Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 5

review series once upon a time season 5
once upon a time in Camelot

Van Storybrooke naar The Enchanted Forest. Van Wonderland naar Neverland. Van Oz naar Arendelle. En nu in seizoen 5 van Camelot naar de Onderwereld. Onze heldenfamilie reist van af.

Het leuke van sprookjes en allerlei fantasie verhalen is dat je er één groot universum van kan maken. En dat is precies wat de makers van deze serie ook doen. Door al deze verschillende sprookjes- en fantasiewerelden  met elkaar te combineren, komen er steeds meer nieuwe helden en vijanden bij. Op deze manier raken de makers nooit uitverteld en de kijkers nooit uitgekeken.

Het leuke ook aan Once Upon A Time is dat villains heroes kunnen worden en heroes tijdelijk “villains”. En dat is waar dit seizoen nu mee begint. Want we gaan verder waar seizoen 4 gebleven was, namelijk dat Emma zich opofferde om The Dark One te worden.

review series once upon a time season
the Dark Ones

The Darkness is losgelaten en zoekt een nieuwe host. Om Regina te sparen werpt Emma zich op als host in de hoop dat haar familie haar van The Darkness kan bevrijden. Dit avontuur brengt onze helden naar Camelot. Naar King Arthur, die toch anders blijkt te zijn dan de legendes doen voorkomen en het brengt hen ook naar Merlin, degene die hen meer kan vertellen over het ontstaan van The Darkness en belangrijker nog, hoe ze het uit kunnen roeien, en Emma van The Darkness kunnen bevrijden.

Zoals altijd staat iedereen voor elkaar klaar. Snow/Mary Margeret, Prince Charming/David, Henry, Regina en Hook zetten alles in werking om Emma te redden. Ook Gold is weer van de partij, maar zoals altijd trekt hij zijn eigen plan en sleurt Belle hier in mee.

Nadat er op de helft van het seizoen forse opofferingen zijn gedaan en Hook terecht is gekomen in de Onderwereld, het rijk van Hades, bedenken de helden zich geen moment en reizen hem achterna om hem terug te halen. Hades is hier niet blij mee en blijkt tevens een verleden te hebben met Zelena de zus van Regina, die ook in de Onderwereld belandt. Hier in de Onderwereld blijken de zielen nog unfinished business te hebben en ook hier, naast hun eigen problemen, proberen de helden hen bij te staan.

Dit brengt niet alleen Regina en Zelena als zussen bij elkaar, maar maken we ook kennis met Dorothy en Toto en vinden we Ruby weer terug. Merida van de film Brave komt nog voorbij, al was dat een verhaallijn die er een beetje tussen gepropt was en verband houdt met Belle. Ook allerlei andere oude bekenden komen weer langs. De één komt tot inzicht en de ander is er alleen maar slechter op geworden.

Gelukkig geldt dat niet voor dit seizoen. In dit seizoen wordt het duisterder dan onze heroes ooit zijn gegaan, worden er nieuwe vriendschappen gemaakt en hervindt verloren familie elkaar.

review series once upon a time
meeting Merlin

De legende van King Arthur en Merlin en The Darkness

Het is een zeer spannend seizoen. Maar ook een seizoen waarbij er veel ontroerende momenten zijn en ook veel heldhaftige momenten. Dat komt natuurlijk vooral doordat Emma langzaam in bezit wordt genomen door The Darkness. We zien haar strijd tegen het kwaad dat zich in haar bevindt.

Om Emma te redden reizen ze af naar Camelot. Want de kennis over de oorsprong van The Darkness ligt bij Merlin en dus ook hoe ze dat voorgoed zouden kunnen vernietigen. Hiermee wordt er dus een uitstapje gemaakt naar de bekende echte sprookjes naar een legende. De legende van King Arthur wordt weliswaar gebruikt en we zien bepaalde figuren erin terugkomen evenals de ronde tafel, maar aan hun karakters is een hele andere draai gegeven dan de oorspronkelijke legende.

Die draai heeft alles te maken met het Once Upon A Time universum en het is leuk om te zien hoe ook buiten de sprookjeswereld andere verhalen erbij worden betrokken. Het maakt echter van King Arthur geen held, maar een villain en van Merlin een heel ander soort tovenaar dan die met de lange witte baard. We maken kennis met zijn achtergrond verhaal dat alles te maken heeft met The Darkness en gaan zo dieper dan ooit in op het begin van het Once Upon A Time universum waarin goed en kwaad een grote rol spelen. Dit geeft een net iets andere sfeer aan dit seizoen en het feit dat dit keer Emma niet de held en savior is, maakt het duisterder en gecompliceerder.

