Serie Review: Scream Queens Seizoen 2

review series scream queens season 2
scream again!

Wie nog niet genoeg had van het eerste seizoen, kan zijn hart ophalen met het tweede seizoen, dat net zoveel humor, bizarre wendingen, teksten, killings, ideeën en absurditeit bevat dat bijna tot een overdosis Scream Queens leidt.

Dit seizoen heeft exact dezelfde opbouw en format als het eerste seizoen, alleen speelt het zich niet af op een sociëteit maar in een ziekenhuis. Oude bekenden komen weer terug, uberbitch Chanel Oberlin (Emma Roberts), Chanel no 3 (Billie Lourd), Chanel no 5 (Abigail Breslin), Zayday Williams (Keke Palmer), Dean Cathy Munch (Jamie Lee Curtis), Chad Radwell (Glen Powell), en Denise Hemphill (Niecy Nash). En we zien Hester (Lea Michele) weer terug. Ook zijn er een aantal nieuwe gezichten, nurse Hoffel (Kirstie Alley), Dr Brock (John Stamos) en Dr Cassidy (Taylor Lautner).

En natuurlijk is er een nieuwe killer. In plaats van de Red Devil, is er nu de Green Meany, een killer in een groen moerasmonster-pak.

review series scream queens season 2
a new hospital setting, but with Dean Munch and Chanel and a new handsome doctor

Dean Munch heeft besloten om na alle ellende op Wallace University een ziekenhuis te kopen, vlak naast een giftig moeras. Ze wil de ongeneeslijke zieken genezen en stelt daarvoor twee knappe dokters aan, Dr Brock en Dr Cassidy. En ook schakelt ze de hulp in van Zayday die arts wil worden en roept ze de hulp in van de Chanels die nu onterfd zijn, aan de grond zitten en duidelijk een baantje nodig hebben. Maar al gauw worden de ongeneeslijke patiënten genezen en vervolgens vermoord door de Green Meany, wat nogal slecht is voor de reputatie van het ziekenhuis. En dus besluit Zayday weer voor Sleuth te spelen en komt ze erachter dat zo’n dertig jaar geleden de man van een zwangere vrouw in het ziekenhuis is verdwenen, tijdens de viering van Halloween in het ziekenhuis. Ze verdenkt deze baby van dat stel van de moorden, maar wie is die baby? En waarom heeft de Green Meany het weer op de Chanels voorzien, terwijl zij en de patiënten die vermoord worden en de ziekenhuisstaf, die allemaal helemaal niets te maken hebben met wat er toen des tijds in het ziekenhuis is gebeurd tijdens Halloween? Of is er meer aan de hand? Misschien weet Hester die nu als psychiatrische seriemoordenaar patiënt zit opgesloten er meer van, en in ruil voor haar hulp, wordt ze wederom Chanel no 6. Er zijn veel verdachten en nog meer potentiële slachtoffers, maar om zichzelf veiliger te stellen besluit Chanel, meerdere Chanels te maken onder de patiënten in het ziekenhuis.

review series scream queens season 2
just like a hospital soap

Over the top, again

Dit seizoen is net zo over de top als het eerste seizoen en misschien nog wel meer. En dat komt omdat er bijna elke aflevering, net zoals in een echte ziekenhuis serie, een patiënt met een ongeneeslijke ziekte of kwaal aan bod komt, dat ze moeten oplossen. Kwalen en aandoeningen echter, die ronduit absurd zijn. Dat oplossen gebeurt door de twee knappe dokters, waarvan de een denkt dat hij een vampier is en de ander een hand heeft van een seriemoordenaar die een eigen leven gaat leiden. Natuurlijk zoals het ook een echte ziekenhuis soap betaamt, krijgt Chanel no 3 een relatie met Dr Cassidy Cascade (de vampier) en Chanel papt het aan met Dr Brock Holt (die met de eigenzinnige hand).

Alhoewel de Chanels niet als top dogs beginnen in dit seizoen, weten ze zich al snel weer tot echte Chanels op te werken, voornamelijk door vals te spelen, en heel egoïstisch te zijn. Dat geldt voornamelijk voor Chanel zelf. Want de andere twee Chanels krijgen zelf meer de ruimte tot ontwikkeling. Er blijkt meer achter de gevoelloze façade te zitten van Chanel no 3 en leert ze uiteindelijk echt lief te hebben. En de uberdomme Chanel no 5 blijkt een idiot savant te zijn op geneeskundig gebied en een medisch genie.

review series scream queens season 2
but with weird cases

Aangezien de rest van de opbouw hetzelfde is, is de ruimte voor Chanel no 3 en Chanel no 5 een hele goede keuze. Het zijn grappige en interessante personages die in het eerste seizoen minder uit de verf kwamen dan nu en dat is wel een groot pluspunt. Ook de toevoegingen van het dokters element en de ziekenhuis soaps die op de hak worden genomen is erg leuk. Maar met name de denkwijze van Chanel, zorgt voor de meeste hilariteit. Ze is zo’n ontzettende karikatuur en afbeelding van hoe de maatschappij kan zijn inzake social media, onwetendheid, onkunde, ongeïnteresseerdheid en narcisme dat het soms ook erg verontrustend is. Vooral haar laatste speech in de laatste aflevering is zowel hilarisch als een enorme sneer naar degenen die zich aangesproken voelen. Ze zegt: “Wat ik heb geleerd is, vooral jezelf blijven. En dat gevolgen en verantwoordelijkheid lasten zijn voor degenen die ervoor kiezen om schaamte te voelen.”

