Serie Review: Channel Zero Seizoen 1: Candle Cove

review series channel zero season 1
channel zero

Channel Zero is een prachtig gemaakte supernatural fantasy horror serie met een al even zo prachtige creepy sfeer.

Ik had al een tijdje gehoord van de serie Channel Zero. Een serie op Syfy die gebaseerd was op de zogenaamde creepypastas, horror en legende gerelateerde verhalen en beelden die worden ge-copy-paste op het internet. Nu is er dus een officiële serie van gemaakt, die erg verrassend is. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua vormgeving en productie. Deze serie is één van de verrassingen van het jaar 2016 en er is inmiddels een tweede seizoen en een derde seizoen van deze zeer goede anthologie serie. Dit eerste seizoen is getiteld Candle Cove en ik kan alvast verklappen dat deze serie bestaande uit slechts 6 afleveringen een echte uitblinker is.

review series channel zero season 1
Mike and Eddie watching Candle Cove

Mike Painter keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteplaats Iron Hill. Hij heeft daar echter slechte herinneringen begraven en al snel komen we erachter waarom. Mike had ooit een tweelingbroer Eddie, maar in het jaar 1988 toen ze twaalf jaar waren gebeurden er vreemde dingen in Iron Hill. Het begon allemaal met de tv serie Candle Cove een kinderserie met poppen over piraten die een schat zoeken en naar Candle Cove gaan. Alle kinderen waren erdoor gebiologeerd, maar kregen er ook nachtmerries van. En niet alleen dat, het beïnvloedde Eddie op een zeer vreemde manier. Maar erger nog werden er vijf kinderen vermist, waarvan er vier dood terug werden gevonden en een vijfde nog altijd vermist is; Eddie. Nu Mike weer terug is, komen niet alleen bij hem allerlei herinneringen boven, maar ook bij zijn vroegere vrienden en bullies en zijn moeder. Hij wordt niet bepaald hartelijk onthaald en als het dochtertje Katie, van zijn vriend Gary naar Candle Cove kijkt op tv, lijken alle gebeurtenissen van toen zich weer te herhalen. En veranderen de nachtmerries van Mike in een gruwelijke en bizarre werkelijkheid.

Mooi verteld

Dit seizoen bestaat uit slechts 6 afleveringen die op een slow pace manier het verhaal perfect gedoseerd vertellen. Wanneer Mike terug keert naar Iron Hill, voel je als kijker dat er vroeger iets is gebeurd en dat hij niet zomaar terugkeert. Wat er precies is gebeurd en waarom hij juist nu terugkeert, krijg je als kijker langzaam te zien. Mike wordt in eerste instantie wat terughoudend ontvangen door zijn vroegere vrienden, Gary die nu de sheriff is en Tim zijn vroegere bully die nu agent is, maar wordt door Gary bij hem thuis uitgenodigd voor het diner, waar ook anderen van vroeger aanwezig zijn. Dat etentje verloopt met het ophalen van herinneringen die niet allemaal even leuk waren, maar gaat al snel over Candle Cove het programma wat ze toen keken, waardoor de sfeer al snel omslaat. Maar ook zijn moeder Marla ontvangt hem minder hartelijk dan je zou verwachten.

Al in de eerste aflevering worden er al genoeg vragen en mysteries opgeworpen die erg interessant zijn. En we krijgen een eerste glimp van Candle Cove dat het dochtertje van Gary zit te kijken en wat Mike opmerkt. Daar begint het mee. Terwijl zich langzaam het verleden weer dreigt te herhalen, wordt op even zo rustige en geduldige manier het verleden uit de doeken gedaan. We vangen telkens een andere glimp op, wat niet direct tot de juiste conclusie leidt, maar geeft telkens steeds iets meer weg totdat we uiteindelijk precies weten wat er toen is gebeurd en waarom. Die uitleg en verklaringen worden ons niet onthouden. Alhoewel het een zeer mysterieus verhaal is, wordt de kijker aan het einde niet aan zijn lot overgelaten en blijft de kijker niet in onwetendheid. Alhoewel Mike de hoofdrol heeft, zijn er sterke en belangrijke rollen weggelegd voor een aantal vrouwen, wat de serie een goede balans geeft. Sowieso is erg goede aandacht voor de personages, die ondanks de prachtige cinematografie en sfeer niet ondergesneeuwd worden en hun belangrijkste eigenschappen (voor het plot) en in het verhaal goed tot uiting komen en worden gebruikt. Geen personage is overbodig, maar draagt bij aan de ontwikkeling van het plot, als individu.

review series channel zero season 1
was their fantasy real and coming back?

