Film Review: Fright Night (1985)

review film fright night 1985
vampire Dandridge

Tussen alle sequels van gemaskerde psychopathische moordenaars met een mystiek tintje springt Fright Night als rasechte vampierenfilm die een vermakelijke en bijna parodiërende blik heeft op het oude genre, er in de jaren 80 tussen uit.

Maar Fright Night is niet alleen heel vermakelijk, maar houdt zich ook niet in op horror gebied. Zoals het ‘een goede jaren 80 film betaamt’ is de film rijkelijk voorzien van body horror met een heerlijke campy feel. Bloed en ranzige metamorfoses ontbreken dan ook niet, evenmin als de tieners die het moeten opnemen tegen een kwaadaardige vampier in een tijd waarin vampiers nog de echte kwaadaardige wezens waren, zoals ze ooit heel lang gelden zijn ontstaan.

review film fright night 1985
Charley fully armed

Charley Brewster woont samen met zijn moeder in een buitenwijk, waar nooit iets aan de hand is, totdat er een nieuwe buurman, Jerry Dandrigde in het huis naast hen intrekt. Terwijl Charley met zijn vriendinnetje Amy op zijn kamer aan het viezelevozen is, trekt de buurman met zijn huisgenoot Billy Cole, ’s avonds laat in het huis, maar het aller vreemdste is dat Charley ziet dat ze een lijkkist naar binnen brengen. Zijn moeder is verheugd over de komst van de knappe nieuwe buurman, maar Charley denkt er het zijne van.

Als hij een mooie vrouw het huis van de buurman ziet binnen gaan en zij de volgende dag ergens dood gevonden wordt en hij de volgende nacht Dandridge bespiedt via zijn raam en hij hem een andere vrouw ziet bijten en hij vreemde klauwen ziet bij de buurman in plaats van gewone handen, weet hij het zeker: Zijn nieuwe buurman is een vampier.

Dat hij al snel tot die conclusie komt is omdat hij elke avond naar het tv programma Fright Night kijkt waarin Peter Vincent de strijd aangaat met vampiers. Charley zoekt hulp bij zijn beste vriend Evil Ed, die ook erg into vampiers is, maar hij noch Amy geloven hem en zijn moeder al helemaal niet. Maar het gevaar ligt op de loer want als Charley de politie inschakelt weet de Dandridge dat Charley op de hoogte is van zijn geheim. De enige waar Charley zich nog tot kan wenden is Peter Vincent, maar die blijkt gewoon een acteur te zijn en nog een laffe ook. Hoe moet Charley zich uit deze netelige situatie zien te redden nu Dandrigde het op hem en Amy heeft voorzien?

review film fright night 1985
Is Peter Vincent a real vampire hunter?

Vampire tropes

Met de zeventienjarige Charley en zijn vrienden Ed en Amy, is dit een typische horror waarbij tieners het moeten opnemen tegen het kwaad, terwijl geen enkele volwassene hen gelooft, behalve Peter Vincent. Dat wil echter niet zeggen dat de film ook voor tieners is bedoeld, zeker niet toen de film werd uitgebracht. Misschien is nu de film minder eng en komischer dan toen, maar de expliciete gore en ranzige transformaties en de impliciete seksscènes maken de film ook nu nog niet echt geschikt voor de jonge kijkers.

Het verhaal is vrij simpel, en draait vooral om Charley en Dandrigde. Zijn ietwat hysterische vriend Evil Ed, is een enorme druktemaker, terwijl Amy de lieve beïnvloedbare vriendin is. Charley lijkt dan ook de enige die opgewassen is tegen de charmes van Dandridge. Amy raakt gecharmeerd van Dandridge tegen haar wil in, terwijl Ed zich door hem laat verleiden tot het kwaad. Dit zijn typische tropes waar goed gebruik van wordt gemaakt in de film. Al even goed is de vastberaden en stabiele onverschrokken Charley met als zijn tegenpool Peter Vincent die als de een laffe acteur toch uiteindelijk besluit om Charley te helpen. Maar de allergrootste tropes zijn toch Dandridge zelf die de ultieme vampier is, kwaadaardig, maar charismatisch en verleidelijk, met Billy Cole als zijn Renfield als zijn rechterhand.

