Serie Review: The Exorcist Seizoen 1

review series the exorcist season 1
Angela and Henry Rance

Van de film The Exorcist uit 1973 is nu een serie gemaakt die er niet alleen prachtig uitziet, sterke acteurs heeft en een erg goed script, maar ook een echte enge horror serie is.

Nu is het niet altijd zo dat een serie die op een film is gebaseerd goed uitpakt of toegevoegde waarde heeft. Soms wordt de film omgetoverd in een langere versie (From Dusk Till Dawn) die vervolgens zijn eigen weg gaat. Of wordt er van hetzelfde concept uitgegaan, maar met geheel ander verhaal (Scream). Maar The Exorcist neemt de klassieke film als uitgangspunt en borduurt er op voort. Dat wil zeggen dat het niet per se nodig is om ook de film gezien te hebben, maar het is wel een pre en draagt zeker bij aan nog meer kijkplezier. Niet alleen borduurt de serie voort op het oude verhaal, maar verwerkt met nieuwe personages oude elementen uit de film met een moderne twist.

review series the exorcist season 1
Kat and Casey Rance

We maken kennis met Father Marcus wanneer hij een exorcisme uitvoert bij een jong jongetje, wat helaas mislukt. In Chicago leren we de familie Rance kennen die bestaat uit vader Henry die thuis zit vanwege een werkongeluk en hersenschade heeft opgelopen, moeder Angela een succesvolle zakenvrouw. En met hun dochter Kat die thuis is gekomen van de dansacademie na een auto-ongeluk waardoor ze niet meer kan dansen en hun jongste dochter Casey, de stoere meid. Angela neemt haar gezin mee naar de kerk van Father Tomas en wanneer het maar niet beter lijkt te gaan met Kat die zich erg teruggetrokken en afstandelijk gedraagt, schakelt ze de hulp in van Father Tomas. Mede omdat ze vreemde dingen gewaar wordt in huis en ze denkt dat Kat misschien wel bezeten is door een demon.

Als Father Tomas met Kat komt praten blijkt zij inderdaad erg opstandig en asociaal en lijkt zij precies te weten waarom haar moeder hem op haar af heeft gestuurd. Behalve haar onbeschofte gedrag en de spanningen binnen het gezin door de afgelopen gebeurtenissen ontdekt Father Tomas niets vreemds, totdat hij vlak voordat hij weg gaat en de door hersenbeschadigde wat afwezige Henry plotseling een opleving heeft en hem de naam van een plaatst geeft. Het blijkt een plek te zijn waar priesters waar ‘iets mis mee is, beschadigd zijn’ wonen, alwaar hij Marcus Keane aantreft. Het blijkt tevens de man uit de dromen/visoenen van Tomas te zijn en Tomas denkt dat dit een teken is dat hij de familie Rance moet helpen.

Hij vraagt de hulp van Marcus en samen besluiten zij te onderzoeken of er werkelijk sprake is van bezetenheid. Ze komen hierbij voor een aantal verrassingen te staan, terwijl er vlak in de buurt een aantal rituele moorden zijn gepleegd en verschillende lichaamsdelen van de slachtoffers zijn meegenomen die nodig blijken te zijn om een krachtige demon op te roepen. Voordat ze het beseffen zijn Marcus en Tomas in een heftige strijd tussen goed en kwaad verwikkeld, waarbij ze tevens op verraad, en geheimen stuiten. In hun strijd worden ze geholpen door de stille, maar krachtige Father Bennett en vormen ze gezamenlijk een krachtig blok, op de drempel om het kwaad buiten de deur te houden.

review series the exorcist season 1
Father Tomas and Father Marcus

Father Tomas en Father Marcus

Alhoewel de serie gaat over demons en priesters en exorcisme en de katholieke kerk, is dit niet een typische reli-horror te noemen. En al helemaal geen moralistische serie die de katholieke kerk in een hoog vaandel heeft staan, alhoewel de belangrijke protagonisten wel zeker katholieke priesters zijn. Dat maakt van deze serie juist een horror en bovennatuurlijke serie, die de priesters als uitgangspunt heeft, wat hen extra interessant maakt. Want alhoewel zij een gelofte hebben afgelegd zijn ook zij niet zonder zonde, wat hen zeer menselijk maakt. Sterker nog, deze priesters schuwen niet om de vechten, wat ze erg goed kunnen, of te doden, waar ze ook hun hand niet voor omdraaien. Waar het gaat om deze serie is de externe en interne strijd tussen goed en kwaad, waar deze vechteigenschappen goed van pas komen, maar ook de innerlijke strijd tussen goed en kwaad, de juiste keuzes maken.

