Serie Review: Santa Clarita Diet Seizoen 2

revies series santa clarita diet season 2
Sheila and Joel meet Mr Ball Legs

In dit tweede seizoen van Santa Clarita Diet kan het blijkbaar allemaal nog gekker en wordt de situatie van Sheila een stuk penibeler.

In het eerste seizoen veranderde Sheila Hammond van de een op de andere dag in een zombie/undead. Haar man Joel en zestien jarige dochter Abby proberen hier zo goed mogelijk mee om te gaan met hulp van buurjongen en beste vriend van Abby, Eric. Dat dit niet allemaal soepeltjes is verlopen hebben we gezien nadat Sheila de vervelende collega Gary heeft gedood en opgegeten, waar buurman en hulpsheriff Dan al snel iets van vermoedde (behalve het eetgedeelte dan) en Joel in een moment van woede Dan een klap met een schep heeft gegeven en hem heeft vermoord. Ondertussen probeerde Joel ook nog een genezing te vinden, en kwam een oud Servisch boek op het spoor en een professor die hen kon helpen om het proces van Sheila stil te zetten, zodat ze in ieder geval haar negen andere tenen kon behouden, nadat haar kleine teen had losgelaten in bad. Maar het grootste gevaar schuilde in Anne de andere hulpsheriff en hele goede steun die zelfs tot in de slaapkamer van Lisa, de vrouw van Dan en moeder van Eric reikte, die zowel de verdwijningen van Dan als Gary niet vertrouwt. We zagen ook een ander stel dat misschien iets te maken had met deze hele vreemde undead zaak. En kwamen we erachter dat Ramona, het meisje van de supermarkt, ook een undead is. …Aan het einde van het eerste seizoen is Joel in een asylum beland en zit Sheila die wild is geworden, opgesloten in de kelder. Hoe zal dit verder gaan?

review series santa clarita diet season 2
Abby and Eric are a perfect team

In het eerste seizoen gebeurde een heleboel. Kluchtsituaties, slapstick situaties, een hoop ranzigheid, bloed en moesten ze ook nog zien om te gaan met de nieuwe toestand van Sheila. En in dit tweede seizoen doen ze er nog een schepje bovenop. Want alhoewel de toestand van Sheila nu stabiel is, heeft ze nog steeds mensenvlees nodig om te overleven en ze moeten uit de nieuwsgierige klauwen van Anne blijven, waar Sheila overigens heel handig of niet, mee bevriend raakt. Om dus rustig en zo onopvallend te kunnen doden, eten en het vlees in de vriezer te bewaren, huren ze een nieuwe garagebox die ze omtoveren in een killroom. Sheila en Joel proberen Abby overal zo veel mogelijk buiten te houden, om haar een zo normaal mogelijk leven te laten leiden, wat natuurlijk een averechts effect heeft en ten tweede hebben ze hun praktisch slimme dochter nodig om hen te helpen met hun problemen. Terwijl Abby zich een hoop problemen op de hals haalt op school en ze te stellen krijgt met schoolhoofd Novak, maar een grote steun heeft aan Eric. Joel en Sheila krijgen te stellen met een vijandig ander makelaarskoppel. Ze moeten en passant het graf van Gary in de woestijn opgraven omdat daar een nieuwbouwproject komt, terwijl Sheila heel wat te stellen krijgt met haar vervelende seksistische baas. En wat blijkt; het hoofd van Gary is nog intact en een undead hoofd geworden. Joel is ondertussen de oorzaak van het undead gebeuren op het spoor dat hem via restaurant Japopo’s naar een mosselkwekerij leidt. Ook komen ze erachter dat de rode bal die Ramona had uitgekotst nu een levend wezen is op pootjes, een spinbal of zoals Ramona het noemt: Mr Ball-legs. En Eric probeert iedereen zo goed mogelijk te helpen, terwijl hij heimelijk verliefd blijft op Abby, ondanks dat hij een kortstondige relatie heeft met Ramona die hem alleen maar heeft gebruikt om ook bij het geneesmiddel te komen. Oftewel de Hammonds hebben het dit seizoen niet gemakkelijk.

De Hammonds en Eric

Dit seizoen weet nog beter alle crazyness en hilariteit goed te combineren met het gezinsleven van de Hammonds. Abby’s aandeel wordt groter, doordat ze steeds rebelser en anarchistischer wordt en het feit dat Sheila en Joel beseffen dat ze door al dit undead gedoe, een beetje vergeten zijn om Abby op te voeden. Het feit dat Sheila zich druk om haar maakt als ze er misschien niet meer is omdat ze of in de gevangenis zit of haar undead lichaam er mee ophoudt, geeft een groot hart aan de serie, wat tegenwicht geeft aan de hilarische gebeurtenissen. Juist door de personages dit seizoen realistischer en echter te maken, waarbij ook gewone normale mensenproblemen een grotere rol spelen, is de serie meer in balans en ook blijft het erg leuk om naar te kijken, aangezien het op deze manier niet doorslaat naar te flauw. Want flauw wordt het nooit, ook zijn de situaties absurd.

Gary’s head

Crazyness

Sheila wil alleen maar slechte mensen eten, en ontdekt tot haar grote vreugde een honkbalteam bestaande uit alleen maar neonazi’s. Gary’s hoofd dat ze ontdekken na hun opgraving, zorgt voor heel wat grappige situaties. En de bijna constante aanwezigheid van Anne zorgt voor heel wat kopzorgen, wat een ontzettende grappige absurde climax heeft aan het einde van dit seizoen. Het verhaal, de situaties, het komisch talent van de acteurs, de sterke lijn die elk seizoen naar iets toewerkt, eerst het geneesmiddel en nu de oorzaak, het andere echtpaar dat op undeads blijken te jagen, de vreemde figuren die de revue passeren, de rol van Abby en Eric en hun relatie, zijn allemaal erg goed op elkaar ingestemd, wat de serie compleet maakt en veel body geeft.

Het tweede seizoen van Santa Clarita Diet is al even hilarisch, zo niet nog leuker. Nu de personages hun plek hebben gevonden is de balans tussen hun normale leven en normale problemen en de undead problemen nog beter en leuker. Dit seizoen is absurd en hilarisch met veel originele wendingen en een geheel nieuwe en (on)frisse kijk op het zombie bestaan. Een groot pluspunt is dat het ook een echt goed verhaal heeft dat ergens naar toe werkt en eindigt in een grappige climax, met een paar cliffhangers die in een volgend seizoen voor problemen gaat zorgen. De gore en ranzigheid is in dit seizoen een stuk minder, al wordt je af en toe getrakteerd op een goede kill. Alhoewel het seizoen maar 10 afleveringen heeft van ieder maar 30 minuten, gebeurt er heel veel, zonder dat het een teveel aan situaties wordt, en is het onmogelijk om je te vervelen. Een uitstekende serie dus om lekker te  bingewatchen.

Nog meer lezen van Santa Clarita Diet? Klik dan op onderstaande link:

• Santa Clarita Diet (2018)
  • No, of episodes: 10