review film fright night 1985
Charley protecting Amy

Het leuke van de film is dat deze tropes ook zeer benadrukt worden voornamelijk door Peter Vincent zelf. Ten eerste zegt hij dat die nieuwe generatie geen vampiers meer wil zien op tv, maar demetend serial killers met ski masks die het voorzien hebben op jonge vrouwen, wat natuurlijk heel waar was in die tijd. En ten tweede zegt hij dat alles wat ze proberen om hem te verslaan ze door middel van de informatie vanuit zijn films hebben verkregen en die tot nu toe ook blijken te kloppen. Zo kan Dandrigde geen kruis aanraken of wijwater, is hij allergisch voor knoflook en zonlicht verbrandt hem en kan hij in een echt lelijke vleermuis veranderen. Alle typische klassieke kenmerken die rondom vampiers hangen worden aangewend en benadrukt, waardoor het niet alleen een klassieke feel heeft zoals de oude films met Peter Cushing en Christopher Lee in de hoofdrol en de films van Vincent Price, maar ook op een heel vermakelijke maar subtiele wijze een soort parodie wordt. Peter Vincent is dan ook vernoemd naar de klassieke horror acteurs Peter Cushing en Vincent Price, een leuke knipoog.

review film fright night 1985
Peter Vincent fighting Evil Ed

Heerlijke campy body horror

De opbouw van de film richt zich niet op spanning of op mysterie, maar op de wanhopige pogingen van Charley om Dandrigde te ontmaskeren, wat hem alleen maar steeds dieper in de problemen brengt. De aanwijzingen die hij heeft, zijn niet alleen heel duidelijk voor hem maar ook al gelijk voor de kijker. Er kan niet over worden getwist; de buurman is een vampier en hoe redt Charley zich uit de nesten en kan hij de moordende buurman verslaan.

De tropes die hierbij gebruikt worden zij niet alleen leuk, maar de klassieke elementen worden moeiteloos omgetoverd in de echte jaren 80 body horror, waarbij de campy feel niet ontbreekt. De transformaties zijn echt heel mooi en expliciet in beeld gebracht en er lijkt niet gesjoemeld te zijn, maar de grime is beetje voor beetje aangepast zodat het een echt horror effect heeft.

review film fright night 1985
Amy transformed

Vooral de scène met Ed en Peter Vincent maakt indruk. Niet in het minst omdat de dramatische kant, goed verbeeld wordt door Peter Vincent, en subtiel maar met gevoel in beeld wordt gebracht. De transformatie van Dandridge in een duivelse vleermuis, is minder expliciet in beeld gebracht, maar doet niet af aan het gevecht tussen Peter Vincent en de vleermuis.

Die gevechten worden overigens heerlijk theatraal in beeld gebracht, met de nu overdreven lijkende, kreunen en langdurige worstelingen. Maar de vampiers zijn die van de typische jaren 80 camp, over de top, met expliciet kwaadaardig uiterlijk.  Waar wel goed aan is gedacht dat elke transformatie die plaatsvindt in de film, anders is, niet alleen hoe deze verlopen en het uiteindelijke resultaat, maar ook hebben ze verschillende vibes, van puur kwaad, tot dramatisch en verleidelijk. Dat zorgt voor een goede afwisseling.

review film fright night 1985
Evil Ed transformed

Fright Night is een eigengereide film, maar met typische jaren 80 horror kenmerken. De personages zijn uitzinnig en archetypisch in beeld gebracht zonder dat het karikaturen worden. Met genoeg gore, body horror en humoristische knipogen en een campy vibe, is deze film de perfecte combinatie tussen humor en horror, en dus zeer vermakelijk.

• Fright Night (1985) 106 min
  • Directed by: Tom Holland
  • Produced by: Herb Jaffe