Film Review: The Ritual (2017)

review film the ritual 2017
the ritual

The Ritual is een echte creature feature, met een prachtig wezen dat de ster is in deze film.

The Ritual is gebaseerd op het gelijknamige boek van Adam Nevill uit 2011 in dit artikel heb je al kunnen lezen hoe de film zich tot het boek verhoudt. Persoonlijk vind ik het boek beter, enger en heeft het maatschappelijke thema’s die in de film niet voorkomen. Maar als je dus het boek stript van deze thema’s, een groot gedeelte achterwege laat en alleen focust op vier vrienden die door een eeuwenoud bos trekken dan blijft er een creature film over. Maar dan wel een creature zoals je die nog nooit hebt gezien en die werkelijk fantastisch en bijzonder origineel is gemaakt.

review film the ritual 2017

Wanneer vijf vrienden op een avond op stap zijn, denken ze erover om samen op vakantie te gaan. De één wil naar Ibiza, de ander naar Berlijn. Weer een ander wil naar Amsterdam en iemand wil hiken in de bossen. Hun gezellige avond komt echter op een heftige manier abrupt  ten einde, wanneer Rob en Luke samen een avondwinkel binnen gaan die op dat moment wordt overvallen. Terwijl Rob voor zichzelf opkomt en dat met de dood moet bekopen, verstopt Luke zich en kijkt verstijfd van angst toe.

Zes maanden later zien we de vier overgebleven vrienden, Luke, Dom, Phil en Hutch in Zweden waar ze een hiketocht maken om Rob te herdenken. Wanneer Dom zijn knie verstuikt, besluiten ze door het bos een shortcut te nemen. Maar dat hadden ze beter niet kunnen doen.

review film the ritual 2017

Creepy bos

De film focust zich vooral op de vier vrienden die langzaam beginnen te beseffen dat er iets niet pluis is in het bos. Dat begint al wanneer ze hoog in een boom een karkas van een opengereten dier zien. Zo hoog zelfs dat zich afvragen hoe zo’n dier op deze manier kon worden opgehangen. Het ziet eruit als een soort ritueel, dat door iemand of iets is uitgevoerd, maar alhoewel ze er best bang van worden, keren ze toch niet om. Een kwestie van escalation of commitment, een idee dat als je eenmaal ergens aan begonnen bent je het af wil maken, ook al zijn er tekenen genoeg dat je beter om kunt keren. Al gauw komen ze aan bij een verlaten boshutje waar ze de nacht doorbrengen. Een nacht waarin ze allemaal vreemde nachtmerries hebben en Hutch in zijn broek heeft geplast en Phil vinden ze vervolgens naakt op de zolder, helemaal van de wereld. Hij zit op zijn knieën voor en soort heidens afgodsbeeld dat er erg creepy uitziet.

review film the ritual 2017

Opbouw

De film geeft hiermee de eerste indicaties dat ze te maken hebben met een vreemd bovennatuurlijk iets, een cult of heidense resten die ooit zijn achtergelaten. Helemaal afgesloten van de rest van de wereld, in een dicht en eng bos, waar ze steeds verder in verdwalen, ziet Luke plotseling iets enorms door de bomen. De hand die we zien op giraffenek hoogte geeft een goede enge schrikreactie. Tel daarbij op dat het bos zo dicht is en donker, ze ruzie onderling krijgen over wat er zich zes maanden geleden in de avondwinkel heeft afgespeeld, en ze ook nog beginnen te hallucineren en de horror is compleet.

De hallucinaties zien er erg mooi uit, al vallen deze beelden, die prachtig zijn ineensmolten in het bos, wat een soort surrealistisch beeld oplevert, wel wat in herhaling. Het bouwt echter wel een soort spanning op, die weliswaar niet te vergelijken is met het boek, waarin dat heel kunstig en sterk is neergezet, maar op beeld wel werkt.

review film the ritual 2017

Moder, creature feature

Maar in deze film gaat het eigenlijk alleen maar om Moder. Mocht je, zoals ik  het boek hebben gelezen en de film een stuk minder vinden dan het boek, dan nog is deze film de moeite van het bekijken waard. Alleen al door het monster. Het wezen, een soort godheid is werkelijk prachtig vormgegeven. Net als in een soort hallucinatie, die het wezen kan veroorzaken, weet je eigenlijk niet goed wat je ziet. Op vier poten lijkt het een soort giraf gekruist met een mammoet met een gewei een heel eng klein gezicht in het midden van zijn lijf waaruit twee mensenarmen uit komen. En wanneer het zich oprecht, als een soort transformer, lijkt het op een soort indrukwekkende duivelse totempaal die bestaat uit verschillende dieren, wezens, mensen. Heel creepy en wat prachtig gedaan. Het is een creature zoals je dat echt nog nooit eerder hebt gezien. Maar niet alleen de vormgeving, maar ook de manier van bewegen, wat het kan en doet is een heel nieuw ding. Een monsterlijk dier dat intelligent is en machtiger dan een miezerig mens en heel indrukwekkend.

review film the ritual 2017

Door de film heen zien we eerst slechts een paar glimpen van hem, waardoor de spanning van het beest of monster goed wordt opgebouwd en wanneer we hem dan eindelijk te zien krijgen, wordt je als kijker niet teleurgesteld. Dit is een film waarbij Moder de hoofdrol heeft en de vier vrienden slecht pionnen zijn, argeloze wezens die verdwaald zijn in zijn bos. Daarmee is dit een heel ander soort film geworden dan je vanuit het boek zou verwachten. Door te kiezen en te focussen op het monster waar de film dan ook in uitblinkt is uiteindelijk ook een goede keuze, dat goed overkomt op beeld.

review film the ritual 2017

The Ritual is niet een één op één verfilming van het boek van Adam Nevill. In plaats daarvan hebben ze gekozen om zich op het monster te focussen, waardoor dit echt een creature feature is geworden. Maar dan wel eentje met een prachtig, origineel en heel creepy uitziend monster. De hallucinaties en unheimische shots van de bossen, zowel van binnenuit als van bovenaf, maken de enge sfeer helemaal af. Als verhaal zelf heeft de film niet heel veel om het lijf, maar het idee van de heidense godheid, hoe dat in beeld is gebracht en de verontrustende sfeer die het schept, maken heel veel goed. Het slotstuk van de film is daarmee tevens het hoogtepunt waarin Moder zich in volle glorie laat zien. Alleen al daarom is deze film de moeite waard.

Wil je meer lezen over The Ritual? Over het boek of over het boek vs de film? Klik dan op onderstaande links:

• The Ritual (2017) 94 min
  • Directed by: David Bruckner