Boek Review: East of Ealing (Robert Rankin, 1984)

review book east of ealing robert rankinEast of Ealing is het derde boek in de Brentford Trilogy, maar niet het laatste deel. Gelukkig maar want het einde van dit boek doet iets geheel anders vermoeden. Want onze “helden” John Omally en Jim Pooley zijn te leuk om te moeten missen. En laten we al helemaal professor Slocombe, Soap Distant, parttime bartender Neville, Old Pete en young Chips en natuurlijk Norman niet vergeten. En dan duikt er plots ook nog een nieuw personage op, namelijk Sherlock Holmes die dus helemaal geen personage blijkt te zijn, maar een echte bestaand persoon… Dit keer wordt het nog gekker, nog dichter bij de apocalyps en hebben zelfs Jim en John moeite om werkelijkheid van fictie te onderscheiden.

John Omally is nog steeds verwikkeld in vreemde zaakjes om geld mee te verdienen en Jim Pooley doet nog steeds een poging om goed te gokken op de races en wedstrijden. En helaas voor hem lukt dit hem tot zijn eigen verbazing en blijkt hij stinkend rijk te zijn geworden tot groot ongenoegen van professor Slocombe. Maar het is al te laat, vreselijke apocalyptische toestanden zijn in werking gezet door het nieuwe bedrijf Lateinos & Romiith, die alle geldtransacties elektronisch willen doen door een barcode op iemands voorhoofd te tatoeëren. En dat is slechts het begin van een duivels plan.

Ondertussen blijft Neville maar groeien en groeien tot zijn eigen verbazing, heeft Soap Distant Sherlock Holmes uit een tijdscapsule opgegraven en heeft Norman zijn eigen robot gemaakt en de perpetuum mobile uitgevonden.

Hoe zal dat in hemelsnaam aflopen?

Absolute chaos

Zoals met al de verhalen over Jim Pooley en John Omally heb ik moeite om er in te komen. Er gebeurt vreselijk veel. Zowel rondom de personages en met de personages zelf. En om de verwarring groter te maken, hebben niet al die gebeurtenissen een duidelijke rol in het verhaal en de gebeurtenissen die dat wel hebben, worden maar heel langzaam ontvouwen, zodat het uiteindelijk allemaal nog kloppend in elkaar valt, wat voor een twist zorgt en een grappige uitkomst. Tenminste, dat was bij de voorgaande verhalen het geval. Dit keer echter is dat iets minder. De logica is iets verder te zoeken, waardoor het verhaal hier en daar een beetje ontspoort en het geen duidelijke lijn meer heeft. Hierdoor is het niet alleen moeilijk te volgen, waar wil de schrijver heen, maar ook zijn de grappen een stuk minder leuk, omdat je als lezer te veel bezig bent met het ontcijferen van het verhaal.

De jaren 80

Wat waarschijnlijk ook meespeelt is dat dit boek erg inspeelt op wat er toen speelde in de maatschappij in de jaren 80, de opkomst van het pinnen, allerlei elektronisch verkeer, iets wat toen nog op weerstand stuitte. En tevens iets wat nu niet meer zo relevant is en zeker niet om daar de duivel in te zien, ook al is het maar komisch bedoeld. De absurditeit van dit boek en de avonturen van Jim en John zijn dus best aan die tijdsgeest gebonden.

Dat neemt echter niet weg dat de schrijfstijl van Rankin erg grappig en droog is, maar het biedt helaas niet genoeg om boven het verhaal uit te stijgen. Het verhaal en de gebeurtenissen overheersen en de typische Engelse activiteiten, dit keer het gokken op wedstrijden, samen met de typische tijdsgeest, maken dit boek minder amusant om te lezen.

East of Ealing is een hoop chaos, die dit keer niet tot een grote climax heerlijk absurdistisch aan elkaar geknoopt wordt. Ook was het einde totaal niet wat ik had verwacht. En vond ik zelf niet in de lijn van het hele verhaal liggen. Heel veel gebeurtenissen worden niet netjes aan elkaar verbonden, met elkaar verweven, zodat veel dingen een beetje nutteloos, onverklaarbaar en onlogisch lijken en het uiteindelijk één grote wirwar is geworden. Oftewel, soms snapte ik er niks van en het einde verklaarde ook niks. Dit vond ik het minst leuk boek over Jim en John. Gelukkig volgen er meer avonturen waar ik wel erg van heb genoten. En ook de eerste twee boeken zijn hilarisch maar dan wel met absurde chaos.

Meer lezen van de Brentford Trilogy? Klik dan op onderstaande links:

East of Ealing (1984), 284 bladzijden. Auteur: Robert Rankin. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Niet beschikbaar.