Serie Review: Scream Seizoen 2

review series scream season 2
there is a new killer in town

Aan het einde van het eerste seizoen werd voor de kijker duidelijk dat er nog een tweede moordenaar moest zijn en dat Piper onmogelijk alles in haar eentje gedaan kon hebben. Wie de tweede killer?

We kwamen erachter dat Piper de dochter was van Maggie en Brandon James, wat haar de halfzus van Emma maakte. En niet onbelangrijk dat zij de moordenaar was, maar wie goed oplette kon al zien dat zij al die moorden onmogelijk in haar eentje heeft kunnen doen. Doodgeschoten door Emma, lijkt het alsof het gevaar is afgewend, maar niets is minder waar. Ook werd er gehint dat Audrey iets met al deze ellende te maken had, aangezien zij correspondeerde met Piper. En tenslotte werd het hele mysterie rondom Brandon James alleen nog maar vager en welke rol de moeder van Emma daarin heeft gespeeld was nog steeds onduidelijk. Genoeg basis om verder te gaan met seizoen twee.

review series scream season 2
Emma is back but not save

We zijn nu een aantal maanden verder en het blijkt dat Emma een tijdje weg is geweest van Lakewood om behandeld te worden in een inrichting vanwege al haar traumatische ervaringen in het eerste seizoen. Maar met haar terugkomst naar Lakewood lijkt er ook een nieuwe moordenaar te zijn opgestaan. Of is het de handlanger van Piper wat Noah al die tijd al beweerde?

review series scream season 2
the killer is not done yet

Nieuwe killer, nieuwe verdachten

Wat opvalt aan het tweede seizoen zijn een aantal dingen. Ten eerste is dit seizoen niet zo spannend als het eerste seizoen en dat komt niet alleen doordat er niet iedere aflevering een moord wordt gepleegd, maar ook omdat het aantal verdachten erg klein is. De Lakewood six, zoals de overlevenden worden genoemd, Emma, Audrey, Noah, Brooke, Jake en Kieran, zullen niet één voor één worden afgeslacht omdat er dan weinig personages zullen overblijven voor een eventueel derde seizoen. Maar dat betekent niet dat niet één van de Lakewood six de nieuwe moordenaar kan zijn. Gehint werd tijdens het seizoen dat ook Emma de moordenaar zou kunnen zijn, aangezien zij door haar trauma wel eens rare dingen zou kunnen gaan doen en in een soort fuges zou kunnen geraken, zodat ze niet eens weet wat ze doet. Maar die theorie wordt al gauw teniet gedaan doordat zij voor de kijker samen in beeld komt met de moordenaar en zoals Noah al zei, moest de moordenaar al eerder de handlanger zijn geweest van Piper.

Dan blijft Audrey nog over als verdachte, maar dat ligt zo voor de hand en zij wordt geteisterd door de moordenaar, dus ook zij is eigenlijk al uitgesloten. En zo blijven er weinig verdachten over, behalve drie nieuwkomers, Eli, de neef van Kieran met een onstuimig verleden en Zoe, het nieuwe vriendinnetje van Noah dat wel heel erg geïnteresseerd is in zijn podcast The Morgue en tenslotte Gustavo de zoon van de nieuwe Sheriff die wel erg morbide tekeningen maakt. En vergeet de volwassenen niet uit te sluiten, want de sheriff verbergt ook iets samen met Maggie de moeder van Emma, iets wat alles te maken heeft met Brandon James.

review series scream season 2
could it be Audrey?

Niet ten volle benutte spanning

Hier moet de spanning niet echt in gezocht worden. Waar dan wel in? Wat dit seizoen interessant maakt, of liever gezegd interessant had kunnen maken, is dat de moordenaar heel duidelijk Emma en Audrey tegen elkaar uit wil spelen, tegen elkaar op wil zetten en dat zijn/haar wraak voornamelijk tegen hen is gericht. Alhoewel zich dat niet heel consequent doorzet, want sommige moorden zijn, als eenmaal bekend is wie de moordenaar is, vrij onlogisch en lijken alleen bedoeld om toch maar wat moorden op te kaart te zetten, dan dat het om het spel van de moordenaar gaat. Want als de moordenaar echt enkel gericht was op wraak nemen op Emma en Audrey dan waren er andere personages vermoord in plaats van degenen die een rol spelen in de periferie van de serie en het leven van Emma en Audrey.

Ook een vrij dubieuze rol is weggelegd voor de vader van Emma die op een vreemde wijze terugkeert en een beetje voor onrust zorgt en voornamelijk dient als een red herring, en wanneer die rol is uitgespeeld hij ook gelijk uit beeld verdwijnt.

En zo zijn er meer dingen die dienen om je op een verkeerd been te zetten, enkel dienen om de kijker toch wat gore en moord te bieden, en uiteindelijk alleen maar dienen om de serie wat op te vullen.

