Serie Review: Teen Wolf Seizoen 6 Deel 2

review series teen wolf season 6
the final epic battle for the scooby pack

Dit is het laatste deel van het zesde en laatste seizoen van Teen Wolf. Maar voordat we Scott en zijn pack zullen moeten gaan missen zijn er nog tien spannende afleveringen die tot een ultieme climax zullen leiden.

Na de laatste aflevering van het eerste deel van dit seizoen is het Scott, Lydia en Malia gelukt om Stiles en Peter Hale uit de ghost dimension terug te halen en om de Ghost Riders te verslaan. Maar Stiles en Peter en de anderen die de pack heeft teruggehaald, zijn niet de enigen die uit die dimensie zijn ontsnapt. Scott en zijn pack staan voor de grootste vijand tot nu toe; angst. Gelukkig krijgt Scott hulp van oude bekenden die hem in deze strijd zullen bijstaan.

review series teen wolf season 6
Stiles at the academy

We hadden Stiles al voor het grootste gedeelte in de eerste 10 afleveringen van seizoen 6 moeten missen, maar al in de eerste aflevering van dit tweede deel, blijkt dat we Stiles nog minder zullen gaan zien. Stiles is namelijk begonnen met zijn opleiding bij de FBI. Terwijl Scott en Malia en Lydia op het punt staan om Beacon Hills te verlaten na hun eindexamen en Scott vertrouwen heeft in Liam en Mason om zijn taak in het stadje over te nemen, krijgt Lydia een beangstigend visioen over een vreselijke toekomst. In Eichen House ontsnapt een Hellhound die al jaren bevroren heeft gezeten. En Scott en Liam ontdekken allemaal dode wolven in het bos. De Hellhound is vrijgekomen om op een wezen te jagen dat zo gevaarlijk is dat hij zijn leven eraan heeft gewijd. Maar als deze Hellhound wordt neergeschoten door en nieuwe onbekende jager, en door de scooby pack wordt gevonden in het bos, zijn dit tekenen aan de wand dat Scott, Lydia en Malia Beacon Hills nog niet kunnen verlaten.

Ze komen oog in oog te staat met de meest gevaarlijke vijand ooit, de Anuk-Ite, een wezen dat disharmonie veroorzaakt, angst en naaste tegen naaste opzet. Angst verandert in paranoia en vervolgens in haat en geweld. Dit keer zijn het alle bovennatuurlijke wezens die gehaat en gevreesd worden door de gewone mensen. Langzaam begint de angst wortel te schieten en veroorzaakt het onrust, eerst op school, later in de hele stad. Zodat Scott en zijn pack en alle andere supernaturals niet meer veilig zijn. En er is één iemand die dit allemaal in de hand werkt en er dankbaar gebruik van maakt: Gerard. En hij heeft een belangrijke troef in handen, een getraumatiseerde vrouw die uit is op wraak en de rest op kan zwepen tot uiteindelijk de moord op alle supernaturals.

review series teen wolf season 6
human enemies out of fear

Thema: angst

Dit laatste deel is een vrij sterk einde van een hele goede serie. Niet alleen omdat het de grootste oorsprong van het kwaad en geweld behandelt; angst voor het onbekende, maar omdat dit thema en idee heel sterk van toepassing is op de huidige maatschappij.

Wie anders is, zal anders worden bekeken en door sommigen zelfs met angst. Angst omdat men niks van degene die anders is weet, of dit nu simpelweg sekse is, of seksualiteit of religie of cultuur. Angst is één ding, maar als dit langzaam groeit tot haat en uiteindelijk leidt tot geweld dan is dat niet alleen zeer kwalijk, maar ook gevaarlijk voor iedereen.

De serie Teen Wolf heeft al vanaf het begin met grotere of kleinere gebaren taboes willen doorbreken, het anders zijn in de normaalheid willen trekken, en maatschappelijke boodschappen over willen brengen voor gelijkheid en begrip. Dat is een goede zaak en leverde ook nog eens een zeer goede serie op, waarbij al deze issues werden laten zien in plaats van letterlijk besproken en waarbij de bovennatuurlijke en normale problemen waarmee Scott en zijn pack te maken hadden, altijd de boventoon voerden.

review series teen wolf season 6
Melissa examines the faceless body

Anders en belangrijk

De serie mag dan ook geprezen worden om zijn openheid omtrent homoseksualiteit, waarbij het net zo normaal was en liefdevol om twee jongens te zien zoenen als een jongen en een meisje. Maar de bovennatuurlijke wezens staan sowieso symbool voor het anders zijn, en hoe moeilijk het is om je eigen plek in de wereld te vinden en daarbij je eigen identiteit te bepalen.

Maar wat ook erg knap gedaan is in deze serie is dat de jongeren altijd samenwerkten met de volwassenen op, al gauw, een gelijkwaardige manier. Dat maakt deze serie niet alleen aantrekkelijk voor tieners, maar ook voor de oudere kijkers dan tot 20 jaar. Ook hier weer wordt er geen scheiding getrokken tussen jong en oud, net zo min als tussen jongens en meisjes, nerds en sporters, homo’s en hetero’s, donker en blank, of tussen verschillende culturen.

