Serie Review: The X-Files Seizoen 11

review series the x files season 11
Dana Scully and Fox Mulder

Het tiende seizoen eindigde met de aflevering My Struggle II in een enorme cliffhanger. Hoe zal het aflopen?

We zagen dat de Cigarette Smoking Man door middel van het Spartan Virus de halve mensheid wilde uitroeien en dat Mulder dodelijk besmet was. Scully was beschermd door het alien DNA dat ze in zich draagt en hoopt op tijd Mulder te kunnen bereiken om hem een vaccin te geven. Maar wanneer ze hem bereikt is het al te laat. Mulder is te ver heen en alleen een stamceltransplantatie van hun zoon William zou hem nog kunnen redden. In het laatste shot zien we na deze desastreuze ontdekking van Scully omtrent Mulder een alien space ship boven hen zweven en schijnt er een lichtstraal op hen beiden. Wie zit er in het space ship? Zal Mulder op tijd worden gered? En hoe zit het met alle mensen die al besmet zijn?

My Struggle III

We zullen het nooit weten. Want in “My Struggle III”, blijkt al het gebeuren in “My Struggle II” slechts een visioen te zijn geweest van Scully. Als er hoofdzonden zouden zijn in televisieland dan zou deze er toch tussen moeten staan. Het is gelijk een grote afknapper. Dat Scully vermoedt dat zij dit visioen heeft gekregen van William, kan dan al niet veel meer goed maken. Vervolgens ligt Scully deze hele aflevering praktisch in een ziekenhuisbed, terwijl Mulder op zoek gaat naar antwoorden en we in de auto zijn voice over in detective noir stijl horen mijmeren. Het is moeilijk te bepalen wat erger is in deze aflevering, het gemijmer van Mulder of het feit dat Scully als een hulpeloos wezen in bed wordt achtergelaten en vrijwel niets te doen heeft. Wanneer ze dan ook besluit om zelf op pad te gaan, belandt ze binnen luttele seconden in een auto-ongeluk, waar toevalligerwijs special agents Einstein en Miller in de buurt zijn en haar terugbrengen naar het ziekenhuis. Ondertussen komt Mulder erachter dat er meerdere partijen op zoek zijn naar hun zoon. De Cigarette Smoking Man (CSM) samen met Monica Reyes, de overgelopen FBI agent, en het Syndicate. En Erika Price en Mr Y die de ruimte willen koloniseren met de overlevenden van het Spartan Virus.

Walter Skinner wordt benaderd door de CSM, maar of hij op zijn aanbod ingaat, blijft onbekend.

Het is een verloop van een mega conspiracy theory die niet erg soepeltjes aandoet en niet erg prettig of geloofwaardig is om naar te kijken. Maar wat het hele X-Files universum nog het meest op zijn kop zet is dat de CSM uit de doeken doet dat op een case hij Scully kunstmatig heeft geïnsemineerd (zonder dat zij dit wist natuurlijk) met zijn zaad en dat William dus zijn zoon is. Onthulling van de eeuw. Hebben kijkers jarenlang gedacht dat het liefdeskind van Scully en Mulder ooit nog een staartje zou krijgen, dan is dit waarschijnlijk zeker niet het staartje waar ze aan hebben gedacht. William heeft al die tijd een belangrijke hetzij afwezige rol gespeeld voor The X-Files en was een belangrijk element en bindende factor voor de relatie tussen Mulder en Scully. En dat nu aan gruzelementen gevallen.

Deze aflevering is een slecht begin van het elfde seizoen, maar gelukkig ook een slechte voorspeller van het verdere verloop van dit seizoen.

the x files s11 (3)
the onoffical ending of the X-Files with Reggie Something

De losse afleveringen

Want na de eerste aflevering, komt de tweede aflevering “This” nog wel wat moeizaam op gang en bevat het een modern onderwerp; de zielen/bewustzijn van mensen uploaden in een computer om gebruik te maken van hun hersenen. En zien we dat ook Richard Langley slachtoffer is geworden en via de telefoon contact zoekt met Mulder om hem te bevrijden. Het is een spannende aflevering, waarin voor het eerst voor Mulder en Scully duidelijk wordt dat Skinner misschien niet meer te vertrouwen is. Het is een on the run aflevering waarin ook Erika Price weer opduikt en zij het evil brain blijkt te zijn achter deze vorm van slavernij.

