Film Review: Slither (2006)

review film slither 2006
slither

Slither is een leuke science fiction body horror comedy met vele knipogen en een aantal memorabele scènes.

Slither is een ode aan de science fiction films uit de jaren 50, maar dan in een modern jasje gestoken en een hoop zwarte humor. Maar zonder een parodie te worden, maakt de film gebruik van zeer herkenbare scènes van klassieke horror films, die voor de fans een leuke knipoog zijn. Toch is dit ondanks een aantal referenties, een op zichzelf staande film geworden, die ondanks de humor ook de echte horror weet te behouden. De film neemt zichzelf niet al te serieus maar het genre wel, waardoor het een horror wordt met gore, zwarte humor, en toch ook een beetje een hart.

review film slither 2006
it gets weird with campy body horror

In het dorpje Wheelsy stort een meteoriet neer met daarin een buitenaardse levensvorm. Grant Grant vindt het buitenaardse wezen in het bos op een rendez vous met Brenda die altijd al een crush op hem heeft gehad. Maar Grant kan het niet doorzetten vanwege zijn vrouw Starla. Starla is een veel jongere vrouw die op haar zeventiende op straat kwam te staan en door Grant onder zijn hoede werd genomen. Hun huwelijk stelt daarom voor beiden iets anders voor. Terwijl hij zijn vrouw wil beminnen, wimpelt zij hem telkens af. De reden is misschien wel Bill Pardy, de lokale politie chef, die in ieder geval wel een oogje op haar heeft. Na haar zoveelste afwijzing, trekt Grant dus naar het cafe waar hij Brenda ontmoet.

Na hun ontdekking in het bos van het buitenaardse wezen, blijkt dat de cocon een parasiet bevat dat bezit neemt van Grant. De parasiet neemt niet alleen bezit van zijn brein, maar ook zijn hele gestel, zijn verlangen naar vers vlees en zijn uiterlijke veranderingen. Dit baart Starla zorgen. Als er dan ook praktisch alle huisdieren vermist worden en zelfs vee vermist wordt en vervolgens ook Brenda, wordt Bill Pardy op het spoor van Grant gezet en ook Starla kan niet langer ontkennen dat er iets wel heel vreemds aan de hand is met Grant. Terwijl ze jacht op hem maken, vinden ze in het bos een verborgen schuur en wanneer ze hun meest bizarre ontdekking ooit doen en is dat pas het begin van de ondergang van Wheelsy.

Jaren 50 science fiction

De film heeft echt een jaren 50 vibe over zich die nog eens wordt aangedikt door het grote welkom bord van Wheelsy dat eruit ziet als een tekening uit die tijd en waarop staat: welcome to the future. De film heeft elementen uit The Blob (1958) gemixt met Invasion of the Body Snatchers (1978, 1956) en The Thing (1982) en heeft een zombieachtige scène die wel erg sterk doet denken aan Night of the Living Dead (1968) en een badscène die sterk doet denken aan A Nightmare on Elm Street (1984). Toch weet de film iets eigens te creëren en dat komt mede door de zwarte humor, die erg droog of sardonisch kan zijn en de eigen stempel die regisseur James Gunn op de film drukt. Heftige scènes gepaard met muziek die eigenlijk totaal niet toepasselijk is voor die sfeer, net zoals we al zagen in Guardians of the Galaxy waarin de muziek een sterke factor is voor de humor in de film, geven ook Slither net dat extra komische mee. Maar ook de opmerkingen, droge acties en natuurlijk de grof gebekte en arrogante egoïstische burgemeester Jack MacReady (zelfde naam als de held uit The Thing, gespeeld door Kurt Russell) zorgt voor grappige en ongepaste situaties.

