Film Review: Colossal (2016)

review film colossal 2016
colossal

Colossal is een zeer bijzondere film, die zich niet zomaar in een genre laat plaatsen. Het is een aparte mashup geworden waarbij fantasy, donkere humor en drama ieder hun eigen ruimte krijgen.

De film bevat een twist, maar niet in de gangbare zin van het woord. De twist ligt ligt niet in de nieuwe herontdekking van het plot, maar in de herdefiniëring van handelingen van de personages en van één in het bijzonder. De film heeft daarom meer in zich dan het science fiction en fantasy gehalte doet vermoeden, maar waarin een subtiel thema op de achtergrond aanwezig is.

review film colossal 2016
Gloria and Oscar

De dertiger Gloria is al een jaar werkeloos en teert op de zak van haar vriend Tim. Ze gebruikt zijn geld echter om praktisch iedere avond op te stap te gaan met vage vrienden en dronken te worden, wat eigenlijk een alcoholverslaving is geworden. Ze weet vaak niets meer van de avond ervoor en eigenlijk functioneert ze niet naar helemaal goed meer, waardoor ze een kans op een baan aanzienlijk verkleint en de relatie met Tim op de klippen loopt.

Als Tim er, na de zoveelste dronkenschap van Gloria, klaar mee is en haar het huis uitzet, gaat ze terug naar haar geboortedorp, naar haar ouderlijk huis dat nu leegstaat voor verhuur. Al gelijk bij aankomst ontmoet ze een oude vriend uit haar kindertijd, Oscar die nu een bar blijkt te bezitten. Ze spenderen samen de avond en hij biedt haar een baan aan. Ook geeft hij haar een enorme tv en meubels, naar aanleiding van één van haar dronken gesprekken waar ze zich niets meer van kan herinneren. In plaats van dat ze in het rustige dorp kan bijkomen en haar zaakjes op orden kan zetten, lijkt ze haar levensstijl uit New York nu gewoon voort te kunnen zetten, maar nu wordt ze er nog voor betaald ook.

Hier komt allemaal verandering in als gelijktijdig met haar komst in het dorp, er in Seoul een enorm monster verschijnt, een zogenaamde Kaiju, die mensen vertrapt en gebouwen verwoest. Als Gloria tot de onwaarschijnlijke ontdekking komt dat het monster in Seoul een soort avatar van haar is en zij dus verantwoordelijk is voor honderden doden, besluit ze haar leven om te gooien. Maar niet iedereen is het eens met die keuze.

review film colossal 2016
every day is hangover day

Bijzonder en uniek

Het idee is erg origineel en de manier waarop de fantasy en het wat zwaardere thema over alcoholisme zijn gecombineerd is eigenzinnig zonder al te zwaar te worden. De film begint voornamelijk met het in beeld brengen van Gloria’s gedrag dat met zwarte humor wordt gebracht. Zonder haar unlikeable te maken, maar er wordt ook geen hilarische karikaturaal van haar gemaakt.

Haar gedrag wordt op een bijzondere manier verbeeld, wanneer ze in dronken toestand in een klein speeltuintje staat. Het blijkt dat het speeltuintje een soort plattegrond is van de stad Seoul en dat precies om 8:05 in de ochtend het monster, de Kaiju daar verschijnt, als Gloria zich dan op die plek bevindt. Via youtube filmpjes en het journaal komt ze daarachter. Met Oscar en twee vrienden van hem Joel en Garth doet ze de ultieme test, terwijl zij naar een live verbinding kijken doet zij rare pasjes. Dat begint allemaal vrij onschuldig en ze vindt het voornamelijk grappig in plaats van verontrustend, totdat ze zo dronken is dat ze valt en hierbij een paar honderd mensen doodt. Oscar probeert die kennis eerst nog voor haar te verbergen en het wat af te zwakken, maar vanaf dan begint het bij haar te dagen, dat haar gedrag niet alleen kwetsend is, maar ook dodelijk.

review film colossal 2016
Kaiju and the robot

Maar dan blijkt dat wanneer Oscar ook op dat tijdstip op de speelplaats is, er een gigantische robot in Seoul verschijnt. Die wetenschap heeft een totaal ander effect op hem dan op Gloria en naarmate de film vordert komen we er ook achter waarom.

Hoe dit allemaal tot stand is gekomen sijpelt door middel van flashbacks langzaam het verhaal in, totdat tenslotte de hele flashback wordt getoond en we erachter komen waarom juist zij als een Kaiju en Robot in Seoul verschijnen en dat gegeven heeft meer consequenties dan Gloria ooit had gedacht, maar geeft haar ook inzicht.

review film colossal 2016
little Seoul

Spoilers

Dat Gloria het monster is wordt al vrij snel duidelijk. Ook dat het als een symbool kan worden gezien voor haar alcoholgedrag, wat typerend wordt opgemerkt door Garth, dat het monster alleen maar voor zich uitstaart en niet naar beneden kijkt, waar hij loopt. Dit kan gezien worden als dat Gloria in haar toestand geen oog heeft voor haar omgeving, maar ook is het een teken in het fantasy element dat het monster niet weet dat het daar staat en een avatar is.