Iedereen is mens en is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes, goed of slecht, altruïstisch of egoïstisch, waarbij het gedrag niet het algemene karakter definieert, maar het slechte reflecteert op dat moment. Wat inhoudt dat niemand puur slecht is en enkel slechte keuzes maakt, of puur goed en altijd het juiste doet. En dit alles is waarom deze serie belangrijk is voor de jonge generatie.

review series teen wolf season 6
Lydia examines her visions

Spoilers: het grote verhaal

Maar hoeveel maatschappelijke kwesties de serie ook kan bespreken, uiteindelijk gaat het natuurlijk om het coole verhaal. Dit laatste deel start wat langzaam. We zien Liam en Mason en Corey die nog gewoon op school zitten en langzaam de veranderingen in hun medeleerlingen opmerken. Nolan lijkt hierin de leiding te nemen en is vastbesloten om Liam als weerwolf ten overstaan van de hele school te ontmaskeren. Maar dit doet Nolan niet geheel uit eigen initiatief, hij krijg een duwtje in de rug door de nieuwe mentor, Monroe, waarvan al gauw blijkt dat zij de nieuwe jager is en pupil van Gerard Argent. Zij heeft een traumatische gebeurtenis meegemaakt met La Bête du Gévaudan en haat sindsdien alle bovennatuurlijke wezens. Pure pech is ook, dat om het Bête toentertijd in het vijfde seizoen te verslaan Chris de kennis nodig had van Gerard die hem toen heeft beter gemaakt. En die actie heeft dus zware consequenties voor dit seizoen.

Ondertussen proberen Scott, Lydia en Malia uit te zoeken wat het visioen van Lydia betekent. Ze komen erachter dat ze met de Anuk-Ite te maken hebben. Een wezen met twee gezichten, die ontsnapt is uit die ghost dimensie. Het wezen is in tweeën gedeeld, en heeft allereerst bezit genomen van een jongen. Het andere deel heeft bezit genomen van een bovennatuurlijk wezen en beide delen zijn op zoek naar elkaar en wanneer ze elkaar vinden en één worden, wordt de Anuk-Ite nog gevaarlijker en bijna niet te verslaan. Het is dus aan hen om een deel of beide delen te vinden en uit te schakelen, voordat de twee delen zich herenigen. Ze krijgen hulp van Theo, maar ook Chris Argent, Melissa de moeder van Scott en Sheriff Stiles en Parish helpen mee. De groep die Scott helpt is groter dan ooit.

review series teen wolf season 6
Derek brings back Stiles

Stiles en Derek

Maar gelukkig wordt die groep nog groter als blijkt dat Derek Hale in de laatste twee afleveringen is teruggekeerd om Scott te helpen. Ook krijgen ze hulp van Deucalion en besluit ook Peter Hale de groep bij te staan. Ook zien we Jackson terug en Ethan die nu een decadent stelletje zijn, wondend in Londen en terug keren naar Beacon Hills om Scott te helpen.  Én ook Stiles kan natuurlijk niet voor deze laatste afleveringen de grote afwezige zijn.

Wat gelijk opvalt is dat met de terugkomst van Derek en zeker van Stiles de serie meteen oplicht en opleeft. De echte humor is weer terug, de droge opmerkingen en het komische gekissebis, vooral tussen Derek en Stiles. Ik miste beiden al erg in het laatste seizoen en vooral Stiles, maar nu ze weer zijn opgedoken, merk je pas echt hoe belangrijk deze personages en wederom vooral Stiles, voor de serie zijn. Derek gaf altijd een mooi droog tegenwicht aan het soms puberale brein van Scott, terwijl Stiles altijd de meest coole plannen en complexe ontdekkingen deed en altijd een oplossing vond. Dat optimisme, zonder ook maar een kracht te hebben, behalve zijn intellect gaf zeker een goed evenwicht tussen al dat bovennatuurlijke geweld. En tenslotte de humor en spitsvondige opmerkingen konden een scène beter maken en minder zwaar en het serieuze doorbreken. Dat was een grote kracht van de serie, die helaas in het laatste seizoen veelal ontbrak.

review series teen wolf season 6
Liam is beaten up

De afleveringen

Toch zijn er een aantal afleveringen die erg sterk waren. Aflevering 13 en 14 zijn erg goed in beeld gebracht, waarbij we voor het eerst echt goed kennis maken met de invloed van de Anuk-Ite. Melissa moet een autopsy verrichten op het faceless lijk, maar wordt telkens zo bang om te beginnen dat ze de hulp inroept van Chris. Dit levert niet alleen grappige momenten op, maar ook de angst is zeer goed in beeld gebracht en komt goed over. Maar ook op school wanneer Nolan met een stel vrienden Liam helemaal in elkaar slaat om hem te doen laten veranderen is een groot keerpunt. De enige die er iets aan doet is Coach Finstock. Een briljant personage dat ook nog in de laatste aflevering een eigen momentje krijgt, waarbij hij het applaus hoort te krijgen wat hij verdient.