Mooie vormgeving

Maar wellicht nog mooier en beter dan het verhaal is de vorm waarin het is gegoten. De serie wordt op een slow pace manier prachtig verteld. Met impressionistische beelden van vroeger die zich vermengen met gebeurtenissen in het heden, worden zowel het verleden als het heden langzaam ontrafeld. De sfeer is dromerig wanneer we terug gaan naar het verleden, idyllisch soms zelfs, terwijl dat hard afsteekt tegen de realiteit van toen. Dat geeft al gelijk een zeer mysterieuze sfeer. Dat de terugkeer van Mike niet toevallig is, wordt langzaamaan duidelijk, maar wordt op een zeer intrigerende manier gebracht. Steeds dieper wordt je als kijker in de wereld van toen en nu gezogen, terwijl er creepy beelden tussendoor sijpelen. Want het tv programma Candle Cove is zeer vervreemdend om naar te kijken. De poppen zijn niet alleen vrij eng gemaakt, maar ook de beelden op de tv zijn een beetje trip-achtig.

Creepy

Dit seizoen maakt niet alleen gebruik van impressionistische beelden en surrealisme, maar weet ook zeker zeer enge scènes neer te zetten. De verschillende monsters zien er echt niet alleen heel mooi gemaakt uit en origineel, maar ook best wel echt eng en verontrustend. Maar de makers kijken wel uit om die monsters zomaar in je gezicht te duwen. De monsters worden praktisch altijd op een zeer vervreemdende manier in beeld gebracht, soms door gebruik te maken van een rare ongewone situatie, en soms door gebruik van de camera die het monster onscherp of gedeeltelijk in beeld neemt. Hierdoor krijg je het gevoel van iets bezien vanuit je ooghoek, het gevoel dat er iets is, maar je net niet helemaal kan zien. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld het monster Tooth Child in vol daglicht in beeld wordt gebracht en het monster er dan nog steeds zeer mooi en eng uitziet. Hiermee bewijst de serie dat het geen maskeringen nodig heeft om een creepy scène neer te zetten. Dat is niet alleen heel knap, maar ook erg gedurfd.

Uniek

De serie durft sowieso anders te zijn. Alhoewel sommige beelden, vooral het dromerige impressionisme soms doet denken aan de serie Les Revenants, is het een geheel unieke serie, met zijn eigen unieke sfeer. Er is zoveel aandacht voor het verhaal, de personages, hoe alles in elkaar moet passen en wanneer. De editing is werkelijk prachtig, zowel voor de cinematografie als het verhaal. Je kan niet anders dan net zo gebiologeerd zitten kijken als de kinderen naar Candle Cove keken. Maar ook de ‘gewone’ beelden van het bos en vooral de o zo groene velden zijn zo mooi scherp, dat ze een sprookjesachtige sfeer geven.

review series channel zero season 1
an evil figure rises

Introvert

Het klinkt misschien een beetje vreemd om te zeggen, maar dit seizoen voelt erg introvert aan. Het verhaal is klein, intiem, focust zich op één enkel idee dat secuur is uitgewerkt, en naar binnen is gericht. Samen met een slow pace zou dit verhaal erg traag en saai kunnen zijn, maar door het intrigerende verhaal en de afwisseling van heden en verleden en de manier waarop dat is gedaan, is het een zeer intens seizoen, waarin  heftige dingen gebeuren, op menselijk niveau, maar ook op eng monsterlijk niveau. Dit wordt nog intenser in de laatste aflevering wanneer de creepy fantasiewereld, waarin het surrealisme hoogtij viert en zeer eng tot uiting wordt gebracht, en tot een hoogtepunt komt. Het verhaal heeft niet alleen op cinematografisch en fantasie gebied in de laatste aflevering het prachtig en eng tot een einde laten komen, maar ook dat einde is voor de kijker duidelijk en bevredigend.

Het eerste seizoen van Channel Zero is werkelijk een pareltje. Op elk gebied. De focus is goed, intens, maar intiem. Mooi impressionistisch en surrealistisch eng, terwijl toch het menselijk drama niet wordt vergeten, zonder dat dit de overhand neemt. Deze horror serie is echt een must voor iedere horror liefhebber die van bizarre verhalen houdt, die het uiterste vergen van je fantasie, maar dat op een prachtige manier brengt. Het tweede seizoen heet The No-End House, dat heel anders is, maar wel typsich Channel Zero en zeer vervreemdend.

→ Lees verder voor de uitleg van dit seizoen in Monster of the Week episode 7: The Tooth Child

Meer lezen van Channel Zero? Klik dan op onderstaande link:

• Channel Zero, Candle Cove (2016)