De derde aflevering “Plus One” is al zo veel beter. Scully en Mulder staan voor een raadsel als mensen op zeer vreemde en bijna onmogelijke manier zelfmoord plegen. De culprits achter deze moorden zijn een tweeling broer en zus, little Judy en Arkie. Het is een echte X-Files waarin psychokinese centraal staat, maar ook het ouder worden, iets waar vooral Scully mee zit. In deze aflevering zien we ook heel duidelijk de band tussen Mulder en Scully. Niet alleen maakt Scully zich zorgen om het ouder worden, maar ook of ze elkaar na hun pensioen nog zullen zien. Het ouder worden, relevant zijn als persoon, hun relatie, zijn  thema’s die door dit hele seizoen centraal staan en op verschillende manieren steeds terugkomen.

Want in de vierde aflevering “The Lost Art of Forehaed Sweat” wordt dit nog eens des te duidelijker voor Mulder. In deze hilarische en hele goede meta-aflevering van The X-Files, met in de hoofdrol Reggie Something, wordt nog dieper ingegaan op de vraag of de X-Files zelf nog wel relevant zijn, zowel als serie, maar ook voor Mulder en Scully zelf. Je kan hier een uitgebreid artikel lezen over deze aflevering. Het antwoord is niet zozeer dat de X-Files overbodig zijn geworden of dat niemand meer aandacht schenkt aan de uit de mode geraakte conspiracy theories, maar dat Mulder en Scully zelf en hun onderlinge band het allerbelangrijkste is van The X-Files. En dat is maar al te waar. En soms, moet je zoals Scully koesteren wat je had en het herinneren zoals het was. Hiermee lijkt de serie erop te duiden dat dit seizoen een afsluiter zal zijn en dat The X-Files herinnerd moeten worden voor wat het vroeger was. Deze aflevering zou een waardige en hele leuke officiële afsluiter zijn geweest.

Maar dan hadden we een aantal andere sterke afleveringen moeten missen. Want in de vijfde aflevering “Ghouli” zien we William voor het eerst in zijn adoptiegezin met de naam Jackson Van De Kamp. Het is voor het eerst dat Scully en Mulder door een zaak zo dicht bij hun zoon zijn.

De zesde aflevering “Kitten” gaat over Walter Skinner en heeft de focus op hun driehoeksverhouding inzake de X-Files waardoor je gaat twijfelt of Skinner echt op het aanbod van de CSM in is gegaan.

De zevende aflevering “Rm9sbG93ZXJz” is wederom een hele sterke. In een uitgebreid artikel kan je er meer over lezen. De cinematografie, het idee, de humor en het samenspel van Gillian Anderson en David Duchovny is fantastisch.

De achtste aflevering “Familiar” heeft een heerlijk creepy monster-of-the -week, Mr Chuckle Teeth, waar je meer over kan lezen, in dit artikel. Het is de engste aflevering van het seizoen, op meerdere vlakken.

De negende aflevering “Nothing Lasts Forever” is een hele rare, in a good way. Het gaat over een sekte en over de obsessie met schoonheid en jong blijven. Wederom een thema dat raakvlakken heeft met het algehele thema van dit seizoen. De aflevering is weird, verontrustend en best absurdistisch, vooral het moment waarop de actrice Barbara Beaumont gaat zingen. Maar ook in deze aflevering vindt er een belangrijk gesprek tussen Mulder en Scully plaats. Zij gelooft in de wetenschap en god, Mulder gelooft in Scully en by proxy dus in god. Dat maakt dat ze zo goed in harmonie zijn samen, ratio en geloof en respectievelijk openstaan voor paranormale zaken en wetenschap. Het is wederom de bevestiging waarom ze zo’n goed team zijn en elkaar aanvullen. Het geeft een mooi sereen moment tussen hen samen, waardoor de kijker vertrouwen krijgt, dat ook al stopt de serie, deze personages voor altijd bij elkaar blijven. Er schuilt een romanticus in ieder van ons.

review series the x files season 11
their son William

My Struggle IV

Dan is het tijd voor de finale. We hebben William al eerder gezien, maar in deze aflevering staat hij centraal. Iedere partij is op zoek naar William, want wie hem in handen heeft, heeft alle macht. Het zou de aanloop zijn van de gebeurtenissen in “My Struggle II” die dan werkelijk plaats zouden gaan vinden. Daar William zich daar bewust van is en daar geen onderdeel van uit wil maken, voor het leed van zoveel mensen, is hij op de vlucht, ook voor Mulder en Scully. Terwijl Mulder hem op de hielen zit, zijn de CSM met Monica Reyes dat ook, evenals Erika Price en haar mannen. Wanneer Mulder William heeft opgespoord, heeft Erika Price hen achterhaald en zijn we getuige van de enorme krachten van William die hen als vleesbalonnen uit elkaar laat spatten. Heftig en spectaculair. Weer slaat hij op de vlucht. Al die tijd heeft Scully op de thuisbasis gewacht op een bericht van Mulder en besluit om hem achterna te gaan, wat haar wederom weer weinig te doen geeft. Skinner biedt aan om te rijden, een ongelukkige opmerking, maar een functionele handeling. Wanneer Scully en Skinner Mulder hebben gevonden, zegt Scully tegen Mulder dat ze William moeten vinden, omadt zij tot hem door kan dringen. Waarop Mulder zegt dat ze hem los moet laten dat hij niet gevonden wil worden, maar dat hij van haar houdt. Scully vraagt hem bijna wanhopig hoe hij dat nu kan weten. Maar beseft dan wanneer Mulder wegrent dat ze met de shapeshiftende William heeft gesproken, wanneer de echte Mulder aan komt rennen en de achtervolging op William inzet. Ondertussen probeert Skinner (hier komt zijn functionaliteit om de hoek kijken) Reyes en de CSM tegen te houden. Hij schiet haar dood, maar de CSM rijdt Skinner aan en laat hem voor dood achter. Of hij echt dood is, blijft in het midden.

De laatste confrontatie is tussen de CSM en William in de gedaante van Mulder. De CSM schiet Mulder aka William dood die in het water valt. Waarbij hij eigenhandig zijn eigen plan de nek omdraait en het in het water ziet vallen (pun intended). Een ironisch einde voor een arrogant man. Des te meer omdat vervolgens Mulder hem doodschiet.

Terwijl Mulder rouwt om de dood van zijn zoon William, vertelt Scully hem haar pas verkregen waarheid over William, dat hij een experiment was, niet zijn zoon en zij eigenlijk nooit echt zijn moeder was. Het zijn schrale troostende woorden, ware het niet dat Scully ook nog onthult dat zij nu echt zwanger is, van Mulder.

Met die woorden en een innige omhelzing laten we het paar achter. Het is misschien niet het meest spectaculaire einde, maar wel een mooi en fijn einde. Mulder heeft zijn pistool in het water gegooid, een symbool dat hij er mee stopt? Nu de ultieme conspiracy is gestopt, de CSM (nu echt?) dood is, evenals Erika Price en Monica Reyes, is hun grootste gevaar geweken. Er zal altijd weer een andere bad guy op kunnen staan, maar is dat altijd het probleem van Mulder en Scully? Helemaal niet nu Kersh (definitief dit keer?) de X-Files heeft gesloten. Wordt het inderdaad niet eens tijd dat Mulder en Scully van elkaar en van hun baby kunnen genieten in alle rust? Ik gun het hen, zeker na alle mooie jaren en avonturen die ze ons hebben gegeven. En als kers op de taart, blijkt William niet dood te zijn. Het is hiermee een romantisch en ideaal einde. Eind goed al goed.

review series the x files season 11
Dana and Fox looking at a bright new future

Alhoewel The X-Files er om bekend staat dat er altijd wel weer iets gedraaid kan worden, er altijd nieuwe nemesis en conspiracy theories zijn en dat de X-Files nooit echt lang gesloten blijven, is met dit elfde seizoen wel een mooi einde gemaakt dat hopelijk ook zo blijft. Helemaal nu Gillian Anderson heeft aangegeven niet meer de rol van Dana Scully te willen spelen. De vraag is ook of de makers nog überhaupt wel verder zouden moeten gaan, zonder haar, met een heel nieuw begin. Ik vind het zelf wel mooi geweest nu. Ik houd van een happily ever after, waarbij alles nu grotendeels is afgesloten. En nieuw seizoen zou dat misschien alleen maar verpesten. Dus ik ben net als Scully en proef de Goop-O A-B-C niet meer, maar hou de herinnering levend.

Meer lezen van The X-Files? Klik op onderstaande link:

• The X-Files (2018)
  • Season: 11