Serie Review: Once Upon A Time Seizoen 4

review series once upon a time season 4
Emma and Hook

Nadat de helden Zelena hebben verslagen, lijkt alle rust weer te zijn teruggekeerd in Storybrooke. Maar door de laatste actie van Zelena door Emma en Hook terug te sturen naar het verleden in the Enchanted Forest, zijn er nogal wat consequenties. Dit keer vooral voor de arme Regina.

Het loopt helaas voor Regina weer niet goed af voor haar in de liefde, aan het einde van seizoen drie. Ze heeft het hart van Robin gewonnen, maar plotseling verscheen Marian weer in beeld, Robins dood gewaande vrouw en is Regina gedwongen om hem te laten gaan. En dat is niet alles, want met de opening van de kluis van The Dark One in het derde seizoen is iets in Storybrooke beland wat een gevaar vormt voor iedereen. En ook Zelena blijkt niet helemaal verslagen.

Ook dit seizoen heeft een tweedeling. Het eerste deel vertelt het hele verhaal van Elsa en Anna uit Frozen en neemt een stuk mee vanuit het oorspronkelijke verhaal van de Snow Queen. Het tweede deel brengt oude villains, Cruella de Ville, Malificent en Ursula terug naar Storybrooke en willen met wraak ook hun eigen happily ever after.

review series once upon a time season 4
Regina and Robin

Een nieuwe vreemdeling die gearriveerd is in Storybrooke is Elsa. Zij zorgt voor problemen met haar ijskrachten. Maar er is nog iemand anders; de Snow Queen die heel Storybrooke met een ijsmuur afsnijdt van de rest van de wereld. Onze helden en Elsa moeten het tegen haar opnemen.

Wanneer onze helden dit avontuur tot een goed einde hebben gebracht, komen Cruella, Maleficent en Ursula naar Storybrooke. En blijkt dat Gold niet helemaal op het goede pad is en dat Hook struggelt om goed te blijven.

review series once upon a time season 4
Anna and Elsa

The Author

We maken kennis met The Author, degene die alle gebeurtenissen van de sprookjes optekent en met The Apprentice van de Grote Tovenaar, wat een aanzet is voor het volgende seizoen. The Author echter is van belang voor de villans aangezien hij de enige is die voor hen een happily ever after kan schrijven. Het idee van the Author is niet allen leuk verzonnen, maar wordt ook een belangrijk element in de serie.

Ook leren we meer over de achtergrond van Emma toen ze een kind en puber was en van pleeggezin naar pleeggezin werd gestuurd.

review series once upon a time season 4
the Author

The Apprentice en The Darkness

Aan het einde van dit seizoen verschijnt The Darkness, die uit het hart van Gold vrij is gezet door The Apprentice. Maar de Darkness moet bezit van iemand nemen, iemand die al darkness in zich heeft… Het nieuwe personage The Apprentice, komt van de Disney film Fantasia uit het stuk dat Mickey Mouse de Apprentice is en wanneer de tovenaar weg gaat, het helemaal mis gaat wanneer Mickey alle bezems betovert om schoon te maken. Die bezem zien we dan ook als een leuke knipoog terugkomen. Verder lijkt deze Apprentice niet op de Disney versie en is hij in plaats daarvan degene die na de Tovenaar (die een grote rol gaat spelen in het volgende seizoen) die niet alleen veel weet over magie en zijn achtergrond, maar over de hele mythologie van toverij en macht, én zoals gezegd The Darkness.

review series once upon a time season 4
looking for answers in the book

Arendelle

In het eerste deel van dit seizoen bevinden we ons voornamelijk in Arendelle en beleven we de avonturen van Anna en Elsa. Wie fan is van Frozen zal dit erg leuk vinden. Ik zelf vond het iets te veel gaan over dat verhaal. Maar toch is het wel slim gekozen omdat het direct inspeelt op wat er op filmgebied te beleven is qua sprookjes van Walt Disney. Dit deel is ook een kleine pauze van de grote rode draad en lijken de helden een beetje naar de achtergrond geduwd te worden af en toe. Het is een leuke zijstap, maar haalt wel de vaart er uit.

Alhoewel de focus erg ligt op Elsa en Anna en we in flashbacks terugblikken over wat hen in Arendelle allemaal is overkomen, hebben ze het sprookje van Hans Christian Anderson van The Snow Queen ermee geïntegreerd. Hierdoor wijkt het verhaal van Elsa en Anna niet alleen af van  Frozen, maar krijgt het meer achtergrond en een diepere lading met wederom een villan om te bestrijden.

review series once upona
in Arendelle

De opstand van de villains

In het tweede deel krijgen we echter meer inzicht in de achtergrond van villains. Hun beweegredenen en waarom ze zo geworden zijn. Maar ook is het een rechtstreekse lijn naar het ultieme kwaad, The Darkness. Deze villains zijn het evenbeeld van hun Disney tekenfiguren en prachtig vormgegeven. Niet alleen krijgen we hun hele achtergrond te zien, maar rijst ook de vraag of ze zo geworden zijn door externe omstandigheden, eenmaal zo geboren zijn of zelf verkeerde en slechte keuzes hebben gemaakt. Het brengt meer vileine humor in dit seizoen met zich mee, aangezien ze zelf wel vinden dat ook zij recht hebben op een happily ever after, maar totaal niet inzien waarom dat maar steeds niet wil lukken. Zelfs in hun eigen egoïsme en wantrouwen, vertrouwen ze elkaar ook niet meer en staat hun samenwerking meer dan eens op losse schroeven.

review series once upon a time season 4
is Regina a villan again?

Goed geïntegreerde verhaallijnen

Dit hebben ze interessant laten zien door het te integreren met de achtergrond van Emma waarin ze als puber in pleeggezinnen en pleeghuizen woonde, wat haar allerminst tot een braaf meisje maakte. Die verhaallijn begint al in het eerste deel van dit seizoen en loopt verder uit in het tweede deel waar het ook met de villains weer mooi in verband wordt gebracht. Dat is sowieso hetgeen de makers van deze serie heel goed kunnen. Een grote rode draad wat de helden allemaal voor avonturen beleven en daarin verweven al hun achtergronden en allemaal andere verhalen van andere sprookjes die allemaal op een originele wijze met elkaar verband houden. Hierdoor wordt het een heel groot verhaal. Dat is soms wel eens lastig, want hoe verder we komen hoe meer er is gebeurd en je soms al die kleine draadjes uit het oog bent verloren. De grote rode draad echter wordt goed gevolgd en blijft ook heel duidelijk aanwezig. Zodat wanneer je even iets kleins bent vergeten, dat op zich niet zo heel veel uitmaakt voor het grote geheel.

review series once upon a time season 4
will Emma become the new Dark One?

In het vierde seizoen van Once Upon A Time reizen we van Arendelle naar het hedendaagse New York en alle plekken waar de villains Cruella, Maleficent en Ursula vandaan komen. We duiken in het verleden van Emma. En de focus gaat duidelijk richting de oorsprong van het kwaad, The Darkness. Maar als de Darkness verslagen zal worden, zal dat ook het einde betekenen van alle kwade magie? We zullen het zien in het volgende seizoen.

Als je de reviews van Once Upon A Time van de voorgaande seizoenen nog eens wil lezen, klik dan op onderstaande links:

• Once Upon A Time (2014)
  • Season: 4