Mini-Serie Review: Beyond the Walls/ Au-dela des Murs (2016)

review series beyond the walls 2016
beyond the walls

Beyond the Walls is een spannende, bijzondere mystery mini- serie, die er prachtig uitziet en echt een typische Franse uitstraling heeft.

Ik heb deze titel onder de categorie “series” geschaard, aangezien het een miniserie is die uit drie afleveringen bestaat, maar eigenlijk beschouwd kan worden als een film van langer dan twee uur. Ook heeft deze serie een afgerond verhaal dat waarschijnlijk geen tweede seizoen krijgt, en wat ook niet echt nodig is. De serie is voor de Franse tv gemaakt en waarschijnlijk een lange tv film, opgedeeld in drie delen. Maar goed, hoe dan ook, in welk hokje qua tijd en structuur deze serie/film ook moet passen, het is wel de moeite van het kijken waard.

review series beyond the walls 2016
Lisa and Julien

Lisa, een logopediste en woont alleen in een kaal appartement. Ze liegt tegen haar collega’s over haar man, die ze niet heeft. Ze heeft nachtmerries waardoor ze soms in bed plast. Kortom ze is een eenzame vrouw, waarschijnlijk met een nog onverwerkt trauma, die een man verzint om zichzelf te beschermen tegen ander contact met mannen en sociale ‘verplichtingen’ met collega’s.

Dan op een dag erft ze een huis. Het oude vervallen huis aan de overkant van de straat en waar ze altijd op uitkijkt. Er werd gedacht dat het huis onbewoond was, maar als er het lichaam van een man wordt gevonden in een oude stoel voor het raam, een man die al dertig jaar dood blijkt te hebben gezeten in die stoel, krijgt Lisa een telefoontje van een advocaat. Ze erft het huis en krijgt een brief. Het huis en de brief behoren aan een man waarvan ze nog nooit heeft gehoord en ze heeft dan ook geen flauw idee waarom zij het huis heeft geerft. Onder aan de brief staat een verwijzing naar een bijbeltekst: Johannes 10:9 en ernaast staat een getekende rode deur.

Ze besluit om in het huis te trekken. Het huis is van binnen net zo kaal en oud en vervallen als van buiten. En in de nacht hoort ze geritsel en voetstappen en stemmen achter de muren. Met een moker slaat ze zich door de muur en ontdekt er een gang met aan het einde een deur. Ze denkt dat ze er een meisje doorheen ziet glippen en gaat achter haar aan. Maar achter die deur vindt ze niet het meisje, maar nog meer gangen en kamers en vreemde creaturen. En al gauw raakt ze verdwaald in het labyrint achter het eigenlijke huis. Totdat ze Julien ontmoet. Samen proberen ze te ontsnappen uit het huis, maar het huis laat ze niet zomaar gaan.

Lisa

Dit is een heel originele en andere kijk op het haunted house verhaal. Een huis zonder echte spoken, maar haunted is het zeker wel.

Er wordt weinig prijsgegeven over het personage Lisa en dat maakt het een klein beetje afstandelijk in het begin. Haar motivatie om in het huis te gaan wonen, de muur door te breken en op onderzoek uit te gaan, zijn voor de kijker onbekend. En naarmate het verhaal vordert, leren we wel meer over wat haar in het verleden is overkomen, wat haar trauma is, maar leren we verder niets meer over het karakter van Lisa. En dat is jammer, aangezien zij en Julien in tweede instantie de enige personages zijn in dit verhaal. Dat de twee uiteindelijk meer zijn dan op elkaar aangewezen en er iets tussen hen groeit, is veel te summier in beeld gebracht en komt aan het einde vrijwel uit de lucht vallen, alhoewel het niet geheel ondenkbaar is. Maar er is daar tijdens de hele serie te weinig aandacht aan besteed. Daardoor komt het einde, wat overigens wel een heel origineel idee is, niet geheel tot zijn recht. En dat is jammer.

review serie beyond the walls 2016
house within a house

Visueel mooi

De cinematografie is wel erg mooi. De visuele uitvoering is mooi. Er is veel aandacht besteed aan de art direction. Het decor ademt een vervallen en creepy sfeer uit. Het is mooi gefilmd, met typisch Franse stilistische beelden en shots. Alhoewel dat een mooie stille sfeer weergeeft, blijft het wel wat vlak.

Want datzelfde kan gezegd worden voor het verhaal zelf. Alhoewel het een origineel idee is, en een plot heeft dat goed bedacht is en verrassend in elkaar zit, komt het toch niet helemaal goed over. Net zoals bij de personages ontbrak er iets. Het is te stil, te summier. Er blijft teveel op de achtergrond. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua muziek, cinematografisch en vertellend. Er miste een soort poëzie of juist beklemming. Ook een soort noodzaak, een innerlijke onverklaarbare drang van de personages. Het was niet dwingend, of betrokken, of meeslepend genoeg, zowel voor de personages als voor de kijker.

Vol symboliek

En dat is op zich jammer, want de serie is een prachtige symbolische zoektocht van het personage Lisa. Beyond the Walls slaat niet alleen op wat er achter de muren van het huis zit, een hele verborgen wereld, maar ook wat er achter haar personage schuilt. haar onverwerkte trauma van de dood van haar zusje, haar schuldgevoelens. Hierdoor trekt ze in het dagelijkse leven een muur op, zodat niemand weet hoe of wie ze echt is. Door de muur in het huis te doorbreken, doorbreekt ze ook haar eigen muur. De vreemde creaturen zijn niet alleen vreemde verdwaalde mensen, maar verbeelden ook datgene wat zij letterlijk dáár en figuurlijk van binnen zou worden, wanneer ze haar innerlijk geheel zou opsluiten. Niet meer menselijk, voor altijd verloren. Het is dan ook voor haar makkelijker om in een innerlijke wereld, achter de muur, de confrontatie aan te gaan met zichzelf en haar verleden. Alhoewel het loslaten van schuldgevoelend weer iets anders is dan het loslaten van wat ze daar aantreft. Hetzelfde overigens waar Julien mee worstelt.

De uitgang die nabij een kapelletje zou zijn, een symbool voor hoop en geloof (in jezelf, de wereld etc) en de zogenaamde uitgang afgebeeld als een toneel, eveneens een mooi symbool voor het leven en het drama wat zich daar op afspeelt. Het zijn mooie symbolen en verbeeldingen die niet te ingewikkeld zijn, maar waar ook niet altijd kracht van uit straalt. Want ook dat blijft vrij vlak.

Op het gebied van het mysterie en symboliek komt de serie wel goed uit de verf, maar op het gebied van horror en ook op het gebied van het liefdesverhaal helaas niet, daarvoor is bij beiden te weinig spanning voelbaar.

review serie beyond the walls 2016
life is a stage

Beyond the Walls is vooral intrigerend. Alhoewel er niet al te ver de diepte in wordt gegaan, kan je er toch in worden gezogen. Wie van een goed plot, symboliek en mysterie houdt, zal dit zeker waarderen, met mooie shots en beelden. Maar wie een diepgaand verhaal verwacht of een hele enge serie, die moet zijn verwachting iets bijstellen en dan is het een lange film die op originele wijze het haunted house verhaal benadert, waarbij het hoofdpersonage geconfronteerd wordt met zichzelf.

• Beyond the Walls/ Au-delà des Murs (2016), 142 min
  • No. of seasons: 1
  • No. of episodes: 3