Zo ook het kleine liefdesverhaal tussen Noah en Zoe dat wel erg veel aandacht krijgt en voor de rest geen enkele functie heeft voor het verhaal.

review series scream season 2
who is Noah’s new girlfriend Zoe?

What about Emma?

Maar dat hadden ze beter met andere dingen kunnen doen. Want echt interessant is het gegeven dat Emma nu wel eens helemaal doorgedraaid zou kunnen zijn, wat veel meer uitgebuit had kunnen worden. Dan had de spanning meer gelegen in een psychologische thriller dan wat onnodige moorden. Dat hele aspect hoe het nu gaat met Emma en hoe zij reageert, gek gemaakt wordt door de killer en zou gaan twijfelen aan zichzelf had de serie weliswaar een andere kant op gestuurd, maar dan was het wel veel interessanter geweest om naar te kijken.

review series scream season 2
are they really her friends?

What about Brandon James?

Ook was het leuk geweest om de volwassenen meer ruimte te geven, want het blijft toch wel de vraag wat er zo’n twintig jaar geleden werkelijk is gebeurd met Brandon James en waarom hij ging moorden en of hij het überhaupt wel heeft gedaan. En wat de rol was van Maggie, de sheriff en de vader van Emma. Het was leuk geweest om die tijd te verweven met wat er nu allemaal gebeurt in plaats van het puur en simpel te richten op de handlanger van Piper.

Na dit tweede seizoen zijn we dus niets wijzer over de hele legende rondom Brandon James waar dit alles mee is begonnen. Zo blijf je met een teleurgesteld gevoel achter en hoop je dat ze van een volgend seizoen wel een echte knaller gaan maken. Maar de makers hebben zich wel aan de regels van het tweede deel van een horror gehouden, alleen blijkt dat minder goed te werken voor een serie. Want zoals Randy het in de film Scream 3 zo mooi zei: 1) dat in een sequel dezelfde regels geleden als in het eerste deel (dat hebben we gezien, en als je de films Scream 1 en 2 vergelijkt, dan heeft de serie zich duidelijk aan deze regels gehouden) maar wanneer er een nieuw deel volgt met een onverwacht achtergrond verhaal er dan andere regels gelden: 2) echte trilogieën gaan in het derde deel terug naar waar het allemaal begon, 3) iets onthullen waarvan je dacht dat het waar was maar toch anders bleek te zijn. En dit zijn de regels van een trilogie: 1) de moordenaar wordt bovenmenselijk, 2) iedereen kan dood ook het hoofdpersonage(s), 3) het verleden haalt je in. Allemaal leuk en aardig, maar het derde seizoen, zal helemaal niet in het teken staan van Emma of Brandon James, waarbij dus deze hele trilogie hypothese overboord gegooid kan worden. En dat was nu iets typsich van Scream geweest…

review series scream season 2
Brooke/Carrie

Niet in balans

Al met al vond ik er veel te weinig spanning in zitten. Worden er te weinig moorden en ook onlogische moorden gepleegd. Ook had de spanning wat mij betreft wat meer psychologisch mogen zijn. De personages worden helemaal niet verder uitgediept, met als dieptepunt dat Brooke wel erg weinig in beeld komt terwijl haar personage echt schwung geeft aan de serie. De serie was betreft het zoeken naar de moordenaar, allerlei bijzaken en spanning helemaal niet in balans en voelde meer aan als opvulling van afleveringen. En wanneer de moordenaar bekend wordt is dat een echte dooddoener. In plaats van dat alles op zijn plek valt en je flabbergasted bent, is plotseling alles absurd, de moordenaar een cliché met een onzinnige murderspree en lijkt het alsof die beslissing van wie er tot moordenaar is gebombardeerd ad hoc te zijn genomen.

review series scream season 2
nobody can come between Emma and Audrey

Het tweede seizoen van Scream geeft geen bevredigende conclusie van het verhaal rondom Emma en Brandon James. Alhoewel het niet helemaal tot in de puntjes is afgerond, wordt het derde seizoen een heel nieuw verhaal en is dit verhaal afgesloten. Misschien dat dit review wat negatief klinkt, maar dat komt vooral in vergelijking met het eerste seizoen dat echt verrassend was, in de lijn met de Scream film(s), een spannende whodunnit, en wat een goede en logische opbouw had, waar het in dit tweede seizoen wat aan ontbreekt. Dit seizoen lijkt eerder een soort tussen seizoen, waarbij het derde seizoen, de grote onthulling heeft. Alleen…die blijft dus uit. Toch is dit geen tijdverspilling, als je van slashers houdt en van een whodunnit.

Nieuwsgierig geworden naar de moordenaar? Lees dat in Wie is de moordenaar in Scream seizoen 2.

Wil je meer lezen over de serie Scream? Klik dan op onderstaande links:

Wil je meer lezen over de films van Scream, klik dan op de volgende link: