoewel het heftige thema’s bespreekt zoals eenzaamheid en kindermishandeling (‘Fear Her’). Dit is echter op een zeer integere manier gedaan en een goede aflevering om dit soort kwesties met kinderen te bespreken.

review series doctor who season 2
a reunion with Sarah Jane Smith and K-9/ BBC

Het einde

En dat zijn we aanbeland bij de laatste twee afleveringen (‘Army of Ghosts’ & ‘Doomsday’). Voor het eerst zien we Torchwood in actie, de Londense afdeling en die maakt er al gelijk een potje van. De Cybermen komen deze wereld infiltreren via de Void met behulp van de Daleks. Gelukkig krijgen Rose en de Doctor en Jackie hulp van Mickey, Pete en Jake uit de andere parallelle wereld. Maar dit alles is niet zonder gevolgen. In de strijd om de Cybermen en de Daleks door de void te zuigen en die te sluiten, moeten ze de doorgang tussen beide werelden voorgoed sluiten. Net als Jackie en Rose met Pete, Mickey en Jake aan de andere kant zijn in die parellelle wereld.

Een hartverscheurend afscheid volgt. Waarbij de Doctor een ster opbrandt om als een hologram aan Rose te kunnen verschijnen in die parallelle wereld om echt afscheid te nemen. Een doos tissues was niet genoeg. Het is zo mooi en emotioneel en verdrietig in beeld gebracht, dat ik het nog steeds het allerergste afscheid vind van een Doctor en zijn companion. (Spoiler: gelukkig komt alles goed in het vierde seizoen. Maar daar zijn we nog lang niet). De relatie tussen Rose en de Doctor was zo hecht en echt, dat een liefdesverhaal bijna niet meer vermeden kon worden, maar dat zou het hele concept verstoren. Maar dat iemand een ster opbrandt om je nog even te kunnen zien is toch wel het toppunt van romantiek. En dat hij als laatste nog iets wil zeggen en alleen nog: ‘Rose Tyler’ kan zeggen voordat hij verdwijnt, laat je als kijker extra smachtend achter. Wilde hij zeggen: ‘I love you?’ We zullen het nooit weten. Alhoewel we aan het einde van het vierde seizoen wel een vermoeden hebben. Hoe deze wederzijdse relatie tussen de Doctor en zijn companion is neergezet zal zich niet meer herhalen, daar was het ook te bijzonder voor. En voor mij zal dit altijd wel mijn favoriete koppel blijven.

review series doctor who season 2
meeting an Ood/ BBC

De vormgeving

De meeste afleveringen zien er prachtig uit. Met mooie sets, mooie monsters en wezens en met zorg gemaakte decors en vooral de tickpunk robots zagen er zeer mooi uit. Ook de special effects zijn dik in orde, al kon dat wel eens wisselen per aflevering, waarbij de derde aflevering en de tiende aflevering er het minst mooi uitzagen. De achtste en negende aflevering sprongen er echter uit qua cinematografie, waarbij het afdalen in de put van de Doctor echt heel erg mooi was gefilmd. Alleen de Doctor zelf was scherp en helder in beeld en om hem heen was het absolute zwart, waarbij je het vocht van het steen bijna kon ruiken en de duisternis kon voelen. Maar ook de allerlaatste aflevering op het strand in Bergen Noorwegen zag er spectaculair uit en gaf precies dat eenzame gevoel weer. De muziek is weer prachtig en de emotionele momenten worden niet spaarzaam gebruikt. Dat dit een episch seizoen is, moge duidelijk zijn.

Het tweede seizoen van Doctor Who heeft het eerste seizoen overtroffen. Iedereen voelt zich duidelijk op z’n plek, onderlinge relaties worden duidelijk, de avonturen heftiger, maar ook de kinderen zijn niet vergeten. Maar zo’n einde betekent dat de Doctor op zoek moet naar een nieuwe companion. Gelukkig wordt de Doctor gelijk opgevrolijkt door de bridesilla Donna, die met Kerst een heel grappig avontuur met hem gaat beleven tegen haar eigen wil in.

Wil je meer lezen over Doctor Who? Klik dan op onderstaande links:

• Doctor Who (2005)
  • No of episodes: 13