Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 6

review series once upon a time season 6
once upon a time they lived happily ever after

Het is niet het laatste seizoen van Once Upon A Time, maar wel het seizoen waarin (bijna) iedereen zijn happily ever after krijgt. Want in het zevende seizoen maken onze helden plaats voor Henry die dan zijn eigen verhaal gaat beginnen als volwassen man.

Aan het einde van seizoen 5 wilde Regina eens en voor altijd af van haar slechte kant en wilde ze alleen maar goed zijn, nu ook zij een held is geworden in het hele verhaal. We zagen haar de Evil Queen uit zich halen, haar hart vermorzelen en dat was dat. Maar zo gemakkelijk werkt het natuurlijk niet en zeker niet in sprookjes.

We hebben de afgelopen seizoenen allerlei werelden gezien van allerlei soorten sprookjes, maar er blijven altijd nog verhalen over die verteld moeten worden én verhalen die nog nooit verteld zijn of nooit afgemaakt. Hoe dat zit zien we allemaal in het zesde seizoen.

review series once upon a time season 6
the people of the land of untold stories crashed in Storybrooke

De Evil Queen heeft de spreuk van Regina overleefd en is terug in Storybrooke om alsnog haar wraak te krijgen op Snow en Charming. Aangezien Regina eigenlijk haar zus Zelena de schuld geeft van de dood van haar ware liefde Robin, weet de Evil Queen Zelena bij haar snode plannen te betrekken, terwijl Zelena hard op weg was om het goede te willen doen.

Maar dat is niet het enige wat er speelt in Storybrooke. Emma heeft last van visioenen dat ze sterft en dat blijkt een onontkoombare strijd te worden; de laatste strijd welteverstaan en zal de dood van Emma betekenen. Alhoewel Emma dit eerst verzwijgt om haar familie te beschermen komt ze er uiteindelijk achter dat ze haar familie juist nodig heeft in de strijd. Bij die familie hoort ook Hook die haar een aanzoek doet, maar ook dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Ondertussen is Gold bang een slechte relatie te krijgen met zijn ongeboren zoon en wil zijn lot doorknippen. Om hem van Gold te beschermen stuurt Belle de pasgeboren baby mee met de fee Blue, ver weg van Gold, maar in plaats van veilig te zijn, wordt Blue onderschept door de Black Fairy die de baby ontvoert. Wie de Black Fairy is, wordt langzaam duidelijk en blijkt het begin te zijn van alle avonturen die ze tot nu toe hebben meegemaakt. En zal Emma uiteindelijk toch de laatste strijd moeten vechten.

review series once upon a time season 6
the vision of Emma

The Land of Untold Stories en the Black Fairy

In dit seizoen gebeurt heel veel. Met heel veel personages. Er spelen tig dingen door elkaar heen en soms wordt het een klein beetje een rommeltje. Maar uiteindelijk valt het toch weer goed in elkaar. En worden de rommeltje vergeven zoals echte heroes dat ook doen.

We maken kennis met een nieuwe wereld; The Land of Untold Stories. Een land waar men naartoe kan vluchten en waar het verhaal van het personage stilstaat. Aan het einde van het vijfde seizoen waren Emma en de rest al hier beland en veilig teruggekeerd, maar ook hebben ze een aantal personages met zich mee terug genomen naar Storybrooke. Onder die mensen bevinden zich Jekyl en Hyde die we al leerden kennen in het vijfde seizoen, maar ook Jasmine en Aladin, waar verhaallijnen in dit seizoen ook over gaan. En we zien Assepoester en haar verhaal, in een klein zijverhaaltje. Ook maken we kennis met kapitein Nemo en de Nautilus die weer in verband staat met Hook.

In het tweede deel van dit seizoen, alhoewel er niet echt een duidelijk tweede deel is maar alles in elkaar overloopt, ligt de nadruk op de mysterieuze Gideon en de Black Fairy en de Final Battle tussen goed en kwaad.

review series once upon a time season 6
Henry has faith in Emma

Alle liefdesverhalen

Dan nu de liefdesverhaallijnen van de afzonderlijke personages. Snow en Prince Charming vinden elkaar voor de laatste en definitieve keer, na een zware beproeving. De relatie van Emma en Hook bereikt een hoogtepunt. En Belle en Gold lijken uiteindelijk toch weer bij elkaar te komen.

Wat ook liefde is, is dat Regina het juiste doet voor zichzelf. De liefde van Zelena voor baby Robin waardoor ze in staat is om het juiste te doen voor iedereen.

Maar we zien ook dat liefde niet alleen de grootste kracht is die er is, maar dat die kracht ook voor het slechte gebruikt kan worden. Alhoewel die soort liefde een vorm van egoïsme is in plaats van zelfopofferende liefde. In de naam van de liefde zijn de meest vreselijke daden verricht en uiteindelijk zal ook blijken dat alle ellende die de heroes hebben moeten doorstaan, ooit is begonnen met een vorm van liefde.
Maar niet alleen liefde is de grootste kracht, ook geloof in magie en elkaar, en hoop dat het goede zal overwinnen speelt een grote rol in dit seizoen. Qua thema’s is dit seizoen uiteindelijk een zeer episch seizoen geworden. Al kan dat niet van elke aflevering gezegd worden.

review series once upon a time season 6
how to stop a vision from coming true

Afzonderlijke verhaallijnen

Zoals ik al zei waren sommige verhaallijnen zoals die van Jasmine en Aladin een beetje afleidend en voegden niet echt iets toe. Waar Jekyl en Hyde nog wel goed symbool stonden voor Regina en de Evil Queen en dat werd uitgelegd dat het goede en kwade samen in iemand leeft, leek het verhaal van Jasmine en Aladin een soort excuus om hen er alsnog tussen te proppen en hen belangrijker te maken voor het verhaal dan ze eigenlijk waren.

