Film Review: Cloverfield (2008)

review film cloverfield 2008
cloverfield

Cloverfield is een van de spannendste found footage films die ik gezien heb.

Het is een science fiction film met monsterlijke aliens die erg dichtbij gefilmd is, zowel door de handycam, maar ook door de andere beelden die nog op de camera staan. Dat maakt dit een bijzondere, maar ook erg spannende en emotionele found footage, temidden van alle chaos, waarbij focus op de personages als op de monsters is gericht.

review film cloverfield 2008
New York is under siege

Rob gaat naar Japan verhuizen voor zijn werk en zijn broer Jason geeft samen met zijn vriendin Lily en beste vriend, Hud een afscheidsfeestje. Onder de gasten zijn Marlene, een meisje waar Hud wel in geïnteresseerd is en ook Beth, de (ex)vriendin van Rob, waar hij op het feestje woorden mee krijgt waarop zij weer naar huis vertrekt. Maar net als zij is weggegaan lijkt het alsof er een aardbeving Manhattan treft, wat echter, als ze gaan kijken, een enorm monsterlijk beest lijkt te zijn. De vriendengroep, Rob, Lily, Hud, Marlene en Jason slaan op de vlucht naar veiligheid, maar Rob wil Beth niet achterlaten en als hij op zijn voicemail hoort dat ze onder een muur in haar huis ligt en zich niet kan bewegen, besluit hij haar te gaan redden. Samen met de rest van de groep moet hij zich een weg zien te banen door het door chaos en destructie getroffen New York.

review film cloverfield 2008
chaos and destruction everywhere

Found Footage slim gebruikt

De film begint echter niet op het feestje, het begint met een video die Rob maakt van Beth en waaruit blijkt dat zij duidelijk verliefd zijn. Diezelfde camera met nog steeds die desbetreffende tape erin gebruikt Hud om het feestje vast te leggen, als afscheidscadeau voor Rob. Maar als de hel losbreekt besluit Hud verder te filmen om dat vast te leggen. Aangezien het nog steeds dezelfde tape is, krijg je af en toe beelden te zien van Rob en Beth van een tijdje terug waarop ze naar Coney Island zijn gegaan en de beste dag van hun leven hebben en gelukkig zijn. Die beelden tussen alle chaos door, geven een extra dimensie door andere emoties te laten zien en een indringend beeld te geven van de personages die vluchten voor hun leven en geven een verklaring waarom Rob zo vastberaden is om Beth te bevrijden en te redden.

Focus op personages

Sowieso zijn de personages erg dichtbij, en daar bedoel ik mee dat Hud hen allemaal filmt tijdens het feestje en ook wat er onderling tussen hen gebeurt, zodat al snel duidelijk wordt wat de verhoudingen zijn en je ook meer bij hen betrokken wordt. Wanneer de groep dan alleen nog maar uit vijf en tenslotte vier personen bestaat lijkt het net alsof je één van hen bent. Te midden van alle chaos.

Want de chaos is overal. Je zit er midden in. Mensen rennen langs je heen, er is overal paniek en gegil en dat maakt het extra eng en vooral erg spannend. En ook bij de/je vriendengroep heerst de angst en chaos alom.

review film cloverfield 2008
are they saved?

Monster en monstertjes

Wat ook niet onbelangrijk is, is dat er genoeg beelden zijn waarop het monster goed te zien is, dat begint met zijn staart tot het moment dat het monster pal boven hen staat. Sommige films kiezen ervoor om het monster vooral vaag in beeld te houden, maar deze film kiest ervoor om het monster als een levensechte dreiging van heel dichtbij te laten zien. Dat kan het enge of de charme van het monster doen afnemen, maar in dit geval is dat niet zo. En dat komt omdat het goed is opgebouwd, maar ook omdat er al zoveel is gebeurd, dat je er zo midden in zit, dat het niet meer dan aannemelijk is om het monster goed in beeld te kunnen zien.

Maar afgezien van het grote monster dat dood en verderf zaait, zijn er ook kleine monsters die het de mensen en de vriendengroep lastig maakt om te overleven. Die extra dimensie zorgt voor nog meer spanning in een continue chaotische situatie.

Voelt echt aan

De kracht van de film zit in de spanning, in het bijna directe contact met de vriendengroep en het feit dat je er midden in lijkt te staan. Uiteindelijk is het een verhaal dat over echte liefde gaat. En over vriendschap en voor elkaar door het vuur gaan. En dat uiteindelijk ook alleen de goede momenten tellen, die je met diegenen die je liefhebt hebt doorgebracht. Dat is de onderliggende toon van de film en ook de verklaring van de keuzes die de personages maken.

review film cloverfield 2008
Rob and Beth together

Sterke en slim ingezette cinematografie

Wat betreft de cinematografie; de schokkerige beelden vallen in vergelijking met andere found footage films best mee. Er wordt gefilmd in het donker, in een metrotunnel, wat best eng is, en er wordt gefilmd met nightvision, wat altijd een bijzonder effect geeft. Om toch één opmerking van kritiek te maken, qua realisme, maar wat wel een positief effect heeft voor de film, is dat Hud wel precies lijkt te weten wat en wanneer hij moet filmen en waar hij de camera op moet richten. Waardoor de camera bijna nooit beelden heeft van de grond of losse flarden van dingen die er niet toe doen. Volgens een realistische norm, is dat natuurlijk niet kloppend, maar omwille van de film is het wel beter gekozen. Want het effect dat deze found footage moet bereiken, namelijk dat je in de chaos zit samen met de vriendengroep is zeer goed gelukt. Samen met de beelden die Rob met Beth op Coney Island heeft gemaakt heeft deze film meer verhaal dan alleen maar rennen en vluchten voor het monster en is het meer dan enkel een found footage film van die gebeurtenissen.

review film cloverfield 2008
the giant alien monster

Cloverfield is een erg spannende found footage science fiction monster film. Deze mashup werkt erg goed en geeft zowel in een korte tijd een heel goed beeld van de vriendengroep, de relatie tussen Rob en Beth en de monsters. De goede balans tussen de focus op wat er gaande is, het grote monster en de kleine monsters en de personages geeft deze film een compleet gevoel. Wanneer je de hele tijd op het puntje van je stoel wil zitten, dan is dit de perfecte film.

• Cloverfield (2008) 85 min
  • Directed by: Matt Reeves
  • Produced by: J.J. Abrams, Bryan Burk