Father Marcus is een zeer enigmatisch en mysterieus persoon. Hij straalt zowel fysieke als geestelijke kracht uit en wijsheid verkregen vanuit ervaring. Hij is een gezegend man en een beschadigd mens. Hij is uitmuntend in het uitdrijven van demons, maar als hij een jong jongetje verliest aan een demon, breekt hij. Wanneer hij echter kennis maakt met een groep nonnen die op geheel eigen wijze een exorcisme uitvoeren, gedreven vanuit liefde en vergeving, ziet hij ook dat er meerdere wegen zijn om zijn doel te bereiken.

review series the exorcist season 1
Father Bennett

Father Tomas is een priester afkomstig uit Mexico. Hij is daar bij zijn oma opgegroeid die ervan overtuigd was dat hij de eerste Mexicaanse paus zou worden. Nu echter leidt hij een bescheiden kerk in een bescheiden buurt in Chicago en is hij nog steeds te emotioneel betrokken bij zijn eerste liefde, Jessica, met wie hij voordat hij zijn geloftes afnam een relatie had en nog steeds contact met haar heeft en haar niet los kan laten.

Tenslotte Father Bennett van wie we niet zo veel weten, maar wel een belangrijke ondersteunende rol heeft, omdat hij een zeer hoge positie heeft binnen de kerk. Hij handelt puur vanuit rechtvaardigheid en kan daarom erg strikt overkomen. Maar als hij echt zichzelf laat zien, blijkt hij te kunnen vechten als de beste.

Dit is niet het gemiddelde beeld dat je hebt wanneer je aan een priester denkt, maar dat maakt deze serie zo geweldig. Maar vlak ook de nonnen niet uit die een grote en belangrijke rol hebben en de twee aparte figuren, Cherry en Lester, die demonkenners zijn en Marcus en Bennett helpen in hun onderzoek.

review series the exorcist season 1
Rance family searching for Casey

Rance Family

Marcus en Tomas hebben de grote hoofdrollen, maar waar het feitelijk om gaat is de familie Rance. Al vanaf het begin dat je met hen kennis maakt, weet je al dat er iets mis is, maar je kan er de vinger niet goed op leggen. Het is vreemd dat zowel Kat als Henry gedwongen thuis zitten na een bizar ongeluk. Dat is zo goed neergezet dat je als kijker toch nog vrij lang in het ongewisse blijft wat er nu werkelijk aan de hand is. De spanning wordt langzaam opgevoerd en telkens kom je meer te weten, totdat je bent aangekomen op de helft van het seizoen en de grote plotwending of verrassing als een duveltje uit een doosje springt. Alle vier de gezinsleden worden door middel van erg goed gekozen scènes heel sterk neergezet en om ieder van hen hangt een vibe van mysterie, wat het interessant maakt en spannend.

review series the exorcist season 1
Marcus looking for Casey

Som der delen

Het verhaal verloopt op een goed maar langzaam tempo. Het verhaal richt zich voornamelijk op de personages zelf en hun ontwikkelingen, die verband houden met de bezetenheid uit de serie. Dat is mooi en subtiel en integer in beeld gebracht, juist omdat het een zwaar onderwerp is en het niet tot een sensatie vermakelijke serie wil worden. Niet dat daar per se iets mis mee is, maar deze serie ontstijgt door de sterke personages en hun ontwikkelingen de ‘gewone’ bovennatuurlijke series. Hierdoor heeft het al vanaf het begin een zweem van mysterie en geheimzinnigheid over zich, waarbij meerdere opties mogelijk zijn.