De uitwerking van het hele verhaal van Rumpelstilsken is wel heel goed bedacht en fijn dat ook zijn hele verhaal is verteld en duidelijk is. En alles te maken heeft met hoe het allemaal ooit begon in het eerste seizoen.

Wat ik wel jammer vind is dat Belle altijd een vrij karige verhaallijn heeft gehad. Alhoewel zij een hero is, wordt zij pas erbij gehaald als de andere heroes haar hulp nodig hebben. Maar uit zichzelf gaan de heroes haar niet helpen en laten ze dat aan Gold over, waarvan ze weten dat daar niet veel goeds uit kan komen. Belle hangt er een beetje bij soms en dat is onterecht voor het meest intelligente en dapperste personage.

Wie ook te weinig aandacht heeft gekregen is Zelena. Ik vind haar echt een droogkomisch karakter die wel probeert het goede te doen maar dat erg cynisch doet en vaak mislukt, wat vrij komisch is. De scènes met haar en Regina, de ruziënde zusjes zijn dan ook echt scènes om van te smullen. Alsof ze hun kindertijd soms nog even moeten inhalen.

review series once upon a time season 6
Hook on the Nautilus with Captain Nemo

De (onvermijdelijke) musical aflevering

Dat er gekozen is om van de één na laatste aflevering een musical aflevering te maken, vond ik niet zo heel erg passen in het geheel. Net nu er toegewerkt moet worden naar iets episch, wordt dat met liedjes onderbroken waardoor het hoge Disney gehalte ten top stijgt wat nooit echt eerder het geval is geweest in de serie. Niet dat het slecht was, maar het doet er wel een beetje afbreuk aan. Dat er vervolgens ook gekozen is om de Final Battle minder episch te laten verlopen dan iedereen had verwacht is wel logisch in het verhaal en verbindt het begin met het einde, maar spectaculair is het niet.

Ik heb niets tegen musical afleveringen trouwens, maar deze was wat ongelukkig geplaatst en onlogisch. De musical aflevering van Buffy the Vampire Slayer daarentegen was wel erg goed getimed. Ieder personages struggelde met persoonlijke issues, dingen die ze tegen elkaar moesten zeggen, zware beslissingen die genomen moesten worden, maar waar niemand moed voor had om ze hardop uit te spreken, maar ze moesten het wel zingen waardoor alles uitkwam. Een duidelijke reden dus. Maar genoeg over Buffy.

review series once upon a time season 6
Mr Gold spinning his wheel

The Final Battle

Maar waar het in dit seizoen echt over gaat is wat het betekent om de Savior te zijn en de finale strijd tussen goed en kwaad en wat het betekent om eindelijk een happy end te krijgen. Alhoewel ik zelf de Final Battle eerder een whimper dan een ‘ bang’  vond, was het wel interessant qua verhaal. Want op deze manier, maakt het dit verhaal van Snow en Charming en Emma en Hook en Regina en Zelena en Gold en Belle helemaal rond. Alles is verteld. Alles is duidelijk, ieders oorsprong en strijd, zoektocht naar ware liefde, vervulling van het lot, en vergeving en villains die allemaal heroes zijn geworden, is bekend en klaar. Er valt niks meer te vertellen omtrent deze personages, dat zou betekenen dat ze het helemaal gaan uitmelken. Maar nu is het precies goed zo. And they lived happily ever after.

review series once upon a time season 6
the Black Fairy and Gideon

Happily ever after

Dit seizoen voelt dan ook aan als een echt einde. Nu het kwaad eindelijk is verslagen en iedereen zijn slechte ik heeft verslagen. Bijna iedereen is herenigd met hun ware liefde. Families weer herenigd zijn. En iedereen samen gelukkig aan de lange tafel van Granny zit om de goede afloop te vieren, ziet dat er uit als de perfecte verbeelding van happily ever after. De verhalen van onze helden zijn verteld, alles is goed gekomen en vanaf nu kan iedereen eindelijk een gewoon normaal rustig leven leiden.

review series once upon a time season 6
a grown up Henry opens the door for season 7

Een nieuw begin

Maar tevens is het ook een nieuw begin. Verschillende personages zullen de serie verlaten: Emma, Snow, Prince Charming, Belle en Zelena zien we niet meer terug. Maar er natuurlijk één persoon die nog moet beginnen aan zijn eigen verhaal: Henry.

Om dat verhaal te gaan vertellen is er al een opstapje gemaakt naar het nieuwe seizoen, een nieuw begin. Of beter gezegd een weer opnieuw begin. Want we zien een kleine Lucy aankloppen bij iemand en diegene blijkt Henry te zijn. Een volwassen Henry welteverstaan en zij claimt zijn dochter te zijn. Onder haar arm klemt ze het boek: Once Upon a Time… Maar Henry kan zich helemaal niet meer herinneren dat hij een dochter heeft, noch dat zijn hele familie uit sprookjesfiguren bestaat. Hoe dat zit zie je in het volgende seizoen.

Dat belooft een hele nieuwe serie te worden eigenlijk en ik ben erg benieuwd al vind ik het ook erg jammer om afscheid te nemen van alle geliefde personages. Gelukkig zien we daar een aantal van terug; Regina, Gold en Hook zijn weer van de partij. Hook zonder Emma, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Ik ga natuurlijk zeker weer kijken, maar ik ben benieuwd of ik er snel aan zal wennen of dat ik afhaak.

Wil je de uitgebreide reviews van alle voorgaande seizoenen nog eens rustig doorlezen? Klik dan op onderstaande links.

• Once Upon A Time (2016, 2017)