Alhoewel het monster eerst symbool leek te staan voor het gedrag en alcoholisme van Gloria, dat zij alles om zich heen kapot maakt en haar uiteindelijk een spiegel doet voorhouden, blijkt ook Oscar een grote rol te spelen. Het begint al wanneer hij haar meubels geeft en een baan aanbiedt en zich langzaam onmisbaar maakt in het leven van Gloria. Wanneer Gloria haar leven wil beteren, wil hij haar dat beletten en komt ze er ook achter dat hij zijn twee vrienden onder de duim heeft doordat hij kwalijke dingen over hem weet. In plaats van hen met hun problemen te helpen, gebruikt hij dat als machtsmiddel. En nu hij weet dat hij als robot heel veel schade aan kan richten in Seoul, gebruikt hij dat als een sterk machtsmiddel om Gloria aan zich te binden. Oscar blijkt een manipulator puur sang en door de makers is dat heel subtiel in beeld gebracht, zodat wij net zoals Gloria in zijn charmante en aardige aanpak geloven en er niets achter zoeken.

review film colossal 2016
Gloria sees the error of her ways

Zelfs wanneer na al die onthullingen wordt getoond in een flashback van Gloria aan hoe het allemaal begon, denk je als kijker nog steeds heel naïef. Want toen beiden nog zo’n tien jaar of jonger oud waren en ze ieder met hun werkstuk naar de schoolbus liepen, waaide Gloria’s werkstuk over een hek. Oscar klimt er gelijk overheen en Gloria denkt, net zoals de kijker, dat hij het voor haar gaat halen. Maar als ook zij over het hek is geklommen, ziet ze dat hij haar werkstuk, een maquette van Seoul, kapot trapt. Op dat moment slaat een bijzondere bliksem in bij Gloria en Oscar waarbij hun avatar ontstaat in de vorm van hun speelgoed dat ze toen bij zich hadden, een pop van een Kaiju en een robot.

Het is op dat moment van de flashback dat Gloria tot inzicht komt over Oscar. Ze zegt dat ze lang dacht dat er iets achter stak bij hem, waarom hij zich zo gedroeg, maar het is eigenlijk heel simpel; hij heeft een hekel aan zichzelf. Dat is de reden waarom hij alles om zich heen stuk wil maken, en mensen manipuleert en dwingt om macht over hen te krijgen en houden. Oscar fungeert in wezen ook als een soort spiegel, maar dan één waarin Gloria het tegenovergestelde van zichzelf ziet. Dit resulteert uiteindelijk in een heel slim en origineel gevecht dat zowel episch is zoals je nog nooit hebt gezien als erg komisch.

review film colossal 2016
and fights for what is right

De manier waarop het personage in beeld is gebracht is erg subtiel en knap gedaan. Je valt als kijker ook in zijn val. Dat de film door zijn personage een twist krijgt, waarbij de focus van Gloria als monster verandert in de focus op Oscar als monster, is vrij origineel en verrassend. Want nadat je weet hoe hij in elkaar zit ga je je dingen in hindsight afvragen, want hadden ze überhaupt wel besproken dat zij die meubels wel wilde hebben? Want ze was zo dronken dat ze zich het toch niet kon herinneren. En hij wilde haar niet ontzien door haar niet te vertellen hoeveel mensen ze had gedood met haar val, maar hij bagatelliseert het, hij wuift het weg. Op evenzo subtiele wijze gaan de makers van de film te werk door het verhaal langzaam in die twist te gooien. Zo sluipt de echte villan langzaam het verhaal in.

review film colossal 2016
little Gloria

Fantasy

De nadruk ligt dan ook niet erg op het fantasy gedeelte en lijkt allereerst een symbolisch monster te zijn, dat letterlijk verschijnt. Maar uiteindelijk neemt dat fantasy gehalte wel weer de overhand tegen het einde van de film. Hierbij wordt er een mix gebruikt, waar de monsters symbool voor staan, maar ook als feitelijke gegevens gebruikt. Want alhoewel de thema’s alcoholisme en destructief en manipulerend gedrag belangrijk zijn, is er een goede balans met de fantasy gevonden. De thema’s dringen zich nooit op de voorgrond, althans niet te lang, en verdwijnen ook nooit naar de achtergrond om vergeten te raken. Juist door deze thema’s niet te zwaar te maken, door zwarte humor toe te voegen zonder het te bagatelliseren, komt die boodschap des te prettiger over.

De monsters zelf zijn niet de hoofdrolspelers en ze zijn voornamelijk te zien op youtube en journaal beelden, en zelfs de rechtstreekse beelden zijn niet heel gedetailleerd, maar net genoeg om ze echt te maken. Alhoewel de latere scènes en vooral de laatste wel degelijk laten zien dat de avatars prachtig zijn vormgegeven. De vechtscènes tussen de twee avatars zijn erg komisch en sullig, terwijl die tussen Gloria en Oscar vrij heftig zijn. Ook dat is mooi gevonden, juist door die uitvergroting, dat het eigenlijk belachelijk is wat ze en vooral hij aan het doen is. Maar de grote finale is het grote hoogtepunt, een catharsis en met een allerlaatste komische noot.

review film colossal 2016
the tables are turned

Colossal is een film apart. Met originele fantasy elementen die gemixt worden met zwaardere thema’s en zwarte humor is dit een film zoals geen ander. Het is een frisse kijk op oude thema’s, waarbij de fantasy goed overeind blijft en authentiek en niet enkel symbolisch is. Zonder de thema’s zwaar of somber te maken is deze film er in geslaagd om van oude elementen iets geheel nieuws te maken.

• Colossal (2016) 110 min
  • Directed by: Nacho Vigalondo
  • Produced by: Nahikari Ipiña, Russell Levine, Nicholas Chartier, Zev Foreman, Dominic Rustam