Film Review: ParaNorman (2012)

review film paranorman 2012
Norman en zijn vrienden moeten de vloek zien te stoppen

Het is alweer het laatste weekend van Januari. Dat betekent weer een nieuwe editie van de rubriek HET SPOOKT HIER. De rubriek met de spannendste, griezeligste en engste of sprookjesachtige films, series en boeken speciaal voor onder de zestien jaar. Vandaag een review over de animatiefilm ParaNorman.

Op IMDB staat deze film aangegeven als PG, wat betekent dat sommige stukken niet geschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder negen jaar. In deze bovennatuurlijke griezelfilm moet Norman die geesten kan zien, zijn stadje redden van een eeuwenoude vloek en enge zombies.

review film paranorman 2012
Norman en zijn dood normale familie

Het verhaal gaat over de 11 jarige Norman die met de doden kan praten en waardoor iedereen hem gek vindt. Hij heeft één vriend Neil. Ze wonen in het dorp Blithe Hollow waar de legende van een heks rondgaat die ooit daar is gedood en het dorp heeft vervloekt. Maar Norman komt erachter dat de legende waar is en dat de heks op het punt staat om haar vloek in te lossen en haar woede over het dorpje los zal laten met daarbij een aantal zombies. Norman is de enige die haar kan stoppen, maar hij krijgt hulp van Neil en onverwachte hulp van zijn pestkop Alvin, van zijn zus Courtney en de broer van Neil, Mitch. Dit levert een heel spannend avontuur op waarbij Norman niet alleen zichzelf goed leert kennen, maar ook de anderen om hem heen en vooral de zogenaamde slechte heks, die in werkelijkheid een klein meisje blijkt te zijn. Norman is daarom ook vastbesloten om iedereen te helpen.

review film paranorman 2012
spoken horen bij het dagelijks leven van Norman

Beoordeling

De film is erg vermakelijk en fantasievol en bovenal erg mooi gemaakt. Dit is een stop-motion film, de eerste zelfs die een 3D kleurenprinter gebruikte om de gezichten van de personages te creëren. En dat is te zien, wat het ziet er allemaal beeldschoon uit. Zelfs de oren die oplichten als de zon er vanachter op schijnt, kijk maar eens naar je eigen oren, is zo realistisch gedaan, dat je helemaal niet meer het idee hebt dat je naar poppetjes zit te kijken. Maar de vormgeving van de personages compenseert dat weer door ze allemaal een uiterlijk te geven dat iets in het lichaam, de heupen, het haar etc extra overdadig benadrukt, wat weer een grappig effect geeft. Ook andere scènes zien er zo mooi uit dat het net echt lijkt.

Ook het camerawerk is heel bijzonder voor een animatie, dat scènes laat zien vanuit onconventionele camerastandpunten, waardoor het geheel groter wordt dan slechts een animatiesetting. Vooral de laatste scène waarin Norman de strijd aanbindt met de heks Aggie en haar ook wil helpen is bijzonder en prachtig gefilmd. Die scènes staan echt apart van de rest van de film en zijn heel fantasievol op een mooie ontroerende en intense manier.

review film paranorman 2012
enge zombies

Het verhaal zelf is leuk en spannend en zal vooral voor veel grappige momenten zorgen.  Het verhaal is goed opgebouwd, logisch en van de mysterieuze vloek tot het uitkomen ervan en het vechten tegen de zombies naar de climax waarin Norman alles goed moet maken. Norman is echter geen typische held, maar door zijn gave om met de doden te praten is hij de enige die het stadje kan redden. Er zit voldoende humor in de film die voornamelijk gericht is op kinderen en geen tussen de regels door volwassen humor heeft. Soms is de film wat moeilijk te begrijpen voor de allerkleinsten, maar dat is gemakkelijk uitgelegd.  En het leuke aan de film is dat anders zijn ook heel gewoon is.

review film paranorman 2012
ssst, straks hoort hij je

Personages

De personages zijn wel grappig maar wel een beetje voorspelbaar, behalve Mitch aan het einde die voor een leuke kleine twist zorgt. Maar de film is dan echt gericht op kinderen. De personages zijn wel leuk genoeg voor kinderen. Maar humor die de volwassenen ook zullen waarderen ontbreekt wel een beetje.

Het verhaal is spannend en heeft natuurlijk een goede twist en een wijze les voor de kinderen. Namelijk dat je niet bang moet zijn voor iedereen die een beetje anders is, en dat je mensen die anders zijn niet bij voorbaat moet beoordelen of slecht moet behandelen. De personages zorgen er daarom ook voor dat deze animatiefilm anders is dan zijn soortgenoten. Het verschil tussen goed of slecht ligt namelijk niet aan de persoon, maar aan het gedrag en de reactie van een persoon. Dat geeft een heel ander beeld dan typische sprookjesverhalen, waarbij het goede het kwade altijd overwint. In ParaNorman zit het goede en kwade in ieder persoon en het is aan de persoon zelf om te kiezen wil hij of zij wil zijn. Dat is niet alleen een goede en leerzame boodschap voor iedereen, kinderen en volwassenen, maar dat geeft net dat beetje extra aan deze film, aan het verhaal.

review film paranorman 2012
op zoek naar de enge en gevaarlijke heks Agatha

ParaNorman duurt 92 en is zowel grappig als spannend. Vooral de zombies zijn erg grappig, maar het meisje, de heks Aggie, daarentegen is voor een kinderanimatiefilm erg sterk neergezet. En we kunnen dan ook een les leren niet alleen door haar gedrag maar ook hoe zijzelf is behandeld. Die kleine twist en het leermomentje zijn best heftig in beeld gebracht en zullen voor de allerkleinsten best wel intens en eng zijn en misschien emotioneel wat moeilijk te volgen. De held is Norman, die geen alledaagse jongen is of een echte held en ondanks zijn gave toch dicht bij de echte kinderen staat. Het is een leuke en bijzondere film die zowel voor jong als oud erg leuk is om te kijken.

review film paranorman 2012
gelukkig komt alles weer goed en blijkt Aggie niet echt slecht te zijn

Kijk info

Sommige stukken en scènes uit de film zullen ongeschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar, doordat ze net iets te eng, spannend of intens kunnen zijn.

• Eng: 1/5 De zombies zijn eerder grappig dan eng en er wordt hen meer schade aangericht dan dat zij bij mensen kunnen doen. De jonge heks echter zorgt voor meer enge scènes vooral aan het einde die zowel gevaarlijk zijn voor Norman, maar hem ook pijn doen. Die scènes zijn ook best intens gefilmd.
  • Geweld: 1/5 De zombies raken ledematen kwijt en de heks doet Norman pijn.
  • Gescheld: 0/5
  • Seks/Bloot: 1/5 Er zijn wat kleine toespelingen naar naakt
  • Alcohol/drugs: 0/5 Er is een referentie naar drugs.

• ParaNorman (2012) 92 min
  • Directed by: Sam Fell, Chris Butler
  • Produced by: travis Knight, Arinaan Sutner
  • Screenplay by: Chris Butler
  • Story by: Stephen Stone, Arianne sutner
  • Starring: Kodi Smt-McPhee, Tucker Albrizzi, Anna Kendrick, Casey Afleck, Christopher Mintz-Plasse, Leslie Mann, Jeff Garlin, Elaine Stritch, Bernard Hill, Jodelle Ferland, Tempestt Bledsoe, Alex Borstein, John Goodman
  • Music by: Jon Brion
  • Cinematography: Tristan Oliver
  • Edited by: Christopher Murrie