Het verhaal wordt prachtig opgebouwd, waarbij allerlei verschillende personages ieder hun eigen rol blijken te spelen, zowel goed als kwaad. Het is daarom niet alleen een serie over bezetenheid, maar ook over een mysterie dat ontrafeld moet worden en een gezinsdrama. Wat opvallend is dat er eigenlijk expliciete humor ontbreekt, misschien wel ergens subtiel aanwezig is, maar het hierdoor geen donkere sombere serie is geworden. De serie richt zich juist op kracht. Kracht van hun persoonlijke geloof van Tomas en Marcus en de kracht van Angela als moeder en Henry als vader en de dochters gezamenlijk als gezin. Het gaat om moed liefde en opoffering, wat op een epische wijze in beeld wordt gebracht.

review series the exorcist season 1
Casey and her demon

De cinematografie is om van te smullen. Alles ziet er prachtig uit, de sfeer, de vormgeving, de knipogen naar de oude The Exorcist en de moderne visie op het klassieke verhaal. Ook de verleidingen van de demon zijn mooi en indringend in beeld gebracht en de bezetenheid is vaak genoeg ongemakkelijk om naar te kijken. Die ongemakkelijkheid zorgt voor de horror, evenals de keuzes en moed die ze moeten opbrengen.

Want de rituele moorden wijzen er al op dat er iets anders groters aan de hand is dan enkel de bezetenheid. Alhoewel na dit seizoen het verhaal van de familie Rance is afgelopen, gaat de rode draad die wordt gesponnen in dit seizoen en verwijst naar grotere en heftigere gebeurtenissen in de toekomst, verder in het volgende seizoen. De serie is hierdoor een prachtig gesponnen web dat groter en groter kan worden, waar nieuwe personages in gevangen raken en Tomas en Marcus misschien ook wel voor grootsere dingen bestemd zijn.

review series the exorcist season 1
exorcism with love and forgiveness

Spoilers

Wie The Exorcist niet gezien heeft, mist wel bepaalde achtergrond informatie. Het wordt wel duidelijk tijdens het seizoen, maar wie voorkennis heeft zal dat meer kunnen waarderen. Het begint al met de vergelijking tussen Tomas en Father Damien Karras, alhoewel Tomas een Mexicaanse achtergrond heeft en Karras een Griekse. Tomas struggelt met de dood van zijn oma en Karras met de dood van zijn moeder. Beiden zien hun verschijning in hun strijd tegen de demon en beiden hebben een goed hart en willen het juiste doen, waardoor de keuzes die ze maken hen telkens schuldig laten voelen. De bereidheid om daardoor steeds anderen te helpen komt dan ook gedeeltelijk voort uit een soort boetedoening en het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn.

Maar de grote verrassing en overeenkomst met de film is dat Angela in werkelijkheid Regan MacNeil blijkt te zijn! En wanneer na de gebeurtenissen met Casey haar moeder Chris waarvan zij opzettelijk vervreemd is geraakt op de stoep staat, is er een letterlijke verbinding met de film. Want alhoewel het een nieuw los verhaal is voor de nieuwe kijker, krijgt je te zien hoe het Regan en Chris dus is verlopen na de exorcisme en blijkt dat de demon die Angela heeft bezeten haar nooit echt heeft losgelaten en het nu heeft voorzien op haar en haar gezin. Het verklaart gelijk een hoop en laat ook zien hoe kunstig dat plot in elkaar is gezet. Maar na deze onthulling neemt de spanning alleen nog maar toe.

De beelden van de jonge Regan in de kelder waar ze met het Ouijabord speelt waardoor ze in contact kwam met de demon, Captain Howdy, zijn beelden vanuit een heel ander perspectief, niet alleen voor de kijker maar ook voor Angela zelf. Die scène is heel treffend in beeld gebracht en zowel voor de oude als nieuwe kijkers verhelderend. Die twist in de serie biedt gelijk een hoop perspectief en krijgt ook een andere wending in benadering van het verhaal. De focus op Angela en de demon komt in de laatste afleveringen tot een hoogtepunt wat niet per se origineel, maar wel erg goed in beeld is gebracht en de manier waarop Angela, samen met Tomas en haar gezin een einde maakt aan het geterroriseer van de demon is krachtig en subliem.

review series the exorcist season 1
the exorcism of Casey Rance

The Exorcist is een hele goed spannende horror serie, die oog heeft voor detail, prachtige cinematografie en hele sterke personages die volop aandacht krijgen in hun ontwikkelingen. Voeg hierbij een epische strijd tussen goed en kwaad en een hoger doel van beide kanten, met twee priesters Marcus en Tomas er tussen in en je hebt een hele sterke serie, ook voor degenen die niet van reli-horror houden.

• The Exorcist (2016)
  • Running time episode: 45 minutes
  • Created by: Jeremy Slater