Serie Review: Utopia Seizoen 2

review series utopia season 2
utopia

Het tweede en laatste seizoen van de controversiële serie Utopia is al even gewelddadig als prachtig qua cinematografie.

Nadat we in seizoen 1 te weten zijn gekomen wat het Janus virus inhoudt; dat The Network onder leiding van Mr Rabbit van plan is om de wereldbevolking terug te dringen door 90 tot 95% van de wereldbevolking onvruchtbaar te maken door middel van het Janus virus dat door Philip Carvel is bedacht. We weten inmiddels dat Jessica en Arby de kinderen zijn Philip Carvel en dat hij zijn Janus virus formule in een comic heeft verstopt dat in het bezit is van een klein groepje mensen; Becky, Ian, Wilson en de jonge Grant. Zij zijn op de vlucht geslagen voor The Network die het virus in handen wil krijgen om zo hun plannen door te zetten. Aan het einde van het eerste seizoen heeft de groep het comic boek aan Milner gegeven een agente van MI5 die hen steeds heeft geholpen, maar wij zijn erachter gekomen dat Milner Mr Rabbit is, wat de groep niet weet. Milner heeft Jessica gevangen genomen en de groep denkt hun leven weer op te kunnen pakken. Alleen Wilson is overgelopen naar The Network omdat hij achter hun idee staat.

review series utopia season 2

Ian heeft zijn leven weer opgepakt als IT-er en woont samen met Grant in een appartement. Becky is ondergedoken met Donaldson die haar medicatie tegen het Deel syndroom kan geven een bijwerking van het produceren van het Janus virus. En Wilson werkt nu samen met Milner, die Jessica gevangen heeft gehouden, want zo blijkt, Carvel heeft het Janus virus veranderd en ze wil er via Jessica achter komen wat die verandering is. Arby heeft zichzelf ondertussen weer Pietre genoemd, zijn eigenlijke naam en woont samen met Tess en haar dochtertje in een poging om een normaal leven te leiden.

Maar eerst gaan we terug naar de jaren 70 en zien we hoe deze hele ellende eigenlijk ik begonnen. We zien hoe Carvel zijn kleine zoontje Pietre geestelijk mishandeld. Hij denkt namelijk dat hij niet helemaal menselijk is en wil hem gevoelig maken, maar creëert daardoor een zeer gevaarlijk persoon. We zien hoe Carvel Milner ontmoet en ze hun ideologieen delen en zo samen zijn gaan werken aan het verbeteren van het Janus virus. En uiteindelijk de onenigheid die tussen hen onstaat wanneer Milner het Janus virus willekeurig wil laten kiezen wie vruchtbaar blijft terwijl Carvel zelf wil kiezen. Later blijkt dat hij dat ook heeft gedaan en dat is de verandering die hij heeft toegepast.

Wanneer de groep weer bij elkaar komt worden ze dit keer geholpen door Pietre en vinden ze een mysterieuze man, genaamd Anton die meer schijnt te weten over Janus, alleen spreekt hij in een vreemde taal en kunnen ze hem niet verstaan. Nu de groep weer opgejaagd wordt door The Network, zullen geheimen uitkomen, groeit het wantrouwen en komt alles en iedereen uiteindelijk samen en tegenover elkaar te staan. En doen ze een verschrikkelijke ontdekking over Janus.

review series utopia season 2

Realistisch en spannend

Dit seizoen is net zo spannend als het eerste seizoen. In het eerste seizoen moest alles nog langzaam ontvouwen worden en werd langzaam duidelijk wie wie was in het hele geheel en wie welke rol speelde. The Network was de ultieme bad guy, maar de overige spelers waren slechts spelers en geen typsiche helden die vechten voor rechtvaardigheid en het juiste, maar zijn gewone mensen met ieder hun eigen motieven en beweegredenen en dat wordt in dit seizoen nog sterker uitgediept. En zoals Pietre op gegeven moment zegt: er zijn geen kanten. Dat geeft des te sterker aan dat het vechten als gewone individuen tegen een grote ideologische organisatie die letterlijk over lijken gaat met oogkleppen en hun ogen enkel gericht op één doel, maakt het niet alleen heel gevaarlijk maar ook bijna onmogelijk. En zoals ook blijkt; een organisatie is te stoppen, maar een ideologie niet, dat maakt het ook eng als je het vertaalt naar de werkelijkheid.

Dat maakt de serie erg realistisch, maar ook hoe de personages neer zijn gezet en hoe ze reageren en handelen is zeer realistisch. Niets in deze serie is zwart wit, zelfs The Network is niet helemaal slecht, hun werkwijze echter wel.

review series utopia season 2

De serie laat ook zien hoe makkelijk moorden is, en tegelijkertijd hoe moeilijk. Die moorden staan veelal symbool voor keuzes die gemaakt moeten worden voor een ideologie, waarvan sommigen vinden dat het het juiste is om te doen, terwijl anderen het een slechte daad vinden.

Wat is wijsheid?

