Short Film Review: Suckablood (2012)

review short film suckablood 2012
a gothic dark bedtime story

Suckablood klinkt als een heel eng sprookje. En dat is deze werkelijk prachtig gemaakt korte film ook.

Short horrors kunnen lekker eng zijn, soms zijn ze flauw. Sommigen zijn amateuristisch en sommigen erg professioneel voor een amateur. Maar soms kom je onverwacht bij een pareltje uit. Een korte horror die allesbehalve amateuristisch is, en er werkelijk op alle fronten prachtig uitziet en heel goed in elkaar zit. Waarbij alles klopt en waarvan ook geen lange speelfilm gemaakt zou moeten worden. Een korte horror perfect omdat hij zo kort is. Suckablood  van Bloody Cuts, is zo’n film. De titel klinkt misschien wat cheesy, maar is allesbehalve dat. Suckablood is waanzinnig goed.

review short film suckablood 2012
a little girl unawere

Suckablood gaat over een meisje dat op haar duim zuigt. Haar moeder waarschuwt haar dat als ze nog één keer op haar duim zuigt ze de Suckablood laat komen. Hierop wordt het meisje heel bang en kruipt onder haar dekens, ze is zo bang en het enige dat haar kan troosten is duimen. Maar het meisje is slim en zuigt in plaats van op haar duim op twee andere vingers. Toch komt die nacht de Suckablood…

“On dark stormy nights the Suckablood comes/ For those boys and girls who still suck their thumbs.”

review short film suckablood 2012
she is not supposed to suck her thumb

Prachtig uitziend Kinderrijmpje

Waar moet ik beginnen? Alles is fantastisch. Alvast mijn excuses dat ik zo lyrisch ben. Het verhaal wordt verteld door een voice-over die het verhaal vertelt als een kinderrijmpje. Dat zet al gelijk de sfeer van een bedtime story. Iets dat het meisje ook op het punt staat te doen, naar bed gaan. De acteurs, de moeder en vooral het meisje doen het fantastisch. Datgene wat zij zogenaamd zeggen, wordt gesproken door de voice-over en draagt nog meer bij aan een sprookjesachtige vibe

Maar niet alleen de vertelwijze doet je gelijk in een gothic bedtime fairy tale terecht komen. De cinematografie is werkelijk prachtig. Het camerawerk, de filters, het licht, alles is zo ontzettend professioneel. Maar ook de art direction is echt mooi. De aankleding van het huis, de makeup van de moeder en zelfs de aantiteling is werkelijk van een hoogstaande kwaliteit. Alles aan dit verhaal ademt een duister sprookje uit.

De muziek en geluidseffecten zijn erg goed gedaan.

En het verhaal zelf is een heel compleet verhaal. Het zou zo een griezelsprookje kunnen zijn voor kinderen, een prentenboek voor het slapengaan, ware het niet dat het op film toch wel iets te eng is voor kinderen. Voor volwassenen is het echter niet heel eng. Maar wie van duistere sprookjes houdt is dit echt een treat.

review short film suckablood 2012
for when lying in bed the Suckablood will come

Suckablood blinkt werkelijk in alles uit. Alles klopt, het is heel gedetailleerd en alles ziet er prachtig uit en het verhaal is echt erg leuk en origineel. Op ieder gebied is deze short horror van een heel hoog niveau.

Ik kan er verder niet heel veel over zeggen meer zonder te vervallen in superlatieven. Het beste is om het zelf te gaan bekijken en net zo blij verrast te worden. Aan deze film van Bloody Cuts, is zoveel aandacht besteed en verdient het om bekeken te worden.

Deze rubriek gaat specifiek over korte films. Korte films worden qua lengte gedefinieerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences als een film met een tijdsduur van 40 minuten of korter, inclusief de aftiteling. Andere kenmerken zijn vaak independent filmmakers, non-profit, weinig tot geen budget, gefinancierd door een beurs, sponsor, een fonds. Korte films worden door filmmakers gebruikt om aandacht te wekken om een speelfilm te maken of om ervaring op te doen. De korte film heeft een keur aan genres, zijn te vinden op youtube, maar ook in een categorie bij de Oscars.

• Suckablood (2012) 7 min
  • Directed by: Jake Hendriks, Ben Tillett
  • Produced by: Ben Franklin