Film Review: Honeymoon (2014)

review film honeymoon 2014
Bea and Paul the happpy couple

Honeymoon is een kleine intieme film met eigenlijk maar twee hoofdpersonen en twee bijfiguren. Maar daardoor zeker niet minder intens of intrigerend.

Persoonlijk hou ik wel van een kleine film waar de focus maar op een ding ligt. Daarbij is wel het vereiste dat de film goed in elkaar zit, goed is opgebouwd, de aandacht weet te houden en niet in het minst, de hoofdpersonages moeten niet alleen de film kunnen dragen maar ook moeten ze je persoonlijk aanspreken, aangezien zij het belangrijkste onderdeel zijn van de film. Zijn zowel de acteurs als de film daarin geslaagd?

De film begint met een video waarin Bea en Paul net getrouwd zijn en in de camera vertellen hoe ze elkaar hebben ontmoet en hoe hij haar een aanzoek heeft gedaan. Het is de avond van hun trouwdag. De volgende dag gaan ze naar het huisje van de ouders van Bea ergens in het bos om daar hun huwelijksreis door te brengen. Het lijkt idyllisch en ze doen wat alle pasgetrouwde stelletjes doen. Als ze op een avond bij een restaurantje aan de weg willen gaan eten, treffen ze daar een geagiteerde man aan en een bange vrouw. De man blijkt Will te zijn een jeugdvriend van Bea en Annie is zijn vrouw. Die nacht is Bea plotseling verdwenen en Paul gaat naar haar op zoek. Hij treft haar aan midden in het bos, koud, verstijfd en naakt. Hij draagt haar mee terug naar binnen, maar vanaf dat moment verandert alles. Bea gedraagt zich steeds vreemder en Paul raakt steeds meer in de war door het gedrag van Bea dat steeds ernstigere vormen aan gaat nemen. Als Paul naar Annie en Will gaat, ontdekt hij een aantal overeenkomsten. Paul is beland in nachtmerrie en wil zo snel mogelijk hemzelf en Bea eruit vandaan halen.

review film honeymoon 2014
there is something very wrong with Bea

Bea en Paul als basis

De film is vrij traag, maar niet per se saai. De film neemt de tijd voor een spanningsopbouw. Er wordt de tijd genomen om het stel te leren kennen. Bea en Paul worden neergezet als leuke frisse jonge mensen met een innige band, waarbij onderling vertrouwen en communicatie een grote rol spelen. Ze zijn speels, liefdevol en hun relatie wordt innig getoond zonder dat het te klef wordt. Ze zijn net getrouwd en hebben al een innige band hebben. Ze worden neergezet als twee personen die gelukkig zijn met elkaar. Dat is de basis van de hele film en waarop het verhaal ook wordt gebouwd. Zonder deze basis is de rest van de opbouw niets waard. Dat betekent dat de twee acteurs een zeer geloofwaardig personage neer moeten zetten dat voor velen likable moet zijn. Voor mij was dat zeker het geval. Het is zelfs zo dat je het de eerste helft van de film jammer vindt dat het een horror is, en dat het dus waarschijnlijk niet goed met hen afloopt.

Mooi klein en intens

De film is klein gehouden in alles. Visueel is het mooi wanneer ze buiten zijn overdag bij het meer en ’s avonds is er een dreiging voelbaar maar niet zichtbaar. Ook de geluidseffecten en de muziek zijn niet overheersend maar passen bij het gevoel en de sfeer. Er wordt niet overmatig gebruik gemaakt van effecten als een truc om het geheel grootser te maken. Dat is ook helemaal niet nodig. De prestaties van de acteurs en het verhaal en de opbouw van de spanning zijn genoeg om mee te gaan in de verwarring en angst van Paul. De film is dan ook verteld vanuit het perspectief van Paul. We zien enkel wat hij meemaakt en niet wat Bea is overkomen en waarom ze zo raar doet. We zien enkel dat Paul ziet dat ze zeer vreemd gedrag vertoont wat hij niet vertrouwt. Zijn reactie is heel realistisch en logisch. Des te heftiger en dramatischer is het einde. Er zit wel een ranzige scène in aan het einde, maar ook deze is niet onnodig voor de gore en schok ingezet.

De cinematografie in het algemeen is goed aangepast aan de scènes, speels, of juist statisch idyllisch vanuit een breed perspectief, dichtbij indringend, bijna te intiem soms of beweeglijk angstig. De beelden buiten in het donker zijn misschien soms net iets te realistisch waardoor het soms erg donker is en het is aan te raden om de film ook in een donkere ruimte te kijken voor optimaal beeld.

review film honeymoon 2014
and she knows it

Suggestie in plaats van uitleg

De film laat niet het hele gebeuren in het midden. Er wordt genoeg gesuggereerd en laten zien om te raden wat er aan de hand is. Hoe of wat er precies is gebeurd en waarom wordt echter wel in het midden gelaten en is op zich ook niet belangrijk voor het verhaal, dat eigenlijk enkel het verhaal van Bea en Paul vertelt. Hierdoor behoudt de film wel zijn intrigerende en intense sfeer.

Misschien is het enige puntje van kritiek, dat al vrij snel aan het begin van de film door het schijnend licht dat als een scanner over hun slapende lichamen heen gaat, wel een enorme weggever en helpt je veel te snel op weg wat er aan de hand is. Ook laat het op deze manier al niet meer in het midden of Bea nu gek aan het worden is, of misschien Paul zelf wel, of dat er iets anders aan de hand is.

Dat neemt niet weg dat de film dat een heftige indruk maakt, zeker wanneer het naar het einde toeloopt. De film is klein, intiem, intens en dramatisch in beeld gebracht. En is er erg goed in geslaagd om de personages tot leven te brengen en binnen te laten komen.

Honeymoon is een erg mooi intieme schets van een pasgetrouwd liefdevol en leuk stel. Het bijna jammer dat het een horror is, zo likeable zijn de personages neergezet. Zij samen vormen de basis van een indringend verhaal dat unheimisch en verontrustend in beeld wordt gebracht. Ondaks de slow pace blijft het intrigerend en blijft het mysterie sterk overeind dat uiteindelijk eindigt in een horrorscenario.

• Honeymoon (2014) 87 min
  • Directed by: Leigh Janiak
  • Produced by: Patrick Baker, Esme Howard