review series teen wolf season 6
Jackson and Ethan return, as a couple

Maar alhoewel de scènes met het faceless lijk goed creepy zijn, komt de echte angst van het wantrouwen en paranoia van de gewone mensen, degenen waarnaast je altijd zat in de les, die je bloeddruk nakeek in het ziekenhuis etc. Die opbouw en die overgang is zonder er al te veel aandacht aan te besteden wel goed in beeld gebracht en de makers hebben daarvoor vooral Nolan gebruikt als symbool voor de rest. De focus ligt dan ook iets minder op het bovennatuurlijke dan de voorgaande seizoenen, maar op de mens zelf.

Zoals gezegd is er ook minder ruimte voor humor en er zijn veel personages aanwezig zodat de persoonlijke ontwikkelingen ook niet echt prioriteit krijgen. Er is dus ook niet altijd genoeg ruimte voor iedereen, alhoewel niemand wordt vergeten. Daarbij worden wel precies de juiste belangrijke eigenschappen bij de personages getoond, waardoor ze sterk overeind blijven staan. Daarentegen is het meest puberale wel weg en is de serie volledig, en zeker aan het einde, tot volwassenheid gekomen.

review series teen wolf season 6
the big bad Anuk-Ite

Het einde

Het einde is niet alleen een mooie reünie, waarbij alles en iedereen weer samenkomt, maar heeft ook een mooie conclusie. De eindstrijd tussen Scott en de Anuk-Ite is niet zozeer episch, maar wel veelzeggend. Het heeft zeker iets weg van het einde van Buffy the Vampire Slayer. Zeker hoe de laatste aflevering begint, doet sterk denken aan de potentials die werden opgejaagd en de zoektocht van Buffy en haar team om ze te vinden. En alhoewel de eindstrijd geen echt episch einde heeft, zoals Buffy, heeft het wel net zoals bij Buffy een nieuw begin, nieuwe hoop en de zekerheid dat alles nu anders is geworden, maar wel beter. De strijd van Buffy zat er na zeven seizoen op, maar de strijd van Scott en zijn pack gaat verder (achter de schermen). Maar er wordt zeker op een hoopvolle en positieve manier afgesloten.

Want uiteindelijk moet je altijd blijven vechten voor wie je bent, het gaat erom met wie je dat doet en dat je het niet alleen hoeft te doen. Scott heeft niet alleen zijn pack, maar is ook samen met Malia. Lydia en Stiles zijn weer herenigd. Derek is terug gekeerd naar de pack van Scott en Chris Argent is van een hunter veranderd in iemand die de bovennatuurlijken helpt. Maar ook over Beacon Hills wordt gewaakt door Deaton, Sheriff Stiles, Parish, Melissa en zelfs binnen de FBI, in de vorm van Scott’s vader is er iemand die een oogje in het zeil houdt. Jackson en Ethan zijn samen terug gekeerd naar Londen en Peter Hale zal wel weer en dure porsche gekocht hebben. En zelfs Theo heeft het goedgemaakt. Het is een happy end zonder dat het eindigt bij deze eindstrijd van dit allerlaatste seizoen.

review series teen wolf season 6
not everybody survives the battle

Met een goede opbouw, eruit springende afleveringen, de welbekende Teen Wolf stijl, een heleboel personages, een zeer sterk laatste verhaal is de serie Teen Wolf tot een mooi en goed einde gebracht. Hier en daar ontbrak het aan de bekende humor en het ontbrak zeker aan een hoop Stiles, maar toch heeft de serie zich waardig afgesloten. Met een keur aan culturen en mythen, enge vijanden en taboedoorbrekende scènes, mag Teen Wolf zich tot een zeer belangrijke en coole serie van deze generatie rekenen. Ik vind het dan ook oprecht jammer dat het nu al afgelopen is.

Wil je de volledige reviews van de voorgaande seizoenen nog eens doorlezen? Klik dan op onderstaande links:

• Teen Wolf (2017)
  • Season: 6, part 2
  • Running time: 40-50 min
  • Creator: Jeff Davis
  • Starring: Tyler Posey, Holland Roden, Shelley Hennig, Dylan Sparyberry, Dylan O’Brien, Linden Ashby, JR Bourne, Melissa Ponzio, Tyler Hoechlin, Ryan Kelley, Khylin Rhambo, Orny Adams, Cody Christian, Michaal Johnston, Ian Bohen, Colton Haynes, Chalie Carver, Seth Gilliam Gideon Emery, Matthew Del Negro
  • Music by: Dino Meneghin
  • Cinematography: David Daniel
  • Production company: MGM Television, MTV