review series scream queens season 2
completely incompetent Chanels with nice outfits

Anthologie

Scream Queens is geen gewone serie. Niet alleen door zijn inhoud, is deze serie vrij uniek. Maar ook door de slasher/ anthologie opbouw van de serie. Bij conventionele series wordt er in het eerste seizoen kennis  gemaakt met de hoofdpersonages en het verhaal. De rode draad wordt langzaam duidelijk en afgewikkeld. En de wereld van de serie wordt langzaam groter en groeit per seizoen. In een slasher echter, wat deze serie ook is, overleven niet alle (hoofd)personages het eerste seizoen. Ook is er aan het einde van het eerste seizoen de ontmaskering van de moordenaar, zodat je bij het tweede seizoen eigenlijk alles weer opnieuw moet opbouwen. Zowel met een nieuw verhaal en gedeeltelijk nieuwe personages. Met een anthologie serie zoals American Horror Story los je die problemen in z’n geheel op. Nieuwe personages in een nieuw verhaal. Maar Scream Queens is een soort hybride. Het anthologie aspect is dat we verhuizen van een sociëteit naar een ziekenhuis, gedeeltelijk de oude garde meenemen en nieuwe toevoegen, met een nieuw verhaal en een nieuwe moordenaar. Dit levert soms wat chaos en verwarring op, maar dat past wel bij dit seizoen.

review series scream queens season 2
and a lot of dressing-up

Hilarische chaos

Het is soms wat chaotische omdat de personages uit het eerste seizoen niet hun vaste rollen en patronen hebben vanaf het begin, maar zich daar naarmate het seizoen vordert hun weg weer in terug vinden. Ook ontbreekt er een final girl zoals Grace, maar spelen de Chanels zelf die rol. Wat tevens bijdraagt aan de chaos, is de chaos zelf in het ziekenhuis. De eerste afleveringen is al wel duidelijk dat er een Green Meany rondloopt, maar de focus is erg verspreid, waardoor een duidelijk lijn ontbreekt, wat later gelukkig wel helemaal goed komt.

Wat ik zelf wel jammer vond is dat Denise Hemphill minder te zien was en ook gaat er een geliefd personage dood dat altijd voor veel hilariteit zorgde. Wat ook jammer is, is dat de verwijzingen naar de huidig popcultuur veel minder zijn en dat de sneren richting asociaal gedrag minder zijn. Daarentegen worden de Chanels hier dus niet meer symbolisch voor gebruikt, maar worden ze in dit seizoen meer mensen van vlees en bloed, hoe weird ze ook zijn.

review series scream queens season 2
and of course a murderer, the Green Meany

Het mysterie wie de moordenaar is, komt een beetje traag op gang, maar neemt vanaf de helft een eindspurt. En dat komt net op tijd. Want waar het eerste seizoen halverwege inkakte, hebben ze dit probleem nu opgelost door minder afleveringen te maken. Zo simpel kan het soms zijn.

De personages van de Chanels en Dean Munch zijn gewoon zo fantastisch gemaakt en ik persoonlijk kan er geen genoeg van krijgen. Het is allemaal zulke flauwe onzin dat het weer grappig wordt. En zeker als je er met een maatschappelijk kritisch oog naar kijkt. Stal in het eerste seizoen Chanel zelf nog de show, was het dit keer de eer aan Chanel no 3 en tenslotte gelukkig ook nog aan Chanel no 5.

Wat ik wel echt knap vind is dat deze karakters zo gemaakt zijn, dat je nog net geen hekel aan ze krijgt, maar toch team Chanel blijft in plaats van team Green Meany, als begrijp ik dat sommige andere kijkers voor het andere team zullen juichen.

Hoe dan ook, dit is een serie die sowieso iets losmaakt.

review series scream queens season 2
and Hester is back…

Ziet er prachtig uit

Maar ook de acteerprestaties en de cinematografie en de art decoration zijn weer helemaal dik in orde. Alhoewel de cinematografie, iets minder ambitieus is als in het eerste seizoen dat soms trekjes overnam van American Horror Story, voegen ook nu weer de shots en camerastandpunten wat extra’s toe. Ook de aankleding van het monster en de outfits van de Chanels zijn on point en het ziekenhuis heeft een heerlijk lugubere en macabere uitstraling, waarbij de juiste verlichting een grote rol speelt. Door bovenstaande element wordt het zowel spannend, ziet het er goed uit en wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een hele boel op de hak te nemen.

review series scream queens season 2
Zayday is the only normal one who really wants to be a doctor for all the right reasons

Het tweede seizoen van Scream Queens zorgde weer voor een hoop hilariteit. Helaas is dit tevens het laatste seizoen. De manier waarop dit seizoen eindigde is het op zich ook afgrond, afgezien van de allerlaatste scène. Aan de ene kant is het jammer dat deze serie niet wordt voortgezet, maar aan de andere kant kan het ook een goede keuze zijn. Want als een serie als deze in herhaling gaat vallen of afgezaagd wordt, dan wordt het echt flauw en suf. En dat vindt niemand leuk. Misschien is de serie op het juiste moment gestopt, maar ik zelf vind het wel jammer dat er geen derde seizoen komt.

Klik hier voor een uitgebreid review van het eerste seizoen van Scream Queens.

• Scream Queens (2016)
  • Running time episode: 42-44 minutes