Serie Review: Z Nation Seizoen 2

review series z nation season 2
after the fall out

Na een zinderend en explosief einde van het eerste seizoen, staat ons in het tweede seizoen van Z Nation nog meer zombiegeweld en fantastische gebeurtenissen te wachten voor de Westward-Bound groep.

Na het eerste succesvolle eerste seizoen van Z Nation waarin Murphy, de enige die een tegengif in zijn lijf draagt tegen het zombievirus, door Roberta Warren, Addy, Mack, 10K, Doc en Cassandra naar een CDC lab in van New York naar Californië moet worden gebracht om de mensheid te redden, nadert de groep in het tweede seizoen hun doel. Maar niet zonder een aantal opofferingen te moeten maken en zowel vijanden als vrienden tegen te komen op hun lange weg. Het eerste seizoen eindigde met het afvuren van een aantal atoombommen en werd ineens het lot van Citizen Z op de Artic onzeker, werd Cassandra door Murphy een zombie gemaakt om haar leven te redden en werden zij van de rest van de groep gesplitst.

review series z nation season 2
always on the road

Citizen Z is zo slim om de bommen op elkaar te laten ontploffen, wat weliswaar een fall out veroorzaakt, maar hij en zijn husky, Pup, gered zijn. De rest van de groep gaat op zoek naar de ontsnapte Murphy. Na zijn confrontatie met de slechte Dr Kuriac, heeft hij geen enkel vertrouwen meer in de CDC en samen met Cassandra die nu zijn marionet is en ergens tussen mens en zombie in is geworden, er nog een zo leuk mogelijk leventje van probeert te maken. Hierdoor ziet Citizen Z zich genoodzaakt om een oproep te doen en een bouty op het hoofd van Murphy te zetten voor wie hem naar Californie brengt. Dat trekt natuurlijk een hele hoop gespuis aan en komt de groep hem samen met heel veel andere bountyhunters in een stadje op het spoor alwaar hij zijn eigen zombiestripclub heeft gemaakt. Daar ontmoet de groep Vasquez, een oud agent die zich na enig overwegen ook bij de groep aansluit. Maar in deze heftige confrontaties met allerlei andere bountyhunters kan helaas niet voorkomen worden dat de groep een geliefd groepslid kwijtraakt.

Wanneer Murphy en Cassandra weer zijn veiliggesteld, gaat de groep weer op weg en komen van alles tegen onderweg. Waaronder ook Serena, de vrouw uit de vrouwenkolonie uit seizoen 1, waarmee Murphy een wel zeer gezellige nacht heeft gehad. En nu, zo blijkt, is zij zwanger van hem en zien we voor het eerst een zombiebaby, een geheel nieuw ras ter wereld komen. Om haar te beschermen laat Murphy haar achter bij een boerengezin en de reis gaat verder. En dat is maar goed ook want de grote vijand, Escorpion is dit seizoen misschien nog wel een grotere bedreiging voor de groep dan de hordes zombies.

Science fiction en fantasy krijgen volop de ruimte

Ook dit seizoen is weer top. Er is humor, maar ook veel ruimte voor meer serieuzere zaken. Het seizoen begint ijzersterk met de tweede aflevering waarin strijd wordt geleverd voor Murphy. Een heftige aflevering, maar zeer goed en strak in beeld gebracht. Met de toevoeging van Valesquez aan de groep krijgen ze een getraumatiseerde agent in hun midden die uit is op wraak, een gevaarlijke en instabiele factor in hun groep. Maar ook het verlies van Mack hakt er hard in vooral bij Addy. En dat is niet het enige, want wanneer ze ontdekken wat Murphy met Cassandra heeft gedaan, heeft vooral 10K daar moeite mee en staat de relatie tussen hem en Murphy nog meer op scherp. Vervolgens reist de groep mee met een karavaan en komen ze een nieuw soort zombie tegen, de blasters, die supersnel zijn geworden door de radioactiviteit. Maar er is ook goed nieuws, want Doc ontdekt dat de karavaan beschikt over Z-Weed… Later komen we erachter waar die wiet gemaakt wordt en dat het onderdeel in van het ontwikkelen van een vaccin, gerunt door Escorpion de leider van een drugskartel. Vanaf hier laat Z Nation zien dat het heel goed over originele grappige ideeen beschikt en dat science fiction en fantasy een hoog gehalte hebben gekregen. Waarbij de zombiebaby van Murphy wel het hoogtepunt vormt.

