Serie Review: Wolfblood

serie review wolfblood
CBBC

Het is al weer het laatste volle weekend van de maand Maart en dus tijd voor de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, engste, griezeligste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de 16 jaar. Vandaag een review van een spannende tiener weerwolf serie Wolfblood.

Op IMDB wordt deze serie aangeduid als PG, wat wil zeggen dat er scènes in zitten die misschien niet geschikt zijn voor kinderen onder de negen jaar. Deze spannende en leuke serie voor tieners gaat over Maddy Smith die met haar ouders in Stoneybridge woont. Maar Maddy is geen gewoon meisje, zij is een Wolfblood.

Maddy woont met haar ouders in een klein dorpje. Haar beste vriendin is de slimme Shannon en haar beste vriend is Tom. Maar ondanks dat ze elkaar al heel lang kennen, weten zij niets af van haar geheim. Maddy is namelijk een Wolfblood. Een weerwolf. En wanneer zij oud genoeg is, zal zij ook bij volle maan transformeren in een wolf en bij nieuwe maan juist heel zwak zijn. Haar ouders hebben zich helemaal aangepast aan de mensen, maar er bestaan ook wilde Wolfbloods die op de heide en in de bossen leven ver van de bewoonde wereld. Daar komt Maddy al snel achter wanneer er een nieuwe jongen op school komt, Rhydian. Hij blijkt ook een Wolfblood te zijn, maar woont bij pleegouders, dus weet hij er weinig van. Terwijl Maddy zelf de transitie doormaakt als volbloed Wolfblood helpt zij Rhydian, moet ze ook nog gewoon presteren op school, waar Mr Jeffries de scepter zwaait, maar krijgt ze ook te maken met alle andere tienerzaken en problemen en moet ze ook nog het grootste deel van haar leven geheim houden voor haar beste vrienden. Dat terwijl Shannon er van overtuigd is dat ze ooit een wolf heeft gezien op de heide, terwijl de wolven daar allang uitgestorven zijn. Hierdoor wordt ze het mikpunt van de klas en vooral van de drie K’s, de drie populairste meiden van de klas, de slimme Kara en de twee niet zo snuggere Kay en Katrina, die het er op school voor Maddy en haar pack niet altijd even makkelijker op maken.

review series wolfblood
Maddy, Rhydian, Jana

Maddy en haar pack

Maddy is stoer en dapper. Ze is nieuwsgierig en gaat overal op af en is zeer competitief. Ze is een geboren leider en neemt dan ook altijd de leiding. Ze is een echte vriend en loyaal, maar dat wil niet zeggen dat ze nooit problemen heeft met haar vrienden. Rhydian is een mysterieuze en stille jongen. Hij weet niet veel over het Wolfblood zijn en hij weet niet eens wie zijn ouders zijn, maar komt daar wel in de loop van de serie achter. Hij is eigenwijs en een eenling. Shannon is een slimmerik. Ze is overal goed in op school en is ook heel nieuwsgierig. Samen met Tom en Maddy heeft zij de fotoclub op school, want door middel van foto’s maken hoopt ze ooit bewijs te vinden voor de wolf die ze ooit heeft gezien. Tom is een hele normale rustige jongen die niet erg opvalt, maar staat altijd klaar voor zijn vrienden.

Beoordeling

Deze serie begint met het leven van een bijzonder meisje dat naast haar normale tienerzaken ook te maken heeft met haar Wolfblood deel. Zo beïnvloedt haar Wolfblood deel een hoop op school. Maar ze is ook erg sterk. Wanneer in het tweede seizoen Shannon en Tom eindelijk de waarheid te weten komen, neemt Maddy hen op in haar pack en wordt ze een echte Alpha. Maar dat wordt bedreigd met de komst van Jana een Alpha van een wilde pack. En het blijkt voor een wilde Wolfblood erg moeilijk en vreemd om zich aan te passen aan de bewoonde wereld. De serie is zowel grappig als spannend en de tienerzaken zullen heel herkenbaar zijn. Het gaat over vriendschap, verliefdheid, identiteit, keuzes, loyaliteit, maar ook over populariteit op school, schoolreisjes, gepest worden, onzekerheden, en wat je later wilt worden.

Ieder seizoen wordt het verhaal groter en breidt zich met gebeurtenissen en personages steeds verder uit. De serie groeit als het ware met de personages mee. Zo blijft het spannend en interessant met steeds meer ontwikkelingen. Ook de personages ontwikkelen zich steeds verder, en hun achtergrond en karakters worden steeds meer uitgediept. En alhoewel de doelgroep tieners zijn, worden ze serieus behandeld en is het, zeker voor tieners zelf, nooit kinderachtig of neerbuigend. Het feit dat de personages zichzelf soms te serieus nemen en ook zelfspot beginnen te ontwikkelingen geeft precies die tienerfase aan, die zo lastig is. Het is soms komisch, soms ingewikkeld, maar nooit belachelijk. Daarom is deze serie zo leuk.

review series wolfblood
Shannon en Tom

De eerste drie seizoen gaan echt over Maddy en haar pack, terwijl in het derde seizoen Jana al de leiding overneemt van Maddy wanneer zij met haar ouders noodgedwongen uit Stoneybridge moet vluchten, wanneer ze ontdekt worden als Wolfbloods. Die verhaallijn over hun geheim en over mensen die hen willen ontmaskeren zet zich voort, wat het spannend maakt. Maar ook breidt het Wolfblood universum zich verder uit als blijkt dat er een hele wetenschappelijke organisatie bestaat voor en door Wolfbloods die in schril contrast staat met hoe de wilde Wolfbloods hun soort bezien. Dat zorgt voor dilemma’s, wantrouwen en verraad. De andere twee seizoenen gaan over Jana en spelen zich ook niet af in Stoneybridge, maar in de grote stad, waar we wel weer oude bekenden tegenkomen.

Elk seizoen heeft ongeveer 13 afleveringen. Ieder seizoen heeft zijn eigen verhaallijn met een spannende finale, waarin in elke aflevering een gebeurtenis of situatie centraal staat. De seizoen volgen elkaar qua verhaal op, terwijl er iedere keer meer wordt toegevoegd, qua situaties of personages. De serie heeft geen losse afleveringen, maar vormen samen één geheel.

Parental guidence

Op IMDB staat dat de serie PG is, wat betekent dat sommige stukken minder geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. De hoofdpersonages zijn zelf tieners van 14 jaar wanneer de serie begint. De serie gaat over weerwolven en ondanks dat zij geen mensen kwaad doen, zijn er toch wat spannende scènes. De serie begint met de alledaagse tienerzaken, maar verandert langzaam in wat meer serieuzere en complexere dingen.

Kijk info

• Eng: 1/5 De transformaties komen niet echt eng in beeld, maar we zien wel hun ogen en handen en tanden veranderen. En het idee kan eng zijn. Ook verderop in de serie zijn er mensen die de Wolfbloods willen vangen en hen willen onderzoeken.
  • Geweld: 1/5 De Wolfbloods vechten met elkaar, maar er komt nooit bloed aan te pas.
  • Gescheld: 0/5
  • Seks/Bloot: 0/5