Serie Review: Santa Clarita Diet Seizoen 1

review series santa clarita diet season 1
meet the Hammonds

Santa Clarita Diet is een hilarische horror comedy serie over een vrouw uit de suburbs die plotseling in een zombie verandert en zo in absurde situaties terecht komt.

Wie zijn comedies graag met een hoop ranzigheid, zwarte droge humor en best wat vilein ziet, die mag Santa Clarita Diet zeker niet overslaan. Maar wees gewaarschuwd, want de ranzigheid en gore is volop aanwezig. Deze serie is zeker niet geschikt om met je bordje op schoot te kijken. Ik houd zelf erg van zombie humor, zoals bijvoorbeeld Shaun of the Dead (2004) en Z Nation en met Santa Clarita Diet heb ik er weer een favoriet bij.

Sheila en Joel Hammond wonen samen met hun zestien jarige dochter Abby in een buitenwijk in Santa Clarita. Ze zijn beiden makelaars werkend voor hetzelfde kantoor en hun leventje is aangenaam, maar saai. Sheila zou graag wat dapperder willen zijn in plaats van een grijzig muisje. Be careful what you wish for. Want die dag moet zij samen met Joel een huis laten zien aan een echtpaar. Plotseling voelt Sheila zich niet zo lekker en kost het hele witte tapijt onder. Ze vlucht naar de badkamer, waar Joel haar even later komt opzoeken. De hele, maar dan ook hele badkamer is van het plafond tot de muren en de vloer helemaal ondergekotst en Sheila ligt voor dood op de vloer. Ze heeft geen hartslag en Joel is ten einde raad. Totdat ze haar ogen opent en niet dood blijkt te zijn. Ze blijkt tevens een vreemd rood achtig balletje uitgekotst te hebben. En dan beginnen de dingen pas echt vreemd te worden. Want Sheila kan geen gewoon voedsel meer verdragen en wil alleen maar rauw vlees eten. Abby vraagt hun buurjongen Eric om hulp, die een nerd is en megaslim en die vertelt hen dat ze undead is, een zombie. Zo lang ze alleen maar rauw vlees eet is er niks aan de hand… Totdat Sheila de vervelende Gary, de nieuwe makelaar die hun klanten afpakt en haar half aanrandt, aanvalt en opeet. Er is geen weg terug. Sheila is een zombie en hunkert naar mensenvlees.

Sheila, Joel, Abby and Eric

Hilarisch en absurdistisch

De serie is erg komisch, niet alleen door het hele zombiegebeuren in een suburb, maar de personages kleuren, al dan niet bloedrood, erg goed in de komische situaties. Links naast hen woont Eric met zijn moeder Lisa en zijn stiefvader Dan, die hulpsheriff is en een vreselijk nare rotvent. Hij behandelt Eric slecht en niemand vindt hem aardig. Hij is tevens de rivaal van Rick, een politieagent van San Diego die rechts naast de Hammonds woont en getrouwd is met Alondra en een pasgeboren baby heeft. Sheila is zowel bevriend met beide vrouwen, terwijl Joel met Rick optrekt en waarmee hij soms samen een blowtje rookt.

Terwijl de volwassenen veelal aangevers zijn voor de hilarische acties en ingewikkelde situaties waarin Sheila en Joel zich bevinden, is Eric een hoofdpersonage. Niet in het minst omdat hij hen telkens helpt, maar ook omdat hij een goede vriend is voor Abby. Abby is tevens een sterk personage dat niet alleen erg kan puberen, maar het undead zijn van haar moeder best cool vindt en ze nu een badass moeder heeft.

Onderdeel van de humor, is de grote karakterverandering van Sheila. Was ze eerst nog een saai muurbloempje, nu handelt ze volkomen vanuit haar id en kan haar impulsen nauwelijks onderdrukken, wat leidt tot het eten van mensen, heel veel seks willen hebben en het kopen van een range rover. Haar personage is de spil van de humor, en dat Drew Barrymore over een groot komisch talent beschikt is geen verrassing. Maar Timothy Olyphant is ook buitengewoon grappig. Zijn timing is top en zijn mimiek heel sterk. Hun samenspel zorgt voor veel chemie en dat vormt wel de basis van de serie. Want undead of niet, ze blijven van elkaar houden. Dat zowel zij als hij hierdoor in killers veranderen (van alleen maar slechte mensen die het verdienen), want als goed getrouwd stel doe je alles samen, wordt erg droog gebracht, waardoor het luchtig wordt gehouden. Maar naast de droge opmerkingen, gekke situaties en klucht scènes, is er ook slapstick en fysieke humor aanwezig. De verschillende manieren van humor worden prima afgewisseld en zo wordt het nooit saai, voorspelbaar of lopende band humor.

Een echt verhaal

Maar er zit ook een duidelijke lijn in de serie, dat een echt plot en verhaal heeft. Dat maakt het ook veel leuker en interessanter om naar te kijken. Het zijn geen losse afleveringen met een geinige kijk op het undead zijn, maar de serie volgt de familie Hammond in het omgaan met de toestand van Sheila, die overigens (nog) niet wordt verklaard. Er worden niet alleen mensen vermoord, pogingen tot moord gedaan, maar ook wordt er gechanteerd, en verandert Sheila iemand per ongeluk ook in een zombie, en gaat Joel ook op zoek naar een cure, wat een grote rode draad vormt in de serie. Ondertussen moeten ze doen alsof ze het normaalste gezin van de wereld zijn, ontmoeten ze allerlei vreemde figuren en spat het bloed in de rondte. De serie is naast dat het heel grappig is, dus ook erg goor, met veel kost, bloed, afhakte en afgekloven ledenmaten en een hoop ingewanden.

how to cover ones tracks

Gimmick

Een erg leuke gimmick in de serie is de supermarkt scène. Om de beurt moeten personages naar de supermarkt om iets te halen, na een heftige situatie, waardoor ze naar het schap staan te staren en het hele gebeuren proberen te verwerken. Vervolgens komt Ramona de medewerkster naar hen toe met telkens dezelfde opmerking dat het haar chef is opgevallen dat ze heel lang naar het schap staan te staren en zij hen misschien kan helpen. Ramona is niet alleen een mega droog personage, dat op een hele vreemde manier hen wat wijsheid bijbrengt zo af en toe, maar ook een personage met een staartje dat onthuld wordt in de laatste aflevering. Een goede en slimme zet, want een gimmick maakt het herkenbaar en om dat buiten de echte personages te plaatsen houd je hen geloofwaardiger en om er dan ook nog een staartje aan te geven is helemaal slim bedacht.

Santa Clarita Diet is een hilarische absurde horror comedy met veel ranzigheid. De verschillende manieren van humor van personages, opmerkingen, situaties, klucht vibe en slapstick zorgen voor een goede balans. Dat de serie naast de humor ook een echt verhaal en rode draad heeft is een groot pluspunt, waardoor het niet telkens in herhaling valt. Het is een erg goed in elkaar gezette serie, met leuke en goed neergezette personages, die je het liefst in een ruk af wilt kijken.

• Santa Clarita Diet (2017)
  • Running time episodes: 30 minutes
  • Created by: Victor Fresco