In dit seizoen staan alle verhoudingen op scherp, maar ook ontstaan er nieuwe bondgenoten, nieuwe vrienden en nieuwe vijanden en moet de groep soms samenwerken met de eerdere vijand om het ‘goede’ te doen. Hierdoor worden veel personages in een ander daglicht gesteld en maken ze nieuwe en andere keuzes dan in het eerste seizoen, keuzes die gemaakt worden op nieuw vergaarde kennis en moed. Iedereen is tot alles in staat, goed of slecht, je moet alleen de juiste motivatie hebben om die beslissing voor goed of kwaad te maken. En die motivatie is niet of extern of intern, maar vaak en combinatie van beiden. Dat is zo mooi aan deze serie en wat deze serie van anderen onderscheidt. Het is allemaal niet zo makkelijk.

review series utopia season 2

Kunstige cinematografie

De serie ziet er net zoals het eerste seizoen weer prachtig uit. Middle in frame perspectief in felle heldere kleuren, waarbij vaak de natuur extra helder en scherp wordt weergegeven, zoals het groen van het gras en het paars van de lavendel en het blauw van de lucht, zien erg prachtig uit. De belichting is mooi en soms zelfs feeëriek. De shots en camerastandpunten zijn wederom heel mooi artistiek neergezet met vaak een bijzonder origineel perspectief wat een mooi goed contrast geeft tegen het harde geweld dat ook nu weer volop aanwezig is en dat op droge brute wijze wordt gefilmd.

De eerste aflevering die zich volledig afspeelt in de jaren 70 wordt in beeld gebracht niet in het volledige scherm, maar in een kleiner vierkant, scherp met afgeronde hoeken, alsof je naar een echte ouderwetse film of diabeelden kijkt, wat erg sfeerbepalend is en tevens zich daarmee visueel onderscheid en afbakent van de andere afleveringen. Alhoewel de serie heel mooi is vormgeven is het een harde serie niet bedoeld voor zwakke magen of gevoelige types en mensen die gevoelig zijn voor conspiracy theoriën.

review series utopia season 2

Maar niet alleen de mooie plaatjes zijn een contrast ook de humor, die weliswaar vaak hard en zwart is, zorgt voor wat relief hier en daar en geeft wat tegenwicht aan het realisme. De muziek en het themamuziekje zijn herkenbaar en geven de sfeer van de serie goed weer, altijd passend bij het moment, dramatisch, spannend of eng.

Dystopisch einde?

De serie gaat om een echt wereldprobleem en echte mensen, zelfs Milner hoe mysterieus en geheimzinnig haar achtergrond ook blijft wordt geen karikatuur of symbool, maar blijft een echt mens. En Arby/Pietre is niet meer de eenzijdige moordenaar uit het eerste seizoen. Doordat we nu te weten zijn gekomen hoe hij zo is geworden, wekt hij medelijden op en is ook zijn karakter niet meer zwart wit zoals dat in het eerste seizoen nog wel het geval was.

review series utopia season 2

Het einde van dit seizoen is heel erg spannend, maar zoals verwacht heeft het niet per se een eind goed al goed. Dat is wel geheel in lijn met het thema van de serie. Al is het wel jammer dat er geen derde seizoen is. Dat seizoen zou nog scherper en spectaculairder kunnen worden. Nu blijf je in onwetendheid hoe het uiteindelijk voor iedereen af gaat lopen. Maar Pietre verraadt misschien al iets. Wanneer hij zijn ogen open doet, geeft dat gelijk een gevoel van; waar leven is, is hoop. En dat is misschien wel hoe het einde precies is bedoeld. De mens is zijn eigen hoop en valkuil en die strijd zal voor altijd blijven voortduren, maar nooit zonder hoop.

review series utopia season 2

Utopia is een erg mooi en goed geproduceerde serie. Eén die meer aandacht mag krijgen. Het is aan de serie af te zien dat overal goed over na is gedacht, over personages, thematiek, maar ook de cinematografie en art direction. Alles valt mooi in elkaar en is daarom een zeer verslavend serie, ondanks dat de serie vrij hard en heftig is. De serie is niet voor iedereen, maar wie de hardheid niet schuwt en zich richt mooie beelden en het origineel en sterk neerzetten van een verhaal en personages in een realistische setting, zal de serie zeer waarderen.

Wil je het hele review van het eerste seizoen van Utopia ook lezen? Klik dan hier.

• Utopia (2014)
  • No. of episodes: 6
  • Running time episode: 45-61 minutes
  • Created by: Dennis Kelly
  • Based on: An original idea by Huw Kennair-Jones, Mark Aldridge, Clare McDonald
  • Written by: Dennis Kelly
  • Directed by: Marc Munden, Wayne Che Yip, Alex Garcia Lopez, Sam Donovan
  • Starring: Alexandra Roach, Nathan Stewart-Jarrett, Paul Higgins, Fiona O’Shaughnessy, Adeel Akhtar, Steven Robertson, Oliver Woolford, Neil Maskell, Paul Ready, Geraldine James, Stephen Rea, Ian McDiarmid, James Fox, Michael Smiley, Emilia Jones
  • Composer: Christobal Tapia de Veer
  • Cinematography: Ole Bratt Birkeland, Lol Crawley
  • Editor: Luke Dunkley, David Charap, Ben Lester