Serie Review: Teen Wolf Seizoen 6 Deel 1

review series teen wolf season 6
the original scooby pack

Seizoen zes is helaas alweer het laatste seizoen van Teen Wolf. En dat vind ik echt heel erg jammer. Wordt het een episch einde?

Teen Wolf is op het (lange) lijstje van mijn favoriete series komen te staan en met zijn zes seizoenen en met zijn 100 afleveringen voelt dat nog steeds te weinig. Ik ben nog lang niet klaar om Beacon Hills voorgoed te verlaten. Maar voor het zover is, valt er nog veel te genieten van het laatste seizoen dat net zoals het voorgaande seizoen is opgesplitst in twee delen. Die ook afzonderlijk van elkaar zijn uitgezonden. Zal Teen Wolf er in slagen om er een episch einde van te maken, of zal het de fans smachtend naar meer achterlaten?

Het eerste deel van dit seizoen is volgens de makers een ghost story. Maar dan in een moderne vorm gegoten.

review series teen wolf season 6
new scooby pack, the younger generation

Kira is achtergebleven bij de Skinwalkers om meer te leren over haar Kitsune. Zo blijven Scott, Stiles, Malia en Lydia alleen achter om zich klaar te maken voor de laatste loodjes op de middelbare school.

Maar een onweersstorm kondigt onheil aan en rijdend op de bliksem is de Wild Hunt op weg naar Beacon Hills. Een leger van ghost riders die mensen op hun jacht meenemen en laten verdwijnen. Iedereen die ze meenemen verdwijnt uit de realiteit en wordt vergeten alsof die persoon nooit heeft bestaan. De scooby pack probeert een jongetje te helpen dat hen heeft gezien toen ze zijn ouders meenamen. Volgens de legende is degene die de ghost riders heeft gezien de volgende die wordt meegenomen. In hun zoektocht naar de vraag wat het jongetje heeft meegemaakt, ziet Stiles per ongeluk een ghost rider en is daarmee de volgende die wordt meegenomen waarop de scooby pack en zijn vader hem vergeten. Ondertussen houden de ghost riders meer en meer huis in Beacon Hills en nemen ze steeds meer mensen mee die allemaal worden vergeten.

Maar toch knaagt er iets aan Lydia. Alsof ze iets is vergeten en langzaamaan merkt de groep ook op dat er iets niet klopt. Ook Liam en Hayden, Mason en Corey, de jongere nieuwe generatie scooby pack gaan op onderzoek uit. Chris Argent die een wolf op het spoor is dat vele slachtoffers maakt, keert terug naar Beacon Hills. In zijn jacht wordt hij bijgestaan door Melissa, de moeder van Scott.

Langzaam maar zeker komt de scooby pack erachter dat ze een “Stiles” missen en gaan op onderzoek uit wie of wat dat is en wanneer ze daarachter komen moeten ze hem zien terug te halen door hem compleet te herinneren.

review series teen wolf season 6
Scott and Stiles investigating

Waar is Stiles?

Ik heb gemengde gevoelens over dit eerste deel. Wat ik altijd zo leuk vond aan Teen Wolf was onder andere en vaak voornamelijk de rol van Stiles in de groep. Degene die enkel zijn honkbalknuppel als wapen had en zijn jeep en verder zijn intelligentie en unieke Sherlock Holmes kijk op dingen. Zijn humor en soms onhandige gedrag was een goede tegenhanger voor de soms iets te serieuze en zwaar beladen rol van Scott. Maar nu hebben ze ervoor gekozen om (wederom) Stiles het haasje te laten zijn. Dat pakte in het derde seizoen heel goed uit door de dubbelrol die Stiles als Nogitsune had. Maar nu speelt Stiles mee in slechts drie afleveringen van de tien! En dat is wel echt te merken.

De humor moet nu komen van Malia uit de oude groep, die steeds hetzelfde is en van Mason uit de nieuwe scooby pack die eigenlijk de rol van Stiles heeft in hun groep, terwijl we hem nog nauwelijks kennen. En dat levert al met al een veel minder geslaagd seizoen op qua humor. Ook de intelligente oplossingen de verrassende en soms komische acties van Stiles vallen weg en nu merk je pas goed hoe belangrijk een personage kan zijn. Het intelligente en onderbuik onderzoekswerk wordt nu wel overgenomen door Lydia, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde.

review series teen wolf season 6
just his car, no Stiles

Verdeelde focus

Het tweede ding dat opvalt is dat de focus verdeeld is. De scooby pack van Scott voert nog wel de boventoon, maar is veel minder dominant aanwezig. Er wordt veel ruimte gegeven aan de nieuwe generatie, wat een beetje vreemd is, tenzij die groep in een spin-off serie verder zou gaan. Ook volgen we Chris en Melissa als een kleine aparte groep die zijdelings bezig is, maar uiteindelijk op hetzelfde spoor terechtkomt. En dan is er ook de verhaallijn nog van de vader én moeder van Stiles die uit de dood blijkt opgestaan, waar veel nadruk op ligt.

