Film Review: Coherence (2013)

review film coherence 2013
it begins with a normal dinner party among friends

Coherence is een film waar je eigenlijk zo min mogelijk vanaf moet weten voordat je gaat kijken. Dit artikel is daarom ook geheel spoiler free.

Coherence is een soort experimenteel project van James Ward Byrkitt. Het is een film zonder strak script, zonder een grote crew, met improvisatie acteurs en met een bijzondere premisse. Opgenomen in zijn eigen huiskamer en gefilmd met een bewegende camera, zodat het lijkt alsof je er als kijker zelf bij bent en met acteurs die alleen hun eigen achtergrondverhaal of motivatie voor die filmdag kregen zonder weet te hebben van wat de andere acteurs kregen. Het doet een beetje denken aan The Blair Witch Project (1999). En het resultaat is daarom net zo realistisch, al zijn de vreemde gebeurtenissen die zich voordoen in deze film dat misschien niet. Het effect van de acteurs is daarom erg naturel en maakt het hele verhaal een stuk realistischer en geloofwaardiger.

coherence 2013 (1)
hosted by Mike and Lee

We volgen Emily die op weg is naar vrienden voor een etentje bij Mike en Lee thuis. In totaal zijn ze met z’n achten. Mike en Lee en Emily en haar vriend Kevin. Het stel Hugh en Beth. En Amir met zijn nieuwe vriendin Laurie die vroeger een relatie had met Kevin en dus al bekend is bij de groep, maar niet echt wordt gewaardeerd. De groep is duidelijk op de hand van Emily en al gauw ontstaan er wat lichtelijke irritaties en volgen wat steken onder water. Op diezelfde avond passeert er een komeet langs de Aarde en scheert er vlak langs zodat ze het fenomeen buiten erg goed kunnen zien.

Maar dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Het licht valt uit en hun hele blok is in duisternis gehuld. Wanneer ze kaarsen aan hebben gestoken, en glowing sticks hebben gevonden, gaan ze buiten op onderzoek uit. In de verte, een paar blokken verderop zien ze een ander huis waar alle lichten wel branden. Hugh is vastbesloten om daar heen te gaan, omdat hij zijn broer moet bellen. Die werkt namelijk als wetenschapper en voorspelde al dat als er iets vreemds zou gebeuren terwijl de komeet voorbij vloog, ze binnen moesten blijven en hij hem moest bellen. Maar alle telefoons zijn stuk, er is geen internetverbinding en Mike en Lee hebben geen vaste lijn. Hugh en Amir gaan samen naar het huis, maar als ze na een tijdje terugkomen, is niets meer wat het lijkt.

review film coherence 2013
when strange things start happening

Het idee achter de film

Het idee van de film is onder andere gebaseerd op het gedachte experiment van Schrödingers Kat. Het is een kwantum mechanica filosofisch vraagstuk. Wanneer je een kat met een giftige stof in een afgesloten doos zet, dan is op dat moment wanneer je het dus niet ziet, de kat zowel dood als levend. De uitkomst is pas daar wanneer je het opmerkt en ziet in werkelijkheid. De twee toestanden van de kat bestaan voor die tijd dan simultaan in een universum. Dit idee wordt ook door de acht vrienden besproken, waardoor het voor hen duidelijk en bespreekbaar wordt wat er aan de hand is.

Cinematografie

De beweeglijke camera doet je als kijker echt voelen dat je er als negende persoon bij bent. De losse en geïmproviseerde dialogen, vaak door elkaar heen gesproken, voelen heel natuurlijk aan, zoals dat ook tijdens een echt etentje zou zijn. Het blijft echter wel goed te volgen. De belangrijke dingen die worden gezegd, worden door iedereen gehoord en zo kan de kijker ook goed meeluisteren. Alhoewel het dus beweeglijk en druk en realistisch is, is voorkomen dat het chaotisch wordt.

review film coherence 2013
and they make a disturbing discovery

Opbouw

De opbouw van de film is zo gedaan dat je eerst de vrienden goed leert kennen. Al gauw zijn de onderlinge verhoudingen duidelijk, maar hun interacties en wisselwerkingen stoppen niet wanneer de vreemde gebeurtenissen op gang komen. Integendeel. Er ontstaat nu een duidelijke wisselwerking tussen de personages onderling en hun gedrag en interactie met die gebeurtenissen. Hierdoor ligt de focus op beiden, de personages en hun ontwikkeling en de ontwikkelingen van de gebeurtenissen. Als eenmaal voor de eerste keer het licht is uitgevallen, begint de film erg spannend te worden. De personages, de acteurs en de kijkers vragen zich dan ook echt af wat er in hemelsnaam gebeurt. Langzaam wordt dat raadsel ontvouwen en dat zorgt voor een aantal twists en verrassende momenten.

Wat ik wel kan verklappen en wat het kijken wat makkelijker maakt, is dat Emily niet alleen de hoofdpersoon is, maar dat we haar continu blijven volgen. Zij is de constante in de film, zoals al wordt aangeduid wanneer we haar vanaf het begin van de film volgen en vervolgens over haar schouder blijven meekijken. Dit geeft toch enigszins nog houvast aan de film.

review film coherence 2013
while emily is trying to figure it out

Ontwikkeling personages en gebeurtenissen

Want die ontwikkelingen van de personages zijn eigenlijk heel belangrijk. Het is niet alleen Schrödingers Kat principe dat wordt aangehaald, maar ook een aantal andere filosofische kwesties. Deze worden echter niet te gesimplificeerd zodat het totaal niet meer klopt, maar worden ook niet nadrukkelijk ingewikkelder gemaakt. Dat zorgt ervoor dat de ontwikkelingen goed te volgen zijn, maar dat je ook telkens verrast kan worden. Dat wordt zo in beeld gebracht dat je als kijker je ook gaat afvragen wat jij zou doen in zo’n situatie. Tel daarbij op het mysterie van wat er gebeurt, die ze als een puzzel moeten oplossen en je blijft geïntrigeerd kijken.

review film coherence 2013
and tries to find her own way out

Coherence is een sterke film die zich focust op de personages en hun gedrag en ontwikkelingen tijdens vreemde gebeurtenissen wanneer er een komeet langs de Aarde scheert. Al is het uiteindelijke idee en plot misschien niet heel origineel, de uitvoering is dat wel. Ook laat het verhaal je als kijker nadenken over jij zelf in zo’n situatie zou reageren. De film is spannend, vermakelijk, verrassend, met een filosofische insteek en een aantal coole wendingen en een twist op het einde. Coherence is zeker de moeite waard om te kijken.

• Coherence (2013) 88 min
  • Directed by: James Ward Byrkitt
  • Produced by: James Ward Byrkitt