review film slither 2006
with a lot of references

Jaren 80 body horror

Dat versterkt het komische element van de film, maar ook de fantastische body horror heeft eenzelfde effect. Alhoewel soms erg ranzig, blijft de horror vrij grappig in beeld gebracht. Het is duidelijk dat de nadruk ligt op vermakelijk dan op het echte horror aspect. De transformatie van Grant is fantastisch gedaan. Ranzig, maar niet over de top. Het wordt net niet te expliciet in beeld gebracht, maar evenmin wordt het geschikt voor mensen met een zwakke maag. Toch is er duidelijk gelet op het voorkomen van te over de top camp, wat het net niet is noch is het cheesy of schlock. Die scheidslijn om toch dat horror element overeind te houden is smal, maar houdbaar. Het blijft daarom zowel bizar, als komisch als toch wel heftig.

Op verschillende manieren wordt de body horror in beeld gebracht. De manier waarop Grant mensen doodt, of ‘bevrucht’. De bevruchtte mensen die een te erge honger hebben, zodat ze zich tot ontploffen eten aan rauw vlees, waardoor er allemaal naaktslakachtige wezens vrij komen, die vervolgens via de mond in de rest van de mensen wil kruipen. De scène waarin Kylie moet vluchten voor haar ouders en twee jonger hele creepy zusjes, is spannend en komisch tegelijk. En tot slot de enorm gemuteerde Grant, waarin andere mensen met naaktslak in zich, letterlijk in hem op gaan en zich letterlijk in hem samenvoegen. Veel originele ranzigheid voor de liefhebber dus.

Goed gekozen opbouw

De film heeft een goed duidelijke opbouw, van de ontdekking van de meteoriet, de parasiet in Grant, de klopjacht, de stormvloed van naaktslakken en het hele dorp onder invloed van de parasiet/Grant en vier overlevenden die de parasiet/Grant willen stoppen. Die vier overlevenden zijn goed gekozen. Natuurlijk Bill en Starla, maar ook de burgemeester die voor de nodige ongepaste opmerkingen zorgt. En tenslotte Kylie, een meisje uit het dorp, dat met behulp van haar enorme kunstnagels heeft weten te voorkomen dat er een slak in haar mond kroop terwijl ze in bad lag. Een heerlijke over de top scène die echter wel slim en mooi wordt gecombineerd met een visuele uitleg van de parasiet, waar hij vandaan komt, wat het doet en wat het wil. Die scène ziet er goed uit en is heel functioneel. Dat Kylie het ook nog verbaal uitlegt aan de andere drie overlevenden is goed gekozen. Het is een leuke combinatie personages die moet samenwerken om Grant te verslaan. Dat dit op een vrij onhandige manier gebeurt en er geen heldenfilm van gemaakt wordt of een episch einde past prima bij de film en geeft er een nog een extra zwart randje aan.

review film slither 2006
and al lot of gore

Ware liefde

Toch ontbreekt het niet aan een hart in de film, een klein hartje weliswaar, maar typerend is dat Grant ondanks dat hij een botterik is, er toch nog iets menselijks in hem overeind blijft. En dat is zijn liefde voor Starla, weliswaar nu op een heel vreemde parasietachtige manier geuit, maar toch, dat wat er nog over is van Grant, zijn gevoel is voor haar. Dat dit tevens ook weer een opzet is voor spannende scènes en het allemaal niet gemakkelijker op wordt om Grant te verslaan is slim in elkaar gezet.

Slither is een komische body horror science fiction film die veel weg heeft van de oude klassiekers, maar in een nieuw jasje is gestoken. De film zit leuk in elkaar, heeft een aantal leuk bij elkaar gezette (hoofd)personages en heeft een aantal memorabele scènes. Wie niet vies is van een beetje ranzigheid en houdt van een fantasievolle science fiction met zwarte humor en fan is van de jaren 50 science fiction horrors, mag deze film zeker niet overslaan.

• Slither (2006) 95 min
  • Directed by: James Gunn
  • Produced by: Paul Brooks, Eric Newman, Thomas Bliss