De aandacht is naar mijns inziens te veel verdeeld, wat afleidt van waar het nu eigenlijk om gaat: om de wild hunt en de ghost riders. Want dat gedeelte, het eigenlijke verhaal, is erg origineel bedacht, maar had wel veel meer uitgewerkt kunnen worden. En soms wordt het hier en daar zelfs te gehaast gebracht waardoor er slechts ruimte is voor een te korte uitleg en misschien vragen onbeantwoord laat.

review series teen wolf season 6
ghost riders in action

Die ruimte voor de ghost riders wordt ook nog eens ingepikt door een ander monster dat in de rondte loopt en het feit dat Liam besluit om Theo, een vijand uit het vorige seizoen, weer even tot leven te wekken en om hulp te vragen. Het zijn zijwegen die niet per se nodig waren voor het verhaal van de ghost riders en die het onnodig ingewikkeld en gehaast maken en soms wat chaotisch.

review series teen wolf season 6
a ghost rider

Wild Hunt en de Ghost Riders

Toch zijn er wel weer prima scènes en ideeën. Het idee van de wild hunt, oorspronkelijk uit de Noorse mythologie waarin Wodan met zijn krijgers rijdt en dat te combineren met het nummer Riders on the Storm, waardoor het spookcowboys worden met een heel creepy gezicht is erg goed bedacht. Het feit dat ze niks zeggen en alleen maar schieten en mensen laten verdwijnen waar de scooby pack niks aan kan doen, is het engste idee. Ook het treinstation dat fungeert als een tussenstation waar mensen die door de jacht van de ghost riders zijn gepakt, tijdelijk verblijven is leuk bedacht, niet origineel misschien, maar wel prachtig uitgevoerd.

review series teen wolf season 6
Lydia feels something is not right

Cinematografie

De cinematografie, de vormgeving en de manier waarop het verhaal wordt verteld is wel flink gegroeid, zeker wanneer je dat vergelijkt met het eerste seizoen. Er zitten prachtig gemaakte scènes in die zowel een unheimische als surrealistische sfeer weten neer te zetten. Het bedenken van een moderne ghost story met een creepy onderhuids gevoel is zeer goed geslaagd. De shots, camerastandpunten weten het nog enger te maken. Tel daarbij op de originele kleine spookverhalen (met name de zesde aflevering Ghosted) die in het groter geheel verweven zijn en waardoor de scooby pack op het goede spoor raakt op hun zoektocht naar wat en wie de ghost riders zijn, en het geeft een mooi spooky geheel. Het treinstation, dat doet denken aan het boek van Simon Vestdijk, De Kelner en de Levenden, is mooi vormgegeven, al zij het niet direct origineel, maar weet wel goed de sfeer te pakken en daarbij geeft het toch nog enigszins ruimte voor Stiles.

Ook de scènes met Lydia en waarin haar banshee een grote rol speelt en haar inzicht zijn wederom top en springen boven de rest uit, qua volwassenheid, maar ook qua cinematografie en sfeer.

review series teen wolf season 6
Stiles is trapped in an other dimension

Gemiste kans

Daarom vind ik het jammer dat er gekozen is om ook de nieuwe groep veel ruimte te geven, terwijl dat eigenlijk niks toevoegt, maar het eerder naar beneden haalt. De kijker, de voornamelijk tienerdoelgroep, groeien namelijk mee met de hoofdpersonages, in dit geval, Scott, Stiles en Lydia, en met het verhaal, maar worden door deze keuze onderschat door de makers. Iets dat Buffy the Vampire Slayer en ook Harry Potter absoluut niet hebben gedaan en de personages met de kijkers mee hebben laten groeien zodat het steeds erger en enger en heftiger en volwassener kan.

review series teen wolf season 6
Lydia is the one can save him

Dit eerste deel van het zesde en laatste seizoen van Teen Wolf heeft zeer zeker een goed verhaal, maar werkt nog niet toe naar een episch einde. Terwijl Stiles op alle fronten gemist wordt, wordt de originele scooby pack steeds meer verdrongen door de nieuwe generatie, waardoor een echte focus op personages uitblijft. Al zouden ze de twee groepen, de jonge en de oude generatie meer met elkaar hebben gemengd dan zou het al beter zijn geweest. En het zou helemaal jammer zijn dat het laatste deel van het laatste seizoen nog meer op hen zou focussen zodat de fans geen goed afscheid kunnen nemen van Scott, Stiles en Lydia, maar die als het ware verdrongen worden. Maar voordat het doek definitef valt, hebben we nog het tweede deel van het zesde seizoen te gaan. Wordt het laatste deel van het laatste seizoen van Teen Wolf een waardige aflsuiter?

Wil je de volledige reviews van de voorgaande seizoenen nog eens doorlezen? Klik dan op onderstaande links:

• Teen Wolf (2016)
  • Season: 6, part 1