Ondanks dat Regina nu een hero is en telkens het goede doet, brengt haar nog steeds niet datgene wat ze wil. Dat de directe beloning uitblijft frustreert haar en maakt het moeilijk om het juiste te blijven doen. Zij geeft dat kleine stukje van de Evil Queen dat ook in haar zit de schuld, die haar belemmert om een echte held te worden en om voor eens en voor altijd haar slechte verleden en slechte kant achter zich te laten. Dat dit idee te simplistisch is wordt pijnlijk duidelijk in het volgende seizoen.

review series once upon a time season 5
Emma as the Dark One

Mythologische Onderwereld

Maar ze duiken nog dieper in de duisternis, en welteverstaan, zeer letterlijk. Want in een poging om Emma te redden komt Hook in de Onderwereld terecht. De Griekse Onderwereld waar Hades de scepter zwaait. Dus nu na een legende, leent Once Upon A Time van de Griekse mythologie en komen we in een nog zeer onbekende wereld terecht, niet alleen voor de kijker, maar zeker ook voor de helden.

Niet alleen worden de helden dit seizoen geconfronteerd met puur kwaad, The Darkness, maar ook met de consequenties van hun eigen daden in de loop van al hun avonturen. Maar dat betekent ook dat ze sommige dingen op een juiste manier kunnen afsluiten. En sommige personages die ondertussen gesneuveld zijn, zelfs kunnen redden uit Hades en hen naar de Elysian Fields kunnen sturen of in ieder geval hun vorm van paradijs. Hades zelf is mooi weergegeven en brengt echt de mythologische sfeer tot leven.

review series once upon a time season 5
Hook trapped in the Underworld

De echte rode draad in de serie

Dit seizoen is het donkerste tot nu toe en zeer spannend. Na al die seizoenen zijn er inmiddels wel al  heel veel verhaallijnen en personages langs gekomen, wat je des te meer beseft wanneer sommigen van hen weer opduiken in de onderwereld.

Maar waar altijd de nadruk blijft liggen in deze serie is dat iedereen een held of villan kan zijn, afhankelijk van je eigen daden en keuzes. En dat het doel is om iedereen uiteindelijk goed te maken en iedereen zo zijn eigen happily ever after kan krijgen.

Het is een serie die gaat om familie en verwantschap om op elkaar te vertrouwen. Een serie waarin vooral de vrouwen heel wat strijdvaardige acties verrichten en vaker de hoofdrol hebben dan de mannen. Het is een serie met girlpower, die positiviteit uitstraalt  en ook uitgaat van het goede in de mens. Heerlijk idealistisch allemaal, maar daar zijn sprookjes immers ook voor bedoeld, om hoop te geven.. Maar enige diepgang wordt niet gemeden, zodat het nooit te simplistisch en oppervlakkig wordt, waardoor de personages ook echter worden.

review series once upon a time season
the Dark Ones

Untold Stories

Wie echter dacht dat Camelot en de Onderwereld de enige uitstapjes buiten het sprookjesrijk waren, die heeft het mis. Want aan het einde van het seizoen belanden enkelen van de helden in een ander land, The Land of Untold Stories. Daar maken ze kennis met Dr Jekyll en Mr Hyde en hun serum. Dat serum biedt hoop voor Regina die op deze manier de Evil Queen voorgoed van zichzelf kan scheiden.

Helaas verloopt dat anders dan geplant en lijkt het voor de helden een “eind goed al goed” te zijn. Maar jammer genoeg voor hen en gelukkig voor ons, zijn er nieuwe villains te bestrijden en duurt het waarschijnlijk nog wel even voordat ze een happily ever after krijgen.

review series once upon a time season 5
Snow is holding the dagger of the Dark One

Het vijfde seizoen van Once Upon A Time is lekker duister en brengt ons verder dan de originele sprookjes. Het universum van de serie wordt hiermee fors uitgebreid en onze helden zullen weer het een en ander voor hun kiezen krijgen. De positieve uitstraling en de focus op het juiste doen, ook al is dit soms erg moeilijk, blijft een belangrijk thema, zonder dat het moralistisch wordt. Alle personages en verhaallijnen worden op een mooie manier met elkaar verweven en werkt uiteindelijk toe naar zowel de oorsprong als naar het einde en een happily ever after zoals we in het zesde (en laatste) seizoen zullen gaan zien.

Wanneer je de reviews van de voorgaande seizoen van Once Upon A Time wil lezen, klik dan op onderstaande links:

• Once Upon A Time (2015)
  • Season: 5