review series z nation season 2
a zombaby is born

Vreemde figuren, vrienden en vijanden

Maar ook de vreemde, enge en weirde figuren die de groep onderweg tegenkomt zijn iedere keer weer verrassend. Zo komen ze The Collector tegen, iemand die een zombiemusuem heeft en Murphy als pronkstuk wil hebben. En passant ook nog een tv show interview met Murphy opneemt. En te grappig speelt George R. R. Martin een gastrol als zijn zombiezelf die maar handtekeningen blijft zetten. Ze reizen door Rozwell waar een groepje wacht op aliens die hen komen redden en meenemen naar een andere planeet. Ze reizen langs de Grand Canyon en komen een Indianen tribe tegen en moeten schuilen en vluchten voor een zombietornado die alles verwoest op zijn pad. Vinden zichzelf later in een hotel waarin een groepje corporates on retrieve waren en alles pratend proberen op te lossen. En tenslottte vallen ze in de handen van de Zero’s, waarvan Escorpion de leider is en La Reina de koningin die met behulp van Dr Kurian een vaccin wil maken en een nieuwe wereldorde wil brengen. Die laatste afleveringen komen tot een climax wanneer Vasquez eindelijk zijn wraak kan nemen maar hierdoor wel de groep in gevaar brengt.

Goed in balans

De afleveringen hebben iedere keer een nieuw avontuur waarbij ze steeds andere overlevenden tegen komen en telkens ook een andere bedreiging. Hierbij is de balans tussen humor en ernst en fantasy heel goed in stand gehouden. Iedere keer is weer iets nieuws en inventiefs te beleven. Die balans geeft de juiste menselijkheid aan de groep, zonder dat het te dramatisch of serieus wordt. Waar in dit seizoen ook meer aandacht aan is gegeven is Murphy zelf. Was hij in het eerste seizoen vooral droogkomisch en een botte eikel, nu laat hij zich van een meer menselijkere kant zien meer veel meer aspecten van zijn karakter. Zo is hij erg begaan met de zombies en laat ons kijkers wel weer even beseffen dat het ooit echte mensen waren en niet geinige doelwitten die je kunt neerknallen. Zijn band met Cassandra die hij geturned heeft is zowel twisted als zielig als mooi op een vreemde manier. En heel grappig merkt iemand op: voor iemand die zo belangrijk is, raakt hij wel erg vaak kwijt.

review series z nation season 2
z weed

Westward-Bound groep

Ook de aflevering waarin even wordt teruggeblikt door alle personages waar ze waren en wat ze deden toen de zombie apocalyps begon was een erg goede en leuke aflevering die bij elke persoonlijke flashback zeer typerend is voor dat desbetreffende personage.

Maar al lang daarvoor waren we al gehecht aan de personages die iedere keer sterker en meer likeable worden. Warren is ijzersterk, maar ook Addy profileert zich sterk als de tweede man van Warren en is een goede leider. De band tussen Doc en 10K is zeer aandoenlijk en menselijk en geeft de nodige geborgenheid in de groep. Murphy is meer dan ook tegelijkertijd een onderdeel van de groep als een erg eenzaam persoon. En de nieuweling Vasquez is de instabiele factor, waar niet volledig op kan worden vertrouwd, maar voor Warren wel zeer nuttig is als spierbundel.

Het einde van het tweede seizoen van Z Nation heeft weer een hoop cliffhangers, nieuwe wendingen en een hoop onzekerheid en een aantal opstapjes voor het derde seizoen. Z Nation blijft een erg vermakelijke zombie comedy horror die net iets minder campy is dan het eerste seizoen maar toch niets aan humor verliest misschien zelfs iets volwassener is geworden. Maar meer volwassener hoeft het niet te worden. De weg die ze zijn ingeslagen door steeds meer science fiction en fantasy elementen toe te voegen, maakt het tot een zeer eigengereide serie die steeds leuker en cooler wordt en naar meer smaakt. En wat ik persoonlijk zo leuk vind is dat het allerlei soorten mensen laat zien. Dat een apocalyps niet óf het goede óf het allerslechtste in de mens naar boven haalt. De serie is weliswaar niet zo serieus bedoeld, maar dat het hoopvol is, zowel qua vaccin als voor de goedheid in de mens, is voor mij een heel groot pluspunt.

Meer lezen van Z Nation? Klik dan op onderstaande links:

• Z-Nation (2015)
  • No. of episodes: 15