Serie Review: Scream Halloween Special 2016

review series scream season 2 halloween
welcome to Shallow Grove Island

De dubbele speciale aflevering van Scream voor Halloween 2016 is zowel een aparte aflevering, maar ook een kleine afsluiter van seizoen 2.

De dubbele aflevering duurt 81 minuten en is daardoor een korte film geworden die wel de echte Scream de serie vibe heeft, maar ook verwijzingen heeft naar de Scream films, maar doet ook een beetje denken aan de film I Still Know What You Did Last Summer. Want de Lakewood five, Emma, Audrey, Brooke, Noah en Gustavo, waarbij Jake vervangen is door Gustavo, krijgen een uitnodiging om naar Shallow Grove Island te gaan, ook wel genaamd; Murder Island. En daar wacht een gemaskerde moordenaar hen natuurlijk al weer op.

review series scream season 2 halloween
with another killer and legend

Het is acht maanden nadat Emma en Audrey Kieran als de moordenaar hebben ontmaskerd en hebben overmeesterd. Het begint met Kieran die voor de rechter moet verschijnen en aldaar in de rechtbankgevangenis wordt vermoord door een gemaskerde die het masker van Brandon James draagt. Door deze gebeurtenis is er weer opschudding in Lakewood, wat vooral Emma niet in de koude kleren gaat zitten.

Audrey heeft inmiddels een nieuwe vriendin Gina, Brooke gaat met Gustavo. En Noah en Gustavo hebben samen een graphic novel uitgebracht over het verhaal van de Lakewood killings. Noah kampt echter met een writers block en Jeremy, hun uitgever, zit op een nieuw verhaal te wachten. Om inspiratie op te doen nodigt hij hen uit om naar Shallow Grove Island te gaan waar de legende de ronde doet omtrent Anna Hobbs die haar moeder, broertje en de Whitten familie heeft vermoord. Natuurlijk gaan Emma, Audrey en Brooke mee. Daar aangekomen ontmoet Emma Alex Whitten de achterkleinzoon van de vermoordde Whitten. Ze raken bevriend en Noah en Gustavo zien kans om via de huisbaas Billy het huis van Whitten te bekijken. Maar alhoewel alles onbezorgd lijkt te verlopen en de vrienden de horrors van Lakewood eindelijk zijn ontvlucht, breekt er een storm uit op het eiland en duurt het ook niet lang meer voordat de eerste dode valt en Emma een telefoontje krijgt dat erop wijst dat de nieuwe moordenaar en de moordenaar van Kieran hen achterna is gekomen en hen nooit met rust zal laten.

review series scream season 2 halloween
will Emma ever be save?

Nieuwe killer en nieuwe achtergrond legende

Niet alleen hebben we te maken met een nieuwe onbekende moordenaar, maar ook een andere moordlegende, die de rode draad voert in deze lange aflevering. De nadruk ligt daardoor op zowel zien te overleven maar ook op wat er werkelijk is gebeurd met Anna Hobbs, waarom ze doordraaide en haar familie vermoordde, maar ook of dat hele verhaal wel de waarheid is. Aan Noah is wederom de taak weggelegd om de stem van de kijker te zijn en om het raadsel op te lossen. En aan Emma is het wederom de taak om de moordenaar te ontmaskeren en te verslaan.

review series scream season 2 halloween
to find a killer, the truth and safety

Nieuwe verdachten

Het ontmaskeren van de moordenaar is op zich niet zo heel erg moeilijk en dat komt voornamelijk omdat er niet zo heel veel nieuwe personages worden geïntroduceerd, namelijk Gina, Jeremy, Alex en Billy. Eigenlijk kan je daaruit kiezen en erg vaak wordt je niet op het verkeerde been gezet. Daarom is het slim gekozen voor een aparte aflevering om een geheel nieuwe legende te kiezen die toch zijdelings te maken heeft met de serie zelf.

review series scream season 2 halloween
will it finally be over for Emma?

Echte slasher opbouw

De opbouw is vrij volgens het boekje, waardoor de spanning wel wat afneemt, maar wie eenmaal is verknocht aan de Lakewood five zal dat niet zozeer storen. Het script omtrent de personages, de speelse wijze waarop er met het slasher horror genre wordt omgegaan en naar andere films wordt verwezen is denk ik toch wel de kracht van deze serie. Soms is het een slasher die over slashers gaat, maar ook duidelijk zijn eigen verhaal en plot heeft. De laatste scène van deze dubbele aflevering betekent niet veel goeds voor de Lakewood five als ze weer terug komen in Lakewood. Maar hoe alles afloopt met hen en hoe het nu zit met de legende rondom Brandon James, zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Want het derde seizoen heeft niet alleen een andere cast, een ander verhaal en een andere setting, maar waarschijnlijk wel met een bekend gezicht, oftewel masker: Ghostface.

Nieuwsgierig geworden naar de moordenaar? Dat lees je in: Wie is de moordenaar in de Scream Halloween Special 2016.

Als je de complete reviews van Scream wil doorlezen, klik dan op onderstaande links: