Serie Review: The X-Files Seizoen 10

review series the x files season 10
The X-Files reopened

Na 12 jaar afwezigheid was daar ineens het tiende seizoen van The X-Files.

De serie uit de jaren 90 liep van 1993 tot 2004 en bevatte 9 seizoenen en 202 afleveringen. De serie draaide om twee FBI agenten, Fox Mulder en Dana Scully, die onopgeloste zaken onderzochten, waarbij het bovennatuurlijke, paranormale en buitenaardse de redenen waren waarom deze zaken onopgelost waren gebleven. Terwijl Mulder zijn best deed om het bestaan van het paranormale en buitenaardse te bewijzen, was Scully de scepticus en zijn tegenpool als wetenschappelijk arts en de “ongelovige.” En niet alleen het paranormale en buitenaardse speelde een grote rol in de serie, maar ook allerlei conspiracy theories. En natuurlijk beïnvloedde al deze zaken het persoonlijke leven van Mulder en Scully en raakten ze ook persoonlijk betrokken bij elkaar en kregen een relatie met als hoogtepunt de geboorte van hun zoon William.

Vanaf seizoen 8 en 9 speelde Mulder een kleinere rol en kreeg Scully een nieuwe partner, John Doggett en werd er ook een andere FBI agente geïntroduceerd, Monica Reyes.

Er kwamen ook nog twee films, The X-Files (1998) en The X-Files: I Want to Believe (2008).

review series the x files season 10
Mulder and Scully back on the job

Heeft The X-Files inmiddels niet zijn tijd gehad?

Waarom dan na zoveel jaar afwezigheid weer starten met een nieuw seizoen, zou je denken? Is de koek dan nog niet op? En er zijn al zoveel andere series geweest in de tussentijd met allerlei monsters, aliens, verklaringen etc… Zijn ze niet ingehaald door de tijd en zijn conspiracy theories nog wel van deze tijd, oftewel zijn ze nog in de mode in film en serie land, aangezien het een typisch jaren 90 onderwerp was? En zijn Mulder en Scully ondertussen niet te oud geworden en hebben ze hun chemie nog niet verloren?

Grappig genoeg, worden deze vragen vrij letterlijk gesteld in dit en vooral ook in het elfde seizoen van The X-Files.

De laatste vraag kan ik zelf met recht met nee beantwoorden. Ze zijn zeker niet te oud en aan hun onderlinge chemie is niets verloren gegaan. Sterker nog, het lijkt alsof ze nooit zijn weggeweest en echt veel ouder lijken ze niet te zijn geworden. En hun ervaringen met eerdere zaken werkt nu in hun voordeel, waardoor het onder andere allemaal wat sneller gaat. Want als je nu seizoen 1 gaat kijken dan was dat tempo toch wel heel erg traag. Op de andere vragen kom ik later terug.

Seizoen 10, de afleveringen

Het tiende seizoen bestaat uit slechts 6 afleveringen, die wel elk onderdeel waar de serie 9 seizoenen lang over ging, in het kort behandelen en dat is voor de fans een feest van herkenning en voor de nieuwkomers een goede introductie.

My Struggle

De eerste aflevering is The X-Files op z’n puurst, namelijk de conspiracy theory en de reden dat Mulder en Scully weer bij elkaar komen. Echter, er zit een twist in; namelijk wat Mulder al 9 seizoenen lang vermoedde blijkt toch anders in elkaar te zitten en dat geeft gelijk voer voor volgende seizoenen. En natuurlijk duikt ook de Cigarette Smoking Man weer op. Dit is het begin van een nieuwe story arc die doorzet in seizoen 11. Het is het ultieme plan van de Cigarette Smoking Man om de wereldorde te veranderen. En we zien ook echt bewijs van een alien spaceship en alien die in 1947 crashte in New Mexico. Het idee van de conspiracy van een alien invasion, blijkt een afleidingsmanoeuvre, net als alle alienabductions, om zo in het geheim te experimenteren op mensen en uiteindelijk de alien technologie tegen Amerika te gebruiken. Met deze nieuw informatie worden The X-Files heropend en zijn ze wellicht dichter bij de waarheid dan ooit.

Founder’s Mutation

De tweede aflevering is een crime scene, waaruit blijkt dat er op mensen is geëxperimenteerd, wat ook een groot thema is in The X-Files. Daarnaast wordt er ook ingegaan op William, de zoon van Scully en Mulder die ze jaren geleden ter adoptie hebben afgestaan voor zijn eigen veiligheid en wat voor hen nu de consequenties zijn. Dit is de aflevering waarbij ze echt samen weer als FBI agenten aan het werk gaan. Ook dit opzetje naar William krijgt al aan het einde van dit seizoen en in het elfde seizoen een staartje.

Mulder & Scully Meet the Were-Monster

De derde aflevering is de humoristische aflevering, die ik zelf het leukste vond. Maar de ook eerder gestelde vragen komen aan bod. Want Mulder vraagt zich af waarom hij dit nu allemaal nog doet, nu alle paranormale fenomenen door de wetenschap zijn verklaard. En ook wordt indirect ingegaan op de vraag of de serie zelf nog wel iets kan bijdragen nu er al zoveel andere series de revue zijn gepasseerd. Zijn ze niet overbodig geworden? De aflevering zelf geeft het antwoord.

Home Again

De vierde aflevering gaat over mysterieuze onverklaarbare dingen, die eigenlijk ook een soort van onopgelost blijven, net zoals bepaalde persoonlijke dingen die dan in het leven van Scully spelen.

Babylon

De vijfde aflevering is een realistische met een nu relevant onderwerp, namelijk terrorisme, maar dan gecombineerd met het paranormale. Ik voelde mezelf wat ongemakkelijk tijdens deze aflevering. Niet alleen door het gevoelige onderwerp, maar ook door bepaalde uitspraken die gedaan worden inzake religie en god. Ik vond het niet echt bij The X-Files passen en soms zelf ongepast. Verder duiken er twee nieuwe jonge FBI agenten op, die heel sterk lijken op hoe Mulder en Scully vroeger waren, 23 jaar geleden. En de mushroom trip van Mulder, is wel erg komisch.

My Struggle II

De zesde aflevering gaat verder met de verhaallijn uit aflevering 1. We komen te weten wat de de Cigarette Smoking Man van plan is en wat het conspiracy inhoudt en dreigt er gevaar op wereldniveau en moet Scully niet alleen iedereen zien te redden, maar ook Mulder is in levensgevaar… waar de aflevering eindigt in een cliffhanger. Het plan van de Cigarette Smoking Man, en de geheime organisatie, The Syndicate werd al eerder in werking gezet door mensen te infecteren met het Spartan virus, via een griepvaccin, en dat door middel van een chemtrail in de lucht te activeren en zo een pandemie te veroorzaken. Eerst denken ze dan nog dat hij alien DNA in de mensen heeft geplant om hen ziek te maken, maar Scully ontdekt dat het juist het alien DNA dat ook in haar zit, je beschermt tegen het Spartan virus. Er blijkt echter een vaccin te zijn. Maar dat blijkt voor Mulder te laat en het enige dat hem nog kan redden is celtransplantatie van een donor, William. Alhoewel de Cigarette Smoking Man zowel Mulder als Scully aanbiedt om zich bij hen aan te sluiten en de epidemie te overleven, weigeren zij en hoe dat afloopt zien we in de eerste aflevering van seizoen 11, getiteld My Struggle III.

review series the x files season 10
the most important part of The X-Files: Dana Scully and Fox Mulder

In dit tiende seizoen worden niet alleen ‘herinneringen’ opgehaald aan The X-Files en aan een nieuw publiek in het kort verteld waar de serie voor staat, maar ook wordt er een hele nieuwe verhaallijn opgeworpen. Een die shockerend is en niet alleen alle ideeën van Mulder overhoop haalt, maar ook die van de trouwe kijkers. Daarmee zal dit seizoen zich misschien niet bij iedereen geliefd hebben gemaakt.

Was het een goede keuze om The X-Files te heropenen? Ik vind van wel, want alhoewel Mulder en Scully en de sfeer hetzelfde zijn, is de serie wel naar het nu getrokken, door het tempo te verhogen en de onderwerpen aan te passen. Maar waarom The X-Files wel echt The X-Files blijft, is wel te danken aan David Duchovny en Gillian Anderson. Hun chemie spat van het scherm af evenals hun plezier om de serie te maken.

Misschien zijn de eerste 9 seizoenen nu wat achterhaald, wat overigens niet betekent om ze lekker allemaal (nog) een keer te kijken, maar dit nieuwe begin is echt een serie van nu en erg leuk voor de nieuwe generaties als ook voor de oude fans.

Meer lezen over The X-Files? Klik dan op onderstaande link:

• The X-Files (2016)
  • Season: 10